SBK Donington: Sykes imbatabil pe traseul predilect

SBK Donington: Sykes imbatabil pe traseul predilect

Duminică pe circuitul de la Donington au avut loc cursele CM de Superbike cu clasele SBK, Supersport, Stock 1000 și European Junior Cup. Dacă debutul sezonului cu rundele dinafara Europei din Australia și Thailanda nu au fost spectaculoase, odată cu prima etapă europeană de la Aragon în SBK spectacolul a renăscut. Runda britanică nu s-a lăsat mai prejos.

 Superbike

În 2015 cursele clasei mari SBK sunt dominate autoritar de constructorul japonez Kawasaki și de piloții britanici. Jonathan Rea este revigorat și motivat să se impună la sfârșitul sezonului, Tom Sykes e oscilant în debutul sezonului uimit parcă de evoluția coechipierului său. Chaz Davies apără culorile italienilor de la Ducati, și e mult mai constant decât la începuturile carierei, iar Leon Haslam poate la fel de motivat ca și Rea dar penalizat de materialul de concurs, Aprilia, constructor ce își canalizează din 2015 tot efortul asupra MotoGP. Singurul pilot de altă naționalitate, italiană, care se amestecă uneori printre britanici este al doilea echipier Ducati, Davide Giugliano, mai mult accidentat sau în decor decât în șaua motocicletei sale.

Cursele de până acum au fost oscilante ca și spectacol pe pistă, fie un Jonathan Rea triumfător în ambele manșe cu un Chaz Davies făcând tot posibilul să stea în plasa britanicului, ori o defilare Kawasaki în ordinea Rea – Sykes urmată de o luptă dezlănțuită pentru ultima treaptă a podiumului între piloții Ducati, mai puțin Giugliano, și piloții Aprilia, Haslam sau proaspăt refugiatul din Moto2 Torres.

Manșele de la Donington au fost dominate categoric de fostul campion Tom Sykes, secondat de Jonathan Rea. Putem extinde clasamentul și să îi adăugăm și pe Davies și Haslam aflați în ambele manșe pe locurile 3 și 4.

Mare parte a primei curse Sykes a avut greutăți în a-și păstra poziția în fața lui Re,a nu de puține ori cei 2 fiind la limita unei colizuni. În ultimele 8 tururi Rea a abandonat lupta pentru victorie, judecând înțelept și mulțumindu-se cu cele 20 de puncte aferente locului 2.

Cel mai intens moment al cursei secunde a fost spectaculosul highside făcut de Rea în turul 2 la ieșirea din virajul Coppice. Urmările acestui incident au luat proporții catastrofale când Jonathan Rea a fost depășit de 5 piloți ajungând pe locul 7. Abia acum putem spune că a început cursa cu adevărat, Rea luptând pentru poziții până la finalul manșei, reușind să urce pe locul secund la o diferență de 9 secunde de Sykes. Cu victoriile obținute, Sykes și-a crescut recordul de victorii consecutive pe Donington la 6, 2012 fiind așadar ultimul an în care altcineva s-a impus aici în Superbike.

În spatele lui Chaz Davies, în imposibilitate de a se apropia în vreun fel de verzii de la Kawasaki, a terminat constant pe locul 4 Leon Haslam. Donington este circuitul său de casă, locul unde împreună cu tatăl său celebrul Ron, conduce o cunoscută școală de pilotaj.  Despre Leon circulă și o legendă impresionantă cum că a rulat nu mai puțin de 100 de mii de tururi pe acest circuit din copilărie și până în prezent. Rezultatul său are un plus de valoare și datorită faptului că britanicul concurează încă de la Imola cu câteva coaste fisurate.

Evoluții din ce în ce mai apropiate de top 10 înregistrează și Leon Camier ce are sarcina de a dezvolta proiectul MV Agusta, motocicletă la fel de capricioasă în performanțe pentru moment precum sora mai mică de la Supersport.

Curse eroice fac și piloții Pata Honda: nu de puține ori Guintoli și van der Mark trebuie să ruleze peste limitele lor și ale motocicletei pentru a avea o șansă la o clasare între primii 6-8 piloți. Ghinionistul echipei a fost van der Mark care a abandonat în ambele manșe în timp ce Guintoli a salvat onoarea echipei Pata cu două locuri 8.

Cursa secundă la readus printre protagoniști și pe Alex Lowes, ce a repetat un loc 6 precum în prima alergare , cu subdezvoltata motocicletă Suzuki GSX-R1000, care a mai soluționat problemele de ordin electronic. La suzuki aceeași problemă ca și la Aprilia, proiectul de MotoGP are prioritate însă acolo se văd și rezultate notabile.

Rezultate cursa 1

Rezultate cursa 2

 Supersport

La clasa Supersport lupta se dă între fiabilitate, constanță uneori și nervi de oțel și performanța combinată cu un spirit vulcanic, dar penalizată de o fiabilitate precară. Mai în clar regele de necontestat al clasei este turcul Kenan Sofuoglu aflat la a patra victorie din sezon în fața francezului de la MV Agusta Jules Cluzel. Onoarea britanică a fost salvată de wild card-ul britanic Kyle Ryde pe o Yamaha.

Ordinea clasei este de mult stabilită cu Sofuoglu lider autoritar, Cluzel uneori cu sclipiri de geniu atunci când materialul tehnic îi permite, locul 3 alternând între P. J Jacobsen și Zanetti.

Luptele cu adevărat spectaculoase se dau pentru locurile 8-15, apanajul unor piloți cu evoluții temporare neavând certitudinea unui sezon complet.   Printre acești piloți s-a aflat pentru un număr de curse și italo-românul Luigi Morciano. Nevoia disperată de bani a modestei echipe Lorini l-a făcut pe Luigi să își găsească un refugiu temporar în Campionatul Italian de Motociclism, CIV la clasa Supersport la ghidonul unei motociclete MV Agusta.  Cursa de la Valellunga din CIV i-a adus un locul 15 pe pistă, după mai multe incidente în urma cărora a fost nevoit să reia cursa de pe ultimele locuri. La masa verde, după o serie de penalizări Morciano a fost promovat pe locul 14. Ne-am dori ca pentru Luigi să se lege un parteneriat cu MV Agusta și să îl revedem în Supersport-ul european.

Coechipierul lui Sofuoglu de la Kawasaki Intermoto Ponyexpres, P.J. Jacobsen a fost luat prin surprindere de afluxul de wildcard-uri britanice apărându-și cu greu poziția a cincea în spatele lui Lorenzo Zanetti aflat într-o zi fastă. Mai jos în clasament piloți mai cunoscuți precum Gino Rea ce a încercat să facă impresie anul trecut la Moto2 sau veteranul Roberto Rolfo încearcă să obțină maximum de performanțe cu depășitele motociclete Honda CBR 600 RR.

Rezultate cursă

Stock 1000

Se pare că și clasa Stock 1000 a intrat sub dominația unui cuplu constant de piloți, însă aici vorbim de rideri italieni. Primii 2 piloți sunt de la o vreme Lorenzo Savadori și Roberto Tamburini, ambii iluștri necunoscuți în timpul evoluțiilor din motomondial. Locul 3 devine o obișnuință pentru Raffaele de Rosa, tot italian, urmărit îndeaproape ori de Kev Coughlan ori de impresionantul ceh Jezek.

La Donington Savadori s-a impus pentru a treia oară în sezon, luând o opțiune serioasă în lupta pentru titlu. Cursa a fost dominată autoritar de Savadori, ce a pus la finalul cursei aproximativ 2,8 secunde față de Tamburini. Kev Coughlan nu a putut rezista în lupta pentru podium, fiind devansat de francezul câștigător de curse Jeremy Guarnoni.

La polul opus maghiarul Sebestyen cândva o speranță a motociclismului din țara natală după Gabor Talmacsi nu se regăsește nici aici la Stock, cursa de la Donington încheindu-se cu abandon.

Rezultate cursă

EJC

Cu siguranță cele mai spectaculoase întreceri sunt cursele seriei suport European Junior Cup, unde nu mai puțin de 30 de piloți se întrec pentru glorie.

Cu fiecare cursă parcursă în clasamentul general se detașează Javier Orellana ce pare pentru moment un pilot de urmărit în viitor. Acesta s-a impus pentru a treia oară luând un avans important în clasament după ghinionul urmăritorului său direct Emanuele Pusceddu care a fost implicat într-un incident chiar la startul cursei. Onoarea britanică a fost salvată de Sam Wilford ce a obținut cea mai bună clasare de până acum, locul 5.  Francezul Guillaume Raymond a beneficiat de accidentul în care au fost implicați mai multi piloți la start și a reușit primul podium al carierei, un loc secund.

În clasa dedicată doamnelor ce aspiră la un loc în elita motociclismului lideră detașată este neozeelandeza Avalon Biddle. De altfel este și singura prezență feminină care poate accede în zona punctelor, performanță pe care momentan nicio altă domnișoară nu o poate atinge. Ei i-a revenit victoria în clasa dedicată, urmată fiind de unguroaica Viktoria Kis, care pe pistă în luptă directă încă nu are nici o șansă în fața lui Avalon.

Runda următoare din mondialul de Superbike va avea loc în data de 7 iunie pe Autodromo Internacional do Algarve în Portugalia.  Cu această ocazie ne vom reîntâlni și cu clasa Stock 600 unde protejatul lui Kenan Sofuoglu, Razgatlioglu, (tot pe un Kawasaki) domină fără drept de apel și are o primă șansă de a-și adjudeca titlul clasei.

Rezultate cursă