Bursa licitațiilor: 290MM-ul pilotat de Fangio la Mille Miglia

Bursa licitațiilor: 290MM-ul pilotat de Fangio la Mille Miglia

O mie de mile pe drumurile de țară ale Italiei aniilor ’50, o mașină și un pilot. Acestea erau datele problemei în celebra Mille Miglia, etapă din Campionatul Mondial de Mașini Sport. În 1956, Ferrari a adus 4 șasiuri noi 290MM carosate de Scaglietti pentru a ataca una dintre cele mai dificile curse de șosea din câte au existat. Unul a fost dat pe mâna lui Juan-Manuel Fangio și, acum, fix acesta este pus la vânzare. Pedigree-ul este acolo astfel că vorbim, cel mai probabil, de una dintre cele mai scumpe mașini ce vor fi vândute în 2015.

La un an distanță de victoria dominantă a lui Stirling Moss și în urma retragerii echipei Mercedes-Benz, Ferrari își dorea să pună din nou mâna pe victorie din Mille Miglia. Pentru asta, italienii au construit patru șasiuri 290MM motorizate de un agregat nou V12 de 3,5l. Cu 320 de cai putere, noul model putea atinge o viteză maximă de 280 de kilometri la oră, atribut nu tocmai esențial dacă privim peste traseul cursei. Rămas fără volanul echipei Mercedes, Fangio a ajuns la Ferrari, bifând curse atât în monoposturile de F1 cât și în mașinile sport ale companiei. Acestea din urmă erau mai puțin apreciate de argentinian care se simțea mai comfortabil când putea să vadă roțile față. Chiar și așa, campionul mondial din ‘54 și ‘55 a călătorit în Italia pentru a pilota 290MM-ul cu numărul de șasiu #0626.

290MM #0626 ar putea aduce până la 28 de milioane de dolari la licitația din decembrie
290MM #0626 ar putea aduce până la 28 de milioane de dolari la licitația din decembrie

În ciuda impedimentelor venite din partea vremii care a făcut tot posibilul să încurce concurenții, ploaia căzând pe mai multe porțiuni din traseu, Ferrari a dominat cursa. Eugenio Castelotti, în mașina cu numărul 548 s-a impus în clasamentul general în timp ce Fangio, cu mașina ce purta numărul 600, a venit pe poziția a patra. După Mille Miglia, 290MM #0626 a bifat etapele de la Nurburgring și Rouen înainte de a participa, la mijlocul lunii august, în GP-ul Suediei. Acolo, mașina a triumfat în mâinile lui Wolfgang von Trips, aflat în primul său an de pilotaj la cel mai înalt nivel, și Peter Collins.

La începutul lui 1957, #0626 a fost transportat ca parte a asaltului echipei de uzină Ferrari asupra cursei de 1000km de la Buenos Aires. În țara natală a lui Fangio, Masten Gregory, Luigi Musso și Eugenio Castelotti au triumfat în clasamentul general, aceasta fiind ultima victorie importantă din cariera acestui șasiu. La jumătatea lui 1957,  acest 290MM a fost vândut lui Temple Buell care a continuat să folosească mașina în echipa sa, Scuderia Buell. Masten Gregory și Jo Bonnier sunt doi dintre piloții cunoscuți care au pilotat mașina la finele aniilor ’50 înainte ca aceasta să schimbe de încă două ori proprietarii. Mașina a fost retrasă din competiții definitiv în 1964, intrând la acel moment într-o colecție din Statele Unite.

Fangio în uralele publicului - ca de obicei
Fangio în uralele publicului – ca de obicei

Trecând peste adjectivele care înfloresc forțat importanța acestui model, 290MM este fără doar și poate unul dintre cele mai rare modele sport construite de Ferrari în anii ‘50 iar asocierea acestui șasiu cu numele Fangio îl face cu atât mai dezirabil, mai ales pentru cei care au citit poveștile lui Moss legate de reușitele celui de-al doilea Maestro din urmă cu 6 decenii. Mașina va fi vândută în cadrul licitației RM-Sothebys din 10 decembrie de la New York. Prețul la care se așteaptă casa de licitație se apropie de 30 de milioane de dolari.

Surse foto: modelart111.com, sportscardigest