Formula E Uruguay: Imperfectul Buemi tot face destul

Formula E Uruguay: Imperfectul Buemi tot face destul

Nimeni nu s-a îndoit vreodată de viteza elvețianului. Însă atât în Formula 1, cât și în anduranță sau în Formula E, Buemi are prostul obicei de a-și complica singur sarcina, precum s-a văzut și la pierderea titlului de anul trecut. La Punta del Este l-a salvat materialul tehnic net superior.

La finele primei sesiuni de antrenamente libere, situația era dezolantă pentru toți rivalii lui Buemi, de vreme ce liderul Renault e.dams încheiase la peste o secundă de al doilea clasat, Sam Bird, și la aproape două de al treilea, liderul campionatului Lucas di Grassi. Situația s-a mai echilibrat în calificări, unde timpii de 1’15 au devenit accesibili și pentru alții, dar Buemi continua să fie în capul listei. Plutonul redus la 18 monoposturi după retragerea echipei lui Jarno Trulli s-a mai micșorat odată ce Jacques Villeneuve a lovit puternic monopostul Venturi și a fost declarat forfait pentru cursă.

Existența sesiunii de superpole a condimentat însă lupta la vârf, dovedind încă o dată că formatul gândit pentru această serie este oportun: elvețianul a greșit în turul lansat și a terminat ultimul din grupulețul de 5, privându-ne de o evadare facilă la start.

Prima linie a fost monopolizată de perechea Dragon Racing, cu Jerome d’Ambrosio în fața lui Loic Duval. Urmau Bird și di Grassi, brazilianul fiind decis să-i baricadeze calea lui Buemi cât mai mult timp. N-a fost să fie, căci la stingerea luminilor roșii cei ce plecau de pe pozițiile impare au avansat câte un loc, Bird trecând de Duval și Buemi de Lucas di Grassi. Sam Bird nu s-a putut bucura prea multă vreme de poziția a doua, fiind surclasat rând pe rând de cei trei urmăritori. Cursa a devenit rapid o afacere a celor cinci piloți ce intraseră în superpole, de vreme ce Daniel Abt ținea cu dinții de locul al șaselea într-un ritm net inferior față de urmăritorii Prost și Felix da Costa.

Buemi i-a taxat pe cei doi piloți Dragon și a preluat șefia cursei, intrând la boxe cu un avans liniștitor de aproape 4 secunde. Hans-Jurgen Abt și-a dovedit priceperea la ”momentul tehnicienilor”, socotind perfect timpul de staționare pentru ca di Grassi să treacă de ambii piloți Dragon la standuri. Timpul minim ce trebuia petrecut la boxe era de 59 de secunde, iar d’Ambrosio și Duval au stat cu 2-3 secunde mai mult decât era necesar, Sam Bird reușind și el să se intercaleze între cei doi după ce fusese ușor distanțat înaintea opririlor.

Pentru Bird s-a terminat totul în câteva sute de metri, când problemele tehnice n-au putut fi rezolvate printr-un reset general. Monopostul blocat a atras un Full Course Yellow, procedură cu care fruntașii, care rulează în WEC, ar fi trebuit să fie familiarizați după ce a fost de atâtea ori folosită în 2015. Buemi a gafat din nou, grăbindu-se să frâneze la anunțarea FCY, înainte ca directorul de cursă să înceapă să numere cele 10 secunde până la intrarea în vigoare a restricției. Astfel, di Grassi a ajuns în secundă cu el și pentru liderul cursei a fost o complicare inutilă a unei misiuni de altfel facile. Pilotul Audi n-a avut însă vreo șansă la restart, privind cum superioritatea monopostului Renault face ca ecartul să crească cu ușurință.

Buemi s-a impus din nou în Uruguay, acolo unde anul trecut reușea prima sa victorie în seria electrică. Astfel, elvețianul a revenit în fruntea ierarhiei generale după sincopa din manșa trecută, având un punct avans în fața unicului rival constant brazilianul di Grassi.

Odată ce Bird a ieșit din joc, se punea doar problema care pilot Dragon va urca pe podium, cei doi fiind nedespărțiți pe tot parcursul întrecerii. Jerome d’Ambrosio a profitat de layoutul pistei, care nu oferea vreo oportunitate netă de depășire între mașini egale și și-a păstrat locul în fața lui Duval.

Nicolas Prost continuă să surprindă negativ în sezonul al doilea, fiind la mare distanță de Buemi. Chiar și în a doua parte a cursei, când a avut pista liberă, era constant la 2 secunde pe tur de coechipierul său și mai sus de locul al cincilea nu avea cum să urce. Mult mai mulțumit, luând în considerare materialul tehnic de generație veche, era Antonio Felix da Costa, care a scos tot ce se putea din monopostul Aguri printr-un loc șase.

Finalul de cursă a fost condimentat de problemele întâmpinate de NextEV: Turvey rula pe opt dar a fost lovit de o penalizare pentru un pitstop prea scurt, în timp ce Nelsinho Piquet s-a apărat în fața lui Vergne dincolo de limite și a percutat zidul în penultimul tur. Din două mașini în top 10, la final n-a fost niciuna aducătoare de puncte. În spatele lui Vergne (P7) au sosit Abt, Sarrazin și Frijns, piloți pe care nu i-am văzut deloc într-o oră de cursă.

L-am văzut în schimb adesea pe ghinionistul Bruno Senna, autor al primei pene de cauciuc din istoria Formulei E, dar și pe coechipierul său de ocazie, Oliver Rowland. Ambii s-au chinuit cu monoposturile Mahindra, care continuă să fie dezamăgirea actualului sezon, în contextul în care am explicat de ce soluția imaginată de NextEV nu prea poate să fie câștigătoare.

Abia la începutul lunii februarie va reveni Formula E, odată cu etapa a patra de la Buenos Aires. Continuă așadar programul neinspirat, care ne privează de curse tocmai acum, când nicio altă competiție de circuit nu se dispută. Apoi va veni sezonul european, din nou prea târziu pentru a se evita conflictele cu alte serii (WEC, DTM, IndyCar) și grila se va umple de înlocuitori, în timp ce piloți care flatează capacitățile monoposturilor și s-au acomodat perfect, precum Felix da Costa, vor fi nevoiți să sară runde.