Jetoane, jokeri… sau mai bine nu

Jetoane, jokeri… sau mai bine nu

Controversatul sistem al jetoanelor pe baza cărora se putea dezvolta un power unit în Campionatul Mondial de Formula 1 a fost anulat. După ce forul mondial l-a anunțat cu surle și trâmbițe în 2012 spunând că este singura modalitate prin care se pot reduce costurile, iată ca incepând din 2017, același for mondial se vede nevoit să-l scoată din uz.

Ce înseamnă asta? Păi, în primul rând înseamnă că nu mai există nicio limită atunci când vine vorba de dezvoltare. Spre exemplu, anul 2015. McLaren Honda a subevaluat dimensiunile turbinei și a MGU-H. Drept consecință, monoposturile lui Ron Dennis au suferit drastic pe liniile drepte. Problema celor de la McLaren a fost că numărul de jetoane de care ei dispuneau în 2015 nu le ajungea pentru a schimba turbina și MGU-H-ul împreună cu sistemele auxiliare. Au fost nevoiți să aștepte sezonul 2016 pentru a aduce modificările necesare.

Acest lucru nu se va mai întâmpla. Constructorii vor putea să schimbe orice, oricând. Mă rog, aproape oricând. Singura limitare care există ține de momentul folosirii upgrade-urilor. Echipele vor putea introduce upgrade-urile atunci când pilotul va schimba power-unit-ul.

O altă noutate este faptul că s-a renunțat la ”înghețarea” anumitor componente pentru sezonul actual.

În ultimele 2 zile au avut loc la Milano o serie de intâlniri cheie între echipe, FIA, FOM, Pirelli și piloți – întâlniri în care au încercat să se pună de acord cu privire la noile reguli ale sezonului 2017. Rezultatul? Zero. Nu există un consens cu privire la aceste reguli.

Ceea ce este clar este că renunțarea la sistemul jetoanelor vine ca o consecință directă a acordului exprimat de constructorii de power-unit-uri pentru a reduce costurile. În plus, cheltuielile suplimentare pe care cei patru motoriști le fac pentru dezvoltare nu vor putea fi amorsate prin umflarea facturii clienților.