GP2: Dean Stoneman debutează la Sochi

GP2: Dean Stoneman debutează la Sochi

Britanicul Dean Stoneman își continuă asaltul asupra formulelor de monoposturi, odată ce a lăsat în urmă problemele medicale. El îl va înlocui pe columbianul Julian Leal la Carlin, începând cu runda din Rusia.

Promițător în Formula Renault UK, Stoneman a făcut pasul către cariera internațională în 2010, când a devenit campion în Formula 2, după ce l-a dominat fără probleme pe Jolyon Palmer. La final de an s-a bucurat de premiul aferent acestui campionat – un test în Abu Dhabi cu echipa de Formula 1 Williams, ocazie cu care s-a comportat onorabil. După ce luase parte la ultima etapă din Formula Renault 3.5, urma să facă program complet în 2011 la ISR alături de Daniel Ricciardo, însă firul s-a rupt în momentul diagnosticării sale cu cancer testicular.

Stoneman a fost ”om de piatră” și a învins boala, lumea curselor fiind motivația sa principală în fața unei asemenea încercări. După ce a revenit, precum Didier Pironi, în cursele de bărci cu motor, n-a durat mult până când Dean a vrut să se convingă că nu și-a pierdut abilitatea pe circuite. Cinci victorii în Porsche Carrera Cup UK în 2013 l-au motivat să caute o nouă oportunitate în sfera monoposturilor, acolo unde a devenit un decan de vârstă, un bărbat printre juni imberbi.

În 2013, a rulat în GP3 alături de Koiranen în runda finală de la Abu Dhabi, același circuit pe care trăise și clipele minunate la bordul mașinii de Formula 1. În cursa secundă a încheiat al doilea, așa că echipele s-au înghesuit să-l contracteze pentru un sezon complet în 2014. Neinspirat, Stoneman a semnat cu Manor Marussia, formație afectată de grave probleme financiare, nevoită să se retragă la mijloc de an, chiar dacă britanicul le adusese trei victorii și alte rezultate onorabile.

În mod firesc, Stoneman nu a rămas pe bară, fiind recuperat de Koiranen pentru rundele de la Sochi și Abu Dhabi. Chiar dacă Alex Lynn era deja mult prea departe în clasamentul general, Dean a profitat de mașina mult mai bine pregătită decât cea de care dispusese la Manor și a câștigat câte o manșă în fiecare weekend. Mai mult, la Sochi a impresionat și prin recuperarea din cursa a doua: plecat de pe 8, a sosit al doilea. Forcingul de final i-a adus poziția de vicecampion al seriei GP3.

Ajuns la 25 de ani, Stoneman a primit un ajutor important în carieră la început de 2015, fiind integrat în filiera Red Bull și plasat în Formula Renault 3.5, pe monopostul DAMS cu care alt protejat al austriecilor, Carlos Sainz Jr, obținuse titlul în stagiunea precedentă. Totuși, echipa franceză a suferit în acest an și Stoneman nu a putut obține mai mult de patru podiumuri. Ultima rundă de la Jerez rămâne ocazia unei prime victorii în această serie dominată de conaționalul Rowland. Stoneman se află pe poziția a treia la general, iar Red Bull a acceptat să-i completeze programul pe final de an cu câteva etape de GP2.

Întâmplarea face ca debutul lui Stoneman în această serie să aibă loc tocmai pe traseul de la Sochi unde reușea acele curse fantastice acum 12 luni. În noiembrie se vor mai disputa cursele din Bahrain și Abu Dhabi, finala fiind așadar un al doilea cadru predilect pentru britanic.

Dacă până acum se tot schimba titularul monopostului cu numărul 4 al echipei Carlin, la care Marco Sorensen a renunțat în iunie, Stoneman vine ca înlocuitor al celui ce a participat la toate rundele de până acum – Julian Leal. Columbianul, al treilea pilot care atinge borna celor 100 de curse în GP2 după Cecotto Jr. și Filippi, a decis să renunțe pe fondul lipsei de rezultate. Podiumurile de anul trecut din Bahrain sunt o amintire îndepărtată, Leal fiind doar de 6 ori în puncte în acest sezon din 16 starturi.