CNMV Et.4: Final de stagiune așteptat și controversat

CNMV Et.4: Final de stagiune așteptat și controversat

Prima ediție a Campionatului Național de Motociclism Viteză revenit pe pământ românesc a ajuns la final după patru etape desfășurate pe singurul circuit de viteză autohton, cel de lângă București.

Cu excepția claselor Supersport 600 și Superbike 1000, care au avut protagoniști ușor de anticipat încă de la începutul sezonului, la celelalte clase spectacolul a fost la înălțime. Ușor de ghicit a fost și câștigătorul clasei 1000 debutanți, Daniel Onoriu care de la anul va face pasul în groapa cu lei a clasei principale acolo unde va trebui să dea bătăi de cap trio-ului Robert Mureșan, Cătălin Cazacu și Bogdan Vrăjitoru.

Un minus greu de trecut cu vederea, dar de luat în seamă în contextul în care se desfășoară disciplinele de motorsport în România  a fost controversata regulă n-1, astfel că piloții care erau deja campioni după desfășurarea primelor 3 curse au putut absenta la etapa finală. Astfel, deși anunțat pe afișul etapei, Robert Mureșan nu a mai luat startul menajându-se atât pe el cât și materialul de concurs.

Spre deosebire de celelalte etape, la ultima au fost pe grilă 7 clase de concurenți, o inițiativă firească într-un campionat de motociclism organizat cu profesionalism.

Balul a fost deschis de: Juniori 1, 85 cc, 125cc SP/GP (ce a avut la start vechile motociclete de 125cc care au cam dispărut din campionatele importante precum cel italian, spaniol sau britanic). Pe grila acestei clase s-a aflat o singură motocicletă specificație Moto3, iar acest tip de motociclete ar fi impetuos să formeze o clasă cât mai bine reprezentată în sezonul viitor. Au urmat debutanții de la clasa 600, Supersport 600, debutanții de la 1000cc și clasa mare Superbike 1000.

Pentru prima dată pe circuitul Motorpark cursele s-au desfășurat pe varianta lungă a pistei măsurând 4.129 km, ceea ce a dus la organizarea unei zile de antrenamente în plus pentru acomodarea cu noul sector final.

Vremea a ținut cu participanții în zilele de joi și vineri, astfel că piloții au putut să iasă de mai multe ori pe pistă. Cu toate acestea, au fost și excepții fiind piloți cu probleme la materialul de concurs, logistică sau pur și simplu rideri ce și-au menajat motocicletele, fiind convinși că o plecare din spatele grilei nu va fi o problemă în obținerea unui succes. Totuși, ar fi de dorit ca prezența în calificări să fie o condiție obligatorie pentru a fi admis pe grilă.

Deși ceața a fost prezentă la primele ore ale zilei de sâmbătă,  amânarea cu o oră a începutului sesiunilor de calificări s-a sincronizat perfect cu îmbunătățirea condițiilor meteo, la ora începerii calificărilor vremea fiind perfectă. Ziua de duminică a debutat sub amenințarea ploii însă aceasta nu și-a făcut simțită prezența.

Rezultatele curselor la clasele suport au fost următoarele:

Clasa J1
Loc 1 – Denis Pop – Steaua GTH
Loc 2 – Razvan Stanescu – Steaua GTH

Clasa 125 SP
Loc 1 – Razvan Mates – Steaua GTH
Loc 2 – Denis Pop – Steaua GTH
Loc 3 – David Catana – Steaua GTH

Clasa Moto 3 a avut un singur reprezentant – Ionut Cornea de la Las Vegas Arad.

Clasa Debutanți 600
Loc 1 – Adrian Petrovici – Taifun Racing Timisoara (victorie autoritară)
Loc 2 – Mihnea Opartan – AMC Kart
Loc 3 – Giorgio Versaci – Century Team

Astfel ziua de curse se îndrepta spre cursele cu adevărat importante, cele de la Debutanți 1000, Supersport 600 si Superbike 1000.

Dacă manșa de Supersport 600 s-a bucurat de prezența campionului Ionel Pascotă care s-a impus în fața lui Emil Drăghici și Adrian Ciujdea, întrecerile de la Debutanți 1000 și Superbike auvea să fie presărate cu o serie de controverse așa cum adesea întâlnim în competițiile mioritic. Dacă avem scandal în CNR, Turisme și Coastă, cum era să scape și motociclismul?

La clasa Debutanți 1000 campionul Daniel Onoriu a cedat motocicleta debutantului Andrei Enescu (Motorsport Race Management) care s-a impus în fața pilotului invitat Guy Harel și a lui Iuliu Mihai.

Tocmai acest pilot invitat, Harel, a fost cel care a iscat controverse în momentul dialogului ce l-a purtat în timpul cursei cu Iuliu Mihai. Toată cursa a încercat să îl favorizeze pe acesta și să încurce evoluția lui Andrei Enescu. Acesta din urmă a dejucat planurile celor de la Taifun Racing și a reușit să treacă la conducere, poziție păstrată până la final. Miza era titlul pe care-l viza Mihai, în condițiile în care Daniel Onoriu alesese să nu ruleze după o altă decizie controversată, legată de modul în care se anunțase lungirea manșei de la 10 tururi pe varianta scurtă la 12 pe cea lungă.

Victoria lui Enescu cade bine înaintea unei participări la întreaga stagiune de CNMV din 2016.

Cursa clasei Superbike a fost și mai controversată beneficiind de două întreruperi, una cauzată de căzătura lui Eduard Alexandrescu de la Pro Bike în virajul 13 și mai apoi după o pauză de 20 de minute, în turul patru în același viraj a căzut Daniel Vârgolici de la AMC Kart. Căzătura acestuia a dus steagul roșu pe pistă, pilotull fiind transportat la spital unde a fost diagnosticat cu o fractură la coaste.

După reluare, cursa s-a desfășurat fără incidente până la final. Aceasta l-a avut câștigător pe Cătălin Cazacu de la Taifun Racing urmat de Bogdan Vrăjitoru -CSM București și Cosmin Costescu tot de la echipa Taifun.

Revenind la controverse, căci fără așa ceva se pare că nu se poate desfășura nici o întrecere, mulți l-au acuzat pe Eduard Alexandrescu de căzătură deliberată pentru a aduce întreruperea cursei. Pe fondul nemulțumirii participanților pilotul Eduard Alexandrescu a fost descalificat în cele din urmă pentru manevra cauzatoare de steag roșu, deși putea relua cursa cu motocicleta de rezervă.  Acest eveniment a adus  nemulțumirile altor piloți convinși că pe alocuri s-au petrecut și aranjamente mai puțin ortodoxe.

Trăgând linie peste primul sezon de motociclism viteză trebuie să salutăm eforturile organizatorilor care în ultimii ani au făcut tot posibilul ca acest campionat să se întoarcă acasă acolo unde îi este locul. Anul acesta am asistat la darea spre utilizare a complexului Motorpark România ce a devenit în scurt timp gazda campionatelor de motociclism și a turismelor, aflate și ele la sezonul de debut după o pauză de mai bine de 20 de ani.

Sperăm ca sezonul viitor să avem mai multe etape în CNMV nu doar pe diferitele configurații ale Motorpark-ului ci să se revină și la cunoscutele curse pe pistele aeroporturilor pentru a avea un campionat cât mai dinamic și încărcat de neprevăzut. O varietate de configurații de circuite ar ajuta la creșterea spectacolului și la atragerea mai multor spectatori, unii nostalgici după celebrele curse pe circuite stradale desfășurate până după revoluție.

Dacă  la nivel global există o tendință de a promova întrecerile pe circuite temporare (stradale) precum face Formula E sau cursele de motociclism din seria Road Racing (TT) ar trebui să se țină seama și la noi de această tendință mai puțin costisitoare decât construcția unui complex de motorsport adevărat.

Felicitări campionilor, organizatorilor și sperăm ca noul sezon să fie mai bogat, mai bine organizat și mediatizat din ce în ce mai mult pe canalele media, presa scrisă și TV.

Salutăm inițiativa celor de la Motorsport Race Management care au creat un canal youtube pentru transmiterea live a curselor din CNMV și dorim ca infrastructura video să fie folosită și pe viitor la transmiterea curselor din campionat, precum și a celor din campionatul de turisme.

Mulțumiri pentru fotografii și fotografilor Andrei Gemeș/Luminița Gemeș/Camelia Grozea