24h Ring: retrospectiva Audi

24h Ring: retrospectiva Audi

Cea de-a 43-a ediție a maratonului de pe Nordschleife s-a încheiat cu victoria noului Audi R8 LMS cu numărul 28, înscris de echipa belgiană WRT. Celelalte trei modele noi au avut probleme, iar alte trei mașini de generație veche au completat asaltul asupra clasei mari, SP9/GT3.

Componența celor 7 echipaje GT3:

  • #1 R8 LMS – Phoenix Racing – Haase, Mamerow, Rast, Winkelhock;
  • #4 R8 LMS – Phoenix Racing – Basseng, Fassler, Rockenfeller, Stippler;
  • #28 R8 LMS – WRT – Mies, Sandstrom, Muller, Vanthoor;
  • #29 R8 LMS – WRT – Thiim, Joens, Kaffer, Vanthoor;
  • #14, #15, #16 R8 LMS Ultra.

În calificări, cele patru modele noi au fost singurele Audi din top 30, clasându-se pe locurile 5, 7, 9 și 10, cu ambele mașini WRT înaintea celor Phoenix.

Începutul de cursă le-a revenit lui Thiim, Mies, Fassler și Haase, care la finele primului tur se aflau pe pozițiile 6,, 7, 8 și 13. Ora a doua a început cu un mic incendiu la boxe pentru mașina #28, în timp ce Winkelhock a progresat pas cu pas pe modelul #1, devansându-și rând pe rând colegii. La finele orei a treia, primul Audi era #1, pe poziția a patra.

_MG_8348

Cea de-a patra oră a început prost pentru formația belgiană, care a fost nevoită să retragă mașina #29 în boxă pentru reparații la partea frontală. Astfel, după jumătate de oră de staționare, șansele lui Kaffer și compania s-au evaporat, iar mașina a fost retrimisă pe circuit ca și cobai. Între timp, #1 țintea liderul, #28 era pe poziția a șaptea, iar #4 încheia top 10.

René Rast a preluat mașina #1 în ora a cincea și a continuat asaltul, devenind lider după un duel direct cu BMW-ul #26 (5h20). Dacă primele averse de ploaie afectaseră doar o treime de circuit și protagoniștii n-au găsit de cuviință să schimbe pe gume de ploaie, la aproape șapte ore de la start s-a lăsat întunericul și ploaia a revenit. Cele trei modele Audi ce contau au intrat rapid să schimbe, fapt ce le-a promovat pe podiumul provizoriu.

După mai bine de o oră de dominație totală, un semn de slăbiciune a venit după miezul nopții, când mașina #4 a fost retrasă în garaj pentru reparații îndelungi. Lovitura de teatru a venit la ora 1:30, când Christian Mamerow s-a dat peste cap în zona Flugplatz și a ajuns direct la spital pentru verificări de rutină. Astfel, singura speranță Audi se lega de mașina #28, care se bucura de un avans considerabil în fața rivalilor.

Însă BMW și Porsche au intensificat presiunea la orele dimineții, timp în care un nou accident a pus capăt evoluției mașinii #4, care-și transformase deja cursa într-un test prelungit după problemele de mai devreme. Motivul a fost o scurgere de ulei pe pistă în zona Klostertal, mai multe mașini lovind parapetul.

La 7:30, Audi și BMW erau într-un duel direct pe circuit, iar Mies i-a predat mașina #28 lui Vanthoor, care a făcut diferența printr-o serie de tururi rapide ce au inclus și cel mai rapid tur al întregii curse. Între timp, cealaltă mașină WRT revenea de departe – deși era la trei tururi de lider, ajunsese înapoi în top 10, pe poziția a noua.

_MG_8280

Însă noul R8 LMS mai avea un an în mânecă: reușea stinturi de nouă tururi, comparativ cu cele opt aleBMW-ul Marc VDS. Totuși, au fost emoții pe la 10 dimineața, atunci când Nico Muller a efectuat un tete-a-queue inofensiv și mai apoi un mic incendiu a izbucnit la boxe, mașina fiind albită parțial de spuma extinctoarelor.

Dacă în cursul dimineții mașina Audi tot pierdea șefia cursei atunci când intra defazat la boxe, la ora 14:00 acest lucru nu s-a mai întâmplat, #1 ieșind de la standuri tot în fața adversarilor. Însă alternanța celor două echipaje la conducere realizase deja un record – 33 de schimbări de lider nu mai fuseseră vreodată.

Ultima oră a fost o formalitate pentru ca #28 să-și adjudece victoria cu 40 de secunde avans, în timp ce a doua mașină a belgienilor de la WRT a ajuns pe 7 la final. Alte două mașini de generație veche au încheiat pe 11 și 12 (#16, #15), la 7-8 tururi de învingător. Așadar, dincolo de calitatea piloților/echipelor, vechile mașini nu păreau capabile să țină pasul cu rivalii, chiar dacă anul trecut au învins aceiași adversari. Însă noul model GT3 și-a anunțat viteza încă de la victoria în VLN2, iar acum a rezolvat și problema fiabilității, rezistând cele 24 de ore pentru a revalida victoria constructorului din Ingostadt.

A fost un triumf binemeritat pentru formația belgiană, afectată în acest an de decesul patronului.

_MG_8350