TC News: Accentul pe scandinavi

TC News: Accentul pe scandinavi

Cursele de turisme din weekend-ul trecut au oscilat între un oarecare gust amar dat de debutul sezonului 20 din STCC, departe de competiția care cu ceva ani în urmă rivaliza cu BTCC la spectacol și număr de concurenți, apariția spectacolului în TCR sau Supercupa Porsche și aparenta normalitate din Nascar, unde momentan nu apar câștigători surpriză.

STCC

Competiția nu mai este la nivelul la care se afla la începutul anilor 2000. Au trecut vremurile când se organizau curse și în Danemarca, Norvegia, Finlanda (nu doar Suedia), iar nume cu rezonanță precum Rykard Rydell, Jan Magnussen, Tommy Rustad, Roberto Colciago sau Mattias Ekstrom au ales alte serii în care să concureze.

Certurile între organizatori au dus la o ruptură în cadrul Campionatului scandinav de turisme, formându-se în 2012 o serie rivală TTA – Racing Elite League, având la bază cele mai puternice echipe ale momentului: Polestar,Flash Engineering, WestCoast Racing și Brovallen. De asemenea s-a renunțat la fuziunea cu seria daneză de turisme. Însă seria TTA a fost un eșec total, audiența fiind de partea STCC-ului. La finele lui 2012 s-a dorit organizarea unui campionat puternic de turisme ce avea să se desfășoare doar în Suedia.

Pentru a nu implica costuri exagerate și pentru a respecta tradiția prezenței pe grilă a modelelor produse de Volvo (aflat în impas financiar, fiind preluat ulterior de grupul chinez Geely) și Saab, din păcate în plin proces de faliment în 2013 (Saab a fost preluat de grupul Hawtai dar spre dezamăgirea fanilor mărcii chinezii sunt interesați doar de producerea de modele electrice ceea ce va duce în final la dispariția mărcii) – s-a ales să se utilizeze mașini ce corespund formatului defunctului TTA.  Caroseria mașinilor este de tip silhouette, iar șasiul și ansamblul motor/cutie de viteze/transmisie este standard. Motorul preparat de firma franceză Solution F este la origine un Nissan/Renault v6 de 3.5 litri ce dezvoltă aproximativ 420 CP. Caroseriile sunt realizate din materiale compozite trebuind să imite modele de serie a unor producători consacrați.  Deși în 2015 avem doar 14 piloți pe grilă aceștia folosesc nu mai puțin de 5 modele diferite având aspectul unor modele BMW, KIA, Saab, Volvo și în mod surprinzător Dacia. Legat de modelul românesc ideea aparține dealer-ului local Dacia, fiind o încercare de succes de a promova marca aflată în ograda Renault. Așa cum ne-am obișnuit până acum, acest dealer Dacia scandinav nu are nici o legătură cu uzina românească sau cu statul român dezinteresat de orice posibil succes al singurului producător local de automobile. De ce să ne mire că în curând producția viitoarelor modele Dacia se va muta la o uzină din Maroc?

Printre piloții cunoscuți ce au mai rămas în campionat amintim nume precum Richard Goransson, Fredrik Ekblom sau Mattias Andersson (favoritul românilor pasionați de modele Dacia). Pe grilă avem și două prezențe feminine: finlandeza Emma Kimilainen (Saab) cu ceva experiență în turisme și rallycross unde a obținut și o victorie și clasări pe podium, respectiv suedeza Emelie Liljestrom (KIA).

Cursele de debut ale sezonului (2 manșe) s-au desfășurat pe pista aeroportului din Skovde, Suedia și au avut un câștigător comun în persoana lui Thed Bjork (Volvo Polestar). Prima cursă a fost dominată autoritar de echipa Polestar ce a obținut și locul secund în cursă prin Fredrik Ekblom. Mattias Andersson (Dacia Dealer Team) a terminat pe locul 3 dar la o distanță de 16 secunde de piloții Volvo.

De 4 ori campion al seriei, Goransson a avut parte de un debut de sezon dezastruos trebuind să minimizeze  pierderile cauzate de o pană la începutul cursei. Eforturile sale au fost în zadar, ieșind pe pistă la un tur de lider. Ulterior a percutat o barieră de protecție în primul viraj reușind totuși să ajungă cu mașina la boxe unde s-a retras.

Și în acest an Polestar Volvo este mașina de bătut, având cel mai susținut program de dezvoltare al modelului bazat pe S60. Dacia și Saab se luptă pentru ultima treaptă a podiumului, ambițiile dealer-ului Dacia și ale pilotului Andersson fiind totuși mai ridicate, așteptându-se la o victorie în acest sezon. KIA propun o mașină performantă, piloți ambițioși dar fiabilitatea le dă și în acest an bătăi de cap.  Se așteaptă evoluții deosebite de la tânărul Kevin Aabol. În acest campionat din păcate caroseriile BMW fac doar act de prezență neavâd șanse la clasări de top.

Cursa a doua a fost lipsită de istoric datorită unui incident chiar în primul viraj când Goransson a percutat Saab-ul Emmei Kimilainen ambii fiind nevoiți să abandoneze. Accidentul celor 2 a dus la intrarea mașinii de siguranță. Aveau să mai urmeze încă 3 neutralizări cauzate de incidente care au decimat plutonul. La final de cursă au ajuns doar ocupanții podiumului, în luptă pe pistă: Thed Bjork (Volvo), Fredrik Larsson la un podium norocos pentru BMW și Mattias Andersson ce a repetat locul 3 din prima alergare. Șase piloți au punctat, cei clasați pe locurile 4, 5 și 6 abandonând în ultimele 8 tururi.

Următoarea etapă va avea loc la Anderstorp în data de 29-30 mai.

 Cursa 1

01 Thed Björk 24 t
02 Fredrik Ekblom +1.454
03 Mattias Andersson +18.021
04 Daniel Haglöf +26.310
05 Fredrik Larsson +29.185
06 Emma Kimiläinen +38.337
07 Erik Jonsson +45.581
08 Kevin Aabol +46.470
09 Carl Philip Bernadotte +2 tururi
10 Roger Samuelsson +2 tururi

Cursa 2

01 Thed Björk 24 tururi
02 Fredrik Larsson +1.348
03 Mattias Andersson +6.014
04 Erik Johansson +4 tururi
05 Daniel Haglöf +6 tururi
06 Roger Samuelsson +8 tururi

TCR

La Portimao a fost programată o nouă etapă a campionatului TCR. Odată cu debutul sezonului european în etapa precedentă a început forfota în rândul echipelor nemulțumite de dominația modelelor Seat Leon. Mai multe echipe au venit cu update-uri importante la mașini și piloți suplimentari pentru a da feedback despre starea modelelor de concurs.  Câștigători ai acestei loterii a aducerii de piloți cu experiență din alte competiții a fost echipa Engstler Audi ce a apelat la serviciile lui Nicki Thiim, respectiv Kelvin van der Linde. În prima manșă, pariul a fost unul câștigător, Nicki reușind o victorie autoritară ce a arătat o cu totul altă față a controversatului model Audi TT.

O evoluție deosebită a avut și van der Linde ce a terminat pe locul 4 prima alergare  grație unei ținute de drum tot mai bune a modelului Audi. Dacă în primele curse TT-ul avea probleme de aderență la ieșirea din viraje, dar și cu stabilitatea spatelui ,la Portimao mașinile germane au stat mult mai bine pe pistă.

O particularitate a weekend-ului de la Portimao a fost că principalii favoriți la titlu (Comini, Oriola, Belicchi și Morbidelli) au fost implicați în incidente și au pierdut puncte prețioase în clasamentul general.

Podiumul a fost ocupat de Thiim, Jordi Gene și Lorenzo Veglia, majoritatea piloților din spatele ocupantului locului 4 Van der Linde fiind implicați în incidente de cursă.

Cursa a doua a fost norocoasă pentru Michel Nykjaer ce a scăpat spre finalul cursei de presiunea exercitată de piloții Engstler Kelvin van der Linde respectiv Nicki Thiim.  Plecați mai din spatele grilei, piloții Audi au forțat peste limite în final. Materialul de concurs a cedat mai întâi pentru Thiim, apoi și van der Linde s-a oprit pe final de cursă, pe când se afla tot mai aproape de mașina lui Nykjaer. Din nou Gianni Morbidelli a fost implicat într-un incident de cursă ce a dus la abandon, în timp ce Stefano Comini a avut de a face cu o pană lentă ce l-a aruncat până pe locul 11. Locurile 2 și 3 pe podium au fost moștenite de Kevin Gleason pe o Honda Civic respectiv Jordi Gene. Pepe Oriola a reușit în extremis un loc 4 obținând câteva puncte.

Înainte de etapa următoare de la Monza peste două săptămâni liderul clasamentului general rămâne Comini cu 116 puncte urmat de Oriola cu 104, Morbidelli cu 91, iar pe 4 a urcat Jordi Gene cu 90 de puncte.

 Cursa 1

01 Nicki Thiim 13 tururi
02 Jordi Gené +4.074
03 Lorenzo Veglia +6.541
04 Kelvin van der Linde +12.086
05 Stefano Comini +14.541
06 Mikhail Grachev +17.893
07 Kevin Gleason +20.094
08 José Monroy +20.425
09 Oscar Nogués +23.044
10 Francisco Mora +30.107

Cursa 2

01 Michel Nykjær 13 tururi
02 Kevin Gleason +3.152
03 Jordi Gené +6.360
04 Pepe Oriola +7.020
05 José Monroy +7.496
06 Mikhail Grachev +11.040
07 Oscar Nogués +12.030
08 Francisco Mora +20.999
09 Igor Skuz +22.644
10 Andrea Belicchi +34.865

Nascar

Sâmbătă s-au desfășurat în State noi etape atât în Indycar cât și în Nascar. În Nascar a fost din nou haos provocat de apariția ploii. Protagoniștii cursei au fost Jimmie Johnson respectiv Kevin Harvick, urmați de Dale Earnhardt Jr și Jeff Gordon. Victoria s-a bazat mult pe strategia ultimei treceri pe la boxe cu 58 de tururi înainte de final. Majoritatea piloților fruntași au ales să ruleze economic  după oportunitatea realimentării cauzate de accidentul lui Ricky Stenhouse Jr. cu numai 12 tururi rămase de disputat. Piloții Hendrick Motorsport Johnson și Earnhardt au optat să rămână pe pistă cât mai mult posibil.

Pe final Harvick părea să aibă mașina mai rapidă însă a avut o ezitare, oferind un avans pentru Johnson. Jimmie a reușit victoria, cea de a treia din sezon și tot a treia pe circuitul din Kansas. Top 10-ul a fost completat de Joey Logano, Matt Kenseth, Keselowski, Kurt Busch și Ryan Newman.

Rezultate cursă

1. Jimmie Johnson Chevrolet 3ore  11min 50sec după 267 tururi
2. Kevin Harvick Chevrolet + 0.487s
3. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet + 1.212s
4. Jeff Gordon Chevrolet + 2.291s
5. Joey Logano Ford + 2.374s
6. Matt Kenseth Toyota + 2.931s
7. Brad Keselowski Ford + 3.425s
8. Kurt Busch Chevrolet + 3.848s
9. Martin Truex Jr. Chevrolet + 4.636s
10. Ryan Newman Chevrolet + 4.743s
11. Aric Almirola Ford + 5.258s
12. Greg Biffle Ford + 5.712s
13. Jamie McMurray Chevrolet + 6.231s
14. AJ Allmendinger Chevrolet + 7.210s
15. Kyle Larson Chevrolet + 7.627s
16. Sam Hornish Jr. Ford + 7.669s
17. Kasey Kahne Chevrolet + 7.884s
18. Paul Menard Chevrolet + 8.862s
19. Casey Mears Chevrolet  la un tur
20. Carl Edwards Toyota
21. Clint Bowyer Toyota
22. Austin Dillon Chevrolet
23. Michael Annett Chevrolet
24. Ricky Stenhouse Jr. Ford
25. Matt DiBenedetto Toyota
26. Ty Dillon Chevrolet
27. Danica Patrick Chevrolet 2 tururi
28. Josh Wise Ford
29. Landon Cassill Chevrolet
30. Justin Allgaier Chevrolet
31. Trevor Bayne Ford
32. David Gilliland Ford 4 tururi
33. David Ragan Toyota
34. Brett Moffitt Ford
35. Cole Whitt Ford
36. Michael McDowell Ford 5 tururi
37. J.J. Yeley Toyota
38. Joey Gase Ford

Clasament Sprint Cup Series

1. (–) Kevin Harvick 437pt
2. (–) Martin Truex Jr. 391pts (-46pt)
3. (–) Jimmie Johnson 389pts (-48pt)
4. (–) Joey Logano 375pts (-62pt)
5. (–) Dale Earnhardt Jr. 360pts (-77pt)
6. (–) Brad Keselowski 343pts (-94pt)
7. (+1) Matt Kenseth 331pts (-106pt)
8. (-1) Jamie McMurray 328pts (-109pt)
9. (+4) Jeff Gordon 317pts (-120pt)
10. (-1) Kasey Kahne 313pts (-124pt)

Porsche Supercup

La Barcelona, pe circuitul de la Montmelo, a debutat și seria monomarcă Porsche Supercup ca și cursă suport pentru Marele Premiu de Formula 1.

Startul de cursă a fost unul furtunos ce a dus la un prim incident între Sven Muller și Conor de Phillippi, coechipieri la echipa Lechner Racing. Acest incident a dus la apariția safety car-ului pilotat de Bernd Maylander care a neutralizat cursa pentru două tururi.

La conducere s-a instalat Michael Ammermuller ce a pus distanță între el și urmăritori tur după tur.

În spatele bavarezului s-a dus o luptă acerbă pentru locul secund, ocupat la final de Giermaziak ce a trecut în viteză de Ledogar, care a dovedit că nu are încă ritmul comparabil cu veteranii seriei. Ultima poziție a podiumului i-a revenit lui Christian Engelhart urmat de Philipp Eng. Locurile 16 și 17 ale cursei au revenit coechipierilor de anul trecut din Formula 3 de la T-Sport Alex Toril și Richard (Spike) Goddard.

Pe data de 21-24 mai la Monaco va avea loc următoare etapă a Supercupei Porsche, ce promite o cursă spectaculoasă pe un circuit mult prea îngust pentru modelele Porsche 911 GT3 Cup.

 

Rezultate cursă