Bathurst 12h: Victorie McLaren în anduranță după 20 de ani

Bathurst 12h: Victorie McLaren în anduranță după 20 de ani

Recordurile au fost cele care au urcat, pe rând, pe eșafod în ediția din acest an a cursei de 12 ore de pe celebrul circuit Bathurst, McLaren ținând capul de afiș și triumfând cu Shane Van Gisbergen în rolul principal.

După 12 ore de cursă care au început pe când nici nu se mijea de ziuă deasupra Mount Panorama, mașini de la cinci producători diferiți au ocupat primele cinci poziții ale clasamentului, varietatea fiind cheia și în acest an, deși McLaren a părut mai tot timpul cu o mână fermă pe trofeu și asta încă din calificări. Plutonul, care a fost ușurat de turismele lente din anii precedenți, a fost marcat de mai multe abandonuri dar nu am asistat la vreun accident imens.

Recitalul Tekno Motorsport, cu omul său de frunte (obișnuit din V8) Shane Van Gisbergen, a debutat în sesiunea secundă de calificări când neozeelandezul, a pus McLaren-ul cu numărul 59 în pole position. Un fulgerător 2:01:286 l-a transformat în laureatul premiului Allan Simonsen care se oferă poleman-ului și devenind, totodată, cel mai rapid om pe munte, cu 1,2s mai rapid față de recordul lui Laurens Vanthoor din 2015. Timpul lui Van Gisbergen a fost cu peste o jumătate mai bun decât cel reușit de Rene Rast care a plecat de pe doi cu R8-ul #75 Melbourne Performance.

Primele ore ale cursei au fost controlate de Van Gisbergen care, reușind să treacă cu bine de momentul răsăritului, a legat o serie de tururi rapide, coborând până la un 2:01:67, cu doar 0,3s mai lent decât turul care i-a adus pole-ul. Van Gisbergen i-a predat apoi mașina, după un stint de mai bine de două ore, lui Alvaro Parente. Acesta a continuat în aceeași măsură înainte ca, în ora a patra, să se oprească pe linia de start/sosire cu probleme la sistemul electric care l-au costat pe portughez 45 de secunde. Înainte de acest incident, McLaren avusese o perioadă când un al doilea 650S a ocupat poziția secundă, echipajul #11 Objective Racing abandonând în ora a doua când Warren Luff a lovit zidul la ieșirea din virajul 13.

Audi-urile au fost rapide pe Munte, însă le-a lipsit viteza de vârf
Audi-urile au fost rapide pe Munte, însă le-a lipsit viteza de vârf

În urma lui Van Gisbergen, Maro Engel în SLS-ul #63 a pornit de la jumătatea plutonului, urcând până pe podium, umbrindu-și în acest proces și pe echipierul Thomas Jager din SLS-ul #36. Munca învingătorului din GT Cup-ul de la Macau a fost apoi ascunsă sub preș de ritmul mult inferior al debutantului american Austin Cindric, un tânăr de perspectivă în vârstă de doar 17 ani.

Datorită problemelor echipei Tekno, Bentley s-a aflat la conducere după patru ore, mașinile #10 și #31 ale M-Sport confirmând ritmul arătat și în 2015. Andy Soucek, primul spaniol care a participat vreodată în această cursă, a arătat un ritm excelent, echipierul Matt Bell, aflat tot la primul start pe Mt. Panorama, adaptându-se repede cu întunericul de la start deși piloților nu li s-a oferit șansa să se antreneze după căderea serii.

Audi a avut un început de start pozitiv, deși lipsa de top speed s-a văzut mult mai evident aici decât la Dubai. Lucrurile au început apoi să meargă prost pentru echipajele care au concurat cu noul R8 LMS. Atât echipajele #74 cât și #75 ale Melbourne Performance Center au fost lovite de pene de cauciuc, rezultatul fiind abandonul în ambele cazuri.

Nissan a terminat pe doi și datorită problemelor altor echipe de top, lipsindu-le ritmul în raport cu McLaren
Nissan a terminat pe doi și datorită problemelor altor echipe de top, lipsindu-le ritmul în raport cu McLaren

Maranello Motorsport, care a concurat în categoria de top Pro/Am, a avut un week-end de coșmar, Mika Salo fiind implicat încă din prima buclă într-un incident cu Lamborghini-ul #62. Atât Lambo-ul cât și Ferrari-ul #88 au suferit pagube care au dus la abandon.

Jumătatea cursei venea cu un peisaj complet schimbat în frunte. Ambele Bentley-uri de uzină au fost implicate în incidente până în acel moment, necesitând minute bune de reparații în garaj. Steven Kane a fost cel care a deschis balul, în ora a cincea: a percutat zidul pe Munte, lucru care i-a adus o pană de cauciuc. Până ce mașina #10 a revenit pe pistă, aceasta a pierdut trei poziții și un tur în raport cu liderul. A urmat mai apoi, la mai puțin de 60 de minute distanță, David Russell care a adus Continental-ul cu numărul 31 la boxe cu pagube la partea dreapta-față. Între timp, Kane a reușit să revină în tur cu liderul, anume Nissan-ul #1 înscris de uzină care a plecat abia de pe poziția a 13-a.

Bernd Schneider nu a fost nici el evitat de probleme, germanul veteran intrând prea tare la boxe și lovind echipamentul pit crew-ului. Asta a costat #63 două tururi. Până la finalul ostilităților, echipa a pierdut mașina #36 care a abandonat după un accident pe când Cindric era la volan, americanul având o pană care l-a făcut să piardă controlul. SLS-ul #33 Mishumotors/Martini a fost și el declarat abandon.

Bamber s-a impus cu un Porsche în categoria B
Bamber s-a impus cu un Porsche în categoria B

În ultimele ore, singurul Audi R8 cu șanse la victorie, cel cu numărul 2 al Phoenix Motorsport, a preluat conducerea după o neutralizare. Cursa nu a fost marcată de multe perioade sub safety car, ultimele 90 de minute derulându-se sub steag verde. Pe întreg parcursul celor 12 ore, s-au petrecut 29 de schimbări de lider, un record. Un alt record este acela al distanței, echipajul învingător bifând 297 de tururi, cu unul mai mult decât totalul reușit de Nissan în 2015.

Ordinea aceasta nu a fost și cea finală, Audi-ul pierzând teren în stint-ul final al lui Vanthoor care, aparent, s-a luptat cu niște probleme tehnice. Belgianul a fost nemulțumit întreaga zi de BoP, acuzând lipsa de viteză a Audi-ului care era depășit cu ușurință pe liniile drepte de Bentley, McLaren și Mercedes deși avea un avantaj pe porțiunile virajate. Acesta a căzut până pe 4 la final, cu o poziție în fața SLS-ului #36 al Erebus Motorsport.

McLaren a revenit la conducere în stint-ul final al lui Van Gisbergen și, în ciuda unui drive through venit târziu, neozeelandezul a reușit să termine în fața Nissan-ului #1. Katsumasa Chiyo a mers la maxim în ultimele minute și reușind cel mai rapid tur al mașinii căreia i-a lipsit însă ritmul să se lupte la victorie. Pe trei a venit Bentley-ul #10 al Team M-Sport.

Turismele MARC Cars au dominat categoria Invitational
Turismele MARC Cars au dominat categoria Invitational

Victoria în categoria A/GT3-Am a venit în visteria echipei Melbourne Motorsport prin echipajul #5. Grove Motorsport s-a impus în categoria B (GT3-urile erau în categoria A împărțită între Pro/Am și Am), 911-le GT3 Cup fiind pilotat pe parcursul ostilităților și de Earl Bamber, lucru care a ajutat la performanța dominantă. Ocupantul locului secund a completat cu 15 tururi mai puțin față de învingător. La fel de mare a fost ecartul creat și de MARC Cars Australia care a ocupat primele 5 poziții în clasa I, deși toate turismele echipei au fost implicate în incidente de-alungul cursei.

Succesul echipajului Tekno Motorsport #59 reprezintă primul al echipei în anduranță, dar și prima victorie importantă pentru McLaren în cursele de GT3. Pirelli a repurtat astfel primul triumfla Bathurst. Cu această reușită, McLaren și-a trecut în cont și prima etapă din nou-instituitul GT World Cup din care mai fac parte două curse – cea de la Spa și cea din Malaezia.

Rezultate complete aici 

Surse foto: Bathurst 12h, Porsche Motorsport, Nissan Motorsport, Audi Sport