Jorge Martinez ”Aspar” (n.1962)

Jorge Martinez ”Aspar” (n.1962)

Jorge Martinez a ajuns un simbol național în Spania, nu doar prin prisma dominației sale la clasele mici în a doua jumătate a anilor ’80, ci și pentru că a învins pe modele de producție autohtonă, iar după retragere și-a luat foarte tare în serios rolul de promotor al talentelor din țara natală în cadrul echipei sale.

Bunicul lui Jorge fabrica espadrile, iar în catalană această profesie se numea ”espardenyer”. De aici i s-a tras porecla juniorului, Aspar. La 16 ani a luat parte la prima sa competiție în apropierea localității natale Alcira, de lângă Valencia. În doar câțiva ani și cu ajutorul altor piloți spanioli din acea generație (precum Ricardo Tormo), Jorge Martinez a progresat până la nivelul de campion național al clasei 50cmc și vicecampion la 125cmc în 1981. Pasul natural al debutului în motomondial a venit în stagiunea următoare la Jarama, la ghidonul unui model Bultaco.

Ascensiunea sa a fost meteorică – în 1983 a devenit pilot oficial Derbi, în 1984 a înregistrat la clasa 80cmc primul succes dintr-o serie care avea să atingă borna 37 tocmai pe cel mai prestigios circuit al vremii, Assen. Alte trei victorii i-au adus titlul de vicecampion, în timp ce continua să ruleze și în seria națională spaniolă, unde nimeni nu-i putea sta în cale.

Epoca sa de aur a început în 1986, când a dominat clasa de 80cmc, devenind campion în fața colegului și conaționalului Manu Herreros. Au urmat alte două titluri mondiale în următorii ani și în tot acest timp Aspar a continuat să domine în țara natală. 1988 a fost anul în care s-a aventurat și la 125cmc, reușind să devină campion și la această clasă, atât în Spania, cât și în Campionatul Mondial. A fost ultimul mare nume al clasei de 80, care la finele lui 1989 a fost scoasă din program.

Jorge s-a reorientat către producătorul JJ Cobas în 1990 și a continuat să obțină succese sporadice în mondial la clasele de 125cmc și 250cmc. Revanșa, ca de obicei, și-a luat-o în Spania, unde a obținut ambele titluri naționale. În 1992 a decis să-și înființeze propria echipă, pentru care a concurat până la finele lui 1997, cea mai mare realizare a sa ca veteran fiind titlul european la 125cmc în 1996.

42 pole-uri, 37 victorii, 30 tururi rapide, 4 titluri mondiale, unul european și 12 naționale între 1982-1997.

În paralel, Aspar a avut o contribuție decisivă la construcția circuitului de lângă Valencia, ce poartă numele prietenului său dispărut mult prea devreme dintre noi, Ricardo Tormo. Martinez a pus bazele unei școli de pilotaj la Cheste, de pe băncile căreia a promovat varii talente în cadrul echipei sale.

  • 4 campioni mondiali: Alvaro Bautista (125cmc, 2006), Gabor Talmacsi (125cmc, 2007), Julian Simon (125cmc, 2009), Nico Terol (125cmc, 2011);
  • 7 vicecampioni mondiali: Fonsi Nieto (250cmc, 2002), Sebastian Porto (250cmc, 2004), Hector Faubel (125cmc, 2007), Alvaro Bautista (125cmc, 2008), Bradley Smith (125cmc, 2009), Nico Terol (125cmc, 2010), Julian Simon (Moto2, 2010)
  • campion al clasei CRT din MotoGP: Aleix Espargaro în 2012 și 2013.