Spa 24h 2015: festinul modelelor GT3 în Ardeni

Spa 24h 2015: festinul modelelor GT3 în Ardeni

În acest week-end 58 de GT-uri se vor aduna la Spa-Francorchamps pentru o cursă de anduranță de o zi și o noapte. Credeți că este un eveniment important? Ei bine, faptul că au mai existat 66 de ediții în trecut poate fi un indiciu. Să detaliez…

De când cursa de 24 de ore a trecut de la turisme la GT-uri, în 2000, peisajul pe circuitul din Ardeni s-a schimbat și astfel, de la BMW-uri cu 4 uși sau chiar un monovolum, am fost încântați mai întâi de Viper, apoi Maserati, Corvette și Saleen. Și vremea acestora a trecut iar din 2011, cursa de 24 de ore de la Spa este evenimentul central din calendarul Blancpain Endurance Series care oferă o mare de GT3-uri diferențiate doar prin talentul membrilor fiecărui echipaj. Această formulă a funcționat în ultimii doi ani în ciuda unor semne de slăbiciune sub forma unor accidente serioase care în urmă cu 2 sau 3 decenii s-ar fi soldat cu decese. Cum astăzi totul este mult mai sigur, ne-am putut concentra pe distanța de doar 7 secunde care i-a despărțit pe ocupanții primelor două poziții la general anul trecut. Anul acesta pornim deci cu speranța că vom vedea mai mult din ce ne-a plăcut în ultimii ani și premisele sunt bune.

sp2
Noul Huracan a câștigat la Monza însă apoi a fost exclus. Rezultă deci că nu viteza-i lipsește dar oare va rezista 24 de ore?

În primul rând, primele 3 etape ale sezonului au fost câștigate de 3 echipaje diferite iar în clasament lucrurile sunt foarte înghesuite. Liderii, tripleta din Nissan-ul RJN #23, au un avans de doar 1 punct în fața celui mai bine clasat Bentley de uzină care se află la rândul său la doar 1 punct în fața tripletei Frijns/Vernay/Vanthoor care conduce în clasament asaltul Team WRT. Este clar doar un singur lucru: că situația se va schimba. Primul motiv este acela că Team WRT a decis să-l readucă pe Vanthoor împreună cu Rene Rast și Markus Winkelhock, cei doi fiind alături de belgian și anul trecut când au terminat în frunte. Această schimbare care-i aruncă pe Vernay și Frijns în Audi-ul #3 de specificație vechie, în timp ce Vanthoor se va folosi de R8-ul #1 care a triumfat și pe Nurburgring, ar putea să-l transforme pe Laurens în unicul om din tabăra Team WRT cu șanse reale la titlu – din nou.

Marc VDS aproape că au învins în 2014
Marc VDS aproape că au învins în 2014

Vanthoor va avea însă mult de luptă căci pe grilă vor mai fi alte 3 R8-uri de specificație nouă, toate la categoria Pro. Tot în această clasă se mai află modelele Bentley, Nissan, Lamborghini și, nu în ultimul rând, BMW. Acestea din urmă au fost aproape de victorie anul trecut prin echipa Marc VDS care a fost oprită de un iepure de câmp și de probleme la servodirecție. Anul acesta, Augusto Farfus a anunțat că sunt mai bine pregătiți ca în urmă cu 12 luni dar, în fond, asta e o declarație-tip. Pe lângă cele două Z4 ce se vor lupta la general, #44 și #45, Marc VDS a mai adus un al 3-lea șasiu care va fi pilotat de 4 piloți de școală veche despre care s-au spus mai multe aici. Aceștia s-au reunit în principal pentru a atrage atenția asupra luptei cu boala a Fundației Belgiene împotriva cancerului.

Roal Motorsport aduce al 4-lea Z4 al clasei Pro, și acesta având o poveste în spate. Tripleta de la volan este una pestriță iar combinația ar face dintr-un finish o premieră. Spun o premieră pentru că ar fi prima oară când echipaj format dintr-un pilot cu handicap și doi fără probleme de acest fel au terminat o cursă de 24 de ore. Cum numele lui Zanardi este probabil pe buzele voastre, voi mai menționa și coechipierii: Timo Glock și Bruno Spengler, în caz că vă întrebați cine sunt cei care completează tripleta care a mers pentru prima oară la Paul Ricard. Acolo, cei trei au fost încetiniți de probleme tehnice, însă dacă totul merge bine la Spa un finish este posibil iar livery-ul făcut în spiritul Michel Valliant ajută cumva. Tim Hahne, cel ce a regizat documentarul Adrenalin, va filma în permanență acest echipaj pentru următoarea sa producție tematică, ce se anunță cel puțin la fel de emoționantă ca și prima.

Nissan readuce livery-ul clasic
Nissan readuce livery-ul clasic

Cum noul AMG GT GT3 abia a debutat pe Nordschleife, singurele Mercedes-uri din clasa Pro vor fi niște SLS-uri, două ale Black Falcon și două ale ROWE Motorsport. Von Ryan au adus și ei două McLaren 650S GT3 căutând să repete victoria de la Silverstone în timp ce Oman Racing va fi singura echipă cu Aston-Martin din categoria profesionistă. Din păcate niciun pilot de uzină al AMR nu se regăsește în acest echipaj iar uzina nu este prezentă.

La GTE-Pro avem o foaie plină de Ferrari-uri, primul dintre acestea fiind și cel mai verde dintre ele, 458-ul Rinaldi cu numărul #333 venind după victoria de la Monza din debutul sezonului. Atunci, echipa se afla la categoria Pro-Am astfel că pentru Spa au revenit în această categorie, după 2 curse la Pro, sperând la un rezutat similar sau, măcar, o victorie. Un alt Ferrari de top este cel cu numărul #47 al AF Corse care va fi pilotat de Gianmaria Bruni, Stephane Lemeret, Pasin Lathouras și Alessandro Pier Guidi. Cel din urmă a luat pole-ul în 2014 și a condus primele tururi și o victorie de clasă în dreptul acestui echipaj e foarte probabilă având în vedere calitatea echipajului. Chiar și așa, mai sunt și alte echipaje capabile să învingă în această categorie precum TDS Racing, Triple 8 Motorsport sau HTP Motorsport. Toate acestea au la dispoziție un pilot Platinum în echipaj dar ceea ce va conta va fi, ca întotdeauna, constanța piloților Bronze și Silver.

Bentley au avut o cursă de uitat anul trecut. Anul ăsta speră la mai mult noroc
Bentley au avut o cursă de uitat anul trecut. Anul ăsta speră la mai mult noroc

La Am Cup, cunoscută în trecut ca și Gentleman Trophy, se va da o luptă la fel de strânsă ca și la celelalte categorii în ciuda faptului că plutonul este cel mai mic. Boutsen Ginion Racing este printre favoriți dar pe parcursul a 24 de ore se pot întâmpla multe și, precum atestă cei 3 învingători diferiți din cele 3 curse deja disputate, nimeni nu pleacă cu prea multe garanții. În această categorie îl vom avea pe Fred Bouvy, dublu învingător în era turismelor care va pilota un alt Z4, cel al Classic & Modern Racing cu numărul 30. Cum și Audi este prezent în această categorie, lupta va fi probabil dată între Ferrari, BMW și Audi.

În concluzie cele 24 de ore de la Spa-Francorchamps ce se vor desfășura pe parcursul week-end-ului care se apropie se anunță a fi foarte interesante mai ales că traseul este mult mai lung față de cel de la Paul Ricard unde marea de mașini a devenit ușor obositoare de privit după câteva ore.

Sursă foto: Vision Sport Agency / SRO

Entry list complet aici