Anton Mang (n.1949)

Anton Mang (n.1949)

Indiscutabil cel mai realizat motociclist german, Anton Mang a reușit tot ce și-a propus: victorii și titluri chiar și la două clase în paralel, succese pe motociclete de construcție proprie și creionarea unei legende care-l plasează în fruntea ierarhiilor all-time la clasa de 250cmc.

Chiar dacă s-a urcat de mic pe motociclietă, Mang a ajuns la vârsta de 20 de ani mai degrabă înclinat spre o carieră mecanică în acest domeniu. El a făcut parte din stafful lui Dieter Braun, cel ce s-a încoronat campion al clasei de 125cmc în 1970. În paralel, cu prietenii săi Schloegl și Zender a construit de la zero un prototip de 250cmc, denumit prin alăturarea inițialelor celor trei – SMZ. Cu această motocicletă a învins în prima sa cursă, la finele aceluiași an, la Augsburg. Cinci ani mai târziu, Mang ajungea campion al Germaniei tot pe un motor SMZ și debuta în mondial cu loc 6 pe același prototip.

Mang_79_05

În 1976 s-a orientat spre 125cmc, din cinci participări în mondial reușind victoria la cel de-al patrulea start, tocmai pe Nordschleife. Anul următor a încercat marea cu degetul la clasa mare (500cmc), însă pariul nu i-a ieșit și în 1978 a bătut palma cu Kawasaki pentru un asalt conjugat asupra claselor intermediare, 250cmc și 350cmc. După două stagiuni de tatonări, în care Mang și-a arătat din plin calitățile de dezvoltator, au urmat trei ani de dominație, cu titluri la 250cmc (1980, 1981) și 350cmc (1981, 1982). La 250cmc în 1981 a terminat toate cursele pe podium (11) și a ratat o singură victorie.

Mang_81_02

Mirajul clasei-regină l-a atras din nou în 1983, însă pentru a doua oară s-a dovedit că nu acolo era locul lui Toni. Între timp, clasa de 350cmc dispăruse, așa că Mang a continuat să ruleze doar la 250cmc, cimentându-și legenda printr-un al treilea titlu în această categorie (1987) și victorii în cinci ani consecutivi (1984-88). A fost o nucă tare pentru Freddie Spencer în 1985, când americanul a devenit ultimul pilot care și-a trecut în cont două titluri în același an. Chiar Freddie este unul dintre cei ce au evidențiat caracterul deosebit ce dubla calitățile de pilotaj ale lui Mang:

Pe vremea aceea, cursa de 250cmc era după cea de la clasa mare. La Mugello, veneam după un duel epuizant cu Eddie Lawson și m-am dus până în motorhome pentru a bea niște apă, deși nu prea era timp. Toni, poate cel mai mare motociclist al clasei, care nici măcar nu era pe o Honda de uzină, n-a plecat în turul de formare pentru a mă aștepta pe mine. Nu-l obligase nimeni să facă asta. Ce om.

Totul s-a încheiat pentru el la Rijeka, în 1988, după o căzătură, iar astfel palmaresul său s-a definitivat cu 42 de victorii și 5 titluri mondiale.

Mang a revenit în calitate de team manager ulterior, fiind în spatele unor piloți precum Marcel Schrotter.

Mang_81_11