Top 50 piloți de GP: John Surtees (35)

Top 50 piloți de GP: John Surtees (35)

„Big John” era rapid, foarte rapid. Și asta din start, fără vreo pregătire minuțioasă și zile lungi de antrenamente. O voință de fier, dublată de o tenacitate mai degrabă prudentă, putea fi la fel de brav ca Moss și câteodată la fel de rapid precum Clark.

Nu-i păsa de adversari, niciodată nu a recunoscut pe cineva că i-ar fi superior, s-a luat de piept cu toți, atât pe două cât și pe patru roți și astfel a realizat un fapt unic: singurul om ce a câștigat titlul mondial atât în F1 cât și în Campionatul Mondial de Motociclism viteză. Și-a creat o carieră prin meritul său propriu și a ales să meargă pe drumul său, nici chiar Enzo Ferrari nu a fost suficient de autoritar pentru el. E adevărat că a câștigat titlul din 1964 cu puțin noroc și ajutor, dar la fel de palpabil e că a obținut două victorii antologice pe Nurburgring, circuitul regilor volanului, iar în 1966 dacă era mai puțin circumspect ar fi luat titlul la pas în superbul Ferrari 312. Când team-managerul Eugenio Dragoni l-a anunţat ca nu va face parte din linia de piloţi pentru Le Mans 24h, i-a aruncat demisia în faţă. Semnând cu Cooper (unde l-a dominat complet pe un anume nou venit, pe nume Jochen Rindt) şi apoi Honda, rareori s-a găsit în postura de a mai lupta pentru victorie. Pe de alta parte, Ferrari a mai câştigat titlul abia peste o decadă, mulţumită lui Niki Lauda. Omul care încercase să introducă o nouă abordare, canalizând toate resursele de la Maranello către echipa de GP, părăsise de mult corabia.

Un mare pilot, posedând toate calităţile intrinsece pentru a deveni şi mai mare. Ȋnsă încă o dată acea tărie de caracter, acea mentalitate dură… Dar ăsta era John Surtees, un pilot brav și hotărât, întotdeauna înclinat să apuce pe calea cea mai grea.