Aventura echipei Minardi la Paris – Dakar

Aventura echipei Minardi la Paris – Dakar

Minardi nu a însemnat doar o prezență modestă la coada grilei în Formula 1, ci și aventuri îndrăznețe spre alte categorii ale motorsportului. Pasiunea și ambiția fondatorului Giancarlo Minardi nu a fost stăvilită decât din cauza lipsei unui buget corespunzător.

Pasionații de motorsport, Formula 1 în special, asociază numele Minardi cu celebrele culori negru/galben care au reprezentat schema de culori folosite de monoposturile italiene la mijlocul anilor 80. Mai puțini cunosc că mașinile echipei din Faenza au fost si complet albe, mai apoi negrul s-a transformat în albastru, iar griul a luat locul nuanței de galben. După o aventură mult mai nefericită decât precedentele, în culorile sponsorului Telefonica, Minardi și-a însușit schema de culori negru-alb, pe care s-au alăturat zeci de sponsori de ocazie.

Minardi a fost mai mult decât o lanternă roșie în Formula 1, a fost o echipă școală unde s-au școlit ingineri de geniu precum Gabriele Rumi, Giacomo Caliri, Aldo Costa, Gabriele Tredozi și mai apoi Gustav Bruner.

Bazele echipei au fost puse în 1979 și pentru început echipa a concurat în Formula 2 până în 1984. Profitând de anumite circumstanțe de moment și locuri rămase goale pe grila Formulei 1, Giancarlo Minardi a făcut pasul spre competiția supremă în 1985 punându-și speranțele în pilotul Pierluigi Martini. Acesta va rămâne în amintirea fanilor Formulei 1 mai mult pentru răbdarea cu care a concurat aproape 8 sezoane pentru Minardi sau clonele sale în special Scuderia Italia.

Încă de la înființare Giancarlo Minardi a avut aspirații și spre alte discipline din motorsport, rally raidul fiind una din pasiuni. Astfel în fatidicul an 1986, Minardi a relocat o parte a mecanicilor din Formula 1 și a pornit construcția unei echipe care să participe la Dakar. Echipa și-a fixat țelul de a concura la categoria autocamioanelor cu un prototip propriu având la bază un camion comercial echipat cu motor Iveco.

Dacă am pomenit de anul fatidic 1986 trebuie spus că o serie de sportivi cunoscuți și iubiți de fani au trecut la cele veșnice. Menționăm aici pe Elio de Angelis, Henri Toivonen sau Mike Burgmann în cursa Bathurst 1000. Nici Dakarul din acel an, a opta ediție nu avea să treacă fără o dramă de proporții, dispariția fondatorului Thierry Sabine.

Camionul pilotat de Gaudenzio Mantova (pilot adus din Formula 2 / Formula 3), Denis Biffi și Adriano Antolini avea un raport al maselor de 40% balast pe față și 60% pe spate, ceea ce ușura săriturile peste dunele de nisip.

Probabil destinul echipei Minardi a fost acela de a nu ajunge niciodată aproape de victorie, astfel că în momentul în care camionul galben se situa pe locul secund în clasament,  a izbucnit un incendiu care a transformat mașinăria într-un morman de scrum. La ceva timp după această aventură singulară, Giancarlo Minardi a recunoscut că incendiul a pornit de la sistemul electric al camionului, proiectat de la început greșit, acest ansamblu fiind subdimensionat pentru gabaritul și consumatorii autocamionului.

Aventura putea fi una frumoasă, ocuparea locului secund la prima participare, încă din primele etape ale raidului într-o categorie cu 73 de vehicule fiind o adevărată realizare.

După această aventură exotică Giancarlo Minardi a rămas implicat doar în Formula 1 unde a dat mână liberă tinerilor ingineri dornici de afirmare și a descoperit talente care ulterior la alte echipe au confirmat. Ba mai mult până înspre anii 2000 Giancarlo a făcut tot posibilul ca piloții ochiți în seriile inferioare să reușească să strângă bugetul necesar debutului în Formula 1.  Piloți precum Nannini, Campos, Morbidelli, Moreno, Alboreto, Lamy, Anthony Davidson sau Bruni nu au însemnat mai nimic pentru Formula 1, însă au confirmat ulterior în turisme sau anduranță.

Minardi a fost una din ultimele echipe private, mici care au concurat în Formula 1 și până în ultimul sezon, 2005 au încercat pe cât posibil să aibă în componență măcar un pilot tânăr de perspectivă. După Minardi au rămas nume precum Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Mark Webber și nu în ultimul rând Fernando Alonso.

Material realizat de echipa Minardi pe 2 ianuarie 2015. Pitstops deține un acord exclusiv de traducere și promovare a textelor Minardi în România, preluarea acestora fiind interzisă. Mai multe detalii pe www.minardi.it. Textul original a fost adaptat și imbogățit cu considerații proprii ale autorului.