Top 10 piloți Formula 1 2015 – partea I

Top 10 piloți Formula 1 2015 – partea I

Pentru al doilea an la rând, Pitstops oferă o perspectivă proprie asupra performerilor de top din Formula 1. Cine au fost așadar cei care s-au ridicat la nivelul așteptărilor în acest sezon, sau chiar le-au întrecut?

Cel care a ratat topul: Jenson Button

Liniile sale sunt aproape de idealul geometric impus de Achille Varzi şi din acest punct de vedere veteranul britanic rămâne încă cel mai mai mare artist al epocii actuale.

Asemănător cu…Louis Chiron

10. Carlos Sainz

carlos sainz

Spaniolul este în al șaselea an de racing pe 4 roţi, iar asta s-a văzut cel mai pregnant în duelurile din calificări cu mai tânărul său coechipier Max Verstappen. Se bazează prea mult pe reflexe şi car-control, frânează mai mereu la limită şi asta îi face sarcina ingrată la începutul virării. Dar pe de altă parte, stilul său agresiv aduce mai rapid pneurile în temperatura optimă de funcţionare în calificări şi de aici rezidă scorul său mai bun în duelul intern de la STR. Reversul medaliei: o uzură mai accentuată şi mai ales inegală în ziua de duminică ce duce automat la o strategie de cursă mai rigidă. Una peste alta, un prim sezon solid pentru al doilea Sainz din lumea motorsportului, ce la anul va avea în spate un hibrid Ferrari de generație 2015, oricum net mai bun decât ciudatul Renault din acest an.

Asemănător cu…Juan Pablo Montoya

9. Sergio Perez

sergio perez

Rămâne acelaşi luptător de stradă, dar fără trucuri murdare sau spectaculoase (de aici şi limitările sale). Uneori deosebit de inconsistent şi înclinat spre greşeli de începător, doar feeling-ul său neobişnuit pentru trenul spate scoţându-l din cele mai riscante ipostaze. Mai lent decât Nico Hulkenberg per ansamblu, avantajul său în gestionarea celor mai fragile compoziţii oferite de Pirelli l-a propulsat în faţa acestuia, permiţându-i jonglarea cu unele strategii riscante, deşi aproape nu ai ce alege între cei doi.

Vârfurile sale (Spa, Mexic, Abu Dhabi) sunt la mustaţă peste cele ale germanului învingător la Le Mans, dar şi povârnişurile sunt mai abrupte. Poate şi faptul că a performat mai convingător în a doua parte a sezonului 2015, înţelegând mai bine upgrade-urile majore aduse de Force India, a contat în alegerea noastră. Până la urmă luaţi-o şi ca pe o chestiune de gust.

Asemănător cu…Pedro Rodriguez pre-1970

8. Valtteri Bottas

valtteri bottas

Constant în aplicaţie de-a lungul sezonului 2015 (deşi cu unele sincope), dar fără sclipirea care să ne demonstreze că suntem în prezenţa unui viitor mare pilot. De prea multe ori a fost devansat de veteranul Massa ca viteză pe un singur tur, iar în condiţii mixte a performat mediocru-bineînţeles şi cu ajutorul unui Williams prea puţin adaptat la rularea pe o pistă udă. Ȋncepând cu Hungaroring a întins ceva mai tare elasticul performanţei şi în sfârşit micul brazilian a fost copleşit încetul cu încetul de iuţeala sa.

Aparent nu are slăbiciuni şi tinde către idealul driver-ului complet, dar de categorie secundă deocamdată. Stilul e mai economic ca în anii trecuţi, liniile adoptate sunt neobişnuit de strânse-iar asta îl ajută la protejarea pneurilor sau în executarea unui tur apropiat de perfecţiune pe traseele cu viraje largi de mare viteză precum Silverstone sau Suzuka. Solid în defensivă (Bahrain, Barcelona, Soci), dar indecis în ofensivă (Silverstone), al patrulea finlandez zburător este pentru moment doar un pilot de încredere ce încă trebuie să depăşească limitele conjuncturale pentru a pătrunde în elita acestui sport.

Asemănător cu…Ralph de Palma… sau poate Hans Stuck?

7. Daniel Ricciardo

daniel ricciardo

La volanul unui Red Bull propulsat de un hibrid Renault mai inconsistent în livrarea puterii decât oricare alt propulsor de pe grilă şi pus faţă în faţă cu un coechipier dornic de afirmare şi cu un stil brutal bazat doar pe reflexe şi escaladarea periculoasă a limitelor maşinii, australianul a părut uneori că va împărtăşi soarta lui Sebastian Vettel din 2014. Dar, de câte ori s-a ivit şansa unui rezultat mare în 2015 (Hungaroring, Singapore şi Austin sunt exemplele cele mai citate, deşi recuperarea de la Monza dat fiind şi deficitul de putere este la fel de impresionantă), vulpoiul din el a adulmecat imediat miros de sânge, înţepând decisiv, jucându-şi cartea până la capăt, de fiecare dată etalând acelaşi racecraft şi fineţe în execuţie ce ne-au făcut să-l comparăm în trecut cu Alain Prost. Ȋn plus, a rămas şi în al doilea an al noii epoci turbo unul dintre cei 4-5 piloţi ce pot stoarce ultima picătură de performanţă din maşină fără a vătăma problematicele Pirelli.

Optimismul în manevrele asupra celor două Mercedes-uri din virajele 1-2 de la Hungaroring ne duce cu gândul totuşi către Profesorul francez în perioada sa incipientă, ceea ce din orice unghi am privi este oricum remarcabil.

Asemănător cu…Alain Prost pre-1985