Viitorul BMW în anduranță și cursele GT

Viitorul BMW în anduranță și cursele GT

Dacă la Nurburgring am fost singurul jurnalist român care a luat parte la lansarea noului model M6 GT3, discuțiile din centrul de presă mergeau și mai departe, urmând speculații cu privire la un viitor al bavarezilor la clasa LMP1 în WEC.

S-o luăm așadar de la concret și palpabil, lăsând zvonistica pentru final.

BMW M6 GT3, înlocuitorul actualului Z4

Dacă acum câțiva ani cei de la BMW Motorsport ocoleau puțin regulile GT3, montând pe Z4 un propulsor V8 de 4.4l ce nu era disponibil în varianta de stradă (unde s-a mers pe variante turbo de maxim 3.0l), acum se pornește de la o bază mult mai potrivită cu noul M6. Acesta are pe șosea doar motorul V8 de 4.4l twin-scroll turbo, care dezvoltă deja 560CP. În mod firesc, s-au adus îmbunătățiri pentru a-i asigura fiabilitatea în condiții de cursă, însă problema căutării peformanței pure nu s-a mai pus atât de asiduu ca în trecut, de vreme ce oferta actuală este suficient de generoasă, în deplin acord cu noul regulament FIA 2016.

Odată cu lansarea challengerului bavarez, putem să ne frecăm mâinile în așteptarea unui duel la fel de variat din punct de vedere tehnologic la GT3 ca și în cazul prototipurilor de clasă LMP1. Mercedes-AMG GT3 propune un V8 normal aspirat de 6.3l, Porsche vine cu al său boxer supraalimentat de 4.0l, iar Audi recurge la un propulsor V10 de 5200cmc normal aspirat. BMW alege o cale diferită de toate acestea, însă n-are rost să ne întrebăm cine va avea cei mai mulți cai-putere, de vreme ce disputele la GT3 sunt mereu arbitrate de Balance of Performance.

Și la exterior avem diferențe notabile între viitorii combatanți. Noul M6 are o aparență masivă, cu un ampatament mărit ce va garanta o bună stabilitate pe virajele de mare viteză. Însă este foarte probabil ca designul să mai fie rafinat până la finele anului, când intervine omologarea ce va îngheța noile modele, GT3 timp de trei ani. Chiar și păstrarea acestui livery de camuflaj sugerează ideea de ”proiect în lucru”, urmând ca lecții importante să fie învățate odată cu primele teste în condiții de cursă, probabil undeva spre finele sezonului VLN. Oricum, problema capacității rezervorului, care a penalizat vechiul Z4 (100l) în raport cu noul R8 LMS pe Ring (120l) a fost adresată, iar acum toate GT3-urile de generație nouă pot duce aceeași cantitate de combustibil. Rămâne de văzut în ce ritm o vor și consuma.

Dacă din punct de vedere al alinierii comerciale, să alegi noul M6 ca bază pentru modelul de curse de specificație GT3 are sens, cu atât mai mult cu cât ar putea remedia anumite carențe afișate de Z4, istoria ne duce imediat cu gândul la generația anterioară de Seria 6 care s-a prezentat pe circuite acum câțiva ani (2009-2012): Alpina B6 GT3. Fără strălucire, acest model a participat în 109 întreceri, terminând 58% dintre ele, majoritatea în ADAC GT (Germania), FFSA GT (Franța) și seria europeană GT3. Mașina a venit și în cursa de 24h de la Spa (2009-10), înscrisă de francezii care o foloseau și în seria națională (Sport Garage). Chiar și belgienii de la Marc VDS au venit la o etapă BES cu Alpina B6, reușind un pole la Silverstone în 2011. Însă, per total, șase victorii reprezintă o recoltă destul de săracă, chiar dacă putem vorbi de circumstanța atenuantă a neimplicării oficiale a uzinei.

Zvonurile despre venirea în WEC

Racecar Engineering a preluat o idee descrisă mai pe larg de către Marcus Schurig de la AMS Germania, despre care se vorbea și printre jurnaliștii avizați veniți la cursa de 24 de ore de pe Nordschleife: BMW studiază posibilitatea de a se implica în disputa tot mai atractivă de la clasa superioară a prototipurilor din FIA WEC.

Istoria BMW la Le Mans include faimoasa victorie din 1999 cu V12LMR și motorizarea McLaren F1 care a învins în 1995. De atunci, BMW s-a concentrat pe motorizarea din F1, care a luat sfârșit în 2009. Ultimii ani au fost dedicați competițiilor de GT-uri și programelor din DTM și USCC. În prezent, se spune că doi mari constructori studiază implicarea în curând în anduranță.

IMG_5175
Cele două succese importante ale bavarezilor la Le Mans în anii ’90

Surse apropiate de uzina din Munchen afirmă că proiectul unui asemenea design a fost deja demarat. Am putut observa personal oameni din cadrul BMW Motorsport la etapa inaugurală WEC de la Silverstone, iar aceștia analizau modelele LMP1, nu cele GTE unde ar fi interesul lor firesc. Totuși, o asemenea mutare are logică, dat fiind elanul celor de la BMW în domeniul tehnologiilor electrice și hibride. Noul regulament Class 1 din DTM va duce la dezvoltarea unui motor turbo V4 de 2.0L care ar produce peste 600CP și ar putea fi folosit și pe un prototip.

La capitolul impedimente, avem problema logistică. Chiar și atunci când erau în F1, BMW se foloseau de uzina celor de la Sauber, ei neavând o asemenea fabrică in-house. Se vehiculează ideea de a colabora cu firme bavareze precum Holzer sau Adess, care au un bogat istoric în construcția de modele F1/LMP.

Nu există fum fără foc și acest subiect e mult mai interesant decât eternul refren ”vine Audi în F1?” care n-are prea multă substanță și deja devine plictisitor.