MotoGP Valencia Test ziua 1: Marc Marquez în frunte

MotoGP Valencia Test ziua 1: Marc Marquez în frunte

La o zi după ultima cursă a sezonului 2015 piloții norocoși să aibă un contract pentru următorul sezon se reîntâlnesc pe pista de la Valencia pentru a testa materialul de concurs ce va fi folosit anul viitor.

Cea mai importantă noutate a acestui prim test din intersezon este reprezentată de venirea unui nou producător de pneuri, Michelin, în locul japonezilor de la Bridgestone. Japonezii au fost prezenți la clasa MotoGP începând cu sezonul 2002. Primii ani au fost  problematici în ce privește rezultatele motocicletelor echipate cu gumele japoneze însă treptat au reușit să recupereze din avansul celor de la Michelin, guma folosită de majoritatea piloților. După primele victorii obținute de Makoto Tamada de la Honda Pons și mai apoi Troy Bayliss cu Ducati pneurile japoneze au început să fie tot mai prezente pe grila clasei regină. Momentele cheie pentru Bridgestone au fost sezoanele 2007 când Casey Stoner a devenit campion cu un Ducati încălțat de producătorul japonez și mai apoi 2008 atunci când Valentino Rossi a obținut poate cel mai valoros titlu după cel din 2004. Importanța performanței din 2008 a fost menționată chiar de italian la finele acelui sezon.

Tot Rossi a fost și cel care a iscat cel mai mare scandal al pneurilor din epoca modernă atunci când în 2008  a criticat vehement pneurile Michelin făcând tot posibilul să poată folosi gumele rivalilor de la Bridgestone. Îndeplinirea dorinței a dus la apariția celebrului zid din boxa Yamaha dintre spațiul rezervat motocicletei lui Rossi și cel al lui Jorge Lorenzo ce a rămas pe pneuri Michelin.

Principalele repere ale celor de la Bridgestone la clasa MotoGP pot fi prezentate astfel:

Prima cursă: Suzuka 2002
Primul pole position: Australia 2002 obținut de Jeremy McWilliams pe un Proton KR
Primul podium: 2003 Rio – Makoto Tamada Pramac Honda
Prima victorie: 2004 Rio – Makoto Tamada Camel Honda Pons
Primul titlu: 2007 – Casey Stoner Ducati
Al doilea titlu: 2008 – Valentino Rossi Yamaha

În total au fost 242 curse disputate, 159 victorii, 464 podiumuri, 157 pole position, 9 titluri mondiale.

2015 a mai marcat două recorduri interesante și anume cea mai mare temperatură a pistei de 55 de grade Celsius în timpul cursei catalane de la Montmelo, respectiv cea mai mică temperatură a pistei de 13 grade Celsius în FP3-ul din MP al Franței.

Despre Michelin înaintea testului de la Valencia

Ofițerul de presă Michelin a declarat că producătorul francez a adus la Valencia nu mai puțin de 1100 de pneuri încărcate în 5 camioane, care au ajuns la circuit încă de duminică dimineață. Parcarea circuitului a găzduit o imagine destul de tristă cu cei de la Bridgestone încărcându-și lucrurile în camioane și cu cei de la Michelin așteptând să ocupe locurile japonezilor din spatele boxelor.

Efectivul uman adus de Michelin la acest prim test oficial este de 8 mecanici care montează pneurile pe jante, 6 tehnicieni și 4 angajați din cadrul departamentului de design al companiei franceze. Surprinde proveniența mecanicilor, aceștia fiind aduși din WEC.

Față de 2008, ultimul an al prezenței francezilor ca și furnizor de pneuri, mai multe lucruri s-au schimbat în ce privește motocicletele. În primul rând capacitatea motoarelor a crescut de la 800cc la 1000. Motocicletele sunt mai rapide, iar vitezele de top au crescut, iar noutatea trecerii de la 16,5 inci la 17 este o variabilă în plus acum. Discurile de frână sunt mai mari, iar centrul de greutate al motocicletelor a fost coborât pentru a asigura o frânare mai rapidă. Presiunea e pe față, de aici și căzăturile spectaculoase din timpul testelor neoficiale ce au avut loc pe parcursul sezonului 2015.

Fiecare pilot va avea la dispoziție două specificații diferite de gume pentru față și două tipuri diferite de pneuri pentru spate. Fiecare echipă și fiecare pilot va beneficia de aceeleași specificații de pneuri, astfel se va elimina multitudinea de opțiuni la alegerea gumelor avută de echipele de la clasa Open.În fapt problema a pornit de la decizia celor de la Ducati de a se înscrie la începutul sezonului la clasa Open.  Această clasă va dispărea din 2016, urmarea fiind cel puțin teoretic o grilă de motoclete mult mai apropiată valoric.

În acest sezon am văzut că motocicletele Forward Yamaha, Hondele Open și Ducati-urile GP14 nu au avut nici o șansă să intre  în top 10-ul curselor. Dezastrul mai mare a fost în tabăra Honda care în presezonul 2014/2015 asigura pe toată lumea că motocicletele lor private vor fi cu puțin mai lente ca cele de uzină. Puțin mai lente ca motocicletele factory a însemnat în realitate o diferență de mai bine de o secundă pe tur. Ba mai mult, deși echipele private Honda au beneficiat de update-uri la modul preferențial, acestea oricum nu au reușit să amelioreze deficitul tehnic față de motocicletele oficiale.

Anthony West când a ajuns la echipa Cardion ce rămăsese fără pilotul titular, Karel Abraham, accidentat, a găsit motocicleta în configurația de la prima cursă a sezonului din Qatar. Asta a însemnat pentru australian un deficit de 0.5 secunde față de modelul folosit de Aspar.

Acest prim test oficial a adus o variantă de pneu cu îmbunătățiri minore față de gumele folosite la testele neoficiale din sezon, ideea testului fiind de a familiariza toți piloții cu aceste gume. În cele 2 teste de pe parcursul sezonului 2015 accesul la gumele Michelin a fost preferențial, beneficiari fiind cei de la Yamaha Movistar, Repsol Honda și Ducati care a mai pasat gumele franceze și către satelitul Pramac. Atunci când a plouat în timpul testelor, feedback-ul lui Danilo Petrucci a fost inestimabil pentru Ducati, dar și pentru Michelin.

Toți piloții ce au mai testat gumele Michelin au raportat probleme de aderență a pneului față în momentul frânării și la ieșirea din viraje, după ce în prealabil au făcut cunoștiință cu zgura de pe marginea pistelor. Dealtfel căzăturile au fost la ordinea zilei și acum în timpul primului test oficial.

Desfășurerea sesiunii de teste

La acest test au participat 21 de piloți, în principiu cei care se regăsesc și pe entry list-ul neoficial al sezonului 2016. Pe listă ar mai putea apărea unul maxim doi piloți dintre care unul va fi aproape sigur Alex de Angelis, dacă echipa Ioda va reuși să găsească o motocicletă mai competitivă decât CRT-ul ART Aprilia. În cel mai rău caz, de Angelis ar putea concura cu hibridul Aprilia din 2015.

Suzuki a fost cea mai activă echipă, pe lângă titularii Aleix Espargaro și Maverick Vinales, la test au mai participat și testerii Nobuatsu Aoki respectiv Takuya Tsuda.

În rândul piloților s-au produs mișcări de trupe de la o echipa la alta după cum urmează: Scott Redding a trecut de la Marc VDS Honda la Pramac Ducati, Jack Miller a trecut de la LCR Honda Open la Marc VDS alături de debutantul Esteve Rabat. Tito va pilota o motocicletă factory, în timp ce despre Miller se presupune că va rămâne pe o motocicletă de tip Open. Echipa Aspar a finalizat trecerea de la motocicletele Honda la cele Ducati, reușind chiar achiziția a două prototipuri pentru noul pilot Yonny Hernandez și mai vechiul Eugene Laverty, care mai primește o șansă. Echipa Avintia va folosi deasemenea două prototipuri Ducati GP14.2 pilotate de Hector Barbera, campionul clasei Open, și nou venitul Loris Baz.

Timpii înregistrați în această sesiune au fost  apropiați de cei stabiliți în timpul cursei de duminică, diferența între cel mai bun timp și cel mai slab fiind de 1.7 secunde, luând în calcul doar piloții titulari. Odată ce își vor face apariția noile modele 2016 această diferență sperăm să mai scadă.

În mare parte piloții au participat la test cu motocicletele cu care au concurat și în cursa de duminică, excepție făcând cei care au schimbat echipele și materialul de concurs. Cu excepția Honda, Yamaha și Suzuki restul piloților au testat șasiurile din 2015 echipate cu noile gume Michelin. O parte din piloți au profitat la începutul sesiunii de gumele Bridgestone rămase după weekendul de cursă și au putut face teste comparative între cei doi producători de gume. Astfel se explică imaginea hilară a motocicletelor Honda Repsol echipate cu pneuri Bridgestone și colantate cu stickere Michelin, în aceeași situașie fiind și Honda Marc VDS pilotată de Jack Miller.

Pe parcursul sesiunii de teste Marc Marquez de la Repsol Honda, dar și campionul Jorge Lorenzo și Valentino Rossi au testat diferite subansamble ale motocicletelor ce vor fi folosite în 2016. Nu a existat încă nici un pilot care să fi testat o motocicletă 2016 completă.

Primul care a stabilit un timp relativ competitiv a fost Marc Marquez în prima oră a testului, insă un tur mai târziu a ieșit spectaculos în decor. În mai puțin de o oră Cal Crutchlow a reușit să bată timpul lui Marquez, dar spaniolul a revenit la conducerea ostilităților la începutul celei de a treia ore. Timpul de 1.31.551 stabilit înainte de pauza de prânz a rămas reperul zilei, Marquez alegând să testeze în restul zilei o primă variantă a motocicletei din 2016.

Locul secund i-a revenit lui Andrea Iannone de la Ducati care a stabilit un timp cu 0.088 secunde mai lent decât cel al lui Marc Marquez. Locul 3 a fost ocupat de Pedrosa care a fost urmat de un impresionant Maverick Vinales ce a testat o motocicletă lipsită încă de cutia de viteze seamless. Jorge Lorenzo și Valentino Rossi au ieșit ceva mai târziu pe circuit testând comparativ motocicletele din 2015 si anumite componente de pe motocicleta din 2016. Aceștia au terminat sesiunea pe locurile 5 respectiv 12.

14 piloți au reușit să încheie sesiunea în aceeași secundă cu Marc Marquez, timpii de la locurile 15 la 21 fiind și ei sensibil mai mici decât ce s-a văzut în sesiunile de antrenamente și calificări din weekendul de cursă.

Pe durata zilei l-am putut vedea la lucru și pe debutantul Esteve Rabat, campionul din 2014 al clasei Moto2. Acesta a stabilit timpi competitivi fiind la 1.1 secunde de liderul Marquez. Inevitabil Rabat a trebuit să primească neiertătorul botez al clasei regină printr-o ieșire în decor destul de brutală. Din fericire pilotul nu s-a accidentat și nici nu și-a agravat intervenția medicală care l-a ținut departe de curse pentru o vreme. Clasamentul testelor a fost încheiat de piloții Avintia, Aspar și Aprilia care doar s-au acomodat cu pneurile Michelin sau în anumite cazuri cu noile motociclete ale echipelor angajatoare.

Un feedback interesant l-a dat Eugene Laverty care a declarat că motocicleta Ducati GP14.2 este mai stabilă pe viraje decât Honda Open din timpul sezonului.

Prima zi de teste nu a fost una spectaculoasă, fără răsturnări de situații la vârf, iar pe pistă nu s-au văzut prea multe noutăți care să ne indice cum va arăta plutonul în sezonul 2016. Probabil în ziua a doua a testelor se va experimenta mai mult, vor fi schimbări mai evidente ale reperelor de pe motociclete și vom vedea în sfârșit simulări de cursă.

De menționat că televiziunile care au transmis cursele motomondialului au putut transmite integral prima zi a testelor de la Valencia, lucru care se va întâmpla și cu cea de-a doua zi.

În România testele vor putea fi urmărite la postul Digisport 2, de la orele 11-14 și 15-18.

Mai jos prezentăm timpii realizați de cei 21 de piloți, plus cei doi testeri Suzuki.

Teste prima zi:

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 31.551s (tur 10/47)
2. Andrea Iannone ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 31.639s +0.088s (30/61)
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 31.681s +0.130s (11/49)
4. Maverick Vinales ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR)* 1m 31.720s +0.169s (36/59)
5. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 31.767s +0.216s (32/41)
6. Cal Crutchlow GBR LCR Honda (RC213V) 1m 31.911s +0.360s (8/54)
7. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 31.937s +0.386s (10/40)
8. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 31.997s +0.446s (32/67)
9. Aleix Espargaro ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1m 32.005s +0.454s (36/47)
10. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 32.073s +0.522s (57/66)
11. Scott Redding GBR Octo Pramac Racing (Desmosedici GP15) 1m 32.214s +0.663s (30/52)
12. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 32.401s +0.850s (45/57)
13. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Racing (Desmosedici GP15) 1m 32.442s +0.891s (46/47)
14. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Desmosedici GP14.2) 1m 32.468s +0.917s (35/38)
15. Jack Miller AUS Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 32.594s +1.043s (33/47)
16. Tito Rabat ESP Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V)* 1m 32.673s +1.122s (82/84)
17. Stefan Bradl GER Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 32.721s +1.170s (34/46)
18. Loris Baz FRA Avintia Racing (Desmosedici GP14.2) 1m 32.943s +1.392s (52/53)
19. Yonny Hernandez COL Avintia Racing (Desmosedici GP14.2) 1m 33.046s +1.495s (31/57)
20. Alvaro Bautista ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 33.061s +1.510s (66/66)
21. Eugene Laverty IRL Aspar MotoGP Team (Desmosedici GP14.2) 1m 33.253s +1.702s (39/46)
22. Takuya Tsuda JPN Suzuki Test Rider (GSX-RR) 1m 34.591s +3.040s (54/55)
23. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider (GSX-RR) 1m 36.338s +4.787s (12/24)

Record oficial  Valencia MotoGP:
Cel mai rapid tur:
Jorge Lorenzo SPA Yamaha 1m 30.011s (2015)
Cel mai rapid tur în cursă:
Jorge Lorenzo SPA Yamaha 1m 31.367s (2015)

Cei mai buni timpi ai piloților în ziua cursei:
1. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 31.367s
2. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 31.455s +0.088s
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 31.478s +0.111s
4. Andrea Iannone ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 31.491s +0.124s
5. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 31.820s +0.453s
6. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 32.041s +0.674s
7. Aleix Espargaro ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1m 32.121s +0.754s
8. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 32.236s +0.869s
9. Cal Crutchlow GBR LCR Honda (RC213V) 1m 32.240s +0.873s
10. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 32.338s +0.971s
11. Maverick Viñales ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR)* 1m 32.381s +1.014s >
12. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Racing (Desmosedici GP14.2) 1m 32.385s +1.018s
13. Yonny Hernandez COL Octo Pramac Racing (Desmosedici GP14.2) 1m 32.776s +1.409s
14. Michele Pirro ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 32.884s +1.517s
15. Scott Redding GBR Marc VDS Honda (RC213V) 1m 32.942s +1.575s
16. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 1m 32.944s +1.577s
17. Nicky Hayden USA Aspar MotoGP Team (RC213V-RS) 1m 33.105s +1.738s
18. Stefan Bradl GER Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 33.263s +1.896s
19. Loris Baz FRA Forward Racing (Yamaha Forward) 1m 33.265s +1.898s
20. Alvaro Bautista ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 33.312s +1.945s
21. Jack Miller AUS LCR Honda (RC213V-RS) 1m 33.427s +2.060s
22. Toni Elias SPA Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 33.435s +2.068s
23. Eugene Laverty IRL Aspar MotoGP Team (RC213V-RS) 1m 33.500s +2.133s
24. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 1m 33.567s +2.200s
25. Anthony West AUS AB Motoracing (RC213V-RS) 1m 33.722s +2.355s
26. Broc Parkes AUS E-Motion IodaRacing (ART) 1m 34.359s +2.992s