F1 Preview Rusia: Pirelli repară greșeala de anul trecut

F1 Preview Rusia: Pirelli repară greșeala de anul trecut

Rusia este o ţară fascinantă, sălbatică, intrigantă, misterioasă. Numai că oamenii care s-au ocupat de proiectarea noului circuit de la Sochi nu au ţinut cont de aceste atribute. Ȋn buna tradiţie inaugurată de alţi predecesori, au căutat inspiraţie în alte circuite mai vechi.

Dacă americanilor le-a ieşit asta la Austin, în schimb la Sochi fanii au avut destul de neplăcuta surpriză de a vedea o reeditare la proporţii ceva mai generoase a defunctei piste de la Valencia. Iar de obicei o pistă anostă generează un spectacol în consecinţă. Aşa a fost cazul la ediţia inaugurală din 2014, dar actuala ediţie promite ceva mai mult prin prisma layout-ului favorabil din mai multe puncte de vedere maşinilor Scuderiei.

Circuitul şi cerinţele sale

Construit în jurul Parcului Olimpic, este în esenţă un circuit stradal, având similitudini evidente cu Valencia şi Singapore, doar virajul 3 făcând notă discordantă. Cu o lungime totală de 5848 m se încadrează între pistele lungi ale calendarului, piloţii având de parcurs 53 de tururi însumând 309.732km. Ȋn mare îl putem cataloga drept un traseu stop&go, cu 18 viraje şi 12 zone de frânare, răspunsul prompt al punţii faţă la schimbările rapide de direcţie, tracţiunea optimă la ieşirea din viraje şi un topspeed respectabil pe cele două zone DRS reprezentând factori determinanţi. Având în vedere că în jur de 55% din lungimea turului este petrecută cu pedala de acceleraţie la podea, forţa PU va conta aici mai mult decât la predecesorul Singapore, iar dificultăţi în recoltarea de energie pentru armarea ERS-ului nu vor fi datorită multiplelor zone de frânare. Cu toate acestea Sochi nu e un circuit ce afectează spectaculos uzura frânelor, în total numai 10% din tur piloţii fiind ocupaţi cu utlizarea pedalei de frână, doar zona de la capătul liniei de start-sosire putând genera probleme, aşa cum Nico Rosberg ne-a dovedit în 2014.

track-infographic-RUS

Echipele vor opta pentru un set-up high downforce după experienţa de la ediţia precedentă, dar vitezele de vârf foarte ridicate nu vor fi penalizate excesiv, aprecierile mergând către 340km/h, după ce în 2014 Bottas se oprise la 337km/h. Viteza medie va depăşi 210km/h, anul trecut acelaşi Bottas parcurgând cel mai rapid tur în cursă cu o viteză medie de 208.658km/h. Intrarea la standuri este una oarecum problematică datorită îngustimii sale, dar nu sunt prevăzute probleme majore. Durata efectivă a unui pitstop este undeva între 29.5s şi 30s. Asfaltul foarte puţin abraziv poate face fezabilă strategia cu o singură oprire la boxe deşi calea cea mai sigură este cea cu două pitstop-uri, astfel că tribulaţiile strategice sunt limitate aici.

Pirelli aduce în Rusia cele mai moi compoziţii din gamă, iar asta nu va face decât să mai adauge ceva sare şi piper evenimentelor din week-end prin prisma faptului că maşina Mercedes W06 nu se simte foarte confortabil pe supersoft ce au o fereastră de operare foarte limitată, iar lungimea turului e posibil să genereze nişte probleme de genul celor de la Singapore, chiar dacă la o scară mai redusă.[quote_box_avatar name=”Paul Hembery” avatar_img_url=”http://www.pitstops.ro/wp/wp-content/uploads/2015/08/hembery.png”] “Circuitul nefiind utilizat şi în alte competiţii, este de aşteptat o evoluţie spectaculoasă a aderenţei asfaltului. Punctul cel mai critic este virajul 3, unul lung, inspirat din faimosul viraj 8 de pe Istanbul Park ce supune la un stress suplimentar pneurile faţă.”[/quote_box_avatar]Diferenţele între cele două specificaţii de pneuri vor fi de 0.8-1.0s în favoarea supersoft-ului.

© Pirelli & C. S.p.A.
© Pirelli & C. S.p.A.

Cine e de urmărit

Mercedes trebuie considerată favorită şi în Rusia, deşi încă un moment Singapore nu este exclus. Anul trecut Lewis Hamilton a obţinut una dintre cele mai facile victorii din carieră după ce Nico Rosberg a fost nevoit să vină la boxe chiar la finele primului tur datorită unei frânări hazardate la intrarea în virajul doi. Există la Sochi mai multe viraje de 90 grade ce afectează trenul spate , iar menţinerea pneurilor în temperatură, în special a celor supersoft, va fi o provocare. Aici se va face diferenţa dintre success şi eşec, stilul de pilotaj contând mai puţin decât în Singapore. Ȋn acest moment Hamilton are un singur punct slab: blocarea pneului de pe interiorul virajului pe frânare, lucru ce tehnicienii nu l-au putut remedia nici prin montarea unei pompe de frână mai mici. Este vorba în principal de feeling-ul pedalei de frână cu care britanicul încă nu e deplin acomodat de la debutul erei hibride.

Ferrari va utiliza şi aici pachetul de la Hungaroring şi Singapore şi mizează pe doi factori: pneurile şi abilitatea lui Vettel. Germanul are nevoie de un spate solid pentru a efectua celebra sa rotire, folosindu-se de frâne pentru a o face cât mai agresiv şi rapid, aliniind maşina mai iute decât oricine pentru a deschide gazul. Un fel de „in &out”, în care durata de parcurgere a virajului este redusă la minimum, această tehnică a făcut ca Seb să fie pilotul suprem al epocii blown-diffuser-ului. Această tehnică ar trebui să dea roade în Rusia, chiar dacă nu la nivelul arătat pe străzile singaporeze.

Ȋn spatele celor mai importanţi doi jucători, vin Williams şi Red Bull, prima având avantajul celui mai eficace PU, austriecii mizând pe şasiul superior ce le-ar aduce câştiguri în tehnicul sector final. Cu un şasiu aproximativ la acelaşi nivel, Toro Rosso vizează din nou zona punctelor, cu Verstappen probabil din nou în prim plan, şi asta pentru că stilul său lasă loc pentru remedierea erorilor, în timp ce Sainz Jr – în esenţă doar reflexe şi car control superb – merge mereu pe muchie. Aproximativ la fel sunt şi inputurile eroului local Daniil Kvyat. Comparând datele de telemetrie ale rusului cu cele ale lui Ricciardo, se observă clar diferenţele, în special la utilizarea acceleraţiei, Daniil făcând-o mai brutal şi mai des, australianul fiind mult mai subtil în exprimare.

Pentru puncte se vor bate probabil şi Force India şi Lotus, abrazivitatera redusă a asfaltului venind în ajutorul stilului mai neomogen cu pneurile spate al lui Nico Hulkenberg, în timp ce Grosjean, unul dintre puţinii oameni ce pot duce la limită o maşină din noua eră fără a distruge prematur anvelopele, ar trebui să fie pilotul de urmărit de la Lotus.

Vremea

Dacă la sfârșitul săptămânii trecute prognozele meteo dădeau ca sigură prezența ploii pe ciruitul din Rusia, de data aceasta, pentru ziua cursei se anunță vreme bună, cu soare pe cer și o temperatură în jurul a 20 de grade. Numai că, având în vedere că de luni, imediat după cursă în regiune se va instala un front de aer rece, nu este exclus ca o parte din acea vreme rea să apară și duminică. Iată prognoza meteo pentru week-end.