Bursa licitațiilor: Ultimul 962 care a terminat pe podium în WEC

Bursa licitațiilor: Ultimul 962 care a terminat pe podium în WEC

În a doua jumătate a anilor ’80, majoritatea echipelor private din Campionatul Mondial de Anduranță concurau cu modelul Porsche 962 care oferea combinația ideală de fiabilitate și performanțe fără a necesita costuri de folosire imense.

Grilele s-au umplut de 962-uri, mai multe echipe căutând să-și construiască propriile variante ale prototipului care să depășească performanțele originalului construit de inginerii din Wiessach. Frații Kremer și-au lansat modelele cu terminația CK în timp ce Brun, observând că modelele cumpărate de la uzină își atinseseră limitele, au căutat la rândul lor să-și construiască propriile șasiuri.

Cum echipa lui Walter Brun nu avea fondurile și nici tehnologia să fabrice șasiuri de tip monococă din fibră de carbon și aluminiu – materiale care reprezentau standardul, au apelat la atelierul lui John Thompson care a construit un șasiu după cerințele specifice ale echipei elvețiene. Au fost construite, în total, 8 șasiuri în atelierul Thompson, toate având terminația BM pentru a se identifica clientul – Brun Motorsport. Mașinile au fost aduse pe grilă începând cu 1986, numărul crescut de șasiuri înscrise de Brun și constanța în rezultate aducându-le oamenilor lui Brun titlul de campioni. Rezultatul a fost unul excepțional în condițiile în care a fost vorba de o echipă privată care a triumfat în fața eforturilor de uzină ale celor de la Jaguar – prin Tom Walkinshaw Racing – și Porsche însuși.

Succesul din 1986 a împins echipa Brun să continue să folosească șasiurile Thompson care au participat la curse până la începutul aniilor ’90 când echipa a încercat să construiască o mașină de la zero după desenele lui Brun. Prototipul Brun C91 a fost un eșec, lipsa de fonduri limitând capacitatea echipei de a dezvolta mașina care a fost retrasă la finele lui 1991 după ce s-a dovedit a fi inferioară bătrânelor 962.

Mașina pusă la vânzare în zilele de glorie, la Le Mans în 1990
Mașina pusă la vânzare în zilele de glorie, la Le Mans în 1990

Șasiul prezentat, #962-003BM, este cel de-al 3-lea construit de Thompson și a debutat la finele lui 1988. Mașina a apărut pentru întâia dată la Fuji pentru etapa a 10-a din Mondialul de Anduranță. Echipat cu un pachet aerodinamic cu apăsare ridicată, cu eleron separat de capota spate, șasiul era motorizat de clasicul agregat F6 turbo răcit cu apă. Sub culorile Momo-Memorex Telex, mașina nu a terminat din cauza unor probleme la sistemul de evacuare. Până la finele anului, mașina a mai semnat două starturi pentru echipa lui Gianpiero Moretti în IMSA GTP, cel mai bun rezultat fiind un loc 5 pe circuitul stradal din Tampa.

La finele sezonului, mașina a părăsit atelierul echipei Momo fiind transportată în Europa pentru a fi preluată de Brun Motorsport. Elvețienii au adus mașina la prima etapă a sezonului, care avea loc la Suzuka, unde a fost pilotată de Harald Huysman și Juha Varjosaari. Într-o cursă marcată de ploaia abundentă, #962-003BM a abandonat în urma unui accident revenind o lună mai târziu pentru etapa de la Dijon. Deși a pornit de la coada plutonului, prototipul care purta numărul 5 și culorile sponsorului Hydro Aluminium a reușit să termine în primii 10, Huysman făcând echipă de această dată cu experimentatul Oscar Larrauri. De-alungul sezonului, livery-ul Hydro-Aluminium a rămas pe caroserie, precum a făcut-o și Harald Huysman, care a participat în majoritatea etapelor din WSPC la bordul acestei mașini.

După Dijon, 962-ul a fost trimis în Franța pentru a lua parte la cursa de 24 de ore de la Le Mans. Pentru celebra cursă de pe Circuit de la Sarthe, mașina a fost echipată cu pachetul low downforce care este montat pe mașină și în prezent – cel cu apăsare ridicată fiind la rândul său disponibil. Mașina nu a avut însă viață lungă în cursă abandonând cu probleme la alternator și cutia de viteze.

Caroseria pe specificație low-downforce este montată pe mașină la momentul actual
Caroseria pe specificație low-downforce este montată pe mașină la momentul actual

După Le Mans, modelul a îmbrăcat din nou alte haine, venind la Norisring sub culorile sponsorului Eterna. Revenirea la culorile Hydro-Aluminium s-a făcut pentru etapa de la Brands Hatch unde un loc 16 a fost maximul posibil pentru Huysman și Franz Konrad. Până la finele stagiunii, cel mai bun rezultat înregistrat de acest șasiu avea să fie o clasare pe poziția secundă în etapa de Campionat Mondial din Mexic. Acest podium avea să fie ultimul înregistrat de un 962 până în 1992 când Mondialul de Anduranță a fost anulat.

Mașina a revenit succint și în 1990, fiind prezentă la Monza pentru cea de-a doua etapă a sezonului unde Massimo Sigala și Eje Elgh au terminat pe poziția a 12-a. A urmat apoi cea de-a doua și ultima călătorie la Le Mans unde Huysman, Sigala și Bernard Santal au terminat pe poziția a 10-a a clasamentului general. După această cursă, Brun Motorsport a ”pensionat’’ mașina, vânzând-o lui Willy Koenig care a folosit-o până în 1992 în Interserie. După retragerea din competiții, mașina a fost readusă la specificația de la Le Mans 1990 sub care se prezintă și astăzi.

La Brands-Hatch în 1989 având pachetul aerodinamic cu apăsare ridicată
La Brands Hatch în 1989 având pachetul aerodinamic cu apăsare ridicată

Fiind ultimul Porsche care a reușit o clasare pe podium în WSPC, importanța lui #962-003BM este foarte mare din punct de vedere istoric. Fiind unul din cele 8 șasiuri construite de Thompson face ca, în sine, modelul să fie deosebit de rar motiv pentru care, luând în considerare sumele cu care s-au vândut 962-uri în ultimele 12 luni, s-ar putea ca acest model să fie vândut pentru o sumă cu 7 cifre. Însă mașina a mai fost pusă la vânzare și în cursul anului trecut și nu a găsit la acea vreme un cumpărător. Totuși, cum mașina poate fi folosită în Campionatul Istoric de Grupa C, cumpărătorul ar putea profita de achiziția făcută aducând-o la curse. O alegere care, pentru mine, ar fi firească dar, chiar și pe loc, acest 962 lasă o impresie greu de șters.

Sursă foto: HistoricPorsche.com

Mașina este pusă la vânzare de www.artandsupercars.com