Formula 1: Zile numărate la Austin

Formula 1: Zile numărate la Austin

Viitorul etapei americane este incert, după ce oficialitățile din Texas au anunțat reducerea ajutorului de stat pentru respectivul eveniment sportiv. Însă asta ar putea fi o veste bună pentru circuit în sine.

Circuit of the Americas este unul dintre cele mai reușite trasee desenate de Hermann Tilke, fiind apreciat în egală măsură de piloți și de fani. Interesul americanilor față de cursă a fost extrem de ridicat la prima apariție în calendar, în 2012, iar apoi s-a păstrat același aflux în următorii doi ani. 2015 însă a adus vreme proastă și Mexicul în program, așa că fanii lui Perez și Gutierrez nu au mai luat cu asalt granița cu SUA (o scădere de 13395 plătitori pe 3 zile). De parcă asta nu ar fi fost de ajuns ca și pierderi, o furtună a lovit COTA după weekendul F1, producând pagube însemnate.

Construcția acestui complex a costat aproximativ 400 de milioane de dolari, fiind finanțată de o companie privată condusă de magnatul Red McCombs și reprezentată de Bobby Epstein. Însă această companie nu plătește și taxa anuală de organizare a etapei de Formula 1, în valoare de 25 de milioane de dolari. Acești bani provin dintr-o lege specială, promulgată în Texas în 2004, prin care statul asigură finanțare pentru evenimente cu mare expunere. Suma nu provine însă dintr-o subvenție, ci pe baza impozitelor generate de impactul comercial al respectivului eveniment. Cu alte cuvinte, statul nu dă din buzunar.

Pe 10 noiembrie 2015, guvernul texan a anunțat schimbarea formulei de calcul a beneficiilor economice de pe urma respectivelor evenimente. În cifre, se traduce într-o scădere a subvenției anuale către COTA de la 25 la 19,5 mil $. Epstein a făcut imediat adunările și circuitul va pierde 1.9 mil $ în locul unui profit de 3.5 mil $. Semnalul de alarmă a fost tras.

Însă această veste nu este neapărat proastă pentru COTA, deoarece i-ar putea face să realizeze mai repede că spirala imaginată de Bernie îi va sărăci și s-ar putea retrage. Chiar dacă nu s-ar fi redus subvenția de 25 mil $, taxa de organizare a etapei de Formula 1 ar fi continuat oricum să crească an de an, conform contractului semnat până în 2021. Iar cum organizatorii nu pot să câștige bani din F1 decât din biletele vândute, de vreme ce drepturile de televizare, publicitatea pe circuit și serviciile de catering pentru VIP-uri sunt adjudecate exclusiv de Bernie, COTA va ajunge oricum pe minus încă de anul viitor.

USGP-fee

O listă a subvențiilor acordate de statul Texas arată cât de disproporționată este felia acontată de Formula 1 comparativ cu orice altceva. Etapa de motomondial, de exemplu, abia trece de un milion, la fel ca și X-Games, o competiție cu un aflux impresionant de fani. Nici cele trei runde de Nascar vizibile pe raport nu costă mult, la cât de pătimaș este publicul de profil. F1 în schimb este o gaură neagră pentru oricine nu se numește Bernie.

CTiz2zgUYAA1wgt

Dat fiind că traseul din Austin, cel mai modern circuit virajat din SUA, nici măcar nu este prezent în calendarul IndyCar, iar Bobby Epstein a afirmat în repetate rânduri că orice alt eveniment motorizat în afară de F1 produce venituri sănătoase (MotoGP, USCC, PWC), mai ales acum că Laguna Seca și Indianapolis au dispărut din calendarul motomondialului, alegerea este logică. Nimeni nu va pierde milioane doar pentru o formă fără fond precum Formula 1, care oricum a pătruns cu mare dificultate pe piața americană. Faptul că Bernie a rămas ferm pe poziții cu un contract atât de păgubos pentru americani înseamnă că nu-și dorește cu adevărat această piață. Și o va pierde din nou.