Daytona 24h: Michelin facilitează un nou miracol pentru Tandy

Daytona 24h: Michelin facilitează un nou miracol pentru Tandy

Ploaia care s-a abătut asupra ovalului de la Daytona încă de miercuri nu a dispărut nici pe parcursul calificărilor, favorizând mașinile clasei GT-LM care au reușit cei mai buni timpi din întreg plutonul. Din față vor pleca tot prototipurile, care vor fi conduse de BR-ul echipei SMP Racing.

Cum amintirea victoriei-surpriză a Porsche de la Petit Le Mans de anul trecut era încă vie în memoria celor prezenți la Daytona în cursul zilei de ieri, mulți au pariat pe noile GT-uri de la GT-LM în privința impunerii ritmului. Nu mai este ceva nou că pneurile Continental se chinuie în condiții de ploaie abundentă și, cum infield-ul este plat, spre deosebire de oval unde drenarea se face mult mai bine, ierarhiile au fost răsturnate. Toate cele patru categorii au ieșit pe traseu pentru 15 minute fiecare, secvența de la GT-LM fiind prelungită după ce un steag roșu a oprit sesiunea la jumătatea ei.

Noul Ferrari al Risi s-a calificat pe 5
Noul Ferrari 488 al Risi Competizione s-a calificat pe 5

Primele pe traseu au fost mașinile de la GT-D, categorie care a primit un aflux de modele noi ca urmare a schimbării regulamentelor. Acum se permite înscrierea mașinilor de specificație GT3 fără alte modificări. Astfel, am fost martorii primelor lupte în calificări între noul 991 GT3-R și noul M6, pe de-o parte, și deja cunoscutele R8 și Huracan pe de-altă parte – cu un bonus format din Aston-Martin, Ferrari și Dodge Viper. Un total de 20 de mașini au luat startul în sesiune, primele tururi fiind ezitante din cauza dificultăților puse de ploaie, mai ales în infield și în virajul 1 în care se iese de pe oval. Probleme au mai apărut și în Bus Stop, multe mașini derapând fie la intrare, fie în mijlocul șicanei.

Duelul la GT-D s-a dat între Lamborghini și Porsche
Duelul pentru supremație în calificări la GT-D s-a dat între Lamborghini și Porsche

Timpii au fluctuat de-a lungul sesiunii, cel care a ieșit în evidență fiind germanul Norbert Siedler care a mers constant în 2:07, coborând ulterior în ultimele bucle cronometrate pentru a pune mâna pe pole-ul categoriei cu un 2:05:798. Al său 991 GT3-R #73 înscris de Park Place Motorsport a fost cu jumătate de secundă mai rapid decât Huracan-ul lui Marc Basseng. Pe trei s-a calificat un alt Porsche, cel al Alex Job Racing #22 cu Leh Keen la volan. Primii trei de la GT-D au avut al 10-lea, al 13-lea și al 14-lea timp în clasamentul general.

Ford-urile au fost la coada plutonulu în GT-LM
Ford-urile au fost la coada plutonulu în GT-LM

Cum mai multe echipe au decis să își instruiască piloții să nu atace timpi rapizi și în condițiile în care sâmbătă va fi vreme uscată, timpii din această sesiune sunt cvasi-irelevanți. Câteva mașini nici nu au parcurs vreun tur, precum este cazul Audi-ului #9 al Stevenson Motorsport sau al Lamborghini-ului #16 Change Motorsport care a suferit un accident în antrenamentele anterioare.

Un Huracan a punctat în extremis al doilea timp prin Marc Basseng

Momentul intrării GT-urilor din clasa mare a fost parcă simțit și de ceruri, ploaia întețindu-se în așteptarea unui pluton într-o proporție majoritară nou (doar Corvette și Porsche au mașini cu care au concurat în sezoanele precedente dar și acestea au fost profund modificate în conformitate cu noile regulamente).

Doar un singur Audi al Stevenson Motorsport a parcurs tururi în calificări
Doar un singur Audi al Stevenson Motorsport a parcurs tururi în calificări

După câteva tururi, două dintre cele trei Ferrari-uri 488 prezente au fost depășite de situație. Mai întâi, Gianmaria Bruni a derapat la intrarea în virajul 1, lovind zidul de cauciucuri din exterior și rupând astfel eleronul. Apoi, fostul său coechipier din WEC, Toni Vilander. a pierdut 488-ul Risi la ieșirea din șicana Bus Stop. Dacă sesiunea Ferrari-ului SMP Racing pilotat de Bruni s-a încheiat pe loc, Vilander a putut continua, bifând încă câteva tururi pentru un șasiu care a fost, până nu demult, în Italia pentru a fi pregătit de inginerii Michelotto.

Noul 991 GT3-R este foarte asemănător cu 991-le de la clasa GT-LM
Noul 991 GT3-R este foarte asemănător cu 991-le de la clasa GT-LM

Sesiunea a fost oprită pentru a se recupera mașina lui Bruni, piloții primind ulterior încă 10 minute de track time. Cel care a profitat de aceste ultime minute la maxim a fost Nick Tandy, câștigătorul Le Mans și Petit Le Mans din 2015 arătând că nu și-a pierdut calitățile pe ploaie după ce a postat cel mai bun timp al sesiunii: un fulgerător 2:01:408. Britanicul a fost cu aproximativ o secundă mai rapid decât Fred Makowiecki, al doilea în celălalt Porsche 991 RSR de uzină. Timpul lui Tandy avea să rămână etalonul sesiunilor de calificare, cele mai rapide prototipuri de la clasa mare fiind incapabile să coboare sub 2:05. Chiar și așa, nu vom vedea un GT plecând din pole sâmbătă, organizatorii păstrând ordinea normală cu prototipurile în frunte, urmate de GT-uri într-un pluton separat.

Starworks Motorsport este printre favoriții la victorie dar nu au ieșit în evidență în calificări
Starworks Motorsport este printre favoriții la victorie dar nu au ieșit în evidență în calificări

Cel de-al treilea timp la GT-LM i-a aparținut lui John Edwards care a pus BMW-ul M6 cu numărul 100 în fața 488-ului nevătămat al Scuderia Corsa. Alte trei mașini de la GT-LM au postat timpi superiori celor mai bun reușiți la LMPC și P, arătând cu desăvârșire superioritatea pneurilor Michelin folosite exclusiv la această categorie. Ecartul dintre cel mai bun și cel mai slab timp, anume dintre Porsche și Ford, a fost de 7s, acest ecart fiind la fel de irelevant ca și celelalte deoarece este puțin probabil ca ploaia să afecteze și cursa.

day6
Jan Magnussen a fost în frunte cu al său Corvette până la întreruperea sesiunii

BAR1 Motorsport a fost etalonul în categoria Prototype Challenge, Johnny Mowlem reușind timpul de pole (și al optulea la general), în timp ce Ryan Eversley a fost al 3-lea la categorie. Timpul britanicului, un 2:05:708, a fost cu 1,7s mai bun decât cel al lui Stephen Simpson din mașina JDC Miller. Printre mașinile care nu au parcurs nici măcar un tur la această clasă se numără prototipul CORE Autosport și cel cu numărul 52 al PR1.

Prototipurile de la clasa-regină nu au fost cruțate de ploaie, ci dimpotrivă. Oswaldo Negri a fost primul după câteva bucle, urmat de BR-ul lui Aleshin. Apoi a fost rândul lui Pipo Derani să urce pe prima poziție cu celălalt Ligier prezent. În cele din urmă, simțind că vremea se înrăutățește, Aleshin a bifat un tur rapid care l-a adus în pole cu 2:05:793 – al 9-lea timp la general.

Simpson s-a calificat pe doi dar la aproape 2s de pole
Simpson s-a calificat pe doi, dar la aproape 2s de pole-ul provizoriu

Cum și în această categorie mai multe mașini au decis să nu alerge în condițiile date, nu se pot face evaluării asupra favoriților pentru victorie din punct de vedere al vitezei pure. Sesiunea #3 de antrenamente care a urmat calificărilor nu a permis prea multe tururi echipelor prezente care nu au putut lucra la un setup propice pentru cursă deși au fost alocate 90 de minute. Asta lasă mulți ingineri scărpinându-se în cap, mai ales că nu toți au fost mulțumiți cu cele descoperite la Roar și în prima sesiune care a fost oarecum uscată.

Negri a tras tare fiind pentru un timp primul dar Mazdele au mers la conservare
Negri a tras tare, fiind pentru un timp primul, dar Mazdele au mers la conservare

Luând toate datele în considerare, nu putem trage concluzii clare ceea ce face așteptarea pentru cursă cu atât mai dificilă însă este clar că valul de necunoscute ar putea aduce tot atâtea evenimente neprevăzute – element-cheie al curselor de anduranță care parcă a mai dispărut odată cu evoluția mașinilor. Acestea au devenit adevărate tancuri care par a fi capabile sa meargă săptămâni în șir fără probleme.

Rezultatele calificărilor aici

Surse foto: Endurance Racing fans, Sportscar Unleashed