MP al Canadei 2011: Momentul de grație al lui Button

MP al Canadei 2011: Momentul de grație al lui Button

Chiar și dacă scoatem din calcul victoriile obținute cu Brawn GP, Jenson Button rămâne cu alte nouă succese, majoritatea memorabile prin simplul fapt că amestecul ploii l-a făcut să-și poată exprima deosebita sensibilitate. Cel mai grăitor exemplu a avut loc pe insula Notre Dame în 2011.

Primele șase sezoane în Formula 1 l-au confirmat pe Button ca pe un pilot deosebit de rapid, însă monoposturile nu i-au permis să-și treacă în cont o victorie înainte de a atinge borna celor 100 de curse disputate. În 2004 a urcat de 10 ori pe podium în spatele atotputernicelor Ferrari F2004, însă abia în 2006, pe Hungaroring, planetele s-au aliniat. Button a făcut o cursă extrem de curajoasă, reușind să interpreteze corect condițiile pentru a urca de pe 14 până pe 2. Norocul i-a surâs când liderul detașat Alonso a pierdut o roată și Jenson a învins de o manieră ce avea să se repete ulterior.

jensonbutton_honda_barcelona_2006_1024

După alți doi ani de rătăciri, a urmat lozul câștigător de la Brawn și britanicul a intrat în galeria campionilor mondiali. ”Norocos”, ”doar datorită mașinii”, ”printre cei mai slabi campioni” … lumea vorbea și Jenson își găsea o nouă motivație odată cu mutarea la McLaren – să le închidă gura criticilor.

Al doilea Grand Prix într-un monopost de la Woking i-a adus cadrul perfect. La Melbourne, o ploaie fină s-a risipit după vreo 10 bucle și Button a mutat câștigător, întrând primul la standuri pentru pneuri slick. Victoria i-a revenit cu tact, iar după alte două etape a urmat încă una în condiții de ploaie mai serioasă în China. Putea fi același rezultat și în Belgia, în cea de-a treia rundă umedă a anului, însă Vettel l-a scos din joc.

2809275051265686114

În 2011, primele șase etape nu i-au adus vreo victorie lui Button, ci doar trei podiumuri. Între timp, Vettel era cu moralul extrem de ridicat după ce-și trecuse în cont 5 succese, o singură cursă scăpându-i printre degete în favoarea lui Hamilton. Se ajungea în Canada, unde calificările pe uscat indicau more of the same: pole pentru Seb în fața perechii Ferrari. Button era abia al șaptelea.

Dimineața de duminică a adus însă ploaie, iar oficialii au decis să priveze spectatorii de un start obișnuit, dând drumul plutonului în spatele mașinii de siguranță. După cinci tururi, Maylander s-a retras și a început nebunia: Hamilton s-a acroșat cu Webber, iar Button a ieșit larg și a pierdut două poziții în dauna lui Schumacher și Hamilton.

rgqbtevgyrcuprkkdbdz

Însă Jenson nu era dispus să-i facă vreo concesie coechipierului său în asemenea condiții, iar atunci când Lewis a ratat atacul la Schumi și a căzut în spatele celuilalt McLaren, s-a trezit cu o baricadă în față. Button l-a împins în zidul de la boxe, mecanicii fiind foarte inspirați să ridice plăcuțele de informare pentru a nu fi colectate de monopostul lui Hamilton, care a suferit avarii terminale. Button a citit condițiile și a intrat pentru intermediare, în timp ce cursa a fost neutralizată timp de alte cinci tururi.

canada14_1919204i

Canadian F1 Grand Prix - Race

În timpul neutralizării, Jenson a primit și o penalizare pentru viteză prea ridicată în tentativa sa de a prinde plutonul, fiind astfel aruncat și mai departe de ceilalți combatanți la momentul restartului. Însă ploaia s-a întețit și în turul 20 a intrat din nou mașina de siguranță, recurgându-se chiar la steagul roșu după alte șase bucle. S-a stat în expectativă timp de peste două ore, până când torentul a trecut și pista a fost din nou practicabilă.

06iht-srf1history06-superJumbo

Vettel a condus grupul în șir indian timp de alte șapte tururi la ralenti, iar atunci când s-a dat verde Button era pe 10. Deja se punea problema intermediarelor, Schumacher dând tonul intrărilor la boxe. Jenson a intrat în turul 37, revenind pe pistă în paralel cu Fernando Alonso. N-a fost loc pentru ambii în șicana 3/4, britanicul fiind implicat astfel în al doilea contact și provocând o nouă neutralizare pentru evacuarea mașinii Ferrari suspendate pe un vibrator. Button s-a ales cu o pană și a căzut pe 21, însă la restart a început forcingul.

2011-canadian-grand-prix-McLaren-Rain

În mai puțin de 10 tururi ajunsese înapoi în top 10, după o manevră fantastică prin care a trecut de Alguersuari și Maldonado. Vettel conducea liniștit cursa, în fața tripletei de dueliști Massa-Kobayashi-Schumacher. Germanul a trecut de ambii rivali dintr-un foc și se îndrepta către primul podium de la revenirea în Formula 1 cu Mercedes. Până la consumarea opririlor la boxe pentru slickuri, Button ajunsese însă pe 4 și ținta sa era Mark Webber.

Chiar în spatele său, Nick Heidfeld (Lotus) a încercat să treacă de Kobayashi, percutând monopostul japonezului și provocând cea de-a șasea neutralizare în turul 56 (un record în acest domeniu). Avansul lui Vettel s-a topit din nou, iar la restartul din turul 61 s-a reluat lupta dintre Schumacher, Webber și Button. Britanicul a trecut de ambii în turul 65, plecând în urmărirea liderului printr-un șir de tururi rapide, imposibil de egalat de vreun adversar.

F1 Canadian GP Auto Racing

Se intra astfel în ultimul tur, cel cu numărul 70, la mai bine de patru ore de la start. Button oprea cronometrul la nouă zecimi ecart de Vettel și continua să împingă fiecare punct de frânare ceva mai departe decât germanul. Pista se uscase pe trasa ideală, însă orice mică ezitare era interzisă. După șicana 3/4 monopostul Red Bull era tot mai mare în fața britanicului și reciproc, în oglinzile lui Vettel se ițea un McLaren tot mai agresiv. Germanul a încercat să întârzie și el puțin frânarea în virajul 6, ratând momentul optim și ieșind larg pe zona încă umedă.

maxresdefault

Jenson a cules roadele forcingului și a trecut în frunte, reușind o victorie de poveste, după două contacte, patru ore de cursă, cinci opriri la standuri și o penalizare. În epoca modernă a curselor de monoposturi, singura prestație similară a fost realizată de Alex Zanardi la Cleveland, în 1997. A fost cea mai strălucită demonstrație de pilotaj a britanicului, citirea perfectă a condițiilor schimbătoare devenind marca sa înregistrată.

Au urmat și alte file din aceeași carte, precum Hungaroring 2011 sau Interlagos 2012. Chiar și în anul de coșmar 2015, cea mai bună prestație a sa a venit în etapa de la Austin, unde a adus monopostul McLaren-Honda pe poziția a șasea, un loc unde nu ar fi terminat niciodată pe uscat. Fără îndoială, când rostești numele lui Jenson Button te vei gândi mereu instinctiv la un cer plumburiu și ploaie fină. Tipic britanic, cu toată ființa sa.

Canadian F1 Grand Prix - Race