Top 20 piloți din formulele inferioare 2015 (20-11)

Top 20 piloți din formulele inferioare 2015 (20-11)

Să alegi doar 20 de nume din mai bine de 10 campionate relevante este o sarcină extrem de dificilă, mai ales că piloții se află în diverse faze de învățare și constanța se dobândește în timp.

Mențiunile (în număr de 10) sunt bazate doar pe abilitatea unora de a-și etala o incredibilă viteză pură:

  • Nick Cassidy – campionul de Formula 3 al Japoniei a fost la înălțime și la revenirea pe final de an în F3 europeană cu Prema, iar un program cu echipa italiană în 2016 este foarte posibil;
  • Matevos Isaakyan – 2 victorii și 7 podiumuri în Renault 2.0 ALPS, dar și un debut furtunos pe Yas Marina în GP3 cu Koiranen, în urma căruia a primit imediat contractul pentru un sezon complet în 2016;
  • Alex Palou – victoria l-a ocolit până la ultima rundă din GP3, însă pilotul Campos a fost extrem de rapid, dar și ghinionistul de serviciu în repetate rânduri;
  • Artem Markelov – fostul vicecampion al F3 germane a obținut primul podium în GP2 tocmai la Spa, secondând revirimentul Russian Time ilustrat de Mitch Evans. Rusul a mai terminat de alte cinci ori în puncte;
  • George Russell – campionul BRDC F4 din 2014 s-a adaptat imediat la Formula 3 europeană și s-a impus chiar din primul weekend, la Silverstone. Ulterior n-a mai învins, dar a fost constant rapid și a greșit foarte rar;
  • Joey Mawson – australianul a făcut minuni la bordul monopostului Van Amersfoort, fiind în lupta pentru titlul ADAC F4 până la final. Zeci de depășiri magnifice a adunat Mawson în acest an, favorit cert la overtaker of the year;
  • Nobuharu Matsushita – după câteva rateuri, Japonia propune un nou tânăr interesant, care a avut o serie de prestații solide la ART Grand Prix, totul culminând cu victoria de la Budapesta.
  • Kevin Jorg – alt component al noii generații elvețiene (Tuscher, Fontana, Boschung, Deletraz), el a participat la 33 de curse în acest an (reușind 17 podiumuri), făcând program complet în Renault 2.0 NEC și Eurocup. A terminat ambele serii pe podiumul final și a fost mereu la vârf.
  • Emil Bernstorff – un trofeu Pirelli ar trebui să-i poarte numele, fiind continuatorul lui Sergio Perez la nivelul GP3. Adesea, finalul manșei prelungite de sâmbătă era marcat de ofensiva sa, cu pneuri mult mai proaspete decât rivalii.
  • Pierre Gasly – 3 din ultimele 4 manșe din GP2 l-au avut ca poleman pe rapidul francez, care însă nu a transformat vreun pole în victorie. Atârnă ca o nicovală faptul că ultimul său triumf în vreo categorie datează din … septembrie 2013!

20. Ricky Collard

La 19 ani, poate fi considerat un veteran printre juniorii din primul sezon al MSA Formula. Însă fiul lui Rob s-a luptat ca un leu și a fost la mare distanță de colegii de la Arden, în lupta sa cu vârfurile de lance de la Carlin. În final, n-a putut deveni campion, însă a stăvilit asaltul de final al altui fiu de mare pilot, Colton Herta. 6 victorii, 13 podiumuri și o mulțime de manevre memorabile, acesta a fost scenariul pentru cel mai ofensiv pilot din campionat, care a adunat atâtea rezultate mari fără să fi plecat vreodată din pole. Seamănă, desigur, cu tatăl său.

rickycollard
Asemănarea dintre Ricky Collard și tatăl său nu ține doar de aspectele fizice

19. Niko Kari

Noul campionat SMP F4 și-a disputat cele șapte runde în Rusia, Finlanda și Estonia. A fost un galop de sănătate pentru finlandezul Kari. După un prim weekend fără victorie pe teren propriu, la Ahvenisto, Kari a început să-și arate forța, reușind performanța rară de a câștiga atât prima cursă la Soci, cât și următoarea, pe grila inversată. La Moscova a frizat perfecțiunea, ajdudecându-și toate cele trei manșe, chiar dacă nu a plecat vreodată din pole. Practic, orice s-ar spune despre calitatea plutonului, faptul că Niko a terminat 19 din 21 de curse pe locurile 1 sau 2 este remarcabil. Unde este el de fapt, vom afla în F3 europeană anul viitor, când va evolua pentru Motopark.

Niko Kari va putea să mai renunțe la hainele groase odată cu promovarea în Formula 3
Niko Kari va putea să mai renunțe la hainele groase odată cu promovarea în Formula 3

18. Will Palmer

Fratele mai mic al lui Jolyon Palmer a dominat stagiunea din BRDC F4 în fața lui Newey Jr., cu 12 victorii din 24 de starturi. A fost un sezon de vis pentru HHC Motorsport, Palmer ghidându-i spre succes în detrimentul grupării care dominase anterior, Lanan. Cireașa de pe tort pentru Will a venit la finele anului, când a învins piloți mult mai experimentați în finala McLaren BRDC Autosport Award, dovedind încă o dată că seria imaginată de tatăl său este o școală bună (de această dată, după eșecul răsunător al fostei Formule 2), după ce prestigiosul premiu britanic îi revenise campionului precedent (Russell) anul trecut. Bine pentru el, bine pentru afacerea familiei.

thepalmerclan
Clanul Palmer abia a adus al doilea component în F1 și deja îl pregătește pe al treilea

17. Ralf Aron

Formula 4 italiană poate fi considerată o serie matură, aflată în al doilea an de existență, spre deosebire de celelalte campionate de acest nivel sancționate de FIA. Însă lupta la vârf s-a dat tot doar în cadrul perechii Prema Powerteam, unde Ralf Aron l-a bătut fără drept de apel pe protejatul Ferrari, Guan Yu Zhou. Estonianul a reușit 9 victorii și 13 podiumuri din 21 de starturi și a devenit succesorul lui Lance Stroll, atât la coroana F4 italiene, cât și în obținerea unui loc la Prema în F3 pentru anul viitor. Cu cine se va măsura? Tocmai cu Stroll.

ralfaron
Ralf Aron a avut un ascendent net în fața coechipierului Zhou

16. Lando Norris

Lupta din MSA Formula s-a dat până spre final între Norris, Collard și Ticktum. Pe final, Ticktum a ieșit din calcule, dar Herta a început să emită pretenții la victoriile de etapă. Nimic nu l-a perturbat însă pe Lando Norris, care a dovedit încă o dată că rețeta perfectă este să descoperi circuitele cu un an mai devreme, în Ginetta Junior, apoi să te ții de un program complet de teste cu cea mai solidă echipă din campionat, Carlin. 10 pole-uri din 20 și 8 victorii stagionale au certificat un prim titlu în monoposturi pentru Lando, care și-a completat programul și cu etape din F4 germană (1 victorie, 6 podiumuri din 8 starturi) și italiană (1 podium).

La final de an s-a impus și în trofeul de toamnă BRDC F4, adunând așadar o cameră de trofee, pe lângă prestigioasele sale cupe din karting. Urmează în 2016 un program dublu în Renault 2.0 cu Josef Kaufmann Racing (NEC și Eurocup).

Lando
Primul învingător de etapă din istora MSA Formula și primul campion al seriei, Lando Norris

15. Jake Hughes

Marea Britanie continuă să producă tineri piloți de valoare, iar Hughes a fost printre remarcații anului din Formula Renault 2.0. Campionul BRDC din 2013 nu se grăbește pe scara monoposturilor și a devenit campion al seriei ALPS cu Koiranen. O victorie și cinci podiumuri în Eurocupă au completat parcursul său dual și plin de succese în 2015. Cu greu poți găsi un pilot mai pregătit să facă pasul către Formula 3, conform palmaresului adunat în trei ani de monoposturi. În testele din Formula 3.5 V8 a fost cel mai rapid pe Motorland Aragon, abia în cea de-a treia zi pe un asemenea model.

17686477063_7de4ee6cd3_k
Hughes a câștigat pe traseul favorit al multora, la Spa Francorchamps

14. Alexander Rossi

Dacă nimeni n-a prea avut ochi pentru Rossi în cele cinci starturi din Formula 1, în GP2 americanul a fost un protagonist indiscutabil. A compensat pe tot parcursul stagiunii un mare minus în dreptul performanțelor în calificări printr-un racecraft impecabil. Practic, doar faptul că avea de surmontat handicapuri prea mari de pe grilă a făcut ca Vandoorne să n-aibă mai multă presiune din partea lui Rossi. În primele 10 manșe ale anului n-a fost niciodată mai jos de locul 8, însă descătușarea victoriilor a venit abia la Spa, urmând și succesele de la Monza și Sochi. Declicul său a fost similar cu cel trăit anul trecut de Felipe Nasr, pentru că deși Rossi avea la activ o victorie în GP2 încă din 2013 (Caterham), acea amintire era îndepărtată și anul trecut a fost deosebit de frustrant pentru el. Nici acum nu poate să se declare întru totul fericit, de vreme ce Haas n-a mizat pe cel mai în formă tânăr pilot american pentru 2016.

Alex Rossi a făcut tot posibilul ca să reprezinte culorile unei echipe americane în 2016...
Alex Rossi a făcut tot posibilul ca să reprezinte culorile unei echipe americane în 2016…

13. Marvin Dienst

Cea mai disputată serie de Formula 4 din acest an a dat și cel mai meritoriu campion, deoarece mai devreme sau mai târziu și Dienst a fost nevoit să croșeteze în 20 de minute cât mai mulți piloți dintr-un grup de peste 35. Oricum, calitatea acestui tânăr s-a evidențiat în duelurile de la vârf cu Eriksson și Mawson, doi adversari redutabili care s-au înclinat abia în finală. Incidentele numeroase l-au transformat pe Dienst într-un maestru al restarturilor, germanul fiind de 7 ori învingător și urcând pe podium în peste jumătate dintre ocazii (14/24). A fost aproape de weekendul perfect în două rânduri, la Nurburgring (1-1-3) și Sachsenring (1-1-2). câștigând cel puțin o dată pe fiecare dintre cele cinci trasee germane. Singurele sincope au venit în deplasările de la Spa și Spielberg, însă experiența celor trei ani preliminari de monoposturi l-a făcut să poată reveni cu moralul puternic pentru un final de sezon en-fanfare.

Un nou talent german școlit la academia Deutsche Post, Dienst calcă pe urmele lui Heidfeld și Glock
Un nou talent german școlit la academia Deutsche Post, Dienst calcă pe urmele lui Heidfeld și Glock

12. Mitch Evans

Sezonul său din GP2 a început extrem de greu, fără ca fostul campion GP3 să aibă vreo vină. Până la finele lui august, la Spa, Evans nu reușise decât un podium la Barcelona, deși fusese considerat în pre-sezon principalul challenger al lui Vandoorne. Însă rușii s-au regrupat, și Mitch a început să zboare: două victorii și șase podiumuri în ultimele nouă starturi. Triumful său la Monza în cursa a doua a fost facilitat de o primă manșă care ar putea fi catalogată drept drive of the year – de pe 23 pe grilă până pe 3. Cuvintele sunt de prisos.

Iar dacă asta nu e de ajuns pentru un tânăr care se teme că nu va găsi vreodată bugetul necesar pentru Formula 1, Evans a avut maturitatea de a-l asculta pe mentorul său Mark Webber, încercându-și șansa în anduranță, la clasa LMP2. Rezultatul? Victorie la primul său start, în cursa de 6 ore de la Spa, apoi loc secund în clasica de la Le Mans. La final de an a testat și prototipul Porsche de clasă P1 și n-a mai surprins pe nimeni adaptarea sa într-o clipită.

Mitch Evans face tot posibilul pentru a obține un asemenea combinezon pentru tot anul
Mitch Evans face tot posibilul ca să obțină un asemenea combinezon pentru tot anul

11. Matthieu Vaxiviere

Pe 30 mai 2014, pilotul francez decola peste o bordură a pistei de la Spa și aterizarea extrem de dură i-a dizlocat o vertebră. A revenit după doar o lună și jumătate și a urcat direct pe podium la Nurburgring, dovedind că nu și-a pierdut nimic din viteză și determinare. Dintre rivalii săi de anul trecut, doar Rowland a rămas în campionat, iar sezonul 2015 s-a transformat imediat într-un meci de box între cei doi, care au dominat copios. Când unul, când celălalt se impunea, însă diferența dintre echipele Fortec și Lotus-Charouz face cu atât mai meritorie prestația lui Vaxiviere, de 10 ori pe podium din 17 starturi.

La final de an s-a alăturat noii echipe a lui Amato Ferrari, Spirit of Race, ajutându-i pe aceștia să găsească un setup de bază pentru monopostul ce va rula în seria redenumită Formula 3.5 V8. Încă nu s-a confirmat titularizarea francezului, care între timp se distrează pe gheață la categoria electrică a Trofeului Andros, unde nimeni nu l-a învins până acum în primele patru manșe ale campionatului.

20852965151_b4ee93defa_k
Vaxiviere, în compania lui Daniel Ricciardo și Tom Dillmann