MotoGP Brno: Așteptări versus realitate

MotoGP Brno: Așteptări versus realitate

Mult așteptata cursă de la Brno trebuia să ofere fanilor o luptă aprigă între cei trei protagoniști ai campionatului Valentino Rossi, Jorge Lorenzo și urmăritorul de la distanță Marc Marquez. Așteptările inițiale s-au năruit însă încă din primul tur.

O variabilă pe care puțini piloți și tehnicieni au reușit să o anticipeze la Brno a fost vremea, mai exact temperatura la suprafața pistei. De la primul antrenament de vineri și până în ziua cursei temperatura pistei a variat continuu, fiind când mai ridicată când mai scăzută.

Majoritatea piloților au optat pentru pneuri hard care să reziste pe toată distanța cursei însă nu au luat în considerare factorul temperatură a pistei. Alegerea gumelor hard cum a fost și cazul lui Valentino Rossi a asigurat un start bun și aderență în prima jumătate a cursei însă au cedat tocmai atunci când pilotul a crezut că gumele hard vor face diferența. Realitatea după spusele lui Masao Azuma, inginerul șef de la Bridgestone a fost că pe finalul cursei gumele hard au schimbat comportamentul motocicletelor oferind o aderență spate precară. La atacarea virajelor strânse piloții nu au avut încredere deplină în aderența roții spate, trebuind să treacă într-un mod defensiv.

Compoziția pneurilor medium și hard a fost diferită de cea a pneurilor din 2014, aici intervenind un alt factor – el al vechimii suprafeței asfaltice. Cele patru sesiuni de antrenamente de la clasa mare au fost niște teste continue, piloții având dileme cu privire la pneurile de cursă până înainte de warm up.

Diferența de temperatură la suprafața pistei dintre 2014 și acest an a fost de aproximativ 15 grade. Cine a ales varianta conservatoare, pneurile hard a dat greș. Aici au fost Valentino Rossi în special și Marc Marquez. Jorge Lorenzo a jucat la cacealma cum se spune și a optat pentru gume medium soft. Chiar dacă Lorenzo a bătut recordul pe tur cu aproape jumătate de secundă în QP2 rivalii săi au fost siguri că pneurile medium soft vor avea o viață scurtă pe circuitul de la Brno. Lorenzo a riscat și a avut de câștigat.

Limitarea numărului de tururi din calificări nu a putut duce la o evaluare reală a comportamentului pneurilor în special cele spate cauza fiind timpul insuficient pt ca guma să se încălzească și să intre în parametri optimi de funcționare. Aceasta este și problema care l-a deranjat pe Valentino Rossi în toate etapele din acest sezon. Nici Jorge Lorenzo nu este un maestru al setup-ului de cursă dând greș de câteva ori în acest sezon însă așa cum susține Masao Azuma pariul de la Brno i-a ieșit perfect.

După cursă Marc Marquez a oferit ceva explicații despre probleme pe care le-a avut în ziua de duminică. Acesta a spus că punctele slabe ale motocicletei Honda au fost perioadele de accelerație și startul de pe loc. Plecarea efectivă de pe loc cu treapta întâi a decurs bine însă la urcarea în trepte motocicleta avea tendința de a desprinde roata față și a face wheelies. Brno nu a fost singurul circuit unde Marquez a sesizat această problemă. În condițiile în care motocicleta are tendința de a pierde aderența față și a face wheelies, controlul ei devine anevoios și solicită intens pilotul din punct de vedere fizic. Poate așa se explică și aparentul non combat al lui Dani Pedrosa care stă la cutie și atacă doar dacă are încredere deplină în motocicletă. Brno a fost un circuit care a convenit motocicletei lui Pedrosa  care a fost la bătaie cu cei doi piloți oficiali Ducati, intercalându-se la final între ei.

Concluzia lui Marquez a fost cât se poate de elocventă:  Dacă aș fi continuat să forțez aș fi pierdut controlul motocicletei.

Acesta a redus puțin diferența față de Rossi pe care îl consideră în acest moment mare său rival însă S-a mai îndepărtat de Jorge Lorenzo.  Obiectivul lui Marc în ultimele 7 curse pare să fie devansarea lui Rossi și apropierea cât mai mult de Jorge. Titlul este un vis în care numărul 93 nu crede cu tărie, dar speră întrucâtva.

În lupta cu coechipierul Valentino Rossi, Lorenzo a declarat că ambii au un stil de pilotaj asemănător, nu bruschează comenzile ieșirea din viraje este asemănătoare la amândoi cu diferența că Rossi frânează ceva mai târziu la intrarea în viraje, de asemenea frânările  lui Valentino sunt mai violente. Datorită acestui stil Doctorul poate avea avantaje într-un duel direct. Atuul care face diferența pentru Lorenzo este viteza de vârf în viraje și o consistență remarcabilă pe durata unui tur de circuit, consistență care se repetă tur după tur.  Sunt piloți rapizi la începutul cursei, dar care scad ritmul pe final și sunt piloți care cresc ritmul în ultima parte a întrecerii. Jorge Lorenzo este rapid și consistent pe toată durata alocată cursei.

La toate aceste diferențe și asemănări se adaugă și feeling-ul general dat de primul contact cu circuitul. Acest lucru și cele de mai sus vor face diferența în cursele rămase din sezon.

Ca un preview al sezonului rămas, Valentino Rossi a declarat că avantajul major al lui Lorenzo în fața sa este viteza superioară pe care o găsește Jorge duminica. Acel reglaj de ultim moment din warm up face diferența în cursă. De asemenea Vale a mai adăugat că mare parte din circuitele rămase din calendar îl vor favoriza pe rivalul spaniol de la Yamaha. Momentan însă mergem la Silverstone, iar Doctorul are șapte victorii pe traseul britanic. Dacă va înțelege acum în ceasul al 12-lea cum stă treaba cu încălzirea pneurilor și setup-ul de cursă italianul va putea spera la un  spectacol în lupta pentru titlu la Valencia. Silverstone este un nou circuit pe care Rossi trebuie să se impună pentru a avea un ascendent moral spre finalul stagiunii.

În tabăra Ducati plutește misterul în ce privește performanța din cursă a lui Andrea Iannone. Acesta a declarat după cursă că o problemă misterioasă la motor nu i-a permis să forțeze pe liniile drepte.  Aceste porțiuni  reprezintă de ani de zile atuul principal al italienilor din Bologna. Liniile drepte permit celor mai puternice motoare de pe grilă să se exprime liber. După ce a riscat peste limită pe liniile drepte fără rezultate,  Iannone a trebuit să  întârzie cât mai mult frânările pe viraje ceea ce a scos în față o problemă mai veche a celor de la Ducati – top speed-ul la ieșirea din viraje și distribuirea problematică a puterii motorului la roată.

Andrea Dovizioso a ales o abordare mai prudentă a cursei fapt care l-a penalizat la final fiind depășit de Dani Pedrosa.

Luni după ziua curselor a avut loc la Brno o zi de teste cu pneurile Michelin ce vor fi obligatorii din 2016. Din păcate ploaia care a întârziat să apară duminică a stricat planurile tuturor echipelor și piloților.

Acesta a fost ultimul test oficial pentru piloții participanți în stagiunea 2015 a MotoGP-ului, următorul test colectiv va avea loc după cursa finală de la Valencia.  Până atunci doar piloții de test ai echipelor vor mai evalua pneurile franceze după unele curse rămase de disputat. Marea noutate în ce privește pneurile pentru 2016 va fi revenirea gumei intermediare pe care acum Bridgestone nu o are în ofertă. Acest pneu intermediar a fost testat doar de Danilo Petrucci de la Pramac cu toate că un astfel de test nu era prevăzut în programul zilei.

După ce sponsorul echipei LCR, CWM s-a retras în sfârșit cu mult scandal și restanșe de plătit echipei, Cal Crutchlow a participat la test cu motocicleta vopsită în culorile Castrol care probabil îi vor asigura bugetul pentru sezonul 2016.

Până la Silverstone se va soluționa și traseul pe care îl vor avea Scott Redding și Danny Kent care se luptă pentru un loc la echipa Pramac pe o motocicletă apropiată de cea de cea de uzină oferită de Ducati.  Kent are deja pe masă un contract pe 3 sezoane trebuind să decidă dacă va trece la Moto2 sau la clasa regină. De asemenea managemetul lui Redding negociază cu aceeași echipă Pramac unde doar un loc este vacant, cel al lui Yonni Hernandez, Petrucci beneficiind de încrederea Ducati și de aportul sponsorului Octo. Practic dacă Kent optează pentru mișcarea mai calculată de a face un sezon competitiv la Moto2, atunci Redding va avea o șansă reală la echipa Pramac.

Următoarea etapă va avea loc în data de 30 august pe circuitul britanic de la Silverstone.