Tyler Alexander, omul din umbra echipei McLaren

Tyler Alexander, omul din umbra echipei McLaren

Zilele trecute, Tyler Alexander, unul din fondatorii team-ului Mclaren a plecat dintre noi. Pe 7 ianuarie 2016, acesta s-a stins la vârsta de 75 de ani.

Americanul s-a născut la Hingham, lângă Boston în Massachusetts. De tânăr, s-a lăsat mușcat de microbul motorsportului, împrietenindu-se cu alt pasionat, avocatul Teddy Mayer. Mayer a renunțat la carieră pentru a-și promova fratele ca pilot, stabilind relații cu oameni intens implicați în fenomen, precum Roger Penske sau Peter Revson. Alexander a devenit și el implicat și a fost trimis în Europa pentru a susține comunitatea americană. La mijlocul anilor ’60, acesta s-a apropiat de un tânăr neo-zeelandez, Bruce McLaren.

[quote_regular name=”Tyler Alexander” icon_quote=”no”]Îmi amintesc că am gândit: tipul ăsta pare a ști multe despre sport, mai bine să stau prin preajma lui, să prind și eu câte ceva. N-am greșit făcând asta…[/quote_regular]

Cu Timmy Mayer în seria Tasman.
Cu Timmy Mayer în seria Tasman.

Împreună cu Mayer, Alexander a mers în 1964 în Noua Zeelandă pentru a-l susține pe Timmy Mayer în Seria Tasman. Din nefericire, fratele lui Mayer a decedat într-un accident în timpul antrenamentelor, lucru care l-a determinat pe Alexander să fie și mai implicat. A fost momentul în care Bruce McLaren a scris nemuritorul citat: „Să faci un lucru bine merită așa de mult încât să mori încercând să-l faci mai bine nu poate fi degeaba. Ar însemna să-ți duci viața în zadar să nu faci ceva cu abilitatea ta și cred că viața e măsurată în realizări, nu în ani.

Alături de Bruce McLaren
Alături de Bruce McLaren

A urmat apoi clipa în care Bruce l-a contactat pe Alexander, înrolându-l în sânul echipei McLaren. Acolo, acesta s-a dezlănțuit într-o personalitate complexă, ocupându-se de atât de multe lucruri încât nu poți să-i asociezi nici o funcție: dirija mecanicii, asambla piese de schimb, se ocupa cu cazarea, cumpăra bilete de avion, se folosea de relațiile sale pentru a obține favoruri, avea grijă ca echipa McLaren să fie mai organizată ca celelate echipe. Tot el a ridicat echipa de Can-Am a lui McLaren la nivelul de dominație arătat la finele anilor ’60, câștigând titlurile între 1967 și 1971 și 37 din 43 de curse.

O nouă lovitură a venit în 1970, când Bruce McLaren a murit în accidentul de la Goodwood pe 2 iunie.

[quote_regular name=”Tyler Alexander” icon_quote=”no”]Lumea motorsportului e o lume dură. În astfel de vremuri trebuie să te ții bine și să ții oamenii împreună, oamenii care au făcut Bruce McLaren Motor Racing să fie echipa care este. E vremea să folosim lucrurile pe care le-am învățat de la Bruce, fără semne de tristețe personală.[/quote_regular]

Pe lângă Can-Am și asaltul Formulei 1 la mijlocul anilor ’70, Alexander a condus și echipa spre victoriile din 1974 și 1976 la Indianapolis.

În 1983 a părăsit echipa preluată de Ron Dennis și alături de Teddy Mayer s-a implicat în IndyCar și în proiectul F1 Lola Beatrice din 1985, apoi în echipa de mașini sport IMSA BMW. Este chemat din nou la McLaren în 1989 unde Ron Dennis l-a angajat ca Special Project Manager. S-a retras în 2008, după titlul lui Hamilton, ocupându-se cu publicarea unui frumos și apreciat album fotografic realizat de el de-a lungul carierei: McLaren From The Inside.

Discutând cu Lewis Hamilton
Discutând cu Lewis Hamilton

[quote_regular name=”Jackie Stewart” icon_quote=”no”]Ca și mentorul său, Bruce McLaren, Tyler a fost ambasadorul ideal pentru a reprezenta motorsportul. Era calm în exprimare, dar ferm în angajamente, foarte sociabil. Bine îmbrăcat, cult, un bun cunoscător al mecanicii, Tyler este un reușit exemplu de viață.[/quote_regular]

Promovându-și albumul.
Promovându-și albumul.