Exclusiv: vizită la atelierul Tuthill Porsche

Exclusiv: vizită la atelierul Tuthill Porsche

Să acuzi un sistem că este gripat sau nepopular nu e greu. Să iei atitudine în direcția însănătoșirii acestuia e ceva extrem de rar, însă tocmai acest demers eroic de resuscitare a raliurilor a fost motivul pentru care punctul central al vizitei noastre britanice l-a reprezentat întâlnirea cu pilotul și managerul Richard Tuthill, a cărui pasiune ne-a molipsit instant.

După o letargie prelungită, factorii decizionali au realizat nevoia de a spori atractivitatea raliurilor și ce metodă mai bună se putea găsi decât un recurs la istorie, la epoca în care aceleași mașini sufereau modificări pentru a rula pe macadam sau pe circuite, în coastă și pe gheață. Astfel s-a născut cupa R-GT, care tocmai asta propune: se ia un GT (de exemplu un Porsche de Supercupă) și se adaptează pentru raliuri. Suntem mari susținători ai acestei idei și am urmărit pas cu pas progresul mașinii construite de Richard Tuthill. Acum am ajuns față în față.

Alexandru Șiclovan: Dacă FIA continuă încă 2-3 ani în același spirit cu inițiativa R-GT, oare se va întâmpla la fel ca și în alte serii care au avut succes (DTM, WTCC) și uzinele vor sufoca privații?

Richard Tuthill: Este foarte posibil. Costurile actuale sunt destul de reduse și noi suntem oarecum dependenți de piloții ce vin cu pachetul lor financiar. Dacă în turisme se poate alerga cu 10 mașini la start, într-un raliu e nevoie de 60-70, motiv pentru care va fi mereu loc pentru toți, chiar dacă uzinele s-ar implica financiar mai activ.

AS: Chiar și în WRC nu poți să mai ai surprize la vârf din cauza bugetului uzinelor.
RT: Într-adevăr, VW cheltuie incomparabil mai mult. Însă la clasa R-GT, regulamentul protejează aceste omologări individuale și implicit varietatea. Totuși, dacă uzinele s-ar implica, n-ar fi rău, deoarece clasa are nevoie de promovare. FIA a mers la constructori și le-a prezentat proiectul, i-a întrebat dacă i-ar interesa. Toți au zis nu. Aș putea cumva să-i înțeleg. Cum ar putea Porsche să sprijine o mașină de raliuri care nu poate învinge un VW Polo? Cum poți explica asta?

AS: Și totodată cum poți explica asta fanilor, de ce este mașina voastră restricționată și cât de mult contează tracțiunea integrală?
RT: Chiar dacă se implică uzinele sau nu, poți vedea cum este primită mașina peste tot, cât de mult o iubesc fanii. Abia am venit din Irlanda, iar în Motorsport news, primele patru paragrafe sunt despre R-GT, nu despre învingător – despre efectul fantastic asupra spectatorilor. Am primit și un mesaj pe facebook de la cineva care a spus că n-a mai văzut atâta bucurie în Irlanda de când a venit Colin McRae cu Metro 6R4.

AS: Actualul WRC nu atrage fanii, iar venirea R-GT a produs un declic.
RT: Dacă dai jos reclamele și siglele de pe mașinile din WRC, nu știi care-i una și care-i alta. Tehnic vorbind, sunt un mare fan al generației actuale din WRC, dacă-mi dai una pe mână am zburat. Însă ceea ce am făcut noi aici este extraordinar și ambele pot coexista. Clienții noștri mi-au vorbit de viteză. M-am oprit pentru o clipă și i-am spus să nu mă sune dacă-și dorește o mașină suficient de rapidă pentru a învinge în raliuri. Dacă vrei să te bucuri, să petreci timpul într-o mașină care să te încânte, atunci avem ce discuta. R-GT e despre mașini frumoase, sunete agreabile și o experiență deosebită a pilotajului.

AS: Când FIA a venit cu setul de reguli pentru R-GT, vi s-au părut în regulă?
RT: În mare parte, da. Problema mea actuală este că ar trebui să avem 380CP și nu sunt decât 350-360. Este vina restrictorului primit de la FIA. Să ne înțelegem, nu cer mai multă putere, cer să putem atinge puterea specificată în actualul regulament. Dacă vor să o reducă, nu mă deranjează. Am făcut anul trecut Raliul Germaniei cu doar 300CP și a fost minunat.

AS: Care a fost problema în RAC Rally anul trecut? Intenționați să omologați mașina și pe alte suprafețe decât asfaltul?
RT: Acum s-a rezolvat problema. Nu sunt mulți nebuni pe lumea asta care și-ar dori să ducă o asemenea mașină pe macadam. Dar scopul nostru este de a putea concura oriunde, pe orice suprafață. Iar unii clienți chiar își doresc asta.

20150409_153444

AS: Ne putem aștepta așadar la modificări de calendar în cupa R-GT pentru la anul?
RT: Nu cred, e totuși prea devreme pentru a introduce macadamul. Prioritatea este să crească numărul de mașini. Pe de altă parte, ceea ce se întâmplă în weekendurile WRC ne aduce expunere, dar nu este întru totul relevant. E bine că se vorbește despre asta, dar eu vreau să văd mașinile astea rulând prin toată lumea, în Marea Britanie, în Italia, în România, în Franța, în raliuri naționale. Cupa R-GT este un concept bun, dar nu acolo va fi marele spectacol sportiv. În Irlanda a fost un raliu fantastic de două zile, în timp ce o etapă de WRC durează zece zile acum. Se pierde prea mult timp cu lucruri conexe, departe de esența sportului. Aici e vorba de a te distra pilotând, iar cadrul WRC răpește acest factor cumva. Dacă-i spui unui prieten că participi la un raliu în weekend și te întreabă ce mașină vei pilota, ce efect are când zici Citroen DS față de un Porsche, un Aston Martin sau un Mustang? Care conversație va fi mai scurtă?

AS: Care-i așadar planul cu acest exemplar deja construit?
RT: Trebuie să participe la cât mai multe raliuri. Nu e tocmai modelul de business vizat, însă e bine ca până când suntem încă în faza de dezvoltare, mașina să ruleze în mâini diverse. Ceea ce vrem de fapt este să vină lumea, să testeze și să închirieze această mașină, iar apoi să revină și să cumpere una. Însă pentru moment trebuie să ne asigurăm că totul este în regulă, înainte de a începe să vindem.

AS: Cum vi se par costurile de folosință?
RT: Este incredibil de economică în raport cu modelele R5, de exemplu. Am mers în Germania, doar i-am pus benzină. Francois a mers în Franța, la fel. Am avut o mică problemă de ambreiaj în Monte Carlo, în rest pur și simplu o speli și mergi cu ea. Comparativ cu R5, e mult mai ieftin. Oamenii, camioanele costă la fel, însă mentenanța mașinii este foarte economică.

AS: Ar trebui să fie coadă la ușa voastră.
RT: Totuși, nu-i ușor să găsești pe cineva dispus să cheltuie 175.000-200.000 lire pe o mașină. Oamenii cu care avem discuții serioase nu se opresc la preț. E un detaliu, dar nu e un factor determinant. Noi suntem niște pionieri, dar aș fi extrem de surprins să nu devină rentabil. Sper să vedem cinci mașini la clasă în Belgia, poate șase în Germania, șapte în Corsica. Apoi vor apărea în raliurile naționale și poate la anul vom avea minim 10 în cupa R-GT. Ar fi grozav și noi abia așteptăm să mai construim câteva!

În inima Marii Britanii, un demers atât de nobil este stimulat de cele mai rafinate gusturi muzicale, conform celor mai stricte aplicări ale preceptelor teoretizate de Jacques Attali.

AS: Păcat că nu se modifică și un Ferrari.
RT: A existat mai demult un proiect, un 430 de raliuri. Ar fi extraordinar să se modifice acum un 458 Challenge.

AS: A mai fost și primul R-GT, acel Lotus din 2012.
RT: În acea perioadă Lotus încerca să facă de toate, de la Formula 1 la IndyCar și raliuri. Omologarea lor era complet altfel față de a noastră – era 100% un efort al uzinei, în timp ce al nostru e un proiect privat.

AS: Unde vom mai vedea mașina în 2015, în afara etapelor din Cupa R-GT?
RT: Ne-ar plăcea să meargă la voi. Am avut solicitări din România, Italia, Danemarca, Norvegia, Irlanda din nou.

AS: Din România doar de la echipa lui Francois?
RT: Alții ne-au întrebat, însă pe moment sunt doar discuții.

AS: Vă recomand să veniți la Sibiu. Ați văzut episodul din Top Gear filmat pe Transfăgărășan?
RT: Da, l-am văzut. Sunt niște drumuri extraordinare. Cred că nici cei de la Top Gear n-au prins pronunția corectă. Mulți au impresii greșite despre țara voastră, însă eu m-am simțit minunat la București, atunci când am venit să-i cunosc pe partenerii lui Francois. Dacă vrei să vezi ce-i mai rău într-o țară, mergi în capitală. Dacă pleci de acolo cu o impresie pozitivă, cum mi s-a întâmplat la voi, atunci toată țara e în regulă. Asta mi-au spus și românii, că toată infracționalitatea de acum 10-15 ani ați exportat-o în Occident și acum țara e liniștită. Mai ales dacă ești țigan, România e ultimul loc unde să stai! Eu m-am intors cu o impresie foarte, foarte bună. Iar parteneriatul s-a legat imediat.

AS: După ce am dat o tură cu mașina, pare evident că nu e nevoie de un veteran pentru a o struni. Un tânăr dornic de afirmare ar putea da o frumoasă lovitură de imagine astfel. Din afară pare mult mai complicat.
RT: Categoric, este un bun pariu pentru oricine, la câtă atenție ți se acordă la fiecare raliu.

AS: Sunt foarte optimist cu acest proiect.
RT: La fel și noi, chiar suntem convinși că va înflori.

În vremurile de început ale mondialului de raliuri s-au consumat și cele două victorii Porsche în această disciplină. Ambele au fost cucerite de piloți francezi: Jean-Pierre Nicolas (Monte Carlo 1978) și Jean-Luc Thérier (Corsica 1980). Însă formatul WRC datează din 1973, iar marile performanțe ale unuia ca Bjorn Waldegard (patru victorii cu Porsche în 1969-70) au avut loc înainte de a exista campionatul, dar au rămas întipărite în memoria colectivă a fanilor raliurilor. Suedezul a continuat tradiția în anii ’80, venind adesea în Raliul Safari cu câte un model Porsche, iar Tuthill Porsche participă și astăzi la Safari Classic cu modele din acele vremuri.

AS: Ieșind puțin din sfera R-GT, hai să vorbim despre minunatul Le Mans Classic.
RT: Pregătim mașini pentru acest eveniment și nu numai. Tocmai am terminat pe locul 2 la Goodwood cu Mark Bates (n.r 73rd Members Meeting – trofeul John Aldington). Speră să meargă și la Le Mans anul viitor. Alt eveniment de care suntem strâns legați este Raliul Safari Classic, unde am rulat cu 17 mașini, 5000 km. Unul dintre ei era Stig Blomqvist. Mă bucur și pentru fiul său că și-a găsit locul în DTM, e un pilot foarte bun și va merge bine.

AS: Pregătiți și mașini de circuit?
RT: Doar modele 911 clasice. Chiar dacă avem în curte acea mașină de Carrera Cup, este doar o revizie.

AS: Chiar mă întrebam dacă aceea nu este baza pentru al doilea R-GT.
RT: Momentan este o mașină de track day, dar am încercat subtil să-l convingem pe proprietar să o transforme…

AS: Cât despre proiectul vostru de iarnă, Below Zero Ice Driving, am observat cum a tot crescut de la an la an.
RT: E fantastic. Am participat la Raliul Suediei în 99/2000 și am învățat mai multe despre pilotaj în acele trei zile decât în tot restul vieții mele. Apoi ne-am gândit să oferim ceva deosebit clienților noștri și așa a început. Apoi s-a dus vestea și tot mai mulți au venit. Acum nouă ani am început investiția, iar acum ducem opt modele Porsche pe lacul înghețat. Ne-am mutat din Norvegia în Suedia și stăm acolo vreo trei luni pe an. Deși nu este ieftin (cam 2000 lire pe zi), 15% dintre clienți sunt cei ce revin, semn că ne-am atins scopul. Celebrități precum Carlos Sainz și fiul său au venit să se distreze la noi.

AS: Dat fiind că indirect oferiți o reclamă bună celor de la Porsche, care este raportul dintre voi și uzina germană?
RT: Aproape nimic. Coexistăm. Ne surprinde fiecare share al lor pe facebook referitor la activitățile noastre. Sunt destul de rigizi în comunicare. Totuși, Porsche TV este un canal excelent.