Formula 1: Sauber reconfirmă ambii piloți pentru 2016

Formula 1: Sauber reconfirmă ambii piloți pentru 2016

Înaintea etapei maghiare, elvețienii de la Sauber au anunțat că sunt mulțumiți de prestațiile lui Nasr și Ericsson, care-și vor păstra locurile și anul viitor. Însă ce implicații are o asemenea decizie?

Acest anunț a venit mult mai devreme decât ne-am fi așteptat. De obicei, echipele mari dețin cheia declanșării efectului domino și ceilalți urmează la rând. Însă iată cum plățile efectuate la timp și prestațiile bune din primele curse ale anului au determinat-o pe Monisha Kaltenborn să continue cu cei doi tineri pe care i-a impus ca și titulari în martie.

Felipe Nasr a primit șansa de a debuta pe un monopost de Formula 1 în calitate de tester pentru Williams, anul trecut. El a luat parte la cinci sesiuni de antrenamente, în paralel cu programul său din GP2. În weekendul în care a rulat la Barcelona în FP1, s-a descătușat și în seria inferioară, unde a obținut prima sa victorie în al treilea an la acest nivel. Au urmat alte trei succese în drum spre clasarea finală pe poziția a treia, în spatele lui Palmer și Vandoorne. Însă, ca și în Formula 3 cu Max Verstappen, locul al treilea a fost cel norocos pentru promovarea în Formula 1: Nasr a semnat cu Sauber și a recolorat monopostul elvețian cu girul financiar al Banco do Brasil.

Punctul forte al lui Nasr în GP2 a fost gestiunea gumelor Pirelli, iar reproșurile ce i se aduceau tânărului brazilian țineau mai degrabă de lipsa de agresivitate în duelurile încinse. Însă prima sa cursă din F1 a fost o afacere solitară, în care calitățile pilotului s-au mulat perfect pe caracteristicile monopostului, iar rezultatul a fost un excelent loc 5, cum nu mai reușise niciun alt brazilian din istorie la debut. Alte două clasări în puncte, toate cursele terminate și (mai ales) lipsa incidentelor de cursă au completat bilanțul pozitiv al lui Felipe, cel ce va prelua ștafeta de speranță a patriei sale după ce tizul Massa își va încheia cariera. Însă tocmai un loc la Williams, fie în cazul plecării lui Bottas la Ferrari, fie dacă Massa ar fi invitat să se pensioneze, era necunoscuta ce-l tenta pe Nasr, date fiind conexiunile dintre acesta și echipa britanică.

Marcus Ericsson se poate declara mulțumit cu o campanie de curățare a imaginii sale de pilot haotic, pricinuită mai degrabă de un monopost Caterham insuficient pregătit. Așa cum ilustrase și Kamui Kobayashi, ridicolul situației de la echipa lui Tony Fernandes făcea ca oricine să pară un nou Taki Inoue, iar erorile lui Ericsson au avut uneori consecințe notabile, precum în Ungaria anul trecut. Însă cine îl urmărea pe suedez de pe vremea irezistibilelor cavalcade din GP2 (pe când era la iSport, dat fiind că anul cu DAMS a fost urmărit de ghinion), nu avea mari îndoieli referitoare la abilitățile sale.

Monopostul Sauber i s-a potrivit, iar nordicul s-a achitat perfect de sarcina adunării punctelor în debut de sezon, reușind clasări în top 10 în urma lui Nasr, în Australia și China. Singura sa eroare a survenit în debutul rundei din Malaezia, celelalte curse fiind încheiate mai mereu în spatele celuilalt monopost Sauber. Scorul în calificări este 6-3 pentru Nasr, însă perechea se prezintă bine în ansamblu, mai echilibrată decât destule altele.

Beneficiari

În primul rând, s-a scurtat lista pretendenților la Williams. Odată ce a fost bătută în cuie prelungirea contractului cu Sauber, șansele la un posibil loc vacant la Williams cresc pentru actualul tester, Alex Lynn, sau pentru Nico Hulkenberg, care pare să-și fi propus câte două mandate la echipele din eșalonul secund. Germanul nu s-a despărțit cu scandal de echipa lui Frank, iar alegerea sa ar fi logică prin prisma experienței. Totuși, Alex Wurz a devenit un manager redutabil, care se va folosi de orice legătură stabilită în trecutul său de pilot Williams pentru a-l propulsa pe Lynn acolo, chiar dacă britanicul n-a rupt gura târgului în primul său sezon de GP2.

Perdanți

Actualul pilot de teste de la Sauber, Raffaele Marciello, primește o nouă veste proastă. Protejatul Ferrari are un sezon slab în GP2 alături de Trident, iar speranțele sale la un loc în Formula 1 sunt mai degrabă legate acum de viitoarea grupare Haas. Cu siguranță, italianul ar fi preferat climatul experimentat de la Sauber în locul haosului inerent unei noi formații, destinată probabil să se lupte cu Manor.

i

Felipe Massa, similiar ca și comportament cu Rubens Barrichello, rămâne fără o soluție de avarie, în caz că evaluarea Williams s-ar concluziona cu o incompatibilitate între nivelul său și pretențiile echipei britanice. La fel cum Rubinho a încercat orice pentru a-și prelungi cumva șederea în F1, nu era exclus nici pentru Massa un an călduț în echipa cu care debutase în 2002.

Și dacă tot vorbim de cel ce a strâns relațiile dintre Peter Sauber și Scuderie, tocmai acest raport dintre echipe ar putea fi slăbit prin păstrarea celor doi piloți care nu sunt pe radarul Ferrari. În trecutul recent, Hulkenberg și Gutierrez au putut fi evaluați în detaliu de către italieni în perioada petrecută la Sauber, iar mexicanul chiar a ajuns pilot de teste pentru Ferrari anul acesta. Cu siguranță, și Esteban nutrea speranțe legate de o posibilă revenire la Sauber ca și titular.

Nico+Hulkenberg+Esteban+Gutierrez+F1+Grand+3gP6iHC2Ui1l

Concluzii

Sauber devine a doua echipă după Mercedes cu ambii piloți reconfirmați pentru 2016. Alonso și Vettel sunt și ei puncte fixe, iar în tabăra Red Bull orice nemulțumire care ar duce la plecarea lui Ricciardo (sau Kvyat) va promova un junior de la Toro Rosso. Dacă nu sunt schimbări la RBR, atunci și STR va avea același line-up anul viitor.

Presiunea pe filierele McLaren, Red Bull și Ferrari este inegală. Britanicii ar avea nevoie ca Honda să accepte o echipă secundă, pentru a-și putea plasa tinerii de valoare în F1 înainte ca aceștia să se dezafilieze din lipsă de șanse palpabile. Magnussen fierbe pe margine, Vandoorne se va impune în GP2, iar Nyck de Vries este și el aproape. Așadar, chiar și dacă ar pleca doar Button, tot nu e destul.

Red Bull ar putea să-l mai țină pe Gasly încă un an în GP2, însă Dean Stoneman va împlini mâine 25 de ani deja. Afilierea sa a fost oarecum surprinzătoare (și târzie), iar șansele ca acest pilot extrem de valoros să ajungă în F1 par marginale.

Ferrari, dincolo de ”problema Marciello”, are piloți destul de tineri, aflați mai jos pe scară: Fuoco în GP3 (unde nici nu se bate la titlu), Stroll în Formula 3 (unde ar fi recomandat să mai stea cel puțin un an, pentru a-și cizela pilotajul) și Guanyu Zhou, fruntaș în F4 italiană/germană.

Mercedes nici nu are o filieră, dar promite că va avea una la finele acestui an. Totuși, Pascal Wehrlein este pariul lor de viiitor, care-și face un nume în DTM. Lotus îl pregătește pe Matthieu Vaxiviere, iar Oliver Rowland e ”agent liber” și sperăm să aibă o șansă mai bună de afirmare decât conaționalul Will Stevens.

Însă momentan se confirmă doar piloți existenți deja în F1 și niciun aspirant nu a primit marea veste. Imobilism, pragmatism sau siguranță financiară?