Formula 1 2015: Hamilton und Mercedes über alles!

Formula 1 2015: Hamilton und Mercedes über alles!

Turul de încălzire

Trebuie să spun de la început că sunt adept al „Teoriei conspiraţiei“. Prin urmare, nimic nu mi se pare întâmplător şi nici coincidenţe nu există. De fiecare dată când am comentat curse din motorsport nu m-au preocupat decât disputele pentru supremaţie. Chiar dacă, de multe ori, în pluton e agitaţie mai mare. Dar nici pe piloţi nu-i interesează altceva în afară de prima poziție. Cea mai recentă declaraţie în acest sens îi aparţine lui Raikkonen, care a recunoscut pe podiumul din Bahrein: “niciodată nu eşti mulţumit când termini pe locul doi”.

Aşa încât, de la revenirea Mercedes în Formula 1 în calitate de constructor, nu am avut nicio îndoială că, mai devreme sau mai târziu, se va ajunge la realizarea faimosului “Deutschland über alles”. Adică, pilot german campion mondial pe o maşină germană, natürlich!

La comeback-ul în lumea formulei regină a lui Michael Schumacher, în 2010, eram ferm convins că vom asista la aşa ceva, plus că pilotul va trece de 100 de victorii în Grand Prix. Din păcate, s-a dovedit destul de repede că Schumi nu era nici pe departe supercampionul de doar câţiva ani mai devreme.

Mai rămânea Rosberg, dar nici el nu părea a fi soluţia câştigătoare. Ar fi fost posibil ca acest deziderat să se împlinească în 2014, când era liderul clasamentului mondial. Numai că, spre cinstea lor, conducătorii echipei germane nu l-au “încurajat” după cele petrecute între el şi Hamilton, pe la mijlocul sezonului. Iar campion a ieşit, cum era şi firesc, englezul.

Aşa s-a ajuns la sezonul recent încheiat.

Contractul

Singura problemă pe care nu o avea rezolvată echipa campioană en titre la începutul turneului mondial, în care pornea de departe cu prima şansă, era prelungirea contractului cu Lewis Hamilton. Pilot care avea toate calităţile pentru a aduce un nou titlu la individual. În plus, acesta este şi posesorul unei inteligenţe pe măsura uriaşului său talent. Toată lumea se întreba de ce nu se semnează, dar nu se primeau decât răspunsuri pur diplomatice.

GP USA F1/2015
Lewis Hamilton a început cu dreptul stagiunea

O dublă în Australia, în etapa de debut, în configuraţia firească, Hamilton, învingător, Rosberg, secundant, avea darul să-i convingă pe germani că nu trebuie să-l piardă pe englez. Mai ales că imediat după aceea a venit şi “duşul” din sauna malaeziană, unde Ferrari a dovedit că nu mai este un adversar oarecare, ci singurul demn de luat în seamă.

După care, în următoarele două ieşiri extra-europene, Lewis s-a impus fără probleme. Fără a forţa, fără a se întrebuinţa serios. În timp ce colegul său de echipă nu s-a arătat niciodată în măsură să-i conteste supremaţia. Pe pistă, fiindcă în afara ei, declarativ, găsea tot felul de motive. Uita însă că lumea nu reţine decât numele învingătorilor.

Pe baza contractului, care nici până atunci nu fusese semnat, speculaţiile vizau faptul că Hamilton ar dori să se precizeze că el este pilotul numărul unu! Ceea ce, nimeni din părţile implicate nu a confirmat vreodată.

Ambreiajul şi altele…

Începând cu prima etapă europeană, Marele Premiu al Spaniei, cei de la Mercedes implementează pe ambele monoposturi un nou model de ambreiaj. Mecanism cu care cine nu se va simţi prea bine? Hamilton, desigur! Care ratează startul, şi va fi nevoit să apeleze la atât de beneficele strategii ale opririlor la boxe pentru a trece în faţă lui Vettel. Dar Rosberg era deja mult prea departe.

După acestă cursă, care a readus pilotului german speranţa la titlul suprem, lumea Formulei 1 a aflat că, în sfârşit, Hamilton şi-a prelungit contractul până la finele lui 2018. Şi nu s-a mai speculat nimic despre clauzele secrete.

În Principat, Lewis îşi dorea atât de mult să se impună, pentru a fi sigur că se află pe urmele idolului său, Senna. Englezul era gata-gata să-şi vadă visul împlinit, în urma unei prestaţii excepţionale, ce nu a lăsat nicio speranţă întregului pluton. Numai că, din nefericire pentru el, tânărul şi talentatul Max Verstappen comite o eroare de pilotaj ce conduce la intrarea Safety car-ului pe circuit. Nu s-ar fi întâmplat nimic în privinţa liderului cursei, dacă în acel moment nu se producea o… ciudată neînţelegere între Hamilton şi echipa de la boxe, în urma căreia acesta intră pentru schimbarea roţilor!! Incursiune pe care nu o face niciunul dintre fruntaşii întrecerii! Rezultatul va fi unul dezastruos pentru el: va trebui să se mulţumească doar cu locul al treilea! După Rosberg şi ferraristul Vettel. Mai jos decât atât nici că se putea concepe. Oare?

Oricum, datorită ambreiajului din Spania şi a bâlbâielii din Golful Piratului, se evitase ceea ce mulţi numesc “uciderea campionatului”. Pe care, altfel ar fi “comis-o” pilotul englez, prin afişarea unei dominaţii hegemonice, exercitată asupra tuturor celorlalţi.

Marşul triumfal pe care-l parcurgea Nico Rosberg a fost întrerupt pentru scurt timp în Canada, de către Hamilton, fireşte. Şi, ca de fiecare dată, germanul găseşte vinovaţi. Mai întotdeauna în afara sa. Dar optimismul îi revine în Austria, unde se impune ca urmare a depăşirii pe care o face în chiar primul viraj al întrecerii, în dauna eternului său adversar. Care mai primeşte şi o penalizare de 5 secunde, pentru încălcarea liniei albe, când a revenit de la boxe. Şi cum un necaz nu vine niciodată singur, Lewis se mai confruntă şi cu o acceleraţie recalcitrantă.

Williams, rareori aproape de Mercedes în 2015
Williams, rareori aproape de Mercedes în 2015

Ultimul start ratat al englezului se va produce în faţă propriilor săi suporteri, pe legendarul Silverstone. Unde, atât el cât şi Nico, au fost depăşiţi de cei doi piloţi ai lui Williams! Ceea ce a avut darul să ne transforme în martorii celei mai spectaculoase întreceri de până atunci. După atâtea şi atâtea runde plictisitoare, guvernate de o monotonie suverană, acum să-i vezi tururi întregi pe Hamilton alergând după Massa, iar Rosberg după Bottas, a fost un adevărat regal. Ce nu se putea petrece decât… într-o monarhie, of course!

Până la urmă, lucrurile au revenit la normal, podiumul fiind ocupat, în ordine, de Hamilton, Rosberg şi… un Ferrari. Al lui Vettel.

Căile progresului

În motorsport, ca să depăşeşti nivelul la care te afli, nu există decât două soluţii: progres tehnic, sau uman. Valabile şi pentru Formula 1.

La Mercedes, lucrurile erau simple. Uman, avea doi piloţi capabili să câştige curse; iar tehnic, problema era sub control. Cine face mai bine decât nemţii motoare turbo? Mă refer exclusiv la curse. Nimeni! Doar japonezii se mai apropie. Să ne amintim de anii ’80 ai Formulei 1. Pe moment, cei de la Honda încă nu sunt la “turaţie maximă”. Dar nici McLaren nu mai are tehnicienii excepţionali de altădată.

Cât despre Red Bull, motorul nu le mai oferă satisfacţie; zic ei. Şi nu mă îndoiesc că nu ar avea dreptate. De altfel, au confirmat-o şi francezii. Care, la rândul lor, arată cu degetul spre maşină. Şi ei au dreptate. Justificată în mare şi de semiretragerea magului Adrian Newey. În plus, mai precis, în minus, nu-l mai au nici pe Sebastian Vettel. Una peste alta, aceştia sunt sub ce erau în 2014.

Până la urmă, cei care au progresat cel mai mult în intersezon au fost ferrariştii. L-au adus la conducerea “gestiunii sportive” pe Maurizio Arrivabene, un personaj din lumea lor, bun organizator, mână de fier, care a produs modificări semnificative în procedurile de lucru “pe traseu”, punând presiune pe corpul tehnic şi insuflând un spirit de echipă ce dispăruse din “manejul” căluţului cabrat. Iar sub aspect uman au făcut un enorm salt înainte înlocuind un dublu campion mondial cu un altul cu patru titluri la activ! O asemenea măsură este benefică de două ori: te întăreşti tu, dar îl slăbeşti şi pe adversar.

Ferrari a arătat din nou ca o echipă sub comanda lui Arrivabene
Ferrari a arătat din nou ca o echipă sub comanda lui Arrivabene

Rezultatele nu au întârziat să se vadă. După surprinzătoarea reuşită malaeziană, şi un cvasiabonament la podium al lui Vettel, a venit strălucitoarea victorie a acestuia din urmă în pusta maghiară. Seb şi Kimi i-au umilit pe piloţii de la Mercedes, depăşindu-i în chiar primul viraj!. Şi nu oricum, ci pe exterior! Băieţi care nu doar că au avut din nou un start greoi, dar au avut prestaţii anonime, de neînchipuit, pe tot parcursul unei întreceri totuşi disputate. Cei doi au terminat la aproape un minut de învingător! Nimeni altul decât Vettel. Iar locurile au fost atât de modeste, încât nu credeam că i-am fi putut vedea vreodată suferind o asemenea umilinţă.

Singurul dintre ei care îşi revine după aceast veritabil dezastru este tot Hamilton. Englezul poate că în contractul său cu echipa nu este nominalizat drept “numărul 1”, cum se specula, dar în realitate, pe teatrul de operaţiuni, aşa este. De departe. El s-a impus atât în Belgia cât şi în Italia, unde Rosberg a avut ghinionul să-l lase motorul!

Perioada fastă pentru Ferrari se va încheia în Singapore, pe un traseu ce nu favorizează depăşirile. O altă cursă de uitat pentru cei de la Mercedes, plasaţi abia pe linia a treia la start!? Cu deosebire pentru Hamilton, constrâns la abandon de… motor. Şi dacă a triumfat Ferrari, la volan se afla acelaşi Vettel.

Atacuri la baionetă

Pentru a se pune la adăpost de cine ştie ce altă mezaventură tehnică, sau eroare umană, ce ar fi putut surveni spre finalul campionatului, încât să-i pericliteze obţinerea titlului cu numărul trei, un vis al său din copilărie, legat tot de Senna, Lewis decide să iasă la luptă făţişă. Şi împotriva cui, dacă nu a colegului său de echipă.

Prima ocazie ce i se oferă este cursa din arhipelagul nipon. Unde tranşează în favoarea sa disputa cu Nico, imediat ce s-a dat startul, în cel de-al doilea viraj. Şi, o dată cu aceasta, şi victoria. După care îi mai vede pe cei doi tradiţionali companioni ai săi la şampania de pe podium, Rosberg şi Vettel, doar la premiere.

Cea mai mare cupă de șampanie pentru triplul campion mondial!
Cea mai mare cupă de șampanie pentru triplul campion mondial!

Atacul devastator al lui Hamilton este hulit de Nico. Dar “agresiunea” se va repeta două curse mai târziu, la Austin, în SUA. De data acesta în chiar primul viraj. Şi din nou, cel care a cedat a fost tot el, Rosberg. Frustrant. Lewis însă era hotărât. Era de neoprit. Dar când n-a fost aşa? Acolo însă lucrurile stăteau cu totul altfel. În State avea şansa să devină deja campion mondial. Ceea ce, matematic s-a şi întâmplat. Declaraţia sa de la finalul cursei este pe deplin edificatoare asupra motivaţiei cu care se aşează de fiecare dată la volan: “oriunde concurez, vreau să câştig”. Asupra atacurilor din cursa precedentă, din Rusia, nu am pomenit. Au existat, dar nu au fost victorioase. Au fost două, dar lipsite de reuşită. Însă, şansa i-a surâs doar câteva tururi mai târziu, când Nico a abandonat datorită pedalei de acceleraţie. Aşa încât, drumul spre victorie devenise liber de orice “obstacol” mobil.

Prolog la Deutschland über alles?

Revenind la recent citata declaraţie a lui Hamilton, nu avem de ce să ne îndoim. Cu toate că, practic, nu întotdeauna dovedeşte că ar fi aşa. Uneori, chiar deliberat!

Ultimele trei curse ale sezonului s-au încheiat cu tot atâtea duble Mercedes, doar că într-o configuraţie “contra naturii”, cu Rosberg înaintea lui Hamilton. Pe de o parte, în favoarea pilotului german a lucrat şi deconcentrarea englezului, petrecută imediat după Austin. Se zice că timp o săptămână, Lewis nici nu a vrut să audă de curse! Dar mai stringentă era o problemă destul de delicată, ce obliga. Exista posibilitatea ca în clasamentul final al campionatului, între cei doi piloţi Mercedes să se infiltreze Vettel. Pentru gruparea germană, aşa ceva era de neacceptat. Lewis şi-a înţeles rolul, iar în Mexic nu şi-a mai atacat colegul în primul viraj, aşa cum a lăsat în prima fază impresia. Şi nici după. A pilotat apatic, dar controlând seniorial maşinile din spatele său.

GP USA F1/2015
Hamilton a îndeplinit baremul acolo unde se simte cel mai bine – în Statele Unite

Singura tresărire de orgoliu ar fi putut-o avea la Abu Dhabi, dar o altă nepotrivire de păreri între el şi echipa de la boxe în privinţa ultimul schimb de roţi l-a pus în situaţia de a nu se putea implica în lupta pentru primul loc. Poziţie pentru care, Nico nu avea niciun adversar. Nicio ameninţare. Lewis ar fi fost singurul ce-o putea face, fiindcă ierarhia finală fusese salvată.

Aşadar, totul s-a sfârşit cu bine: Mercedes a devenit din nou campioană la echipe, iar Hamilton, încă o dată la piloţi. Secondat, fireşte, de Rosberg. Un triumf total.

Oare aceste ultime trei Mari Premii, sfârşite toate aşa cum le place nemţilor, ca nişte veritabile “Deutschland über alles”, să prefigureze pe cel care va domina sezonul din 2016? Dacă se va întâmpla, atunci am putea crede că speculaţiile conform cărora Lewis ar fi vrut să fie desemnat prin contract, prim-pilot, erau întemeiate. Ceea ce nu vrea să însemne că Nico nu ar fi capabil să învingă în luptă directă, deschisă.

Profeţii cu plus şi minus

La începutul campionatului, Hamilton prevedea că îi va fi mai greu decât în 2014, şi nu va putea repeta performanţa de a totaliza acelaşi număr de victorii. Şi a avut dreptate, a obţinut cu una mai puţin!

Arrivabene presupunea că Ferrari se va impune în faţa celor de la Williams şi Red Bull în lupta pentru locul secund în ierarhia echipelor. Aşa s-a şi întâmplat. Cu menţiunea că aceste două grupări nici nu au contat în “disputa” cu echipa peninsulară. Cu team-ul campion au dat bătălii italienii. Cât despre victorii de etapă, Arrivabene a prezis că vor fi două. Dacă se va depăşi această cifră, convins fiind că e imposibil, a declarat că… va alerga gol pe colinele de la Maranello! Aici, s-a înşelat. Au fost trei reuşite. Dar nu şi-a ţinut promisiunea.

Vettel a contribuit la ieșirea Scuderiei din penumbră
Vettel a contribuit la ieșirea Scuderiei din penumbră

Un alt plus important e reprezentat de evoluţiile pline de promisiuni ale foarte tânărului Max Verstappen. Un pilot de urmărit pe viitor.

Iar un minus, fără legătură cu predicţiile, îl constituie binomul McLaren-Honda. În alte timpuri, armă absolută. Mercedes, din aceşti din urmă doi ani, nu a depăşit niciodată procentajul de reuşită al echipei anglo-nipone, din 1988!

Însă, cel mai mare minus, un neajuns major ce persistă cu ostentaţie de ani buni, este monotonia, lipsa de spectacol a “Marelui Circ”. Oare când “procesiunea” se va metamorfoza în “cruciadă”?