TC News: Un regal al turismelor la început de mai

TC News: Un regal al turismelor la început de mai

Luna mai a debutat în forță , iar cursele de turisme au fost parte integrantă a meniului de weekend. Pe acest segment de motorsport s-a consemnat debutul de sezon în seria DTM dar și curse spectaculoase în WTCC, ETCC, TCR, V8 Supercars sau Nascar.

TCR

Un nou weekend de curse în nou înființata serie internațională TCR a avut loc de data aceasta la Valencia. Seat a fost din nou la înălțime, piloții modelelor Leon ocupând toate treptele podiumului în ambele manșe.  Câștigătorii nu mai sunt o surpriză de acum, Pepe Oriola și Stefano Comini alternând victoriile până la această etapă.

În acest campionat, mașina care a stat la baza regulamentelor tehnice (Seat Leon Racer) domină nestigherit, în timp ce rivalii de la Honda și Audi se întrec în declarații îndrăznețe cum că în următoarele etape se vor implica în lupta pentru victorie.

Pepe Oriola a dominat autoritar prima alergare urmat fiind de rusul Sergey Afanasyev și de Jordi Gene. Cursa a fost animată de multe dueluri în pluton protagoniști fiind Mikhail Grachev, Franz Engstler (care l-a scos din ritm pe Gianni Morbidelli), respectiv Andrea Belicchi, ce nu a putut să reziste pe podium până la finalul cursei. Manșa întâi a fost un succes deplin pentru echipa Craft Bamboo ce termină pe podium cu toți cei trei piloți.

Cursa a doua a fost una presărată cu incidente mulți piloți nefiind siguri de rezultatele finale până după deliberările comisarilor de cursă.

Oscar Nogues (Campos) a continuat până la un punct evoluția nesperat de bună a modelului Opel Astra, însă s-a precipitat și s-a acroșat cu Morbidelli. Pilotul Opel a ieșit cel mai șifonat din acest incident. Duelul celor doi l-a implicat și pe Jordi Gene, care a fost nevoit să abandoneze. Mai în spate, coechipierii Grachev și Engstler s-au acroșat, rusul fiinid constrâns să declare forfait.

Controversele au apărut pe perioada de neutralizare, când mai mulți piloți au efectuat depășiri nepermise de regulament. Podiumul final a fost influențat de deciziile comisarilor și nu de lupta de pe pistă, astfel Oriola, Belicchi, Gleason trebuind să execute penalizările primite. Andrea Belicchi a ignorat penalizarea primită și a reușit să termine pe locul 3.

După cursa secundă liderul clasamentului rămâne Stefano Comini fiind primul pilot ce trece de 100 de puncte în clasament (106), fiind urmat de Belicchi și Morbidelli.

Etapa următoare va avea loc în Portugalia pe circuitul de la Algarve în data de 10 mai.

V8 Supercars

În Australia la Perth a avut loc o nouă etapă a seriei V8 Supercars  pe circuitul Barbagallo Raceway.

Primele 2 manșe au fosta adjudecate de Mark Winterbottom ce confirmă creșterea de performanță a modelului Ford Falcon. Dacă primele 2-3 etape ale sezonului au prezentat o luptă disproporționată între Holden și Ford, acum lucrurile s-au echilibrat, fapt ce ar putea să schimbe decizia celor de la Ford de a se retrage din campionat la finalul sezonului.

Victoria pilotului Prodrive a adus și o schimbare în clasamentul piloților, Winterbottom fiind noul lider al campionatului. De remarcat și performanțele din ce în ce mai bune ale mașinilor Nissan și Mercedes ce încep să își facă loc în top 10. Deja un obișnuit al incidentelor de tot felul, pilotul Volvo Polestar Scott Mclaughlin nu s-a dezmințit și a abandonat în cursa secundă având probleme cu un senzor de la accelerație.

Marea surpriză a venit în cursa a treia caștigată de un pilot Mercedes. Will Davison de la Erebus Motorsport a plecat de pe locul 7, reușind o serie de depășiri spectaculoase încununate de o victorie mult așteptată.  Victoria Mercedes stă totuși sub semnul strategiilor de cursă ce au fost definitorii, principalii favoriți trebuind să minimizeze pierderile de poziții datorate uzurii excesive a pneurilor.

După a treia cursă, clasamentul general s-a modificat în favoarea lui Craig Lowndes ce ajunge la un total de 717 puncte, fiind urmat de James Courtney cu 665 de puncte. Winterbottom a căzut pe locul 3 cu un total de 643 puncte.

Sezonul va continua peste 2 săptămâni cu întrecerea Winton Supersprint.

ETCC

La Hungaroring  a debutat ca și cursă suport pentru WTCC seria europeană ETCC, un campionat aflat într-un accentuat con de umbră. Această serie se desfășoară într-un anonimat deplin primind în acest an probabil lovitura decisivă de la seria TCR care a făcut deja o primă victimă, anume seria Euro V8 peste care s-a tras cortina.

ETCC-ul este o amestecătură de piloți fără mari pretenții în competițiile de turisme de anvergură, pe mașini cu diferite vechimi în cursele de specialitate. După mulți ani, nivelul tehnic al seriei crește vertiginos odată cu dispariția modelelor Alfa Romeo 156.  Cu toate astea, mulți piloți se încăpățânează să folosească modelele BMW 320 TC2, care în mod normal nu ar avea nici o șansă în fața afluxului de modele Seat Leon Cup Racer.

Națiunile dominante în această competiție par a fi Germania cu 4 reprezentanți și, în mod surprinzător, Turcia tot cu 4 piloți. Restul competitorilor vin în special din estul Europei sau fostele teritorii rusești. Ca o pată de culoare, pentru cei ce își amintesc de începuturile WTCC, pe grilă regăsim șicana mobilă Ibrahim Okyay cu al său pestriț BMW 320.

Valoarea campionatului crește vertiginos odată cu prezența refugiatului din WTCC Dusan Borkovic, ce tocmai s-a despărțit de echipa Proteam. Sârbul are ca obiectiv clar titlul care ar putea să îi redeschidă ușile seriei mondiale anul viitor.

Fanii maghiari prezenți la Hungaroring au fost răsplatiți de reprezentanții lor cu două victorii spectaculoase: una a lui Ferenc Ficza în ETCC, iar alta a lui Norbi Michelisz în WTCC.

Amatorismul concurenților nivelează plutonul, iar astfel cursele de ETCC sunt prin definiție spectaculoase. Protagonistul primei manșe a fost Borkovic ce nu și-a putut stăpâni nervii producînd incidente la debutul cursei. În ciuda unui drive through penalty, Dusan a reușit să recâștige poziții, terminând prima cursă pe locul 5.

Așa cum era de așteptat, armada de modele Seat de ultimă generație avea să fie perturbată de un BMW prăfuit pilotat de georgianul Davit Kajaia, care uluitor dacă nu făcea o eroare în ultimul tur ar fi putut câștiga cursa.

Cursa a doua a fost ceva mai liniștită fără incidente majore. Dusan Borkovic a fost mai temperat și a reușit să se impună la final în fața maghiarului Ferenc Ficza. Debutul de cursă a fost unul furtunos protagoniști fiind Michal Matejovsky și Alexandr Artemyev care s-au acroșat, ultimul reușind să continue cursa și chiar să rămână la conducere până la primirea unei penalizări, fapt ce i-a adus în față pe Borkovic și Ficza.

Locul 4 a revenit anticului BMW 320 pilotat de georgianul Davit Kajaia. În ambele curse spre coada grilei au terminat modelele Ford Fiesta 1.6 ce au preluat ștafeta de la Alfa Romeo în clasamentul neoficial al celor mai vechi modele de pe grilă.

Următoarea etapă se  va desfășura după o pauza de mai bine de o lună în data de 21 iunie pe Slovakiaring.

Nascar

În Statele Unite la Talladega Dale Earnhardt Jr a încântat publicul cu o nouă victorie, prima din acest sezon, fapt care i-a asigurat un loc în duelul de final (the Chase) care va hotărî viitorul campion al seriei.

Earnhardt Jr a preluat conducerea cursei în turul 162 din cele 188 ale cursei fiind urmat de Jimmie Johnson, Paul Menard, la una din cele mai bune curse din sezon, locul 4 revenind revelației de până acum Martin Truex Jr.

Dale a câștigat pentru a șasea oară la Talladega, însă această victorie vine la o distanță de vreo 11 ani, precedentul triumf datând din 2004. Victoria a fost dedicată printre lacrimi tatălui Dale Earnhardt Senior, a cărui aniversare a avut loc în urmă cu câteva zile.

Jeff Gordon a avut ghinionul să se afle în preajma lui Trevor Bayne, care în turul 47 a pierdut controlul mașinii la ieșirea din turul 2, scoțând din cursă nu mai puțin de 14 piloți fapt ce a dus la o neutralizare de aproape 12 minute.

Dale Earnhardt Jr a avut ceva emoții pe final când în urma unui gunoi colectat de pe pistă și localizat pe grila motorului a avut probleme cu încălzirea excesivă a apei în radiator.

Cursa următoare va avea loc pe 9 mai pe Kansas Speedway.

 

Rezultatele cursei de la Talladega pot fi găsite aici