Rest in peace, Gilles, nu te deranjăm!

Rest in peace, Gilles, nu te deranjăm!

Formula 1 a vizitat traseul numit în onoarea marelui animator al curselor de odinioară, însă n-a arătat nimic demn de ilustrul predecesor. Dacă nici la Montreal n-avem spectacol, ce mai așteptăm?

Pentru a discuta sensul F1 Strategy Group sau alte ițe politice îl las fie pe Dragoș, fie pe Dieter Rencken. Eu am să mă refer strict la calitatea spectacolului de pe pistă, într-un Grand Prix din care n-am ținut minte mai nimic, poate doar manevra lui Massa asupra lui Ericsson. Însă nici măcar aceasta nu știu dacă va rezista multă vreme în memorie.

Formula 1 a venit pe un circuit pe care-l așteptam cu mare interes an de an, multe dintre aceste file de istorie fiind proaspăt retrăite în pregătirea articolului despre evoluțiile lui Schumi pe traseul de pe insula Notre Dame. Însă chiar și atunci când germanul nu mai conta la vârf, dispute precum cea din 2011 au reușit să anime până și sezoane relativ monotone. Nu mai departe de anul trecut, am avut una dintre cele mai palpitante întreceri dintr-un sezon în care victoriile lui Ricciardo vor trece the test of time mai bine ca multitudinea de succese comode argintii.

Ce-am avut în acest an? Dublă Mercedes cu jumătate de tur avans în fața unui Bottas lipsit de orice mijloace să facă mai mult. Dacă pentru cei ce se află în fața televizoarelor va exista mereu opțiunea de a schimba postul (adică de a comite un sacrilegiu la care nu te-ai fi gândit acum câțiva ani), să ne gândim puțin la cei ce și-au ușurat buzunarele de multe sute de euro pentru a asista la un asemenea Grand Prix de o monotonie crasă.

40 de secunde între Mercedes și cel mai apropiat (semi) rival, într-o cursă de o oră și jumătate. Cum se compară asta cu cele patru secunde dintre Audi și Porsche, în șase ore la Silverstone? Dar cu cele 13 dintre aceleași două echipaje ale (semi) rivalilor germani la Spa-Francorchamps, pe aceeași durată cvadruplă față de un Grand Prix?

Lotus145218185Fish0339

Însă fanii, jurnaliștii și toți cei ce suferă atunci când survine un asemenea declin al competiției favorite par să fie mai vocali ca niciodată, în timp ce factorii decizionali se comportă exact ca un dictator în preajma revoluției: se izolează și mai tare, luând decizii tot mai absurde.

Ajungem astfel la un paradox inspirat de Kafka – echipele își apără DOAR propriul interes, nu și al sportului, fiind de acord doar într-o singură privință – că nu sunt de acord. Dacă nu vreți Kafka, să fie Caragiale:

Să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimic!

Limitare a bugetului? Nici vorbă, lăsăm să moară toți cei amăgiți cu o asemenea poveste. Limitare a cercetării în tunelul aerodinamic? Se poate ocoli și asta. Privilegii feudale pentru Ferrari înainte de împărțirea proporțională? De nestrămutat. Cine a parcurs biografia lui Bernie știe prea bine că:

  1. Orice schimbare trebuie să aibă în primul rând girul său;
  2. Chiar și atunci când Mr. E. o vrea, echipele nu se lasă convinse ci opun o rezistență stranie, deloc unitară, în care fiecare vrea să se asigure de un avantaj injust la schimb cu votul.

Democrația are șanse reale de a merge într-o societate în care noțiunea de cooperare are sens, însă într-un sport concurențial nu funcționează nicicum. Iar Bernie visează la vremurile de demult, când se putea erija într-un dictator. Acum, poziția lui e mult mai slabă, atât în fața proprietarilor de jure ai F1, cât și a echipelor. Consecința directă sunt toate declarațiile sale ridicole (F1 nu are nevoie de Social Media) sau ezitante (nu susține motoarele V6 pe care tot el le-a vrut).

Între timp, pe pistă se încearcă o modificare a gustului publicului: spectacol artificial asigurat de depășiri asistate de DRS, conversații repetitive fără substanță prin team radio, declarații insipide ale aparatelor de PR ce au înlocuit spontaneitatea piloților. Să fie oare simplu de condus mașinile acestea? Atâta timp cât termini pe podium și nu simți că te-ai întrebuințat serios și ai vreme să fii nemulțumit de asta, refuz să cred că explicația ține doar de o mai bună pregătire fizică.

De la Mansell, Piquet și Senna incapabili fizic să se urce pe podium la strâmbăturile actuale pentru un loc secund (de care se fac vinovați atât Hamilton, cât și Raikkonen) e cale lungă și trendul e vădit descendent. Una e animozitatea pe podium față de cel de lângă tine (gen Multi 21), alta e să transformi momentul de bucurie într-un teatru ieftin pentru cine știe ce motive. Vă mai amintiți ultima bătaie cu șampanie sinceră, sălbatică, din tot sufletul?

Revin la DRS. N-am să pot aprecia niciodată o depășire mincinoasă. Ar fi interesant un asemenea sondaj în rândul piloților IndyCar, ce-ar zice de un DRS pe ovale? Montoya se plângea că a avut un sezon la Williams în care n-a putut efectua mai mult de patru depășiri. Prefer acele patru manevre meritate, sau piedicile strategice aduse de Trenul Trulli în 2005, față de ceea ce avem acum. Acesta e alt motiv pentru care echipele mici suferă: nu au parte de expunerea televizată pe care a generat-o de exemplu Bernoldi ținându-l în spate pe Coulthard la Monaco. Iar noi suntem privați de un asemenea spectacol, care scoate în evidență puncte forte/slabe ale unora și altora. Ce puteți spune astăzi despre Roberto Merhi?

Și chiar dacă ajung să-i input o mică parte din vină unuia ca Hamilton, tot acest sistem putred îi face un deserviciu în primul rând lui, așa cum pățiseră și Vettel sau Schumacher în trecut: într-o mare de critici nu mai e loc de epitete pentru prestațiile unui pilot aflat la vârful carierei sale. Lewis își etalează întreaga virtuozitate și a redus drastic numărul erorilor, fiind tot mai greu să-i accesezi slăbiciunile.

Însă dacă vrem spectacol, weekendul acesta fără F1 ni-l va oferi din plin. Tot ce trebuie să facem este să ne așezăm comod în fața ecranelor și să rezistăm cât mai mult, poate chiar toate cele 24 de ore ale disputei de pe Circuit de la Sarthe.

Dacă tot se termină anul școlar, iată lista de lecturi obligatorii:

Motorsport Magazine – WEC vs F1 – Andrew Frankel

Ultimul număr Race Tech Magazine

Motorsport.com – Watch out F1 – Hayden Berns

Redbull.com – Could WEC become as big as F1 – Greg Stuart

Formula1blog.com – Where is the buzz