Bursa licitaților: Parfumul epocii de aur a anduranței – 956

Bursa licitaților: Parfumul epocii de aur a anduranței – 956

În toamna lui 1981 un BMW-March M1 a fost măsurat de niște oficiali FIA iar acele măsurători aveau să intre în regulamentul Grupei C care a intrat în vigoare din 1982 devenind categoria supremă în Campionatul Mondial de Anduranță până în 1993.

Astăzi, cei ce au trăit în acea vreme și au fost martorii performanțelor modelelor care au construit faima acestei clase povestesc tinerilor despre ceea ce a fost o epocă de aur în anduranță iar o dovadă vie, atât cât poate fi o mașină, este acest Porsche 956, șasiu #106. Concurent timp de 4 sezoane în WSPC, modelul a făcut parte din asaltul echipei Brun Motorsport în drumul spre titlul cucerit în 1986.

Puține mașini arată atât de bine pe cât o face un Porsche 956 - cu adevărat o piesă de artă mobilă
Puține mașini arată atât de bine pe cât o face un Porsche 956 – cu adevărat o piesă de artă mobilă

După doar 9 luni de la începutul proiectului, primul 956 și-a făcut apariția la Silverstone clasându-se pe locul doi la finele celor 1000 de kilometri. A urmat apoi victoria de la Le Mans din 1982 când creațiile lui Norbert Singer au monopolizat podiumul clasamentului general, trend-ul devenind clar în anii ce au urmat: cine vroia să câștige trebuia să aibă un 956. Porsche a simțit potențialul afacerii astfel că, din 1983, a început să vândă șasiuri echipelor private grilele umplându-se de modele construite în Weissach.

Șasiul #106 prezent în poze este unul dintre primele vândute către un apropiat al uzinei – britanicul Richard Lloyd care concura pe atunci cu echipa sa Richard Lloyd Racing – GTI Engineering. Contra unei sume consistente de 150 de mii de lire, Lloyd se putea lăuda cu propriul 956 cu al său motor cu 6 cilindri twin-turbo care producea 650 de cai putere fiind capabil de o viteză de top de peste 380 km/h în configurația low drag pentru Le Mans. Primul sezon al mașinii, care a fost botezată primind culorile sponsorului principal Canon, a fost unul pozitiv într-o companie atât de selectă. Mașina a venit pe 3 la Mugello, unde a și plecat din pole, la Silverstone și pe bătrânul Nordschleife profitând de problemele mașinii cu numărul 2 de uzină. La Le Mans, clasarea pe locul 8 a părut a fi puțin pentru talentul piloților – Johnatan Palmer și Jan Lammers – iar lucrurile nu aveau să fie mai ușoare la începutul sezonului următor.

Pentru 1984, Porsche s-a decis să înceapă să ofere update-urile cu care a venit încă din a doua jumătate a lui 1983 pentru mașinile sale oficiale, rezultatele văzându-se încă de la Silverstone unde, purtând ca de obicei numărul 14, 956-106 a condus cu un avans de un tur înainte ca o scurgere de apă să arunce mașina lui Lloyd pe poziția a 5-a. Dezamăgirile au continuat și la Le Mans unde culorile Canon au părăsit destul de repede competiția cu probleme la radiator. Toate incidentele au fost date uitării la etapa de la Brands Hatch unde mașina a plecat din pole, a pus cel mai bun tur de pistă în cursă și a triumfat în mâinile acelorași Lammers și Palmer – doar două dintre numele mari care au coborât în cockpit-ul acestui model care a mai fost pilotat și de Keke Rosberg și Henri Toivonen.

La Silverstone în 1984 unde a terminat pe poziția a 5-a
La Silverstone în 1984 unde a terminat pe poziția a 5-a

La finele lui 1984, Richard Lloyd s-a despărțit de 956-106, mașina ajungând în mâinile echipei lui Walter Brun. Decizia a urmat alegerii lui Lloyd de a își construit, in-house, o copie a lui #106 care utiliza o monococă de aluminiu nouă, mai rigidă, plus îmbunătățiri la suspensie. Lloyd a continuat pe această cale, construind mai multe șasiuri până în 1990. Alături de echipa Brun, mașina a apărut sub multe măști, purtând atât livery-ul Jagermeister, cât și cel Fortuna sau cel FAT Turbo, Brun fiind cunoscuți pentru alternarea sponsorilor pe mașinile lor. Ultimii doi ani în competiții au fost presărați cu podiumuri însă nu a mai venit nicio victorie, 956 fiind, încet dar sigur, depășit atât de 962 cât și de replicile venite de la rivalii Jaguar. Totuși, ultimul podium al modelului, la Fuji în 1986, rămâne în istorie drept unul dintre cele mai importante deoarece datorită acestui rezultat Brun Motorsport a fost capabilă să facă pasul spre titlul de campioană a sezonului 1986, învingând atât echipa oficială Rothmans-Porsche cât și cea de uzină Silk Cut-Jaguar.

Noul proprietar s-ar putea simți ca acasă la bordul lui 956-106, o mașină incredibilă la peste 30 de ani de la lansare
Noul proprietar s-ar putea simți ca acasă la bordul lui 956-106, o mașină incredibilă la peste 30 de ani de la lansare

După retragerea din competiții, survenită la finele lui 1986 când s-a hotărât, și în contextul accidentului mortal al lui Jo Gartner venit la aproape un an distanță de cel al lui Stefan Bellof, că 956 este un concept învechit, Brun a păstrat #956-106 folosindu-l ca show car înainte de a îl vinde mai departe în 1999. Acum, la 13 ani de la intrarea în posesia celui mai recent proprietar, acest șasiu este din nou la vânzare fiind prezentat în culorile clasice Canon care-l fac una dintre cele mai ușor de recunoscut modele de pe grila acelor ani. O bucată de istorie care, pe de altă parte, poate fi folosită și în campionatul de Grupa C istoric care se desfășoară în Europa. Singurul pod de trecut este prețul care a crescut constant în ultimii ani pentru modelele de competiție Porsche, șasiuri de 956 fiind vândute cu prețuri ce variază lejer între 2,5 și peste 6 milioane de euro. Cum acest șasiu este și el unul important iar starea imaculată în care se prezintă îl recomandă chiar și celor mai pretențioși colecționari, prețul sare cu siguranță de pragul celor 2 milioane.

Sursă foto: Maxted-page.com