MotoGP Catalunya: Pe urmele lui Lorenzo

MotoGP Catalunya: Pe urmele lui Lorenzo

Runda a șaptea a MotoGP-ului se întoarce în acest weekend în Spania pe circuitul de la Montmelo. O etapă care va aduce o serie de noutăți tehnice  în rândul echipelor, dar în același timp o ocazie pentru unii piloți de a depăși momentele dificile de până acum.

Circuit și pneuri

Circuitul cu o lungime de 4.7 kilometri este unul dintre cele mai solicitante din perspectiva producătorilor de pneuri Bridgestone la clasa mare respectiv Dunlop la categoriile inferioare. Traseul combină linii drepte pe care piloții abordează un stil de pilotaj în care predomină perioadele în care riderii înclină pronunțat motocicletele cu zone în care frânele sunt intens solicitate înainte de abordarea virajelor. Nu trebuie neglijată nici temperatura ridicată din timpul zilei care solicită în plus piloții și materialul de concurs. Aceste caracteristici fact din circuitul de la Catalunya unul dintre cele mai pretențioase din an.

 

54804e3c8a5333.47674559

Pneurile spate sunt extrem de solicitate pe acest circuit alternând uzura părții stângi a benzii de rulare cu cea de pe partea dreaptă. Această alternanță din timpul rulării impun un pneu cu o compoziție de două ori mai dură pentru banda dreaptă decât pe stânga, cauciucul fiind de tip asimetric. Guma față trebuie să facă față la perioadele de frânări violente de la finalul liniilor drepte și să asigure aderență maximă la trecerea prin virajele rapide.

Echipele Factory Yamaha și Honda vor avea alocate pneuri medium și hard pentru spate în timp ce restul plutonului va beneficia de variantele soft și medium. Pneul față va putea avea orice specificație de la soft la hard. Dată fiind complexitatea traseului în caz de ploaie va exista doar varianta hard a gumei pentru pistă udă.

Cursele la cele 3 clase sunt antrenante pe acest circuit nu de puține ori câștigătorul a avut un avans de doar câteva zecimi de secundă față de urmăritori.

Noutăți înainte de start

2015 pare a fi sezonul în care cam toți piloții apelează la bisturiu pentru a rezolva sâcâitoarea problemă denumită generic arm pump. Înainte de Catalunya a venit rândul lui Hector Barbera și Alex Rins de la Moto2.

În tabăra Honda tehnicienii încep să simtă presiunea problemelor apărute în dezvoltarea prototipului RCV pentru sezonul 2015.  O nouă cursă aceleași probleme ba cu furca față ba cu stabilitatea spatelui motocicletei. O nouă cursă ratată pentru Marquez l-a cam îndepărta de de Valentino Rossi și Jorge Lorenzo care se bat pentru adjudecarea titlului în acest sezon. În mod normal Honda ar putea testa evoluții ale componentelor problematice pe a doua motocicletă pilotata de … Dani Pedrosa, dar aici intervine o problemă: feedback-ul diferit care îl poate oferi numărul 26. Motivul ține de statura și greutatea pilotului problemă des discutată în articolele noastre. Cine a văzut live motocicletele lui Marquez și Pedrosa și le studiază cu atenție poate observa ceva deosebiri la carenaj. Motocicleta cu numărul 26 folosește unul ceva mai îngust pentru a facilita o poziție optimă în șa pentru micuțul pilot Dani. O implementare a setărilor de pe o motocicletă pe alta pică cu brio.

Marc Marquez se potrivește ca stil de pilotaj cu fostul pilot de MotoGP Casey Stoner. Acesta din urmă testează periodic prototipul RCV213V însă neparticipând la curse nu poate furniza un feedback complet. Casey va rula un număr de tururi și pe circuitul Montmelo zic reprezentanții Honda pentru a fi în formă înaintea debutului de peste o lună în cursa de 8 ore de la Suzuka. De ce prototip de MotoGP și nu Superbike? Aici își fac locul speculațiile de tot felul, totuși Stoner este ferm că participarea ca wild card în vreo cursă de motomondial în acest an nu face parte din prioritățile sale. De asemenea nu este interesat nici de vreo revenire în campionat.

În plan financiar asistăm la o ofensivă puternică a companiei Octo Telematics  care pe lângă statutul de sponsor oficial al echipei Pramac Ducati a semnat și un contract cu reprezentanții circuitului de la Silverstone pe care se va desfășura runda britanică a motomondialului.  Pentru Pramac este o gură importantă de oxigen știind problemele mai vechi ale companiei Pramac care a fost în pragul falimentului în urmă cu vreo 2 ani.

În plan tehnic Suzuki se va prezenta pe Montmelo cu un nou propulsor.  Acesta trebuie să să asigure un surplus important de cai putere, o elasticitate înbunătățită și să lucreze mai bine cu șasiul prezentat etapa trecută la Mugello. Rămâne de văzut dacă problemele de chattering se vor rezolva.

În momentul de față Suzuki este singura motocicletă de pe grilă ce nu beneficiază de revoluționara cutie de viteze seamless. Handicapul tehnic este posibil să se amelioreze la sesiunea de teste de luni de după cursă când este posibil ca echipa să aducă noua cutie de viteze pentru un amplu test. Dacă fiabilitatea este mulțumitoare și feedback-ul piloților Espargaro și Vinales pozitiv posibil ca de la următoare cursă să avem toată grila full seamless.

La Aprilia este forfotă mare încă de la Mugello. Tehnicienii și conducerea companiei par să își fi pierdut în sfârșit răbdarea cu marco Melandri și se discută la modul serios înlocuirea acestuia. Posibili înlocuitori sunt dați Alex de Angelis, o alegere cât de cât firească, pilotul are podiumuri la clasa mare precum și Bautista, iar în cursele de până acum a făcut minuni la ghidonul singurului CRT rătăcit pe grilă încă întrebuințat de Iodaracing. A face totuși minuni cu Aprilia ART de la Ioda este precum a face o cursă curajoasă în Formula 1 cu un Manor – din fața televizorului nimeni nu sesizează eforturile pilotului. Al doilea nume vehiculat este discutabil – Matia Pasini fiind un pilot ce a irosit nenumărate șanse în trecut pe la toate clasele, însă este pilotul preferat al șefului de echipă Fausto Gresini.

Preview echipe și piloți

Cei mai motivați înainte de runda spaniolă sunt piloții Yamaha Jorge Lorenzo și Valentino Rossi. Spaniolul este pilotul momentului aflat într-o formă excelentă dornic de a lua o opțiune din ce în ce mai serioasă în ce privește lupta pentru titlu. Rossi pe de altă parte dorește să facă uitate problemele din calificări și să se implice serios în lupta pentru victorie. Ar putea fi al șaptelea succes pe circuitul catalan.

După spusele piloților Yamaha a îmbunătățit motocicleta prin părțile esențiale setup-ul rămânând cheia unei curse perfecte.

La Repsol Honda starea de spirit nu este dintre cele mai bune. Motocicleta nu este la nivelul rivalilor de la Yamaha și dacă nu se găsesc soluții rapid pot fi depășiți și de Ducati. Marc Marquez este determinat să facă uitate ultimele căzături și să facă tot posibilul să se apropie în clasament de Rossi și Lorenzo. Pe de altă parte Dani Pedrosa este din ce în ce mai aproape de forma fizică dorită, simțindu-se tot mai bine în șaua motocicletei. Pilotul nu se resimte în curse după operațiile suferite, iar pentru Catalunya există o singură opțiune și anume cea mai înaltă treaptă a podiumului în fața fanilor ce încă mai cred în talentul acestui pilot.

Marquez este pilotul ce a câștigat runda din 2014 și s-a situat pe podium în ultimele 5 sezoane. Locul 5 din clasamentul piloților în spatele riderilor Yamaha și Ducati  obligă la o cursă de excepție la nivelul celei din sezonul trecut.

La Ducati nu se anunță inovații importante, acestea tocmai ce au fost testate cu succes la Mugello. Deși anul trecut nici Dovizioso nici Iannone nu au făcut curse strălucite (locurile 8 și 9) pentru cursa din acest an ambițiile sunt la un nivel ridicat. Prototipul GP15  pare a fi mai adaptabil la circuite ce în trecut erau defavorabile constructorului din Bologna. Dovi trebuie să uite cât mai repede abandonul de la Mugello și alături de remarcabilul Andrea Iannone trebuie să încerce din nou să aducă mult așteptatul prim triumf din epoca post-Stoner.

Clasa Open este în fierbere, iar după primele 6 curse disputate orgoliile rănite ale unor piloți încep să iasă la suprafață. Cel mai nemulțumit de situația în care a ajuns este Stefan Bradl ce asistă pentru moment neputincios la zbuciumul echipei Forward Racing care nu găsește sub nici un chip setup-ul perfect pentru motocicletele Yamaha de client. În timp ce Tech 3 uimește cu rezultate solide cu ambii piloți, Bradley Smith ieșind mai mult în evidență, Bradl se zbate neputincios undeva la limita punctelor. Un sezon catastrofal în 2015 ar putea să îi grăbească pașii spre anostul Superbike.

La fel de motivat precum piloții oficiali Ducati este și columbianul Yonny Hernandez, săculețul cu bani al echipei Pramac. Totuși beneficiind de o motocicletă GP14.2 ceva mai puțin rigidă decât vechile Ducati, Yonny are momente când surprinde plăcut în antrenamente și calificări. Cursele însă sunt tributare comportamentului prototipului 14.2 care nu poate păstra același nivel de performanță pe toată durata cursei. La motocicletele private Ducati turul 10 -12 al curselor pare o barieră de netrecut pentru moment. Fanii constructorului din Bologna așteaptă cu nerăbdare debutul în cadrul echipelor privare pentru șasiul GP14.3 mult mai apropiat de varianta 15 a echipei Factory. Motocicleta Gp14.3 a avut prestații excelente în testele de iarnă și este păcat să nu fie lasată pe mâna lui Yonny, Danilo Petrucci sau Hector Barbera.

Dacă televiziunea care va asigura transmisia cursei va oferi cadre de la coada grilei vom putea urmări un Alex de Angelis mai motivat ca oricând conștient că trebuie să arate uzinei Aprilia că merită să ia locul lui Marco Melandri.

Moto2

Statistic clasa Moto2 oferă rezultate schimbătoare pe circuitul catalan. În 5 curse disputate pănă acum pe acest traseu au fost tot atâția câștigători. Esteve Rabat este hotârât să fie primul pilot care dublează numărul de victorii la clasă.

Pilotul momentului la clasa întermediară este francezul Johann Zarco. În 2011 a trecut primul linia de sosire la clasa mezină însă comisarii i-au dat o penalizare de 20 de secunde pentru o depășire ilegală. Anul trecut la Moto2 a terminat pe poziția a treia. Mai multe victorii în viitor și o constanță crescută îl pot aduce pe Zarco în postura de pretendent serios la titlu.

Alți piloți de urmărit sunt Mika Kallio ce continuă să aibă oarecare probleme de adaptare la șasiul Kalex însă are un parcurs bun pe traseul din catalunya în anii trecuți, Sam Lowes reprezentantul de top al celor de la Speed Up este cam singurul pilot cu șanse de a mai întrerupe ocazional armada de piloți ce folosesc cadre Kalex.

La runda catalană se va întoarce pe grilă pilotul thailandez Ratthapark Wilairot care îl va înlocui în cadrul echipei JPMoto pe Zaqhwan Zaidi. Thailandezul a surprins pe toată lumea cu decizia de  a părăși echipa Core World Supersport  la câteva runde după succesul din runda de casă. La clasa intermediară, Wilairot a mai rulat între anii 2007 și 2012, cea mai bună performanță fiind un loc 4.

 

Moto 3

Din toată grila de piloți ai clasei Moto3 nici unul nu a mai triumfat pe circuitul de la Montmelo.

Dominația spaniolilor este deseori întreruptă de remarcabilul britanic Danny Kent, dar și de succese italiene sau mai nou portugheze. Pe fondul inconstanței italienilor, în special Romano Fenati, a lipsei de experiență a francezului Fabio Quartararo, Kent domină autoritar acest sezon.

Din spate extrem de motivați vor fi Enea Bastianini, în căutarea primei victorii și portughezul Miguel Oliveira, care tocmai a trecut această barieră.

Motocicletele KTM par să se fi apropiat mai mult de Honda și Mahindra luând o opțiune serioasă la victorii.

Speranțele spaniole sunt puse în veteranul Efren Vazquez și Isaac Vinales. Primul debordează de inconstanță, o caracteristică a carieriei sale, în timp ce Isaac este departe de talentatul său văr Maverick. Nu trebuie trecut cu vederea nici Jorge Navarro care este convins că a depășit momentele de adaptare la clasă și din acest punct poate ataca poziții mai sus în clasament.

În rândul prezențelor feminine de la Moto3 stările de spirit sunt împărțite. Ana Carrasco  vine după 2 curse în care s-a integrat mai bine în noua echipă observându-se o ameliorare a timpilor pe tur. Maria Herrera însă este departe de debutul de sezon preconizat.  Specialiștii o văd ca prima fată cu reale șanse de a se bate de la egal cu ceilalți piloți de pe grilă însă în cele 6 curse de până acum Maria a dezamăgit pe toată lumea. Competitivitatea plutonului și materialul de concurs Husqvarna par a-i da reale bătăi de cap. Dânsa este în etapa în care trebuie să învețe noi circuite, Mugello fiind un traseu neasimilat pe deplin. Catalunya este o a doua șansă după Jerez de a se apropia de zona punctelor și de a câștiga o primă bătălie cu rivala de la echipa lui Aleix Espargaro – Ana Carrasco.

Weekend-ul MotoGP-ului debutează vineri cu sesiunile de antrenamente FP1 ale celor 3 clase începând cu orele 10 (Moto 3) 10.55 (MotoGP) 11.55 (Moto2).