Interviu cu Antonio Felix da Costa (DTM)

Interviu cu Antonio Felix da Costa (DTM)

Antonio Felix da Costa a devenit primul portughez care se impune într-o etapă din DTM. După un prim an de acomodare, mutarea la Schnitzer a produs declicul și Antonio a revenit la forma electrizantă pe care o etalase în seriile de monoposturi.

Alexandru Șiclovan: Bună dimineața Antonio. Am un pilot fericit în fața mea după podiumul de ieri. Cum a fost?
Antonio Felix da Costa: Foarte bine. Demult așteptam asta. Ne-a fost destul de greu de la mijlocul sezonului trecut încoace. Personal, îmi doream mult de tot un rezultat bun să le ofer ceva înapoi celor de la BMW pentru ce mi-au dat ei mie. Așadar, ieri a fost o zi foarte importantă din multe perspective. Dar, pe de altă parte, am fost atât de aproape să câștig, așa că sentimentele sunt împărțite. A fost o zi foarte bună pentru BMW, de la locul 1 la locul 7, e bine că am fost o parte din asta.

AS: A fost un rezultat de vis pentru echipă. Am stat în primul viraj și am văzut tentativele tale de depășire.
AF: Riscul a fost foarte bine calculat și nu aveam de gând să-mi asum prea multe. Marco este și el pilot BMW, iar noi chiar aveam nevoie de un rezultat bun, așa că-mi doream să duc mașina până la final.

AS: Ce s-a schimbat în noua echipă (n.r. Antonio a trecut de la MTEK la Schnitzer)? Am văzut cum BMW a avut tendința de a tot roti piloții între echipe.
AF: Întotdeauna vor fi mici diferențe între echipe, însă nu la nivelul performanței, ci doar la maniera de a opera. E grozav să fac parte dintr-o echipă precum Schnitzer, cu o asemenea moștenire în lumea sporturilor cu motor și o bogată istorie. Este o mare onoare, iar acum e minunat să le ofer un podium. În același timp, m-am simțit foarte bine la MTEK, cu Timo Glock alături anul trecut. Am văzut că Bruno se descurcă foarte bine cu MTEK, a fost în pole la Norisring. În fine, toate cele patru echipe sunt foarte bune.

AS: Dacă tot vorbeam de bogata istorie a celor de la Schnitzer, în anii ’70-’80 aveam veteranii BMW în poziția de profesori pentru tinerii din grupul lui Ronnie Peterson. Cum e acum?
AF: Acum îl am pe cel ce a văzut toate acestea și a lucrat cu toți acești piloți: Charly Lamm. Când te așezi la discuții cu Charly și începe să vorbească despre ceva din trecut e uimitor prin ce a trecut și cu câți piloți a colaborat. Charly este totodată atât de modest și afirmă că n-a avut niciodată de a face cu Formula 1, dar pe parte de turisme el e autoritatea. Acest lucru mă ajută să mă concentrez pe această latură a turismelor și mi-am îmbogățit cunoștiințele în DTM astfel.

IMG_2533

AS: Din țara ta, i-am mai avut în DTM pe Filipe Albuquerque și pe Pedro Lamy. Ți-au servit drept mentori sau le-ai cerut sfaturi?
AF: Evident că-i cunosc foarte bine pe amândoi, iar cu Filipe am vorbit chiar ieri. De fapt vorbim cam după fiecare cursă. M-a sunat după Norisring și mi-a spus că i se pare a fi o conspirație împotriva portughezilor, să se întâmple ceva când ești în puncte (n.r. o oprire prelungită de 10 secunde). Și Filipe pățea asta adesea, era aproape de puncte și tot se lovea de câte o problemă. Ieri am terminat pe locul secund și am egalat cel mai bun rezultat al său din DTM. Am glumit cu el, i-am spus că nu am câștigat doar pentru că nu l-am întrebat înainte dacă am voie să-i bat recordul. Mi-a răspuns că astăzi am voie să-l surclasez (n.r. ceea ce s-a și întâmplat). Acum am acordul său și vom vedea ce va fi.

AS: Sunt convins că vizezi victoria.
AF: După ziua de ieri, acesta ar fi singurul obiectiv. Totuși, o nouă clasare în top 5 ar fi grozavă.

IMG_2802

AS: Am vorbit cu Timo după prima etapă și spunea că marea problemă a celor de la BMW a reprezentat-o exercițiul calificărilor pe guma dură, singura disponibilă anul acesta. S-a rezolvat sau e ceva special între BMW și Zandvoort?
AF: Asfaltul, pista de la Zandvoort ne ajută. Nu doar suprafața de rulare, ci și configurația circuitului, virajele. Reușim să aducem pneurile în temperatură mai ușor aici decât pe alte piste. Avem aderență și putem face mașina să dea randament. Pe circuite precum Norisring, Hockenheim sau mai ales Lausitzring este foarte greu să aduci pneurile unde trebuie. Pe de altă parte, mașina noastră este mai ușoară în urma ultimelor rezultate și trebuie să analizăm totul. Ieri a fost o zi foarte bună, dar mă bucur să văd că BMW continuă să forțeze pentru a ne oferi o mașină tot mai bună la următoarea cursă.

AS: După 40 de minute de cursă pe același set de pneuri, cum era uzura spre final, mai ales că ai forțat atât de mult?
AF: Am încercat să fiu foarte grijuliu cu gumele la început. Vedeam că Marco forțează și stăteam liniștit în spate, l-am lăsat să se distanțeze puțin pentru a fi în aer curat. Am avut astfel mare grijă în acea fază în care presiunile sunt destul de joase, însă din interior mi s-a părut că am făcut o treabă ceva mai bună decât el, de vreme ce la final puteam să stau foarte aproape, practic în cutia lui de viteze. Însă aici e greu să depășești, poate astăzi sunt șanse cu strategia opririlor la boxe. Trebuie să spun că pneurile s-au comportat foarte bine.

AS: Oportunitățile strategice nu mai sunt la fel de mari ca anul trecut, când era acea diferență uriașă între compoziții.
AF: Așa e, dar tot este posibil să efectuezi un undercut, iar pe acest circuit un undercut va funcționa. Însă ai putea avea probleme mai târziu, pentru că strategia va da roade dacă forțezi atunci când presiunile sunt joase, imediat ce ieși de la boxe. Vom vedea care va fi strategia după calificări.

AS: Cum ți se pare în general noul format al weekendului, comparativ cu cel de anul trecut?
AF: Pentru piloți e fantastic. Anul trecut rulam o dată sau de două ori pe zi, acum o facem de 3-4 ori. E mult mai multă acțiune pentru noi, ceea ce îmi place.

IMG_1993

AS: Ai o opinie formată despre proiectele de schimbare din 2017, cu motoarele turbo de capacitate mai mică?
AF: Vedem același trend și în Formula 1 și cred că îl vom vedea și în alte categorii. Mai multă putere și mai puțină apăsare aerodinamică e mereu mai palpitant.

AS: Am auzit lume spunând că actualele modele din DTM merg ca pe șine, că au prea multă apăsare pentru puterea disponibilă. Împărtășești această viziune?
AF: Până la un punct, da. Însă ca să fii în pole, tot ajungi să te lupți cu mașina și nu mai e ca pe șine. Chiar am avut anul acesta niște curse unde nu era deloc așa (n.r. din cauza problemelor de aderență). Global vorbind, mașina este foarte bună și are multă apăsare, dar o putere prea mică. Iar dacă am pune pneuri mai moi ar fi și mai mare aderența. Dar e la fel pentru toată lumea.

AS: Să trecem rapid în revistă primul tău sezon de Formula E. Te-ai descurcat excelent în cursele la care ai luat parte. Ce aștepți de la următoarea stagiune?
AF: Vom vedea ce va fi, nu este nimic sigur momentan. Au fost discuții cu unele echipe, am un test săptămâna aceasta cu o echipă nouă, însă primul sezon a fost grozav și mă bucur că am luat parte la așa ceva. Am câștigat o cursă, am avut mai multe clasări în top 5, așa că deși am lipsit de la trei curse, tot am terminat pe 8 la general. Sunt destul de fericit cu asta.

AS: Am văzut că este ușor pentru un pilot bun să se adapteze la această serie. Cum e mașina?
AF: Mașina e complicat de pilotat. Nu este grozav construită și folosim pneuri de stradă, ceea ce e complet altceva pentru oricare dintre piloți, așa că e nevoie de mult efort de adaptare. Însă paleta de piloți este atât de vastă și de valoroasă, toată lumea este deosebit de competitivă și cu toții am dovedit că ne putem adapta foarte rapid. Asta arată cât de competitiv a fost întregul campionat.

AS: Consideri că ar trebui lucrat mai mult la designul circuitelor pentru al doilea sezon?
AF: Unele dintre piste erau cam înguste și prea denivelate, însă până la urmă a fost în regulă. Trebuie să aibă grijă doar să existe locuri unde să se poată depăși, deoarece astfel sunt mai frumoase cursele. Pe unele trasee era cam greu să depășești, dar dincolo de asta era bine. M-am distrat foarte bine.

AS: Din afară s-a văzut o diferență notabilă între pistele deja existente, precum Long Beach și altele care nu erau la fel de bine desenate. Ți-a plăcut mai mult o etapă precum Long Beach?
AF: Long Beach a fost grozavă, însă cam toate traseele pe care am fost erau plăcute. Malaysia era tare reușită, în pofida denivelărilor. Buenos Aires a fost uluitor, chiar și Punta del Este, care părea la început destul de plictisitoare, însă prindeam viteze atât de mari și a fost frumos și acolo. Cred că Londra a fost cea mai monotonă, însă acolo nu am fost.

AS: Am lăsat la final Formula 1. Dacă este să comparăm F1 din 2015 cu ceea ce urmăreai ca și copil, cum ți se pare?
AF: Tot ce pot să spun este că ador motoarele V12 și V10. Mi-aș dori foarte tare să testez unul. Cine știe, cândva.