WEC Fuji: Nici ploaia nu a împiedicat victoria Porsche

WEC Fuji: Nici ploaia nu a împiedicat victoria Porsche

Nici măcar ploaia care a căzut în prima parte a cursei nu a putut opri cele două Porsche 919 Hybrid de uzină să marcheze încă o dublă. Circuitul de la poalele muntelui Fuji a fost până acum fieful echipei Toyota, care s-a impus în etapa de casă în toate cele 3 curse disputate până în prezent însă deznodământul acestei a 4-a vizite a WEC în Țara Soarelui Răsare avea să fie altul. În categoriile inferioare, luptele au fost la fel de strânse, terminându-se cu un acroșaj la LMP2, și victorii pentru Ferrari și Porsche la clasele GT.

Vremea la ora de start a fost proastă. Atât de proastă încât pe linia de start sosire vizibilitatea era aproape nulă, nu numai din cauza ploii dar și datorită ceții de dimineață. Situația a făcut ca primele 40 de minute din cele 6 ore programate să se deruleze la ritmul safetycar-ului care a condus plutonul în așteptarea ameliorării vremii. Cum s-a fluturat steagul verde, cele două Audi-uri au preluat șefia cursei în timp ce Mark Webber a părăsit pista în virajul al doilea, acvaplanând pe asfaltul ud. La început, datorită ploii, și Toyota a putut să se apropie de cele două Porsche însă, mai apoi, odată cu uscarea trasei ideale, mașinile Gazoo Racing au revenit pe locurile unde s-au aflat întreg sezonul.

Prima parte a cursei a fost foarte udă existând temeri în legătură cu repetarea scenariului din 2013
Prima parte a cursei a fost foarte udă existând temeri în legătură cu repetarea scenariului din 2013

Marcel Fassler a condus pe durata primului stint, Audi-urile păstrându-se în avanposturi atât timp cât s-au putut folosi de avantajul asfaltului ud. Cum la jumătatea cursei începuse deja să se formeze o trasă uscată, Porsche a pornit într-o cursă de recuperare. Asta a făcut ca în scurt timp, Webber și Fassler să se lupte pentru poziția secundă într-un duel care rămâne unul dintre momentele de referință ale cursei și ale întregului sezon. Acesta nu a durat însă mult, ambii fiind pe final de stint de pneuri. Elvețianul de la bordul Audi-ului #7 a intrat după Webber însă echipa a luat o decizie strategică greșită, încălțarea pneurilor slick fiind neoportună deoarece trasa nu era încă uscată în totalitate, motiv pentru care #7 a revenit la doar câteva tururi distanță pentru a încălța pneuri intermediare. Greșeala a fost cea care a făcut ca Audi să iasă din lupta pentru victorie, R18-le cu numărul 7 pierzând 2 tururi în raport cu liderul Romain Dumas.

Pe final, atât Porsche cât și Audi au făcut rocada. 919-le cu numărul 17 a trecut de cel cu numărul 18 care a fost ținut mai mult la boxe în timp ce echipajul #7 a trecut în mod similar de Audi-ul #8 care se afla pe ultima treaptă a podiumului la acel moment. Astfel, Webber, Hartley și Bernhard au punctat o nouă victorie cu ajutorul căreia s-au instalat la șefia clasamentului cu un avans momentan anemic de doar un punct. Audi a venit pe 3 și pe 4 însă cu un tur, respectiv două tururi în urma învingătorilor.

Au urmat apoi cele două Toyota care au parcurs o cursă curată dar anonimă în timp ce Rebellion-ul #12 a venit pe locul al 7-lea la general trecându-și în cont victoria în ierarhia neoficială a echipelor private, un final fericit pentru elvețienii care au fost loviți de probleme tehnice în etapele precedente.

Audi s-a menținut în frunte doar atât cât s-a menținut și apa pe trasa ideală
Audi s-a menținut în frunte doar atât cât s-a menținut și apa pe trasa ideală

Clasa inferioară a prototipurilor a oferit cel puțin la fel de multă acțiune ca și LMP1 iar finalul dramatic a transformat LMP2 în categoria cea mai interesantă în etapa niponă. Pe parcursul primului stint, echipierii Signatech Alpine au condus fiind urmați de Morgan-ul echipei Morand, ambele echipaje căzând în clasament când asfaltul a început să se usuce, un contrast trist față de startul fantastic al lui Paul-Loup Chatin.

Finalul a adus împreună ORECA-ul KCMG și cele două Ligier ale G-Drive Racing care dominaseră în calificări. Mașina #26 a lui Rusinov a fost prima care s-a luptat, pentru șefie, cu Richard Bradley. Britanicul s-a atins de mai multe ori cu Rusinov înainte de a intra la boxe pentru un splash final de combustibil. Oprirea suplimentară l-a adus pe Bradley în plasa lui Gustavo Yacaman care se afla în celălalt Ligier al echipei rusești.

Diferența dintre Yacaman și Bradley era că pilotul Ligier-ului #28 se afla cu un tur în urmă astfel că nu avea de ce să-l atace pe ocupantul poziției secunde la P2. Columbianul a ignorat însă acest fapt încercând să își recupereze turul pierdut în raport cu Bradley pe care, în cele din urmă l-a agățat. Incidentul l-a făcut pe Bradley să derapeze și a necesitat o nouă oprire la boxe neprogramată. Când a revenit pe pistă, mașina #47 a avut ghinionul să se întâlnească din nou cu Ligier-ul lui Yacaman care, de această dată, se afla în același tur, fiind îndreptățit să atace.

Cei doi au purtat un duel prelugit în ultimele minute ale întrecerii, pe pistă și în afara ei, forțând limitele sportivității prin contacte repetate. În cele din urmă, cu 5 minute înainte de final, Bradley a frânat prea devreme în sectorul doi, Yacaman lovindu-l din spate în încercarea de a schimba trasa. ORECA-ul a fost aruncat în parapetul de pe partea dreaptă a pistei abandonând. Yacaman a continuat, reușind să termine pe 3 în urma Ligier-ului #26 care a venit pe primul loc și a Alpine-ului care a reușit să revină pentru a termina pe 2.

În urma incidentului dintre Yacaman și Bradley, comisarii au decis să-l penalizeze pe Bradley care, conform datelor telemetrice, ar fi frânat cu 37 de metri înainte de punctul în care o făcuse cu un tur înainte, acesta fiind motivul pentru care Yacaman a fost surprins și a percutat mașina KCMG. Decizia a fost apoi suspendată în momentul în care comisarii au primit mai multe date din partea echipei lui Bradley care arată că britanicul era cu piciorul pe accelerație în momentul când a fost lovit puternic de columbian.

Astfel, situația rămâne încă în aer însă rămâne în picioare o întrebare : de ce nu a fost penalizat Yacaman pentru incidentul precedent când l-a percutat pe Bradley care a pierdut mașina de sub control și a fost nevoit să efectueze un pitstop suplimentar? Acest gen de comportament nu este o noutate la Yacaman care a mai fost implicat în acroșaje și când pilota pentru Oak Racing în USCC anul trecut.

KCMG au reușit o cursă fără pată însă impactul dintre Bradley și Yacamn i-a scos din joc
KCMG au reușit o cursă fără pată însă impactul dintre Bradley și Yacaman i-a scos din joc

În categoria GTE-Pro am asistat la revenirea în forță a campionilor en-titre Vilander și Bruni, care au controlat majoritatea cursei marcând prima victorie de la Silverstone încoace. Rezultatul este cu atât mai important deoarece vine după o serie de etape negre pentru membrii echipajului #51, șirul ghinioanelor începând în iunie la Le Mans.

Începutul ostilităților a aparținut însă celuilalt echipaj AF Corse de la GTE-Pro, 458-ul #71 conducând prima bucată din cursă după ce a pornit din pole. Ritmul lui Calado și Rigon a dispărut precum a făcut-o și apa de pe suprafața de rulare astfel că, la jumătatea cursei, Porsche se afla la conducere, echipajele #91 și #92 părând a fi pe cale să repete scenariul din ultimele două etape. Bruni și Vilander s-au împotrivit și, profitând de niște greșeli ale echipajelor de uzină Porsche, au preluat conducerea pe care nu au mai lepădat-o până la finele unei curse fără greșeală.

Bruni și Vilander au rupt ghinionul printr-o victorie, la un tur de Porsche, în Japonia
Bruni și Vilander au rupt ghinionul printr-o victorie, la un tur de Porsche, în Japonia

Poziția secundă în categoria profesionistă a fost a lui Patrick Pilet, proaspătul învingător de la Petit Le Mans luptându-se pe final cu Ferrari-ul lui Calado care, în cele din urmă, nu a mai rezistat atacurilor francezului. Celălalt Porsche de uzină a venit pe 4 în timp ce Aston-urile au urmat, bifând încă o cursă fără istoric în care nu s-au putut apropia de ritmul celor 4 mașini din fața lor.

Stuart Hall a fost capul de afiș la GTE-Am, atât cât a fost în mașină. Britanicul a adus Aston-ul #96 în prima poziție pe parcursul stint-ului de la start disputat în condiții de ploaie. Toată munca lui Hall a fost aruncată la gunoi ulterior de Liam Griffin care, fiind departe de ritmul lui Hall, a pierdut poziții prețioase astfel că mașina #96 nu s-a putut lupta la victorie.

Ritmul scăzut al Aston-ului #96 l-a ajutat pe Marco Seefried, care a trebuit să lipsească de la finala sezonului din Blancpain Sprint Series de la Zandvoort, să preia conducerea la bordul mașinii Porsche #77 Dempsey-Proton. Echipajul s-a păstrat în frunte pe tot parcursul celor 6 ore în care nici Long și nici Dempsey nu au comis greșeli, fostul actor fiind cel care a adus mașina la sosire pentru a puncta prima sa victorie de când participă în WEC – un rezultat excelent după ce echipa s-a aflat pe podium la Le Mans. Pe doi a venit Aston-ul #98 în timp ce pe 3 s-a clasat Ferrari-ul AF Corse #83 al tripletei Aguas – Perrodo – Collard. Corvette-ul #50 Larbre care ar fi trebuit să plece din pole, înainte ca timpul din calificări să i se anuleze în urma verificărilor tehnice, a terminat pe 4 încă o cursă în care i-a lipsit ritmul de cursă.

fuj6
Prima victorie pentru Dempsey-Proton a venit în Japonia în fața celor de la AMR

Deși mai sunt două etape rămase din această stagiune iar nimic nu este clar în ceea ce privește titlurile de campion, este totuși evident că Porsche are un avans în fața rivalilor de la Audi astfel că au prima șansă în războiul al cărui următor câmp de bătălie va fi circuitul din Shanghai. La LMP2, victoria echipajului G-Drive #26 și abandonul echipajului KCMG #47 a micșorat diferența dintre primele două poziții în clasament, acesta fiind de doar 12 puncte în favoarea KCMG.

Surse foto: Team Joest, WEC

Rezultate complete aici