Dakar: Loeb, Goncalves, Patronelli și Versluis lideri

Dakar: Loeb, Goncalves, Patronelli și Versluis lideri

La finele primei săptămâni a aventurii cu origini africane, ce se ține de aproape un deceniu pe tărâm sudamerican, surprizele se țin lanț la toate categoriile de vehicule participante.

Înainte de startul rally-raidului ne-am fi așteptat ca succesul mașinilor Mini și în special asaltul qatarezului Al-Attiyah să continue și în 2016. Cel mai important rival al celor de la Mini, constructorul francez Peugeot s-a prezentat la startul Dakar-ului 2016 cu un model 2008DKR16 mult îmbunătățit față de anul trecut, dar insuficient testat în condițiile dure ce vor fi întâlnite pe parcursul raidului din Argentina, Bolivia și Chile. Performanțele mașinii se puteau anticipa încă înainte de start, însă fiabilitatea urma să fie marea necunoscută.

La finele primei săptămâni și disputarea a șase etape Peugeot domină autoritar clasamentul categoriei auto cu Peterhansel, Loeb și Sainz pe primele trei locuri. Din păcate Cyril Despres a avut probleme încă de la început, actuala participare la Dakar transformându-se într-o amplă sesiune de teste. Cineva va trebui să și testeze componente și strategii care la finele etapei a 13-a de săptămâna viitoare ar putea aduce un nou succes pentru Peugeot în competiția ce se ține din 1979.

Grupul PSA a mai înregistrat succese cu brandul Peugeot în 1988 cu modelul 205 și în 1990 cu un 405 adaptat condițiilor din deșertul african. Între 1994 și 1996 Citroen a triumfat de trei ori cu un model ZX.

Etapa a șasea însumând 542 de kilometri s-a desfășurat în regiunea Salar de Uyuni din Bolivia și a reprezentat momentul unor ample schimbări de clasamente la toate categoriile de vehicule.

stage6.Uyuni.loop

La categoria auto Stephane Peterhansel a trecut de inexperimentatul Loeb, legenda raliurilor fiind șicanată încă din etapa a cincea de mult prea multe pene de cauciuc și momente de ezitare la orientarea în teren.

Peterhansel continuă lupta cu propriile recorduri și a înregistrat victoria de etapă cu numărul 64, însumând aici și succesele din cariera de motociclist. Pe urmele sale, dar la o distanță de 8 minute s-a clasat Sebastien Loeb, acesta stabilind un alt gen de recorduri – soluționarea cât mai rapidă a penelor de cauciuc.

A mai impresionat plăcut Cyril Despres care recuperează poziții în clasament. Sfârșitul primei săptămâni a Dakarului îl regăsește pe fostul motociclist pe locul 17 la general.

Nasser Al-Attiyah a încheiat săptămâna în postura celui mai bine clasat pilot Mini, acesta stând la pândă pregătit să profite de eventualele greșeli ale piloților Peugeot sau de apariția problemelor de fiabilitate la modelul DKR16.

Modelul Toyota Hilux se dovedește a fi o mașină redutabilă fiind cel mai bun vehicul ce poate fi achiziționat și de publicul larg. Pilotul reprezentativ al celor de la Toyota a fost pe parcursul primei săptămâni Giniel de Villiers clasat pe locul 5 la general înaintea debutantului Mikko Hirvonen pe un Mini.

Pe locul 10 în clasament regăsim modelul Renault Duster pilotat de argentinianul Spataro care încearcă să reziste în fața ghinionistului compatriot Terranova pe un model Mini.

La categoria moto impresia generală la finele săptămânii este că Honda este cea mai rapidă motocicletă din actuala ediție, însă dificultățile traseului, erorile de navigație GPS și penalizările principalilor piloți facilitează ascensiunea în clasament a riderilor de la KTM.

Senzația actualei ediții din Dakar este australianul Toby Price de la KTM care a dominat pe toată distanța de 542 de kilometri. Acesta mai are de recuperat 35 de secunde față de liderul Paulo Goncalves de la Honda. Locul secund în etapa a șasea și poziția a treia la general i-a revenit austriacului Matthias Walkner tot pe un KTM. În Price și Walkner își pun speranțele cei de la KTM că vor aduce succesul cu numărul 15 în raidul Dakar.

Joan Barreda de la Honda a întâmpinat probleme tehnice în exact aceeași porțiune a etapei în care a pierdut anul trecut șansele la câștigarea categoriei moto. Poziția în clasament a lui Barreda deja nu mai contează, totuși spaniolul și-a propus să câștige câteva etape în săptămâna care urmează.

Ca și anul trecut surpriza categoriei moto este spaniola Laia Sanz ce a trecut în acest an de la Honda la KTM. Laia a arătat mult curaj în prima săptămână, determinare în lupta cu traseul anevoios, dar și o atenție sporită față de piloții aflați în dificultate. Exact acest comportament este promovat intens de organizatorii competiției Dakar.

În contextul în care mulți piloți de quad-uri au avut probleme tehnice s-au au avut de furcă cu dificultatea traseului, Marcos Patronelli (Yamaha) și-a văzut nestigherit de treabă și s-a impus și în ultima etapă a primei săptămâni. Lupta la vârf la categoria quad se dă între frații Patronelli, locul secund la general, la un ecart de 6 secunde fiind ocupat de Alejandro.

Pata de culoare a categoriei este quad-ul roz pilotat de experimentata Camelia Liparoti, franțuzoaica ocupând locul 19 la clasă.

La categoria camioanelor rușii de la Kamaz fac eforturi să recupereze pozițiile pierdute în primele zile , fiind cei mai rapizi în ultima etapă. Liderii zilei au fost Ayrat Mardeev și coechipierul Eduard Nikolaev, însă în clasamentul general conduce în continuare Hans Stacey, olandezul pilotând un camion MAN.

Piloții Kamaz ocupă locurile 5 și 7 în clasamentul general între ei și liderul Stacey mai este MAN-ul pilotat de Versluis și camioanele Iveco pilotate de Villagra și de Rooy.

Etapa a șaptea a marcat reîntoarcerea concurenților în Argentina, un traseu de 336 de kilometri, punctul final fiind regiunea Salta.

12400562_1117939491563645_2672658247036020918_n

La categoria auto,  Peugeot și-a continuat dominația prin Carlos Sainz care a dominat etapa, respectiv Sebastien Loeb care l-a devansat pe Peterhansel în clasamentul general. Dacă spre finalul etapei cu numărul șapte Loeb a avut ceva probleme tehnice cu accelerația, ziua următoare sistemul de management al turbinei motorului a dat ceva semne de oboseală. Problemele lui Despres încă de la începutul săptămânii, mici dificultăți la mașina lui Sainz în zilele care au urmat, iar mai apoi problemele lui Loeb vor continua să îi dea mari bătăi de cap lui Bruno Famin, directorul sportiv de la Peugeot.

Cei trei piloți Peugeot sunt îndeaproape urmăriți de qatarezul Al-Attiyah de la Mini care încă mai speră la un nou succes în Dakar.

Din păcate etapa a șaptea a consemnat decesul unui spectator în vârstă de 63 de ani accidentat de francezul Lionel Baud, aflat la volanul unui model Mitsubishi Lancer. Ultima fatalitate care a implicat spectatori s-a înregistrat în 2013 pe teritoriul statului Peru.

La motociclete etapa a șaptea a revenit cvintruplului campion mondial de enduro Antoine Meo, aflat la prima participare în raliul Dakar. Cu siguranță pe viitor va deveni un concurent redutabil. Deși Goncalves s-a oprit pe probă timp de 10 minute pentru a-și ajuta rivalul, pe Matthias Walkner, a rămas la conducerea ostilităților la general. Australianul Price și Svitko, piloți KTM ocupă în continuare 2 și 3 pe podium.

Spaniola Laia Sanz și-a atins obiectivul de a ajunge pe locul 15 la general după un nou parcurs de senzație. Laia a reușit să devanseze câțiva piloți cu sprijin de uzină, însă va avea mult de muncă pentru a reuși să se apropie de performanța de anul trecut, locul 9 la finele raidului.

Românul Mani Gyenes a trecut cu bine peste intemperiile din zona graniței cu Argentina și a urcat la general pe locul 20, având un deficit de o oră și patru minute de liderul Goncalves. Aflat la aproximativ 10 minute de locul 15, românul ar putea obține o performanță senzațională pentru un motociclist român dacă va reuși sa se apropie de topul celor mai buni 15 piloți.

Quad-urile au avut și ele un nou lider de moment în persoana lui Lucas Bonetto, însă la general continuă să domine frații Patronelli, cu mai tânărul Alejandro în fața fratelui Marcos.

La camioane rusul Nikolaev (Kamaz) a dominat autoritar etapa profitând de problemele lui Hans Stacey, liderul de până atunci. Pilotul MAN, Pieter Versluis s-a ținut aproape de Nikolaev și la finele zilei a trecut la conducere în clasamentul general în fața veteranului de Rooy de la Iveco.

Locul 9 în etapa a șaptea l-a trimis pe Stacey până pe locul 5 la general.

Duminică 10 ianuarie concurenții vor avea parte de o pauză înaintea ultimei săptămâni a Dakar-ului. Dacă pentru piloți va fi zi de odihnă, nu același lucru se va întâmpla și cu strategii echipelor care vor trebui să schițeze planurile ultimului asalt.

 

 

Video etapa 7


Surse foto: FIM-LIVE