Preview Le Mans 2015: La GT orice se poate întâmpla

Preview Le Mans 2015: La GT orice se poate întâmpla

Ultima parte a preview-ului nostru privește îndeaproape mașinile de la coada plutonului cursei de 24 de ore de la Le Mans. Acestea nu sunt, bineînțeles, și cele din urmă, spectacolul pus în scenă de GT-uri, căci despre ele este vorba, umbrind de multe ori lupta pentru victorie în clasamentul general.

În acest an, luptă la GTE-Pro este o reeditare a scenariului de anul trecut, rămânând și la fel de imprevizibilă, în timp ce la GTE-Am venirea a Viper și Corvette aduce, totodată, și doi alți potențiali învingători pe lângă creșterea varietății.

GTE-Pro

În clasa profesionistă a GT-urilor participă echipele de uzină și cele care primesc mult ajutor din partea unei uzine, Corvette revenind pe pământ european pentru a-și întâlni rivalii obișnuiți de la Aston-Martin, Ferrari și Porsche. Bătălia de acest an se anunță încă de pe-acum una foarte strânsă, într-o astfel de luptă a orgoliilor depășită doar de cea de la LMP1, fiind aruncate toate armele din arsenalul unor echipaje de excepție.

Ferrari

Echipa lui Amato Ferrari merită să fie menționată prima fiind cea care și-a trecut în cont titlul în WEC în ultimii doi ani. În plus, anul trecut a venit și victoria la Le Mans, iar acum echipajul #51 vrând să repete performanța înregistrată în urmă cu 12 luni. Italienii îl au de partea să pe Gianmaria Bruni, foarte probabil cel mai rapid pilot de GT al momentului, alături de Toni Vilander și de Giancarlo Fisichella. În principiu, dacă Fisichella va avea o zi bună, doar o problemă tehnică ar putea scoate din calculele pentru victorie echipajul #51. Chiar sunt atât de buni și, ca o dovadă în plus, au triumfat la Silverstone și, cel mai probabil, ar fi repetat isprava și la Spa însă au primit o penalizare pentru o gafă la un pit-stop când o roată scăpată de sub control era să ajungă în dreptul unei alte mașini, dar tot au terminat pe podium în cele din urmă. Ca o ultima mențiune, să nu va lăsați prostiți de un posibil ritm scăzut în antrenamente sau calificări căci, ca și anul trecut, Bruni și Vilander pot face minuni pe parcursul celor 24 de ore.

AF Corse vine în 2015 din poziţia de învingător al ediţiei precedente. Promisiunile sunt mari
AF Corse vine în 2015 din poziţia de învingător al ediţiei precedente. Promisiunile sunt mari

A doua mașină a echipei, cea cu numărul 71, are un echipaj sinusoidal în care îi avem pe veteranul Olivier Beretta, care își aniversează 20 de ani de la prima prezență pe Circuit de la Sarthe ca pilot, debutantul James Calado și Davide Rigon care devine din ce în ce mai rapid cu fiecare ieșire pe circuit. Dacă totul merge conform planului iar Beretta își ține temperamentul vulcanic departe de cabina de pilotaj am putea vedea mașină secundă a AF Corse preluând trena în caz că mașina-amiral ar ceda. Contează mult și constanța debutanului Calado care anul trecut nu a putut lua startul în cursă după un accident în antrenamente.

Porsche

Uzina Porsche este cea mai solicitată dintre toate în această ediție a cursei de la Le Mans. Germanii au adus trei prototipuri de clasă P1 și, pe lângă acestea, două 991 GTE pentru categoria Pro. Într-adevăr, Porsche nu este cea mai rapidă mașină, însă nici în 2013 când a triumfat nu era creditată cu șanse reale. Nu putem să scoatem din calcule două mașini când acestea sunt înscrise de uzina Porsche. Numărul 91 îi va avea la comenzi pe experimentații Jorg Bergmeister și Richard Lietz care vor încerca să suplinească lipsă de experiență a danezului debutant Michael Christensen. Dintre Bergmeister și Lietz este greu să alegi pilotul mai rapid, primul având 14 prezente consecutive la Le Mans iar al doilea 8, însă într-o cursă de 24 de ore mai importantă este constanța indiferent de vreme sau moment al zilei, astfel că ușorul avantaj al lui Lietz în viteză pură nu o să conteze atât de mult. Christensen, deși aflat în primul an că pilot Porsche, deja a fost pus la muncă serios de echipă fiind ales să piloteze ambele 991 în USCC când etapă s-a suprapus cu una din WEC. Este clar, deci, că danezul rezistă la presiune însă lipsă de experiență și-ar putea spune cuvântul mai ales pe timpul nopții. În aceste condiții, cei care îndrăgesc pariurile poate ar fi mai bine să își pună banii pe cel de-al doilea 991, cel cu numărul 92.

Porsche nu au cea mai rapidă maşinnă însă asta se poate contracara printr-o strategie inteligentă
Porsche nu au cea mai rapidă maşinnă însă asta se poate contracara printr-o strategie inteligentă

A doua mașină a Porsche la clasa GTE-Pro are un echipaj la nivel cu cele mai bune din tabără Corvette sau Aston-Martin. Nimeni nu poate să nege viteza lui Fred Makowiecki care-l face și pe echipierul Patrick Pilet să tragă mai tare, ambii putând să fie temperați la nevoie de Wolf Henzler. Acesta este echipajul mai bun dintre cele două pe care Porsche le aruncă în ,arenă cu lei”€™ în 2015.

Chevrolet

General Motors aruncă sume colosale în programul lor de GT încă din 1999 însă acest lucru nu s-a mai oglindit într-o victorie la Le Mans din 2011. Corvette Racing consideră că așteptarea trebuie să ia sfârșit în acest an, cele două C7.R îmbunătățite arătându-și viteză și fiabilitatea în USCC unde au triumfat în cele mai grele două evenimente ale stagiunii: cele 24 de ore de la Daytona și cele 12 ore de la Sebring. Ambele cu aceelasi echipaj: Jan Magnussen, Antonio Garcia și Ryan Briscoe. Cei trei sunt prezenți și pentru Le Mans la bordul mașinii #73 iar dacă vor învinge va fi prima data când un echipaj a reușit tripla în aceelasi an din 2000 când Viper a reușit această performanță. Este de prisos să mai spunem că Garcia și Magnussen sunt doi dintre cei mai experimentați și rapizi piloți din această clasă, cele 4 victorii din dreptul danezului și, respectiv, cele 3 ale spaniolului vorbind de la sine. Deși anii au trecut peste amândoi, aceștia nu și-au pierdut din constanță, iar Briscoe pare că s-a acomodat foarte bine cu C7.R. Ar fi nedrept să scoatem din calculele pentru victorie un echipaj Corvette și la fel de nedrept să alegem care este cel mai bun dintre #73 și #74 însă, doar privind asupra începutului de sezon, vom nominaliza mașina tripletei Magnussen-Garcia-Briscoe.

Corvette revin în acest an cu un C7.R mult îmbunătăţit şi cu chef de victorie. Pauza din 2011 s-ar putea încheia

Asta nu înseamnă, pe de-altă parte, că Oliver Gavin, cu patru victorii la activ din 14 starturi, nu ar vrea să facă uitat ghinionul care s-a ținut scai de el în ultimii 2 ani. Tommy Milner și Jordan Taylor, cel mai rapid dintre fiii lui Wayne, sunt cu siguranță ajutorul de nădejde pentru Gavin, deși au o experiență mai limită pe Circuit de la Sarthe. Asta nu înseamnă că nu sunt foarte rapizi, poate chiar mai rapizi decât Gavin că și viteză pură, iar un rezultat bun în dreptul echipajului #74 nu ar luă prea multă lume pe neașteptate.

Aston-Martin

În acest an, Aston-Martin Racing aruncă în luptă 3 Vantage-uri. Cel cu numărul 97 speră să destabilizeze competiția printr-un livery neobișnuit dar și printr-o tripletă de top: Stefan Mucke, Darren Turner (cel mai vechi pilot AMR), și Rob Bell, împrumutat de la Mclaren. Primii doi fac echipă de jumătate de deceniu și au fost aproape de titlu în WEC anul trecut. La Le Mans însă, nu au reușit niciodată să triumfe împreună însă viteza, constanța și experiența celor doi ar putea să schimbe această statistica după ce se vor fi scurs cele 24 de ore ale ediției din 2015. Anul trecut, spuneam că a noastră cunoștiință Turner și-a pierdut puțin din viteză de vârf fiind uneori umbrit de Mucke însă britanicul, ajuns la vârsta de 41 de ani, a ținut să-i contrazică pe cei ca mine, fiind cel mai rapid în ziua de teste. Acesta este, deci, echipajul-amiral al Aston-Martin Racing.

Aston-Martin au fost aproape de victorie şi anul trecut iar în 2015 vin cu acelaşi target: primul loc
Aston-Martin au fost aproape de victorie şi anul trecut iar în 2015 vin cu acelaşi target: primul loc

Echipajul 100% danez care a triumfat anul trecut la Le Mans s-a maturizat, membrii echipei Young Driver AMR a lui Jan Struve urcând în acest sezon la clasa Pro. Astfel, tripleta a fost puțin alterată, mașina #95 fiind împărțită de Nicki Thiim, Christoffer Nygaard și Marco Sorensen care se află la debut. Toți trei sunt foarte rapizi pe cont propriu, Thiim fiind un pilot căutat în 2015, participând și în Cupa Porsche și în Blancpain alături de Audi. Nygaard s-a maturizat în cei 5 ani alături de AMR iar Sorensen pare că se înțelege bine cu Vantage-ul după ce a făcut trecerea de la monopostul de GP2 la GTE. Cu toate acestea, raportat la alte echipaje, cei 3 danezi nu păr combinația câștigatoare însă, că întotdeauna, Le Mans ne poate oferi surprize.

Mașină #99 revine în acest an sperând să aibe mai mult noroc. Anul trecut, Rees a făcut-o praf în antrenamente, astfel că brazilianul are și în acest an statutul de debutant alături de Alex MacDowall, care ar fi trebuit și el să piloteze în 2014. Cei doi îl vor avea alături pe Richie Stanaway, și el debutant. Deși toți au acest statut care pe hârtie pare inferior față de alte echipaje, ei sunt într-un proces de maturizare și evoluție. Rees a făcut una dintre cele mai bune curse din carieră în drum spre prima sa victorie alături de Aston-Martin în mai la Spa. Stanaway și MacDowall sunt și ei mai rapizi pe zi ce trece, însă s-ar putea să le lipsească constanța pe care alte triplete cu experiență o au.

GTE-Am

În acest an, clasă GTE-Am va fi formată din 14 mașini de la 5 mărci, un record în ultimii ani. Această combinație face alegerea unui învingător înainte de începerea ostilităților o afacere dificilă. Asta nu numai pentru că mașinile sunt apropiate ci și pentru că tot timpul planează incertitudini asupra constanței piloților amatori care se găsesc în fiecare echipaj.

Ferrari

Modelul 458 GTE este și în acest an cel mai numeros în categoria GTE-Am unde pot concura, în prezent, și mașini sub cea mai nouă specificație tehnică. AF Corse se prezintă cu 3 șasiuri la GTE-Am oferind suport tehnic și pentru șasiul SMP Racing. În mașină #55 al echipei se va află duo-ul Matt Griffin / Duncan Hamilton care merge mai peste tot împreună, cei doi fiind la o aruncătură de băț de titlul în ELMS în 2014, și performează din ce în ce mai bine. Alături de ei se va află Alex Mortimer care este la prima prezența la Le Mans. În ciudă acestui stătut, Mortimer este un pilot constant care este un pariu destul de sigur alături de Griffin și Hamilton. Cei trei se pot lupta pentru victoria la clasă, Griffin fiind chiar capabil să se ia la trântă cu piloții de la Pro.

Al doilea Ferrari AF Corse poartă numărul 61 fiind împărțit de Peter Ashley Mann, Raffaele Gianmaria și Matteo Cressoni. Primii doi au făcut echipă și anul trecut însă au abandonat în timp ce Cressoni este debutant. Italianul este însă un pilot de GT-uri foarte experimentat însă cel mai probabil Mann va fi verigă slabă a acestui echipaj care nu se va lupta, cel mai probabil, pentru o clasare în primii 5. Cel de-al 3-lea Ferrari AF Corse este cel #83 și este împărțit de Emmanuel Collard, Rui Aguas și Francois Perrodo. Francezul Collard, mult mai familiar alături de Porsche, este la al 21-lea start la Le Mans și nu are nevoie de nicio prezentare, fiind și în poziția de a-l ajuta să se dezvolte pe Perrodo. Aguas este un pilot foarte rapid, cei trei având șanse pentru un finish bun dacă Perrodo nu comite vreo greșeală flagrantă.

SMP Racing au înscris la GTE-Am un 458 pregătit de AF Corse
SMP Racing au înscris la GTE-Am un 458 pregătit de AF Corse

Scuderia Corsa este una din echipele de top în USCC, performanțele de pe continetul Nord American aducându-le o invitație să participe la Le Mans pe care au apucat-o cu ambele mâini aducând 3 piloți americani, toți aflați la debut: Townsend Bell, Jeff Segal și Bill Sweedler. Mașina este preparată de Kessel Racing iar cei trei americani au viteză însă le lipsește experiența. Dacă se vor ține departe de probleme s-ar putea să surprindă la finalul celor 24 de ore.

JMW Motorsport revine în acest an la pneurile Dunlop care nu erau disponibile în 2014. Echipajul este unul cu o experiență limitată, niciunul dintre piloții de top din ELMS ne fiind prezenți. Tripletă este formată din Abdulaziz Al-Faisal, Kuba Giermaziak și Michael Avenatti, ultimii doi aflați la debut. Ultimii doi merg împreună în USCC fiind, deci, familiarizați unul cu altul în timp ce Al-Faisal este cel mai experimentat om din echipaj cu 5 starturi la activ. Având în vedere experiența limitată a oamenilor GB Autosport Avenatti și Giermaziak, este probabil că JMW Motorsport să nu se implice în luptă de la vârf alegând cartea unui ritm liniștit care să-i ducă la sosire.

Scuderia Corsa este una din echipele americane care şi-au onorat invitaţia de a participa la Le Mans
Scuderia Corsa este una din echipele americane care şi-au onorat invitaţia de a participa la Le Mans

Pe lângă cele două prototipuri de clasă P2, SMP Racing a venit la Le Mans în acest an și cu un 458 GTE, acesta fiind însă preparat de AF Corse. Echipajul va fi condus de Andrea Bertolini, unul dintre cei mai rapizi piloți de GT al ultimului deceniu, care va fi asistat de Viktor Shaitar și Aleksey Basov. Shaitar se simte mai bine într-un GT decât într-un prototip iar dacă debutantul Basov nu va comite vreo greșeală este posibil că mașina #72 să se afle între primele 5 la final.

Porsche

În acest an, vom găsi pe grilă și modele venerabile 997 dar și modele de generație nouă 991. Proton Competition a adus două 991 GTE, unul sub banner-ul Dempsey-Proton și altul sub numele Abu Dhabi-Proton. Cel dintâi, #77, are un duo solid format din Marco Seefried și Patrick Long, verigă slabă fiind chiar cel care da numele echipei -€“ Patrick Dempsey. Actorul american are pasiunea și dedicația necesară și s-a îmbunătățit vizibil în ultimele 2 prezențe la Le Mans însă oricum nu se poate compara cu experiență de 12 ediții pe care o aduce Patrick Long. Chiar și așa, cei trei s-ar putea lupta pentru victorie dacă mașina se va dovedi în ritm cu Ferrari, Corvette și Aston-Martin.

Pat Dempsey revine la Le Mans alături de acelaşi Pat Long şi de Porsche 991
Pat Dempsey revine la Le Mans alături de acelaşi Pat Long şi de Porsche 991

Al doilea sașiu Proton, cu numărul 88, îi are la bord pe proprietarul Christian Reid, Klaus Bachler și Khaled Al Qubaisi, ultimii doi îmbunătățindu-și vizibil prestațiile în ultimul an. Dacă totul merge bine iar tripleta are o performanță liniară s-ar putea că și această mașină Proton să se afle printre primele 5 la final.

Echipă taiwaneză AAI a dominat Seria Asiatică Le Mans în 2014, terminând pe primele locuri în campionat. Această performanță le-a adus 2 invitații la Le Mans, pe care le-au onorat aducând un sașiu 997 și un 991. Primul va purta numărul 67 fiind pilotat de Alex Kapadia, experimentatul Xavier Maassen și Jun-Sân Chen. Kapadia și Chen sunt debutanți însă diferență de experiență dintre ei este mare, Chen fiind un gentleman gradat cu bronze în timp ce Kapadia a și triumfat la Dubai 24h și este de nivel Silver. Vechimea mașinii ar trebui să garanteze fiabilitatea însă se prea poate că, per total, acest echipaj să nu deranjeze liderii. Un scenariu similar s-ar putea să fie pregătit și pentru mașină #68 care are un echipaj de debutanți aflați la primul contact cu un Porsche 991 GTE. Dintre ei, Mike Parisy este probabil cel mai rapid și constant însă nici el nu are prea mulți kilometri cu mașini de clasă GTE astfel că această tripletă este dintre cele cu șanse mici la un rezultat bun.

Pe grilă va fi prezent şi un bătrân 911 GT3 997 adus de Team AAI din Taiwan
Pe grilă va fi prezent şi un bătrân 911 GT3 997 adus de Team AAI din Taiwan

Chevrolet

Larbre Competition a reușit în sfârșit să-și omologheze Corvette-ul C7.R revenind în 2015 la clasa GTE-Am cu un șasiu pe care l-au testat alături de mașinile de uzină la Sebring în primăvară. Francezii au reușit să învingă de 5 ori la Le Mans, fiind una dintre cele mai experimentate echipe, performanțele pozitive de la Spa și Silverstone indicând că anul 2015 s-ar putea să fie cel în care vor marca pe cea de-a 6-a. Au de partea lor un Corvette rapid și una dintre cele mai bune triplete din această categorie: Paulo Ruberti, Kristian Poulsen și Gianluca Roda. Acesta din urmă are o experiență extinsă în GT-uri și, deși este doar un gentleman driver, poate fii foarte constant. Poulsen este campion en-titre la GTE-Am iar Ruberti este și el unul dintre acei piloți de la Am care se pot luptă cu oamenii din Pro. Dacă totul merge bine și C7 nu se va mai lovi de prototipuri, mașină americană s-ar putea impune.

Larbre au mers bine şi la Spa şi la Silverstone însă ghinionul i-a ţinut departe de un rezultat bun până acum
Larbre au mers bine şi la Spa şi la Silverstone însă ghinionul i-a ţinut departe de un rezultat bun până acum

Dodge

Celebrul nume care a dominat la Le Mans la finele aniilor ’90 revine după o pauză de un an. Uzină a primit invitația pentru victoria din USCC însă aceștia s-au retras. Această situație tristă nu a însemnat însă și lipsă unui Viper pe grilă căci oamenii lui Bill Riley au fost primii pe lista de reserve cu o mașină pentru GTE-Am. După ce Team SARD Morand și-a retras un Morgan, americanii au intrat oficial în cursă iar mașină a primit niște ajutor de la organizatori pentru a fi competitivă, precum un restrictor mai mare de aer. În plus, Riley au adus un pachet aerodinamic modificat dominat de un eleron mai înalt. Ben Keating și Marc Miller sunt debutanți însă viteza lui Jeroen Bleekemolen poate păstra #53 în luptă de la vârf oricând, cei trei fiind de păstrat sub observație pe parcursul cursei.

Echipajul Viper s-ar putea lupta pentru un rezultat bun avândul pe Jeroen Bleekemolen în echipaj
Viper-ul s-ar putea lupta pentru un rezultat bun avândul pe Jeroen Bleekemolen în echipaj

Aston-Martin

Oamenii lui David Richards au adus două Aston-uri și pentru categoria GTE-Am. În mașina #96 sponsorizată de ROFGO se va află chiar Roald Goethe care îi va avea alături pe Stuart Hall și pe Francesco Castellacci. Acesta din urmă este debutant însă, cel mai probabil, cel mai slab om din echipaj va fi tot germanul Goethe care uneori este incostant fiind predispus la greșeli. Dacă acesta nu va greși, cu siguranță #96 va fi în luptă la vârf.

AMR a adus şi două Vantage-uri de GTE-Am sperând să repete victoria din 2014
AMR a adus şi două Vantage-uri de GTE-Am sperând să repete victoria din 2014

În al doilea Aston, cea cu numărul 98, se vor află Pedro Lamy  (mai trebuie vreo introducere?),€“ Paul Dalla-Lana și Mathias Lauda. Cei trei s-au dovedit imbatabili până acum în WEC așa că acesta este unul dintre echipajele-favorite pentru victorie în 2015. Foarte probabil vor termina cel puțin pe podium.

Sursa foto: Corvette Racing, Michel Faust