MotoGP Motegi: Miracolul Pedrosa continuă

MotoGP Motegi: Miracolul Pedrosa continuă

Previziunea dinaintea weekendului japonez s-a adeverit, astfel că vremea a jucat un rol determinant în desfășurarea cursei. De data aceasta nu casca aburită, nu intrările la boxe pentru schimbarea motocicletelor au fost hotărâtoare, ci alegerea optimă a pneurilor de ploaie. Degradarea gumelor a decis pozițiile pe podium.

Pneuri

În ce privește alegerea pneurilor pentru cursă managerul Bridgestone Shinji Aoki a declarat că nu au fost surprize de proporții, majoritatea piloților optând pentru combinația hard wet pentru față și soft pentru spate. Dintre piloții Factory nu a riscat nimeni alegerea gumelor soft wet. Rezultatul cursei a fost influențat de gestionarea particulară a uzurii pneului față de la pilot la pilot.  Unii au tras tare la începutul cursei pentru a câștiga poziții sau pentru a pune cât mai multe secunde față de urmăritori, așa cum a făcut Jorge Lorenzo, alții au așteptat partea a doua a cursei, ultimele 10 tururi pentru a-și surprinde adversarii. Strategul surpriză a fost Dani Pedrosa care a atins obiectivul unei victorii pe sezon despre care vorbeam în articolul dedicat cursei de la Aragon, dar nici Valentino Rossi nu a fost mai prejos. În cazul italianului a intervenit însă factorul care deobicei îi pune probleme de la revenirea la Yamaha. Vom vorbi mai încolo de greutatea italianului, de poziția în șa care influențează forma aerodinamică a ansamblului motocicletă/pilot, acest lucru având implicații asupra consumului de carburant.

Uzura pneului față a fost mai accentuată pe porțiunea centrală, cea care a fost cel mai adesea în contact cu pista. Shinji Aoki a subliniat în debrief-ul cursei în repetate rânduri că uzura accentuată întâlnită la unii piloți a ținut strict de modul de gestionare a gumelor pe durata celor 24 de tururi. În privința staff-ului Bridgestone nu au existat dubii că pneurile se pot uza peste măsură, specificația hard wet fiind testată în toate condițiile posibile. Aceasta nu a încetinit piloții într-un mod îngrijorător diferența de timp între varianta de start și cea uzată fiind în marja de o secundă.

Premisele cursei

Cursa de la Motegi a fost startul  a ceea ce ziariștii numesc ultima aventură asiatică a motomondialului. În acest pachet sunt trei curse cu specific diferit de la întrecere la întrecere. Motegi este unamim recunoscută ca fiind manșa cea mai dificilă în comparație cu Phillip Island sau Sepang. Proporțiile șanselor la victorie pentru ultimele patru etape erau împărțite în mod egal 2 la 2 între Rossi și Lorenzo. Motegi și Valencia sunt manșe agreate de Jorge, în timp ce Phillip Island și Sepang sunt cursele pe care Rossi se simte excelent.

Desigur, așa cum toată lumea a anticipat după Aragon, în ecuație intervenea și factorul surpriză: intruși puteau fi piloții Repsol Honda, cu Pedrosa într-un vârf de formă, fie ducatiștii. Presiunea mai mare a fost pe Rossi care are anumite dificultăți cunoscute în perioada post-Ducati.

Odată cu anii, Rossi are o greutate peste media piloților clasei MotoGP. O altă problemă este șaua motocicletei ceva mai înaltă decât ar fi pe placul pilotului italian. Înățimea lui Rossi împreună cu poziția în șa determină creșterea coeficientului aerodinamic al ansamblului pilot/motocicletă, factor care are repercursiuni asupra vitezei de top a motocicletei. Mai devreme în sezon chiar Rossi accentua ideea că diferența de viteză dintre el și Lorenzo poate fi chiar de 10 kilometri pe oră. Greutatea pilotului, care odată cu înaintarea în vârstă este mai greu de controlat, influențează direct creșterea consumului de carburant. În ultimele 3 sezoane capacitatea rezervoarelor motocicletelor Factory a scăzut, cei câțiva litri lipsă putând influența rezultatul unei curse. Pe lângă gestiunea pneurilor, Rossi trebuie să controleze și consumul motorului Yamaha pe durata cursei.

Nu în ultimul rând, intervine în ecuație și conservatorismul lui Valentino la alegerea setărilor pentru antrenamente și calificări. Clasări slabe pe grilă sâmbăta îi îngreunează evoluția în curse. Chiar dacă Doctorul ajunge pe podium cu regularitate, excepție a făcut strategia defectuoasă de la Misano care i-a adus doar un loc 5, pe final de cursă îi este imposibil de a ataca primele două locuri fie din cauza distanței prea mari, fie datorită uzurii pneurilor.

Performeri

Aici vorbim de Dani Pedrosa care a reușit din nou o cursă magistrală, Valentino Rossi care a profitat de problemele lui Lorenzo și de ce nu de greșeala acestuia din ultimele 5 tururi când a ratat abordarea unui viraj. Am mai putea menționa evoluția excelentă a lui Cal Crutchlow care a terminat pe locul 6 și evoluțiile wildcard-urilor japoneze Nakasuga (Yamaha) și Takahashi (Honda) care au terminat în puncte pe locurile 8 și 12. A mai performat Hector Barbera care la startul cu numărul 100 la clasa mare a terminat pe un meritoriu loc 9. Performanțele celor menționați contează mai puțin în acest punct al campionatului, ochii fiind ațintiți pe riderii Yamaha și cei care îi pot încurca.

Startul de cursă a fost excelent pentru Rossi care a țâșnit primul până la intrarea în primul viraj, loc unde Lorenzo a preluat ostilitățile punând rapid secunde bune între el și Valentino. Italianul nu a avut răspuns în fața lui Jorge în primele 10 tururi, însă în a doua jumătate a cursei pneurile față au început să facă diferența. Primul care a  început să profite de starea mai bună a gumelor a fost Pedrosa ce s-a apropiat treptat de Rossi și l-a depășit fără probleme. În ultimele 8 tururi diferența de timp dintre Lorenzo pe care îl putem considera singurul perdant al cursei cu însemnătate în economia întrecerii și Pedrosa, respectiv Rossi a început să scadă vertiginos.

Podiumul final al cursei de la Motegi i-a avut protagoniști pe Pedrosa, învingător, Rossi pe locul secund și Lorenzo pe locul trei. Ceilalți piloți au terminat la peste 15 secunde de Jorge, distanțele dintre ei fiind însemnate.

După victoria de pe circuitul japonez, Pedrosa este pe cai mari. Următorul său obiectiv este un succes pe circuitul de la Phillip Island, unde nu a câștigat niciodată la clasa regină. Singura victorie a fost la clasa 250cc în 2005, iar la clasa mare cea mai bună clasare a fost un loc trei în 2013.

Concluzii

Nu putem sintetiza cursa de la Motegi fără să pomenim de accidentul suferit de Alex de Angelis în sesiunea FP4. În urma accidentului, de Angelis a fost diagnosticat cu un hematom intracranian, o acumulare de sânge între osul craniului și creier. Rapiditatea acordării primului ajutor și începerea tratamentului într-o astfel de accidentare este o chestiune de viață și de moarte. După accident a început o adevărată controversă în ce privește facilitățile medicale ale circuitului, prezența unui singur elicopter pentru situații de urgență, lipsa unuia medical, lipsa posibilității transportului terestru în timp util (45 minute) către cel mai apropiat spital.

Marele noroc al lui Alex a fost că incidentul s-a petrecut sâmbătă când vremea încă nu se stricase complet și elicopterul a putut decola. Dacă accidentul s-ar fi petrecut în timpul cursei, duminică, s-ar fi putut produce o tragedie nedorită din imposibilitatea aparatului zburător de a decola din cauza ceții.

Cert este că reprezentanții circuitului japonez au teme serioase de făcut pentru sezonul viitor, tema de casă fiind siguranța piloților, îmbunătățirea facilităților medicale și a infrastructurii rutiere până la spitalul din Dokkyoidai.

Implicații la titlu

După cursa japoneză diferența de puncte dintre Rossi și Lorenzo a crescut la 18. Jorge este obligat să câștige ultimele trei curse ale sezonului. Chiar și așa, dacă spaniolul câștigă și Valentino termină cursele pe locul secund, italianul câștigă titlul cu numărul 10.

În calendar urmează două curse favorabile lui Rossi. Dacă acesta câștigă măcar una din cele două etape de la Phillip Island din acest weekend sau cursa de la Sepang, șansele lui Lorenzo se diminuează drastic. Două succese consecutive pentru Rossi deja îi pot aduce cel mai muncit titlu al carierei.

În ultimele trei curse se mai dau lupte pentru locul 3 la general între Marc Marquez (197 puncte) și Andrea Ianonne (172), Dani Pedrosa (154) poate urca maxim pe locul 4 dacă Ianonne mai are probleme, sau poate termina pe 5 dacă continuă forma de până acum. Dacă Smith nu poate încheia curse pe podium, șansele sale la locul 5 sunt minime. Amenințarea cea mare pentru Bradley este Dovizioso care este la doar două puncte de britanic, momentan pe locul 7. Lupte încă se mai dau pentru locurile 8-10 între Crutchlow, Petrucci, Pol Espargaro și Aleix. Șansa lui Maverick Vinales de a accede în top 10 se bazează pe greșeli ale celor din fața sa.

Weekendul australian  va începe vineri de la ora 2 am ora României cu sesiunile FP1 și de la ora 6.10 cu sesiunile FP2. Antrenamentele clasei MotoGP vor fi de la ora 2.55 respectiv 7.05.

Pe lângă lupta de la clasa mare există și duelul dintre Danny Kent (244 puncte) și Enea Bastianini (188) pentru coroana clasei Moto3. Phillip Island ar putea fi o primă șansă pentru Kent de a se încununa campion.