Formula 1 Brazilia 2015: Samba la sfârşit de sezon

Formula 1 Brazilia 2015: Samba la sfârşit de sezon

Una din ultimele piste de modă veche scăpată de rigorile aseptice ale erei moderne, Autodromo Jose Carlos Pace a găzduit în trecut unele dintre cele mai dramatice finale pentru titlul mondial, caracterul atipic, vremea imprevizibilă şi altitudinea la care este situate generând nişte scenarii pe care nici cel mai inspirat cineast nu le-ar fi putut prevedea.

Exigenţele unui circuit special

Carlos Pace a obţinut în 1975 aici unica sa victorie din F1, iar natura circuitului se pliază bine pe caracterul brazilianului degajând fler şi tenacitate, chiar dacă condiţia sa fizică îndoielnică uneori nu s-ar înscrie în trendul actual şi nici cu caracterul foarte solicitant al Interlagos-ului.

Măsurând numai 4309m, este a doua cea mai scurtă pistă din calendar, dar asta nu scade cu nimic nivelul provocărilor la care sunt supuşi piloţii. Vor fi parcurse 71 de tururi însumând 305.909km. Există 15 viraje, majoritatea de viteză medie, cerând un set-up înclinat către apăsare maximă, mai ales că aerul rarefiat reduce automat din downforce. Ca şi în Austria şi Mexic, motoriştii vor încerca să jongleze cu setările sistemului de injecţie directă, mergând probabil pe un compromis pentru a compensa conţinutul de oxigen mai scăzut. Vechile motoare aspirate pierdeau în jur de 10% din puterea maxima dezvoltată, iar pe finalul de tur în urcare nici cuplul de vreo 300Nm al fostelor V8 nu ajuta foarte mult.

track-infographic-Brazilia

Noile propulsoare supraalimentate au eliminat acest neajuns, iar cuplul de două ori mai mare a făcut ca vitezele de vârf să ajungă până la 342.9km/h în 2014 (Felipe Massa). Traseul are “două naturi radical diferite”, ca să îl cităm pe Pat Symonds, două sectoare de mare viteză dominate de linii drepte lungi, fiind unite de un sector secund întortocheat ce poate face diferenţa între piloţi. Asta poate duce la ceva compromisuri în privinţa set-up-ului, mai ales în configuraţie de cursă, ţinând cont că locul cel mai propice pentru depăşiri este pe frânarea pentru S-ul Senna. Un propulsor excelent înseamnă însă mai puţine compromisuri în privinţa setărilor, iar aici maşinile motorizate de Mercedes au din nou un avantaj, în special Williams cu un Massa care mereu prinde aripi la Sao Paulo.

Circa 45% din lungimea turului este parcursă cu pedala de acceleraţie la podea, rezultând un consum de circa 1.35kg/tur. Efectul a 10kg de benzină este apreciat la 0.28s/tur.Există două zone DRS, pe fiecare din cele două linii drepte, dar impactul acestui dispozitiv artificial este mai redus ca de obicei din cauza altitudinii de 800m la care este situate pista.

Ȋn privinţa frânelor, să spunem că uzura acestora este numai medie, cu două zone în care monoposturile trebuie să reducă viteza de la peste 330km/h până la circa 140-150km/h în câteva secunde. Datele de telemetrie indică că piloţii parcurg circa 17% din lungimea pistei cu pedala de frână apăsată.

Linia standurilor este una dintre cele mai lungi din calendar, dar asta nu înseamnă ca se pierde foarte mult timp la efectuarea unui pitstop, deoarece primele 3 viraje sunt sărite de cel care iese de la boxe-direct în linia dreaptă Reta Oposta. Durata totală a unui pitstop bine executat este de 22.5-23s.

Ȋncă un amănunt: o suprafaţă nouă de rulare înseamnă mai mereu o plonjare în necunoscut, iar când temperatura la nivelul pistei ajunge şi la 55 de grade, iar natura asflatului este extrem de abrazivă, maşinile trebuie conduse din vârful degetelor cum ar spune Jimmy Clark. Şi astfel ajungem la pneuri.

© Pirelli & C. S.p.A.
© Pirelli & C. S.p.A.

Reasfaltarea din 2014 a făcut ca suprafaţa asfaltică sa nu mai fie aşa denivelată, însă, poate surprinzător, a rămas în continuare abrazivă. Pirelli aduce din nou medium-ul şi soft-ul, diferenţele dintre cele două compoziţii fiind de 0.9s/tur conform estimărilor inginerilor. Datorită sensului de rulare antiorar, trenul spate este cel mai solicitat, în general pneurile trebuind să facă faţă simultan atât forţelor laterale cât şi longitudinale. Strategia uzuală este cea cu trei opriri la standuri, dar există şi piloţi care vor încerca extrema cu două pitstop-uri, precum Kimi Raikkonen în 2014.

Favoriţi şi outsideri

Lewis Hamilton a fost implicat într-un accident rutier la Monaco şi în plus se pare că ar avea şi gripă, la un moment dat speculându-se chiar că nu va lua startul în Brazilia. Ce impact vor avea cele menţionate mai sus asupra evoluţiei sale este imposibil de spus. Cert este că traseul brazilian nu a fost chiar preietenos cu Lewis din 2007 încoace, cu toate că în 2008 a obţinut aici primul titlu într-o cursă dramatică.

De cealaltă parte a garajului, Nico Rosberg, cu abordarea sa mai metodică, dar mai rigid in exprimare, caută victoria cu numărul 13 ce l-ar pune pe acelaşi palier cu legendarul Alberto Ascari, cel mai rapid om al anilor ’50. Dacă ar fi să ne ghidăm după 2014, germanul ar trebui să aibă un minim avantaj în zona S-urilor şi pe sectorul doi, cu Hamilton deţinând supremaţia pe lunga zonă de acceleraţie ce începe din Juncao. Dar cum de multe ori pe Autodromo Jose Carlos Pace improvizaţia de moment a dat roade neaşteptate, dacă în ziua de duminică vom avea parte de un alt clasic brazilian, atunci avantajul trece de partea campionului en-titre. Datorită faptului că traseul e unul scurt, diferenţele de timp între cei doi piloţi Mercedes, dar şi între Mercedes şi pluton vor fi mult mai mici ca de obicei.

Sebastian Vettel, învingător în două rânduri aici, şi-ar dori să se implice în lupta pentru victorie, iar la Sao Paulo şansele sunt mai mari datorită naturii pistei, asfaltului abraziv, temperaturilor ridicate şi unei afinităţi a pilotului german pentru acest circuit. Cvadruplul campion este adeptul unui comportament supravirator ce preferă o linearitate si o modulabilitate a frânării, iar în privinţa schimbărilor bruşte de direcţie şi a anticipării virajului următor nu este nimeni mai bun decât el acum. Problema va fi găsirea unui set-up corect .

Williams se va simţi cu siguranţă bine aici datorită naturii low-drag a monopostului şi forţei hibridului Mercedes, dar şi celor 2-3 zecimi ce le dă alergatul pe teren propriu unui om ca Felipe Massa. Ȋn condiţii relativ normale echipa britanică ar putea avea un mic surplus de viteză în faţa Ferrari, chiar dacă va fi penalizată în tehnicul sector secund. Acest sector va juca în favoarea excelentelor şasiuri Red Bull şi Toro Rosso, dar zona de acceleraţie în urcare din sectorul final cu siguranţă va trage în jos monoposturile surori. Nici McLaren nu se va simţi rău în sectorul întortocheat, dar problemele cronice ale ERS-ului anulează orice câştig obţinut pe această zonă virajată.

O maşină în evident progress este Force India, iar cu un Nico Hulkenberg ce se simte special aici, zona mediană a punctelor este perfect fezabilă. Nico e destul de comun în abordare. La intrarea în viraje frânează linear, apoi echilibrează maşina printr-un joc din direcţie şi frâne și nu pune mare presiune pe puntea faţă. Are o capacitate excepţională de a simţi aderenţa  şi asta îi permite să deschidă acceleraţia mai devreme la ieşirea din curbă. Reversul medaliei: o uzură mai pronunţată a pneurilor spate şi un consum marginal mai ridicat. Deoarece contrabrachează mai frecvent, nu poate ţine în frâu degradarea aşa bine ca Perez, în schimb are simţ pentru limită formidabil transpus într-un ”car control” extraordinar. Un pilot subestimat, ce îşi face treaba cu brio, uneori flatând posibilitătile monopostului.

Lotus are prin Romain Grosjean un pilot chiar mai rapid decât Hulkenberg şi cu siguranţă mai complet. Problema sa e că maşina nu a mai primit de mult upgrade-uri iar limita punctelor poate fi atinsă doar printr-un pilotaj exemplar, ceva noroc şi specularea avantajului dat de propulsorul cel mai bun de pe grilă.

Vremea

Meteorologii anunță vreme schimbătoare pentru week-end. Temperaturi maxime de 31 – 32 grade celsius pentru primele două zile de concurs. Pentru ziua de sâmbătă este anunțată o aversă, dar după calificări, iar duminică este preconizat cer acoperit cu o maximă de 25 de grade și cu o aversă în prima partea a zilei.