900 de curse pentru Ferrari în Formula 1

900 de curse pentru Ferrari în Formula 1

Marele Premiu al Belgiei marchează o nouă bornă statistică în dreptul celei mai titrate și longevive echipe din Formula 1, italienii de la Ferrari venind plini de speranță pentru a prelungi sărbătoarea din cursa cu numărul 899, adjudecată de Vettel în Ungaria.

Chiar dacă și campionatul mondial de Formula 1 și începutul participărilor Ferrari datează din 1950, trebuie semnalat faptul că la prima cursă, organizată la Silverstone, mașinile lui Enzo au absentat. Abia în cel de-al doilea Grand Prix stagional, la Monaco, au fost înscrise modelele Scuderiei pentru tripleta Villoresi – Ascari – Sommer, la care se adăuga mașina privată a lui Peter Whitehead. Istoria va consemna un loc secund pentru Ascari ca prim reper al formației italiene.

În august 1963, Ferrari a celebrat atingerea celor 100 de curse printr-o primă victorie pentru John Surtees, care a profitat pe Nordschleife de problemele de motor ale lui Jim Clark. Avea să fie singurul succes al italienilor într-un sezon dominat de Clark și Lotus.

Zece ani mai târziu s-a atins cota 200 în Brazilia. La Interlagos, campionul en-titre Emerson Fittipaldi s-a impus în fața maselor de suporteri înfocați, iar mașinile Ferrari 312B2 pilotate de Merzario și Ickx au sosit pe 4 și 5, însă la un tur de Lotusul învingător.

Cele 300 de starturi au fost sărbătorite printr-o mostră de nebunie din partea lui Gilles Villeneuve, la Zandvoort în 1979. Chiar dacă ambii piloți Ferrari au pornit bine în acel sezon, câștigând curse pe modelul 312T4, Alan Jones și Williams au ținut să dea replica, anunțând ceea ce va urma începând cu 1980. Revenind la cursă, Gilles a preluat conducerea de la Jones în turul 11, apoi i-a cedat-o din nou în urma unei răsuciri. În turul 51, înainte de primul viraj (Tarzan), pneul stânga spate al mașinii Ferrari s-a dezintegrat, însă Gilles n-a tras pe dreapta și a forțat o întreagă buclă pe două roți. Din nefericire, la boxe s-a constatat că suspensia era prea grav avariată, dar imaginea canadianului a rămas în istorie.

946580_479247652146822_631988705_n

Dacă 1979 s-a încheiat totuși cu titlurile în curtea Ferrari, următoarea sută de curse s-a împlinit la Detroit în 1986, în plin con de umbră. Alboreto dăduse totul cu un an înainte, însă distanța dintre italieni și rivalii de la Williams, McLaren sau Lotus crescuse și mai mult de un podium nu s-a putut pentru Michele în acea campanie. La Detroit, a fost o sărbătoare modestă, cu un loc 4 anodin și abandon pentru colegul Stefan Johansson.

La fel de apatică a fost și celelbrarea celor 500 de curse, în 1992 pe Hungaroring. Bucuria era atunci în tabăra Williams, odată ce Nigel Mansell îndeplinise baremul matematic necesar pentru a deveni campion. Alesi a ieșit în decor încă din prima treime a cursei, iar Capelli a bifat un puncticel, la un tur de învingătorul Senna. Ferrari nu bătuse niciun monopost cu pretenții în acea zi caniculară.

Măcar în 1992 nici nu se spera la mare lucru. Complet alta era situația în 1998, când Schumacher revenise în lupta pentru titlul mondial după ce Adrian Newey le asigurase celor de la McLaren un avans imens printr-o bună interpretare a noilor reguli. Cam ca și acum, cursa cu numărul 599 avusese loc în Ungaria, unde pilotul german al Scuderiei obținuse o victorie răsunătoare. Se venea așadar pentru jubileu în Belgia, cu ploaie la orizont, așa cum și-ar fi dorit Schumacher. Însă dintr-o victorie certă, a ieșit un fiasco total din pricina lui David Coulthard, care a cauzat abandonul germanului. Irvine era demult spectator, surprins de condițiile vitrege în care puțini au reușit să vadă steagul în pătrățele.

Numerologia a compensat ghinioanele de mai sus la cursa #700, disputată în 2004, tot pe traseul belgian de la Spa. Chiar dacă Michael Schumacher nu a învins, locul secund în spatele lui Raikkonen i-a fost suficient spre a-și asigura cel de-al șaptelea titlu mondial, record absolut ce stă în picioare și astăzi.

Cu tot mai multe curse programate în fiecare sezon, borna celor 800 a fost atinsă în 2010, la Istanbul. Alonso și Massa n-au contat la vârf într-o dispută rămasă în istorie pentru duelurile fratricide corecte (McLaren) sau incorecte (Red Bull).

Acum ne așteaptă un nou reper istoric, odată cu atingerea pragului de 900 de curse ale Scuderiei. Raikkonen vine pe un circuit predilect, unde s-a impus de patru ori în trecut, iar Vettel este în cea mai bună stare de spirit după ce toate cărțile i s-au așezat favorabil în Ungaria. Cu șapte podiumuri și toate cele 10 curse din acest an terminate în top 5, Vettel este pregătit să speculeze orice cadou venit din partea piloților Mercedes. Rămâne de văzut dacă e loc de o victorie, cum n-a mai fost la asemenea repere rotunde din 1963 încoace.