CN de Motociclism Viteză – un debut promițător

CN de Motociclism Viteză – un debut promițător

Apariția primului circuit de viteză din România a atras imediat seriile naționale auto și moto. Dacă despre începutul sumbru al turismelor am relatat cu inima strânsă, motociclismul s-a prezentat mult mai bine la prima sa etapă după o lungă și costisitoare perioadă de exil.

Puțini sunt cei ce vor duce dorul improvizațiilor de pe aeroporturi, iar să ții un campionat național exclusiv în afara granițelor țării reprezintă o barieră financiară și de popularitate complet absurdă. Așadar, în pofida tuturor neajunsurilor pe care le afișează încă pista de la Adâncata, este evident că aceasta este momentan cea mai bună soluție pentru motociclismul autohton.

În mod firesc, trebuie aduse îmbunătățiri la capitolul facilități, atât pentru a oferi condițiile optime concurenților, cât și pentru a putea atrage publicul numeros la circuit. Ritmul acestor lucrări va crește considerabil, ca în orice alt domeniu, în momentul în care va exista concurență și pe piața circuitelor din țara noastră. Sperăm că nu va dura mult până când seriile naționale se vor disputa pe mai multe piste, în acest sens fiind de dorit deblocarea lucrărilor de la Târgu Mureș în primul rând. Ironia face ca un pilot bulgar să ne întrebe de curând cum poate ajunge la pista de la Brașov, proiectul Târlungeni dovedindu-se praf în ochi, la fel ca multe altele.

Însă momentan vorbim de Adâncata, gazda etapei inaugurale din CN de motociclism viteză, la o lună după cupa de omologare a circuitului. Încă din iarnă se profila o abordare corectă a problemei, prin apariția verigii intermediare a unui promotor al întregului campionat, HoleShot Track Events. Dacă la competițiile auto avem câte un club sportiv organizator pentru fiecare etapă și Federația deasupra, dând naștere la o serie de neconcordanțe între viziunile organizatorice ale unora și altora, cei de la moto au uniformizat aceste aspecte prin apariția acestui promotor.

Consecința directă este o acoperire mediatică centralizată și o deschidere oportună către presă. Simplul fapt că acest promotor are în componență sportivi și oameni de media totodată conduce la înțelegerea nevoii de a comunica și de a crește interesul față de competiție prin mediatizare. Astfel, se ajunge ca organizarea etapelor de moto să aducă în viitor beneficii durabile chiar și pentru circuit, cum ar fi conectarea la internet. În mod normal, aceste aspecte logistice ar trebui rezolvate de gazde, nu de oaspeții de weekend.

Etapa I a fost organizată de clubul sportiv Motorsport Race Management (MRM), care a făcut tot posibilul să suplinească lipsa momentană a informațiilor live de la circuit, furnizând presei update-uri rapide cu rezultatele sesiunilor. Sigur, așteptăm să treacă vremea pozelor cu telefonu la ecran și la foile cu timpi, iar în acest sens am informat promoterul că punem la bătaie orice relație pe care o avem pentru a aduce un sistem de live timing / streaming occidental.

Prezența a 41 de competitori la start este un fapt notabil, mai ales dacă facem comparația cu cei 18 care au luat startul în primul weekend de turisme și time attack. Din păcate, metehnele românești au continuat odată cu dispariția subită a unuia dintre favoriții clasei mari, Ionuț Mistode, ale cărui motociclete fuseseră aduse la circuit și care și-a mediatizat vestea participării. Ca de obicei, nu a existat un comunicat oficial referitor la absența sa, iar atâta timp cât presa românească nu taxează aceste comportamente, ele vor continua. Exemple de acest gen avem la tot pasul, iar acest articol este scris după ce am pierdut mult timp căutând un comunicat din partea clubului XS Motorsport cu privire la dispariția etapei de coastă de pe Rarău.

Revenind la etapa de moto, cu grile destul de populate și aproape 1000 de oameni veniți să vadă spectacolul motorizat, chiar sunt motive întemeiate de optimism după acest debut. Headline-ul Mureșan vs. Cazacu a prins, iar prezența acestor două nume ar fi meritat și interesul ca televiziunile ce-și trimit 10 camere fără să clipească pe un stadion obscur din Liga I să fie dornice să difuzeze etapa. Imagini au fost, inclusiv pe televiziunea națională, însă pasul firesc ar fi transmisiunea directă.

Așadar, rețeta e simplă: atragerea concurenților și a publicului, comunicare promptă, prezență online. Până ajungem să fabulăm despre alte circuite finalizate, sunt câteva aspecte de rezolvat în acest prim sezon, iar structurile implicate (organizatori de etape, promoter, FRM) fac tot posibilul pentru a porni cu dreptul această frumoasă tradiție ce începe să se scrie odată cu primele victorii a lui Robert Mureșan (Superbike 1000) și Ionel Pascotă (Supersport) la Adâncata.

Credit foto: Andrei Gemes