Interviu cu Charles Leclerc (Formula 3)

Interviu cu Charles Leclerc (Formula 3)

Charles Leclerc este unul dintre cele mai promițătoare tinere talente din formulele de monoposturi. Apropiat al familiei Bianchi, monegascul și-a dovedit imediat calitatea în groapa cu lei reprezentată de Formula 3 europeană, implicându-se în disputa pentru titlul categoriei.

Alexandru Șiclovan: Prima oară când te-am văzut a fost la Hungaroring, anul trecut. Eram cu domnul Taillade de la Auto Hebdo, care mi-a spus lucruri frumoase despre tine. Apoi le-am și remarcat pe pistă, unde ai venit pe locul secund în acele manșe. Cum a fost anul trecut pentru tine?

Charles Leclerc: Mai degrabă reușit, eram cu Fortec în Renault 2.0. Începutul de an a fost complicat deoarece nu făcusem destule teste, apoi a mers tot mai bine și am decis să venim și în trei weekenduri din Eurocupă. Prima n-a fost deloc grozavă, cu probleme la motor, apoi am venit la Hungaroring și la Nurburgring, unde a fost excelent, cu trei podiumuri în patru curse. În seria ALPS am terminat pe doi în spatele lui Nyck de Vries.

AS: În această iarnă erai convins că vrei să vii în Formula 3?
CL: La finele sezonului trecut știam că mulți vor promova în Formula Renault 3.5 sau alte categorii superioare. Mi se părea pasul logic să vin în F3, după rezultatele bune din Renault 2.0. Nu doream să fac un salt prea mare, să ard etapele. Formula 3 era un pas intermediar, în care rulezi mult pe pistă și poți acumula multă experiență. Cred că am făcut alegerea bună.

AS: Este o serie foarte solidă. Cum ți s-a părut la primul contact?
CL: Mentorul meu sportiv Jules Bianchi și managerul meu Nicolas Todt m-au ajutat, ambii cunoșteau bine această serie. Apoi am luat decizia împreună cu Nicolas.

AS: Van Amersfoort a fost o alegere la fel de logică?
CL: Când am decis să venim în Formula 3, am testat cu mai multe echipe și dintre acestea două mi-au plăcut mult – Van Amersfoort și Prema. Am ales Van Amersfoort deoarece feelingul a fost ceva mai bun, sunt o echipă de profesioniști, o grupare ceva mai mică, pe gustul nostru. A fost și o extra-motivație pentru mine și așa am ajuns aici.

IMG_3883

AS: Ai venit în locul ocupat anul trecut de Max Verstappen. Simți că anul acesta există vreo diferență între motoarele Mercedes și Volkswagen? Acum doi ani era un decalaj.
CL: Chiar și anul trecut erau piste pe care VW sau Mercedes erau în avantaj. Acum mi se pare că motoarele sunt destul de similare, iar totul se joacă echilibrat între cele două motoare pe toate circuitele.

AS: Ce așteptări aveai la debutul sezonului?
CL: După testele din iarnă știam că suntem destul de rapizi, însă n-aveam idee în ce măsură ceilalți își ascundeau cărțile. Am venit la prima cursă încrezători, dar totuși cu îndoieli, oare unde vom fi când ceilalți vor da totul. Până la urmă a fost foarte bine pentru noi, am fost puțin surpinși să fim atât de sus, iar acum muncim din greu pentru a rămâne acolo.

AS: Ziua de ieri (n.r. primele două curse olandeze) nu a fost cea mai bună pentru tine, ba chiar la capătul opus al spectrului. Cum a decurs, începând cu calificările?
CL: Începutul weekendului a fost bun, am fost lider în prima ședință de antrenamente. Am avut viteza necesară pentru a fi în față și în FP2, însă a fost mai răcoare. Apoi s-a mai încălzit până la calificări și am început să avem o sumedenie de probleme în a găsi setupul mașinii. Ne rămâne să forțăm și în cursa a treia și sper să iasă bine (n.r. Charles a plecat de pe 10 și a încheiat pe același loc).

AS: Așadar n-a fost doar problema traficului?
CL: Nu, n-a fost doar asta. A contat și traficul în Q2, însă în prima sesiune acel tur (n.r. P5 +0.4s) a fost tot ce se putea.

AS: Să trecem la curse.
CL: În prima cursă am plecat al cincilea, lansarea a fost bună și eram al treilea în primul viraj, dar pe exterior, așa că am fost surclasat înapoi. Am terminat tot pe cinci, era foarte complicat să depășești. Din nou am avut pneurile în stare bună doar 3-4 tururi, apoi nu am putut menține același nivel de performanță pe tot parcursul cursei. Cursa a doua a fost foarte slabă. Din nou am plecat bine și am încercat să trec pe interior, însă un pilot revenea pe pistă (Pommer) și l-a împins pe altul (Stroll) în mine. După trei tururi, piesa avariată la start a cedat și m-a aruncat în decor.

AS: Precum am văzut, fără a ști rațiunea mecanică la acel moment. Fizic, ești în regulă? A fost destul de violent impactul.
CL: Și din interior a fost violent. Nu-mi amintesc ce s-a întâmplat vreo 15-20 de secunde.

IMG_2112

AS: Când ai ieșit din mașină păreai că te-ai lovit la picior.
CL: Într-adevăr, mă durea piciorul. Pe moment nu-mi aminteam cum am ajuns acolo, apoi mi-au revenit în memorie câteva imagini, iar acum totul este în regulă.

AS: Mașina a fost reparată?
CL: Mecanicii au lucrat până la 5 dimineața, trebuie să le mulțumesc pentru asta.

AS: Să privim partea bună, dacă se întâmpla în prima cursă, ai fi ratat-o pe a doua care a avut loc după câteva ore.
CL: Sigur, era imposibil.

AS: Majoritatea piloților iubesc traseul de la Zandvoort, chiar dacă nu prea se poate depăși aici. Ce părere ai despre el?
CL: Ca să fiu sincer, ador pistele pe care sunt rapid. Aici n-a mers chiar cum îmi doream, însă circuitul este drăguț cu toate colinele, mereu urci și cobori. Este o mare provocare și nu prea ai spații de degajare, imediat ești în zid. Din păcate, în curse nu prea poți depăși. E parte din joc totuși, iar circuitul e frumos până la urmă.

AS: Ce crezi despre toate criticile aduse în ultimele trei weekenduri, cu toate accidentele și publicitatea negativă pe care Formula 3 n-ar trebui să o aibă cu asemenea talente pe grilă?
CL: Chiar și anul acesta consider că e o mare concentrare de talente, mulți piloți foarte rapizi. E adevărat că unii dintre ei nu sunt foarte experimentați, dar majoritatea chiar sunt rapizi. În curse, adesea sunt greșeli și unii exagerează puțin. La Norisring au fost mereu mari accidente, însă acum venea după situațiile precedente (n.r. accidentele de la Monza și Spa). Acum s-a mai calmat situația și n-am avut niciun Safety Car ieri în prima cursă. În cursa a doua a fost cel provocat de mine și nu-mi mai amintesc în rest.

AS: Și unul la start.
CL: Da, puțin stupid acel incident, însă în rest nimic. Lumea insistă prea mult, chiar dacă au fost piloți care au exagerat. Se întâmplă.

AS: Ți se pare că 34-35 de piloți sunt prea mulți?
CL: Nu neapărat. În calificări da, e o loterie. Chiar dacă ne lăsăm un spațiu imens înaintea turului rapid, tot prinzi pe cineva care se oprește în ultimul viraj și blochează pe toată lumea. Asta am pățit de altfel în Q2 ieri. Apoi, în curse, nu mă deranjează că sunt atât de mulți.

AS: Dat fiind că manșele sunt scurte și nu apuci să prinzi traficul.
CL: Într-adevăr.

AS: Ți se pare o idee bună să se împartă calificările în două grupe, ca la Pau sau Norisring?
CL: Cu siguranță. Însă nu mi se pare grozav modul în care sunt distribuite grupele (n.r. numerele pare și impare de concurs). La Pau și Norisring, primii trie din campionat erau în aceeași grupă (n.r. #1 Rosenqvist, #3 Giovinazzi, #7 Leclerc). Mai bine am trage la sorți. Eu am propus ceva, dar nu se poate din cauza regulilor FIA. Ideea era ca primul să fie într-o grupă, al doilea în cealaltă, al treilea iar în prima și așa mai departe.

AS: Acesc concept seamănă cu ceea ce era în IndyCar.
CL: N-am idee ce vor face în continuare, însă am auzit că vor introduce grupele de calificare pentru toate cursele următoare.

IMG_1736

AS: Cum vei aborda finalul de sezon? (cut here cu 3-4) 11:00 Comment rapproches-tu ce final? pana la 11:22 Je suis assez confiant
CL: Sunt destul de încrezător în ceea ce privește aceste piste. Ador traseul de la Nurburgring și mi-a mers bine acolo anul trecut. La Hockenheim a fost bine la începutul sezonului. Portimao este un circuit pe care nu-l cunoaște nimeni.

AS: Din nou sunt diferențe de nivel, urci și cobori…
CL: Da, dar măcar acolo plecăm toți de la aceeași bază. Aici au fost mulți care mai rulaseră. La Portimao nu cred că vor fi prea mulți care să fi testat înainte de cursă. Sunt destul de încrezător pentru ultimele weekenduri ale sezonului.

AS: Acum că ești în fruntea campionatului, s-a schimbat ceva în mindset-ul tău?
CL: Nu, deloc. Am fost întrebat același lucru ieri, sunt același. Sigur că nu-mi asum riscuri stupide, însă așa procedez de la începutul sezonului. Starea mea de spirit nu se schimbă. Vreau să adun cât mai multe puncte posibil, iar dacă suntem destul de rapizi vizăm victoriile. Nu e nimic mai frumos. Însă în weekenduri dificile ca acesta, muncim din greu pentru câteva puncte.

AS: În fine, sunt deja discuții pentru anul viitor sau e prea devreme?
CL: Ceva contacte sunt, dar nu mai mult.