Remember Marco Simoncelli

Remember Marco Simoncelli

Din păcate nu putem începe discuția despre etapa de la Sepang fără a ne aduce aminte de un eveniment trist petrecut în data de 23 octombrie 2011, adică exact acum patru ani. Amintirea se leagă de un pilot controversat, îndrăgit, dar și criticat puternic de specialiști, italianul Marco Simoncelli.

Ar fi putut fi urmașul lui Valentino Rossi? Statistica nu încurajează pe cei care țintesc acest statut. Amintim un Marco Melandri, pilot de senzație, spectaculos și talentat la clasa 125cc în culorile Benetton, cu rezultate și la clasa intermediară și o ascensiune rapidă la clasa regină. Cu Yamaha și Honda rezultatele au fost la înălțime, însă odată cu trecerea la Ducati, cariera sa a intrat pe o pantă descendentă terminată catastrofal în acest an cu cele câteva curse patetice alături de Aprilia. Un alt demn urmaș al lui Valentino Rossi ar fi putut fi Manuel Poggiali, diferență de doar un an între el și Melandri.

Poggiali și-a făcut ucenicia pe motociclete Aprilia și Derbi, ca mai apoi să se încoroneze campion al clasei 125cc cu Gilera în 2001. Tot această echipă, în fapt o Aprilia deghizată i-a purtat pașii spre clasa intermediară unde după un titlu neoficial de vicecampion în 2002, a urmat consacrarea un an mai târziu. Din păcate bucuria trecerii la echipa oficială Aprilia în 2004 a fost umbrită de un diagnostic nemilos care l-a scos încet încet de pe scena motomondialului. După o pauză de un sezon, 2007, Poggiali a încercat o revenire la clasa 250cc însă forma sa a fost departe de cea a campionului din 2003. Actualmente face act de prezență în campionatul italian CIV fiind o palidă umbră a pilotului ce putea fi următoarea senzație italiană.

Marco Simoncelli a fost la rândul său un produs al școlii de talente Aprilia. A primit șansa debutului în motomondial alături de echipa școală a vremii, Matteoni Racing, cu care a început să dea semne ale talentului său încă din primul sezon complet, 2003.

Sezoanele petrecute la 125 cc nu l-au regăsit la vreo echipă de top, Simoncelli nereușind mai mult de o victorie pe sezon în ultimii doi an petrecuți la clasa mezină.

Sezonul 2004

sic2004

Sezonul 2005

sic2005

Chiar dacă plutonul clasei 125cc a fost unul animat de piloți ce ulterior au ajuns spre clasele 250/Moto2, MotoGP, Simoncelli a avut evoluții care i-au convins pe cei de la Aprilia că promovarea spre clasa 250 va fi pasul firesc spre un titlu.

Nu doar echipele modeste au jucat un rol în evoluțiile lui Marco la clasa mezină ci mai important statura sa impozantă l-a împedicat să se acomodeze cu destul de capricioasa motocicletă de clasă 125.

Trecerea la clasa intermediară s-a făcut cu ajutorul echipei Metis ce a beneficiat de aportul motocicletelor Gilera. Două sezoane Simoncelli nu a impresionat, reușind doar locul 10 la final de sezon fără victorii. Ca și la clasa 125cc căzăturile spectaculoase, incidentele de cursă și un stil de pilotaj agresiv au fost caracteristicile pilotului recunoscut mai mult pentru freza sa impresionantă decât pentru rezultatele pe pistă.

Lucrurile s-au schimbat din 2008 când după primele curse ale sezonului, Aprilia a mascat sub sigla Gilera ultima creație pentru clasa de 250cc. Imediat au venit și primele victorii, începând astfel dominația marelui Marco Simoncelli. Deși se îndrepta spre obținerea primului titlu în motomondial, Marco nu a făcut rabat de manevre controversate pe pistă. Un moment definitoriu pentru stilul său de pilotaj a fost scoaterea din cursă a lui Hector Barbera de la Team Toth în MP al Italiei disputat la Mugello.

După această cursă fanii motomondialului și ziariștii s-au împărțit în două tabere distincte – cei care susțineau necondiționat acțiunile lui Marco respectiv detractorii care începeau să se teamă că o manevră nechibzuită ar putea să îi pună cariera în pericol.

După încă un sezon la clasa 250 cc încununat cu locul 3 la general, Simoncelli, ajuns deja un star al motociclismului și bun prieten cu Valentino Rossi, a făcut pasul spre MotoGP în cadrul echipei Gresini.

Din păcate mediul clasei mari a împins și mai mult limitele agresivității lui Simoncelli care în fiecare sesiune de antrenamente, calificări sau curse încerca să depășească limitele Hondei avută la dispoziție. Statistic sezonul de debut 2010 nu arată rău, cu doar două căzături în timpul curselor, Montmelo și Laguna Seca, în rest puncte în celelalte curse.

Sezonul nu se putea încheia totuși fără o primă controversă provocată de Marco Simoncelli, victimă fiind Jorge Lorenzo. Incidentul s-a petrecut la Valencia.

 

2011 aduce debutul lui Marco pe o motocicletă specificație de uzină, tot în cadrul echipei Gresini. Motocicleta mai performantă a adus noi provocări și noi fapte de vitejie pentru agresivul Sic. Sezonul a fost presărat cu mai multe abandonuri în curse, însă printre accidente de tot felul au apărut și rezultate mai consistente. Primul podium a fost obținut în MP al Cehiei de la Brno, locul 3 apoi după sincopa de la Indianapolis (locul 12) a urmat o serie de locuri 4 încheiată fericit la Phillip Island cu un nou podium, respectiv locul 2.

Mai devreme în sezon în marele premiu francez de la Le Mans a avut loc un nou incident de această dată cu Dani Pedrosa. Dani s-a ales cu o claviculă ruptă și cu o ură abia stăpânită pentru intempestivul Super Sic. A fost și momentul când o serie de apropiați ai fenomenului motociclistic au pornit o serie de discuții cu pilotul italian pentru a-i atrage atenția asupra pericolelor la care se expune. Nici Lorenzo nu-l mai avea la inimă după episodul petrecut la Assen.

Soarta a fost însă nemiloasă și într-un final ceea ce era previzibil pentru unii s-a adeverit în Malaezia la Sepang.

După startul cursei Simoncelli a căzut în pluton până pe locul 7, iar în primele două tururi ale cursei a încercat să revină între primii piloți. destinul l-a lovit spre finalul turului 2 când în virajul 11 Simoncelli a pierdut controlul motocicletei. Aceasta, încă însoțită de pilot, se îndrepta spre marginea pistei, însă într-o întoarcere generată de dinamica ieșirii în decor motocicleta și pilotul au revenit pe pistă în fața nefericiților Valentino Rossi și Colin Edwards. Restul evenimentelor sunt cunoscute.

O oră după ce Sic a fost transportat la spital a venit și vestea fatidică a decesului. Mai mult ca sigur mecanicii din boxă și simpatica prietenă a pilotului au știut de la început ce s-a întâmplat pe pistă, cadrele transmisiei de la boxe fiind expresive.

Decesul lui Marco Simoncelli a venit la doar o săptămână după ce fanii motorsportului au așteptat în zadar vești pozitive pe toată durata nopții despre starea pilotului de Indycar Dan Wheldon ce avusese un tragic accident în cursa de la Las Vegas, Nevada.