24h Spa: Legendele belgiene revin pentru o cauză nobilă

24h Spa: Legendele belgiene revin pentru o cauză nobilă

Acum două luni vă povesteam despre revenirea lui Alex Zanardi în cursa de 24 de ore de la Spa, alături de Glock și Spengler. BMW mai pregătește un echipaj special, prilej de mare mândrie națională.

La finele lui 1978, vechiul traseu de 14 kilometri de la Spa era clasat pentru totdeauna în cărțile de istorie, iar anul următor s-a desfășurat prima ediție a clasicei de anduranță din Ardeni pe circuitul în lungime de doar 7 kilometri, binecunoscut de generația actuală.

Localnicii aveau o puternică echipă, Belga team, care triumfase în ’78 printr-un echipaj format din autohtonul Teddy Pilette și britanicul Gordon Spice, la volanul unui Ford Capri Mk III 3.0S. Aceeași mașină avea să se impună și în următorii doi ani, primii pe traseul scurt, printr-o pereche formată din frații Jean-Michel și Philippe Martin, ambii belgieni. Belga team, cu frații Martin și Gordon Spice, a luat cu asalt și cursa de la Le Mans, unde s-au clasat pe un onorabil loc 3 la prima participare, în 1980, la bordul unui prototip Rondeau 379M.

Revenind la Spa, în 1979 s-a înfiripat o tradiție ca echipajul învingător să conțină cel puțin un pilot din Belgia, motiv suplimentar de bucurie pentru masele de fani avizați ce luau cu asalt circuitul an de an. După victoriile fraților Martin, alte nume mari ale pilotajului belgian s-au regăsit pe prima treaptă a podiumului, precum Pierre Dieudonne, Thierry Tassin sau Eddy Joosen.

Jean-Michel Martin a recidivat în 1987 și 1992, la volanul unui BMW M3 E30. Succesul din 1987 a fost unul special, toți cei trei piloți provenind din Belgia: Martin, Theys și Eric van de Poele, care a completat un an fantastic în care s-a impus și în DTM. În 1992, alături de Martin s-au aflat Christian Danner și Steve Soper, iar la finele cursei îl putem vedea bucurându-se și pe fiul lui Jean-Michel, în vârstă de șase ani. Astăzi, micuțul Maxime a ajuns să ducă mai departe tradiția familiei, fiind pilot oficial BMW în DTM. Victoria la Spa încă-l ocolește.

Eric van de Poele a continuat șirul victoriilor la Spa după cea din ’87, fiind în prezent cel mai titrat pilot din istoria cursei cu 5 succese. După mai bine de un deceniu de pauză, a învins în 1998 la bordul unui BMW E36, într-o tripletă din care făcea parte și Marc Duez. Începând cu 2001, cursa n-a mai fost rezervată turismelor, ci GT-urilor. Van de Poele s-a conformat și a mai bifat trei succese cu legendarul Maserati MC12 în 2005, 2006 și 2008.

Marc Duez, pilot polivalent și neobosit, are și el trei victorii la Spa, mereu cu câte un francez în echipaj: 1997 (cu Eric Helary și Didier de Radigues), 1998 (cu van de Poele și Alain Cudini) și 2001 (cu Belloc și Bouchut), ultimul triumf fiind la bordulfaimosului Viper înscris de Larbre. Anul acesta, Marc Duez și-a început sezonul competițional în cupa R-GT la Monte Carlo, pe un model Porsche.

Veteranii Martin (62 ani), Duez (58 ani) și van de Poele (53 ani) revin în 2015 la clasa Pro-Am, într-un BMW Z4 înscris de proiectul Racing against cancer, coordonat de Pascal Witmeur, un alt fost pilot de turisme și prototipuri din Belgia. Este de departe cel mai titrat echipaj aflat la startul ediției 2015, cei trei totalizând 12 succese în cursa de 24 de ore.