TC News: Dusan Borkovic pe val în ETCC

TC News: Dusan Borkovic pe val în ETCC

În timp ce marea majoritate era atrasă de DTM, WTCC, BTCC dar și MotoGP-ul atipic de la Assen disputat sâmbăta, pe diverse circuite în Europa, America latină, Statele Unite se desfășurau curse cu mult mai spectaculoase decât vedem în seriile consacrate. În acest buletin ne ocupăm de ETCC, STCC, TC2000, Stock Car Brasil, Nascar dar și din ce în ce mai interesanta serie germană Audi TT Cup precum și cupa germană Porsche.

ETCC

La finalul celor 2 manșe clasamentele generale ne-au adus aminte de celebra poză a celor de la Porsche în care se scuzau că nu sunt perfecți după rezultatul de la Le Mans 1983. (9 mașini în top 10, cu un Sauber/BMW intercalat pe locul 9). Cam așa a arătat si etapa de campionat de la Paul Ricard. 7  Seat-uri în top 8 în manșa 1 și tot  7 Seat-uri în top 8 în cursa 2. În acest context Davit Kajaia putem spune că este căștigătorul moral al întregului weekend după un loc 3 și un loc 6 la volanul unui BMW 320 TC2.

La vârf singurul duel de interes s-a dat pentru locurile 2 și 3 între Petr Fulin, Kajaia și Mat’o Homola. Ultimul însă avea să fie penalizat pentru un contact cu Andreas Pfister.

La finalul primei alergări Borkovic s-a impus cu un avans de 6.3 secunde în fața lui Fulin și a lui David Kajaia aflat la a cincea victorie la clasa TC2 și în mod surprinzător pe locul 3 în clasamentul general al seriei europene. Ghinioniștii Pfister și Homola au reușit să recupereze poziții și să termine pe locurile 4 și 7. Singura Honda Civic în top 10 a fost cea a lui Peter Rikli.

Startul cursei secunde a fost unul haotic, slovacul Mladen Lalusic și Dejan Bulatovic greșind încă de la start și pierzând poziții importante în fașa protagoniștilor seriei Borkovic, Pfister și Homola.

Ultimul tur a fost catastrofal pentru Petr Fulin ce s-a acroșat cu Ronny Jost în virajul al treilea. Cehul a căzut în clasament până pe locul 8 în timp ce Jost a rămas pe locul 4. Davit Kajaia a scos din nou maximum din mașina sa câștigând a șasea cursă la clasa TC2 și terminând pe 6 la general.

Campionatul se îndreaptă spre a doua jumătate a sezonului, următoare acursă fiind la Brno în data de 6 septembrie. Pauza este una subtanțială și va aduce multe schimbări în rândul piloților și al materialului de concurs. Sperăm să nu regasim în toamnă o serie monomarcă Seat. Desfășurarea acțiunii de până acum duce spre un inevitabil colaps al seriei sau înglobarea sa într-o eventuală serie europeană TCR.

Pentru Borkovic pauza va fi un bun prilej de a negocia o revenire în seria mondială WTCC și de a rezolva problemele legale cu Proteam și Jas Motorsport. Mai mult ca sigur nu îl vom revedea la volanul unei Honde Civic, iar dacă mult anunțatele modele noi propuse de 3 constructori interesați de WTCC nu se vor materializa poate ar fi mai indicat să se orienteze spre seria internațională TCR.

STCC

Seria scandinavă STCC începe să devină tot mai mult o luptă internă între coechipierii Thed Bjork și Fredrik Ekblom. Ocazional în lupta lor se intercalează și Larsson, cum s-a putut vedea și acum la Mantorp.

Prima manșă a fost una relativ liniștită perturbată doar de incidentul de la start cauzat de Emelie Liljestrom pe o Kia ce a ratat virajul al doilea ieșind în decor. Thed Bjork a luat avans considerabil imediat după retragerea safety car-ului  în timp ce Larsson și Ekblom s-au urmărit tot restul cursei fără ca pilotul Volvo Polestar să poate iniția vreun atac.

Andersson la volanul unei Dacia Logan a rezistat o vreme pe locul 3 însă nu a avut resurse să reziste atacurilor mai puternicului Volvo pilotat de Ekblom. Echipa PWR Racing cu Daniel Haglof și Emma Kimilainen a terminat cursa pe locurile 6 și 7 în fața veteranului Richard Goransson tot pe un model Saab. Singurele modele Kia rămase în cursă pilotate de Erik Johansson și Kevin Aabol au terminat pe locurile 8 și 10.

Manșa a a doua a fost furată la start de Mattias Andersson ce a țâșnit mai devreme în fața întregului pluton. Nu a durat mult până ce a primit un drive through  ce l-a aruncat în pluton, la conducere rămânând pilotul Kia Johansson și Haglof de la Saab.

Liniștea întrecerii avea să fie perturbată cu 5 tururi înainte de final când cei 2 piloți Haglof și Johansson au intrat unul lângă altul în primul viraj. Cei 2 nu au reușit să evite un contact ceea ce i-a aruncat în decor. Dezastru pentru Johansson, în timp ce Daniel Haglof a reușit să revină în cursă și să termine pe locul 7.

Incidentele lui Andersson respectiv Haglof și Johansson au adus-o pe Emma Kimilainen în postura de a ocupa treapta a treia a podiumului imediat în spatele duo-ului Polestar Volvo Fredrik Ekblom și Thed Bjork.

Celălalt Fredrik, Larsson de la BMW, a terminat pe locul 4 la o secundă în fața pilotului Dacia Mattias Andersson. Din nou un rezultat decent și pentru Kevin Aabol de la Kia ce a terminat pe locul 8.

Cursele următoare se vor desfășura peste 2 săptămâni la Falkenberg în data de 10 – 11 iulie.

Audi TT Cup Germany

Ca și cursă suport pentru seria DTM, pe circuitul de la Norisring a avut loc și o etapă de cupă Audi TT ce a înlocuit vechea competiție Scirocco Cup. Această serie are rolul de a descoperi piloți în special pentru programele Audi din motorsport, andranță și GT fiind totuși mai apropiată de seria națională ADAC GT Series.

Prima manșă a fost disputată pe o pistă inundată de ploaie, cele 25 de tururi fiind un bun prilej pentru ca piloții să își etaleze calitățile. Cursa a fost dominată autoritar de surprinzătorul Shaun Thong plecat din pole position ce nu a dat vreo șansă  lui Jan Kisiel sau Nicolaj Moller Madsen ocupanții locurilor 2 și 3.

Pe locul 4 s-a situat cel mai bun pilot cu statut de invitat, spaniolul Jordi Gene pilot de uzină Seat și protagonist al seriei TCR. Locul 8 i-a revenit  Mikaelei Ahlin-Kottulinsky, pe un circuit unde obținuse victoria în seria Scirocco.

Top 10 -ul cursei a fost încheiat de fratele cunoscutului Mike Hezemans, Loris, ambii fiind copii celebrului pilot de anduranță/GT din anii 70/80 Toine. Surprinzător, o prestație bună a avut și invitatul mai exotic, un fost playmate Doreen Seidel ce a terminat cursa inundată de ploaie pe locul 19, fiind totodată pe podiumul clasei invitaților în urma unei manevre la limita regulamentului prin care l-a trimis în decor pe Pierre Casiraghi, vlăstar al familiei princiare de Monaco.

Manșa secundă s-a desfășurat pe o pistă uscată, fiind cu mult mai animată și presărată de incidente care au dus la 2 prezențe ale safety car-ului.

În lupta pentru victorie s-au aflat până la final Nicolaj Moller Madsen, Jan Kisiel și tot mai încrezătoarea Mikaela Ahlin-Kottulinsky.

Finalul de cursă a fost unul tensionat cu un Jan Kisiel apropae de a reuși o depășire asupra danezului Nicolaj Moller Madsen și Mikaela rezistând eroic atacurilor mult mai titratului invitat Jordi Gene.

Loris Hezemans și-a îmbunătățit prestația din prima manșă cu un loc 7. Următoarea etapă a acestei serii va avea loc în data de 31 iulie- 2 august în Austria pe circuitul Red Bull Ring.

Porsche Carrera Cup Germany

Cea de a șaptea etapă de Cupă Porsche din Germania a fost dominată autoritar în ambele manșe de Nicki Thiim – un pilot aflat într-o formă de zile mari, din ce în ce mai competitiv și înafara modelelor Porsche 911 de cupă care l-au consacrat. Sugestivă este prestația sa din singura etapă TCR la care a participat în acest sezon, etapa de la Portimao sau prestațiile cu uzina Aston Martin.

Cursele de la Norisring s-au remarcat și prin calitatea piloților ce au urcat pe podium, Matteo Cairoli și Philipp Eng în prima manșă respectiv Sven Muller și din nou Eng.

Pe podium Cairoli s-a arătat dezamăgit de greșeala făcută în prima cursă, eroare ce l-a scos din lupta pentru victorie, în tmp ce Thiim și Eng nu și-au ascuns bucuria. Cursa a doua  a marcat o nouă eroare pentru Cairoli care de această dată le-a facilitat prezența pe podium lui Muller și Eng căzănd până pe locul 7 spre  final de cursă. Protagoniștii din seria europeană Porsche Supercup Connor de Phillippi și Alex Riberas abia au terminat cursele la limita top 10, dovedind așadar încă o dată că seria germană nu este cu nimic mai prejos față de cea europeană, nici la efective și nici din punct de vedere valoric..

Runda următoare se va desfășura în data de 10 – 12 iulie la Zandvoort în Olanda.

Pentru ultimele 3 discipline vom trece oceanul, întâi în Statele Unite pentru o etapă de Nascar și mai apoi în America de Sud cu popas în Argentina și Brazilia.

Nascar

Dacă fanii de motorsport vor să vadă spectacol total atunci trebuie să urmărească o etapă de Nascar desfășurată pe un circuit virajat. Ocazia a fost furnizată de etapa desfășurată pe circuitul de la Sonoma, iar spectacolul a fost la cote înalte.

Locurile 1 și 2 în cursă au fost obținute de frații Busch în ordinea Kyle apoi Kurt, cei doi pilotând modele diferite – Kyle o Toyota în timp ce Kurt un Chevrolet. De asemenea victoria lui Kyle și locul 3 obținut de Clint Bowyer   confirmă forma din ce în ce mai bună a mașinilor Toyota.

Momentul decisiv al cursei s-a petrecut în turul 106 când Kyle l-a împins înafara pistei pe Jimmie Johnson trecând la conducerea cursei. Manevra i-a a dus cea de a doua victorie pe circuitul de la Sonoma și cel de al 30 -lea succes din carieră. A fost nevoie de 46 de curse pentru ca el să urce din nou pe cea mai înaltă treaptă a podiumului.

Kurt Busch a condus cursa 43 de tururi, dar a pierdut mult timp încercînd să treacă de Clint Bowyer. Pe locul 4 a terminat întrecerea campionul seriei Kevin Harvick umat de primul model Ford pilotat de Joey Logano.

Din păcate, sărbătoritul Martin Truex Jr a abandonat în turul 31. De asemenea pe final de cursă Danica Patrick a oferit un moment spectaculos când a pierdut controlul mașinii în momentul în care se afla la limita topului 15.

Cursa următoare va avea loc în data de 5 iulie pe circuitul de la Daytona.

TC 2000

În cea de a cincea rundă a campionatului argentinian de turisme desfășurată pe circuitul de la Raffaela, Mariano Werner a adus o victorie nesperată pentru un model Ford Focus, competiția fiind în general dominată de modelele Peugeot și Fiat, ocazional Toyota sau Chevrolet.

Cursa a fost una controversată datorită incidentelor dar și suspiciunilor ilegalitate a unor elemente aerodinamice la Fordul pilotat de Werner.

A fost o cursă de coșmar pentru coechipierii de la Peugeot Agustin Canapino și Nestor Girolami ce s-au acroșat în chiar ultimul tur. Din fericire nu au pierdut poziții în fața urmăritorilor terminând pe podium în ordine inversă datorită unei penalizări de timp primită de Canapino.

O a doua controversă a pornit după verificarea mașinilor în parc ferme unde s-a constatat că eleronul spate al Ford-ului Focus pilotat de Mariano Werner nu are dimensiunile stabilite de regulament.

Cum în țările latine este nevoie de mult timp pentru a lua o decizie impotantă clasamentul final al cursei va sta în suspans până marțea viitoare. Dacă iregularitatea va fi confirmată Werner va fi exclus din clasament și Girolami declarat învingător.

Cea mai spectaculoasă recuperare din pluton a fost făcută de Facundo Chapur, unul din piloții ce contează în campionat. Acesta a plecat de pe ultimul loc în cursă depășind nu mai puțin de 22 de piloți și terminând pe locul 5.

Reprezentantul Toyota Matias Rossi a încheiat pe locul 7 urmat de un alt veteran al seriei – Leonel Pernia pe un Renault Fluence.

Următoarea cursă se va desfășura pe 26 iulie la San Luis.

Stock Car Brasil

Încheiem amplul buletin de turisme cu întrecerea disputată în seria braziliană Stock Car.

Etapa a cincea cu 2 manșe s-a desfășurat pe circuitul din sudul Braziliei Santa Cruz do Sol.

În acest campionat imaginea unei întregi nații se reflectă în cea mai spectaculoasă competiție de motorsport locală. O competiție extrem de competitivă datorită numeroșilor piloți trecuți prin Formula 1 sau diferite alte campionate,alții tineri și dornici de afirmare, mașini apropiate ca performanțe și grile bine populate fac din fiecare întrecere un spectacol.

Prima cursă a fost câștigată de Marcos Gomez aflat la primul succes din 2015. Acesta a fost urmat de Allam Khodair și de campionul en titre Rubens Barrichello. Locurile 4, 5 și 6 au revenit unor veterani ai seriei: Ricardo Mauricio, Max Wilson și Caca Bueno.

Plecat din pole position, Valdeno Brito a avut probleme de stabilitate la spatele mașinii, încheind cursa  abia pe locul 8.

Ricardo Zonta nu impresionează defel fiind de multe ori prins în clinciuri la mijlocul plutonului. Acesta a terminat prima alergare pe locul 12 urmat de alți 2 ghinioniști cu evoluții promițătoare în etapele precedente, Atila Abreu și Galid Osman. Antonio Pizzonia și Luciano Burti nu reușesc nici ei să se afirme în sezonul 2015  abandonând în această primă manșă.

A doua cursă a fost  momentul de revanșă pentru Valdeno Brito, urmărit toată cursa de piloții Red Bull Daniel Serra și Caca Bueno. Brito a câștigat pentru prima dată în acest sezon, de altfel ultima victorie avea să fie obținută tot aici pe circuitul de la Santa Cruz do Sol. Podiumul obținut de Caca Bueno îl propulsează pe cel mai cunoscut pilot de turisme brazilian pe prima treaptă a podiumului în clasamentul general al campionatului.

Pentru Rubens Barrichello sezonul 2015 este un fel de alba-neagra, nereușind să aibă până acum un întreg weekend competitiv. În general o clasare pe podium este urmată de un abandon sau o poziție derizorie în clasament sau invers, o primă manșă în anonimat urmată de o clasare bună. Faptul ca reușeșete măcar o manșă competitivă îl mențin pe locul 3 în clasamentul general cu un total de 92 de puncte. În fața sa se află Caca Bueno cu 133 de puncte și Marcos Gomez cu 107.

O nouă etapă se va desfășura la Curitiba în data de 2 august.