GP3: Alex Fontana, o personalitate aparte în peisajul actual

GP3: Alex Fontana, o personalitate aparte în peisajul actual

Presiunea rezultatelor și standardizarea relațiilor cu presa la un nivel considerat unanim acceptat au făcut ca majoritatea piloților să nu-și arate niciodată adevărata personalitate. Excepțiile sunt rare, însă Alex Fontana este una dintre ele și asta ne face să-l îndrăgim necondiționat.

Felul de a fi al lui Alex și multiplele sale interese trădează faptul că familia sa a alternat mai multe culturi în perioada de formare a juniorului. Născut în 1992 la Lugano, Fontana nu are nimic de-a face cu rezonanța latino a numelui său, exemplificată de argentinianul Norberto, ajuns în F1 pe când Alex avea doar cinci ani. Avem de-a face cu un tânăr 50% grec, procentele din arborele genealogic dictând an de an și timpul petrecut în Elveția, respectiv Grecia. Întâmplarea a făcut ca seniorul Fontana să nu fie un împătimit al plajelor, motiv pentru care a preferat să nu investească într-o terasă pe litoral, ci într-o pistă de karting ceva mai departe de valurile Mării Egee.

Alex a urcat în kart încă de la trei ani și chiar dacă l-au tentat alte sporturi precum skateboardingul sau baschetul, mereu se întorcea la prima îndeletnicire pe care și-o amintește. Copilul a crescut și a început să pună în practică în solidele serii elvețiene ceea ce exersase în Grecia. În 2007 și 2008 și-a trecut în cont titlurile naționale ale Elveției la clasele KF3, respectiv KF2, după care a făcut pasul firesc înspre monoposturi. Originar din Lugano, la un pas de Italia, Fontana a luat-o înspre sud și a concurat în Formula Abarth (2009) și Formula 3 italiană (2010). În 2011 a trecut la competițiile continentale, adjudecându-și titlul din F3 Open și debutând în luna august în GP3 cu elvețienii de la Jenzer, la Spa-Francorchamps. A fost rapid din prima clipă, punctând în manșa a doua.

2012 a adus o mutare neinspirată într-o Formulă 2 aflată într-un declin terminal, singura sa consolare fiind participarea în alte două weekenduri GP3 alături de Jenzer. Din nou, s-a ales cu puncte la Spa și a făcut impresie bună, fiind titularizat pentru anul următor, în care a urcat pe podium la Silverstone. Șansa unei mutări la ART Grand Prix pentru 2014 s-a transformat într-un coșmar pe fondul numeroaselor ghinioane, așa că Alex a revenit la o formație din eșalonul secund, Status GP, în acest an. Înaintea finalei de pe Yas Marina, el numără un record de 56 de starturi în categorie și este foarte probabil să urmeze o mutare mai sus, fapt indicat de testele efectuate la final de an tot cu Status, pe monopostul de GP2.

Totuși, nu parcursul sportiv al lui Fontana îl evidențiază din plutonul numeros al aspiranților la un loc în Formula 1 pe viitor. În primul rând, Alex are o curiozitate aparte față de istoria curselor și acest lucru este imediat remarcat de cunoscători, de vreme ce designul căștii sale omagiază un erou ce a sfârșit tragic: Tom Pryce. Fontana a realizat ceea ce mulți ignoră – faptul că anii petrecuți în formulele inferioare, pe monoposturi adesea identice, este un prilej să arăți fanilor prin ce ești diferit ca și persoană. Iar cineva care este capabil să vorbească despre biografiile marilor piloți pe care le-a parcurs, precum cele ale lui Clay Regazzoni, Gilles Villeneuve și Alex Zanardi, sigur va ieși în evidență!

12291096_10153743452417485_1631035692363794139_o

Clay locuia în apropiere de Lugano, la câteva minute de casa lui Alex, fiind un prieten al familiei Fontana și un sfătuitor de seamă în ceea ce privește cariera micuțului. Din păcate, marele pilot elvețian s-a stins în 2006, însă simbolul său este prezent pe combinezonul lui Fontana și astăzi.

În weekendurile de cursă, Fontana recunoaște că are un program foarte relaxant atâta timp cât nu e pe pistă sau la debrief. Yoga, mici reprize de somn între sesiuni și multă lectură, anul 2015 fiind dedicat romanelor kilometrice ale lui Stephen King. Mai mult, un pilot care știe de mic germana, greaca și italiana se dedică cititului în engleză, fapt ce-i ajută la îmbogățirea vocabularului. Chiar și alegerile muzicale ale lui Alex surprind – pe de o parte, când era mic luase lecții de violoncel, însă mai nou ascultă heavy metal, programul său de concerte fiind an de an mai bogat decât cel competițional. În fine, ca orice elvețian, petrece mult timp în natură, vara pe mountain bike și iarna pe snowboard.

Poate cea mai atipică preocupare a lui Alex Fontana este însă faptul că scrie o carte. Pilotul vorbește deschis despre ficțiunea pe care o concepe, însă își setează așteptări mari și nu e convins că va fi un material demn de publicat. În orice caz, cu un asemenea cocktail de preocupări conexe, Fontana nu-și pune niciodată problema ce va face când va pune casca-n cui.