Dakar 2016 – Peterhansel, ultimul soldat Peugeot

Dakar 2016 – Peterhansel, ultimul soldat Peugeot

Cea de a doua săptămână a raidului Dakar din America de Sud a debutat cu numeroase probleme pentru unii protagoniști. Odată cu terminarea vehement criticatelor etape cu aspect de campionat mondial de raliuri s-a încheiat și aventura lui Sebastien Loeb după un accident, dar și cea a veteranului Carlos Sainz.

La kilometrul 213 al etapei a zecea, mașina Peugeot 2008 DKR a lui Carlos Sainz s-a oprit cu serioase probleme tehnice: distanțierul dintre cutia de viteze și motor cedase. Mașina a ajuns în bivuac fiind transportată de un camion de asistență și dusă direct la centrul de asistență tehnică al celor de la Peugeot. Din păcate mecanicii au descoperit și probleme colaterale, astfel abandonul pilotului spaniol a fost inevitabil.

Din păcate pentru cei de la Peugeot prima întâlnire a lui Sebastien Loeb cu deșertul a fost o experiență intensă, dar în final nefericită. Fostul pilot de raliuri a interpretat greșit o zonă cu nisip și a trecut cu mașina peste o groapă imposibil de observat. Urmările au fost dezastruoase pentru Loeb care și-a avariat serios mașina. Inevitabil pozele cu Peugeot-ul 2008 DKR lipsit de părțile detașabile ale caroseriei față/spate au făcut deliciul glumeților de pe mediile de socializare. Ar fi  fost o ocazie bună ca cei de la Smart (Mercedes) să ia decizia de a se implica la Dakar…

Din fericire pentru susținătorii lui Loeb, mașina francezului nu a suferit avarii terminale, putând fi reconstruită în parcul tehnic însă timpul pierdut cu scoaterea mașinii din nisip și constatarea defecțiunilor l-a scos pe Loeb definitiv din lupta pentru victorie sau un loc pe podium. Singurul pilot în care cei de la Peugeot își mai pun speranțe a rămas Peterhansel, care va trebui să reziste vineri și sâmbătă în fața qatarezului Nasser Al-Attiyah pe un Mini aparent fiabil, însă fără vreo șansă de a ține ritmul cu rivalii francezi atunci când aceștia forțează.

Din păcate lista abandonurilor a fost completată și de motociclistul portughez Paulo Goncalves (Honda), care după 118 kilometri de probă s-a răsturnat pe o dună de nisip. Portughezul a ajuns de urgență la centrul medical unde va fi supus unor evaluări amănunțite. Vestea bună este că viața sa nu este în pericol.

După ce la finele primei săptămâni pilotul Lionel Baud (Mitsubishi) a accidentat mortal un localnic, miercuri unul din camioanele sale de asistență a lovit un autocamion civil care în urma impactului a acroșat alte 6 autoturisme. Unul dintre șoferi si-a pierdut viața. În urma acestor întâmplări tragice, Baud a decis să se retragă din competiție.

La categoria auto lider este Stephane Peterhansel cu un avans de 51 de minute față de Nasser Al-Attiyah. Pe locul trei a urcat De Villiers (Toyota) la un ecart de 1 h și 17 minute. Pe patru a avansat Mikko Hirvonen, debutant la Dakar, finlandezul având o evoluție lăudată de toată presa de specialitate.

Sebastien Loeb a căzut până pe locul 9 la 2 h 25 de minute de lider și mai mult de o oră de podium. Realist vorbind, Loeb ar mai putea spera doar la o clasare pe locul 6 la finele raidului, dacă va putea recupera o diferență de cca 30 de minute față de spaniolul Roma (Mini).

Pilotul de turisme argentinian Emiliano Spataro (Renault Duster) a ieșit din top 10, ocupând poziția a 12-a la aproape 5 ore de lider. La categoria auto a mai rămas doar o singură prezență feminină, Alicia Reina (Toyota) care se confruntă din păcate cu probleme tehnice tot mai pregnante. Pentru moment Alicia ocupă locul 68, după ce în prima săptămână urcase între primii 50 de concurenți.

La motociclete, Toby Price a urcat la conducere în clasamentul general, după abandonul lui Goncalves. La aproximativ 35 de minute se clasează Stefan Svitko (KTM), urmat de senzația ultimelor etape, Antoine Meo. Etapa 11 a fost oprită pentru motocicliști cu 190 de kilometri înainte de final din cauza temperaturilor de peste 40 de grade.

Pilotul român Emanuel Gyenes a întâmpinat dificultăți la parcurgerea deșertului argentinian din zona Fiambala din cauza vântului puternic, dar și a unor averse de ploaie. Timpii obținuți pe probe au fost buni, astfel că românul a urcat până pe locul 13 înaintea întreruperii probei. În ultimele 3 zile ale raidului Dakar, românul ar putea spera la o clasare pe locul 10, față de care trebuie să recupereze aproximativ 40 de minute. În cele două probe speciale ce alcătuiesc etapa 12 de vineri având peste 900 de kilometri orice se poate întâmpla odată cu trecerea la un peisaj unde pădurile predomină.

La aproximativ 6 minute de Gyenes, pe locul 16 se clasează spaniola Laia Sanz (KTM) cu un parcurs curajos și o atitudine față de rivalii săi ce a stârnit admirația generală. Spaniola a pierdut nu mai puțin de 30 de minute pe probe pentru a acorda ajutor participanților ce au întâmpinat dificultăți și pentru a anunța echipele de asistență despre prezența piloților cu probleme.

La categoria motocicletelor ce nu beneficiază de camion de asistență întâlnim un personaj care a încântat în trecut iubitorii MotoGP-ului, olandezul Jurgen van den Goorbergh (KTM) care domină categoria, situându-se pe locul 32 în clasamentul general, la aproape 8 ore de lider.

Categoria Quad este dominată de frații Patronelli (Yamaha) în ordine Alejandro și Marcos. Pentru piloții de quad etapa 11 s-a oprit cu 243 de kilometri mai devreme decât distanța planificată din cauza dificultății terenului și ta temperaturilor de peste 40 de grade.

Franțuzoaica Camelia Liparoti a urcat la general până pe locul 11, însă are de recuperat aproape 2 ore față de locul 9.

Unul dintre concurenții de la clasa quad-uri, rusul Sergey Karyakin, a adus în discuție o problemă frustrantă cu care se confruntă cam toți participanții, anume prea desele penalizări dictate de comisari și incapacitatea acestora de a soluționa sancțiunile într-un timp cât mai scurt.

Cuvintele rusului au fost extrem de dure la adresa organizatorilor, spunând că Dakarul a devenit imposibil de gestionat și că a devenit o competiție de amatori. Noi spunem că există alternative la participarea în raidul sud american, deja apreciata competiție Africa Eco Race  (adevăratul Dakar care are ca punct central lacul Rose din Senegal), iar în mai puțin de 10 zile va începe un alt raid african ce va ajunge la același celebru lac, Intercontinental Rally ce va însuma vreo 6000 de kilometri de parcurs prin munți, deșert cu dune sau pietriș.

La categoria camioane, rusul Nikolaev (Kamaz) a dominat etapa 11, după ce miercuri a întâmpinat dificultăți pe traseu. Rusul a rămas blocat pe o dună de nisip, pirzând mai multe ore, fapt care l-a trimis pe locul 7 în clasamentul general la peste 3 ore de lider.

La vârf, olandezul Gerard de Rooy de la Iveco domină încă cu un avans de o oră față de Mardeev de la Kamaz. Versluis (MAN)  care era lider sâmbăta trecută a avut un parcurs anevoios în această săptămână, picând în clasament până pe locul 9.

Parcursul de vineri dintre San Juan și Villa Carlos Paz însumează peste 900 de kilometri de probe speciale, fiind etapa care va definitiva în mare măsură clasamentul general, înainte de ziua de sâmbătă care va marca ajungerea concurenților la Rosario, punctul final al raidului Dakar.

Montaj video realizat de NBC Sports