Ferrari SF16-H – ac de cojocul Mercedes ?

Ferrari SF16-H – ac de cojocul Mercedes ?

Scuderia Ferrari a devenit cea de-a doua echipă care-și lansează monopostul 2016 după Williams Martini Racing, care o făcuse azi dimineață.

Ca de obicei, lansarea avut loc la Maranello, dar spre deosebire de anul trecut, a fost mult mai scurtă și dacă mi-e permis, mult mai cuprinzătoare. Este ca și cum totul ar fi fost contra cronometru. Fără vorbe lungi, doar strictul necesar. Poate ăsta e și motivul pentru care în primul cadru al transmisiunii a apărut Maurizio Arrivabene cu monopostul gata dezvelit. Lansarea a continuat cu câteva vorbe din partea lui Sebastian Vettel și Kimmi Raikkonen pentru ca la microfon să fie chemați responsabilii de proiect: Mattia Binotto, Simone Resta și James Allison. Primii doi au ieșit la un video-wall și au dat explicații ca elevii în fața profesorilor despre ce au făcut și de ce.

Iată, deci, noul Ferrai SF16-H.

© Ferrari
© Ferrari
© Ferrari
© Ferrari
© Ferrari
© Ferrari
© Ferrari
© Ferrari

Pentru ochiul neavizat, schimbările sunt evidente doar la nivelul paletei de culori și a schemei de vopsire. Ferrari a încercat revenirea la o schemă de culori pe care au mai folosit-o în trecut pe monopostul 312T2 în 1976.

Să trecem acum la partea tehnică.

Aripa față: Identică cu cea folosită la ultima cursă. Este clar că nu aceasta este aripa cu care Ferrari va începe noul sezon competițional, întrucât schimbările aduse părții frontale necesită modificări importante și la aripa față.

Nasul: Aici apare prima noutate pentru monopostul SF16-H. Ferrari a schimbat complet filosofia de design pentru acest element, renunțând la nasul lat și lung în favoarea unuia care este mult mai scurt, dar și mai îngust. Deși se zvonea că nasul va fi o altă interpretare a design-ului celor de la Toro Rosso, el pare mai degrabă să semene cu cel folosit de Williams anul trecut. Protuberanța necesară din cauza regulamentului tehnic se continuă sub nasul propriu-zis cu două strake-uri cu rol de flow conditioner. Așadar, spațiul liber creat la stânga și la dreapta protuberanței permite furnizarea unei cantități de aer mult mai mari spre turning-vanes, splitter și implicit spre difuzor. (1)

Suspensia față: după cum era de așteptat, James Allison a renunțat la sistemul pull-rod care avea avantajul de a fi mai potrivit din punct de vedere aerodinamic dar mai greu de ajustat în favoarea sistemului push-rod pe care toate celelalte echipe l-au folosit anul trecut. (2) Brațul inferior al basculei este asemănător cu cel de anul trecut, iar tija sistemului de direcției este încorporată în brațul fontal al basculei superioare (3). Noua suspensie are nevoie și de noi brake-ducts-uri pentru a optimiza curgerea aerului. (4)

© Ferrari | edit @pentaquark_f1
© Ferrari | edit @pentaquark_f1

Splitter-ul este asemănător cu cel folosit anul trecut, la fel și barge-board-urile. Din nou, acestea sunt componente care mai mult ca sigur că se vor schimba pe parcursul testelor de la Barcelona și vor arăta complet diferit în Australia.

Sidepod-urile sunt complet redesenate. Se păstrează același undercut agresiv în partea frontală care continuă pe toată lungimea acestora (5) și se schimbă complet sidepod flow conditioner-ele (6). Și prinderea acestora de podea a fost modificată (7). Deasupra, conform regulamentului protecțiile la nivelul căștii sunt mai înalte (8) iar evacuările suplimentare de aer cald de la nivelul cockpit-ului au fost suplimentate (9).

© Ferrari | edit @pentaquark_f1
© Ferrari | edit @pentaquark_f1

Mergând spre partea posterioară primul lucru care iese în evidență este coke-bottle-ul (10). În această regiune inginerii au lucrat cel mai mult, monopostul Ferrari SF16-H aducând mai degrabă cu monoposturile McLaren sau Red Bull de anul trecut. S-a încercat reducerea volumului acestei zone cât mai mult posibil pentru a ajuta curgerea aerului spre difuzor. Țelul suprem este acela de a genera cât mai multă apăsare aerodinamică pe puntea spate. Și dacă tot vorbim de puntea spate să spunem că geometria suspensiilor este complet modificată (11) pentru a putea încorpora o cutie de viteze despre care se spune că este revoluționară. Cert este că spațiul liber din partea posterioară (12) este mult mai mare la monopostul SF16-H decât la cel de anul trecut iar acest lucru înseamnă co curgere a aerului cât mai puțin obstrucționată. Podeaua în partea posterioară este asemănătoare cu cea de anul trecut, la fel și tire squirt-urile și ghidurile de flux din dreptul roților motoare. Brake-duct-urile par să fie aceleași de anul trecut, dar cu siguranță se vor schimba.

© Ferrari | edit @pentaquark_f1
© Ferrari | edit @pentaquark_f1

Aripa spate este identică cu cea de anul trecut. În mod sigur și la acest capitol vom vedea modificări, poate încă de la primul test de luni.

Power-unit-ul. Mattia Binotto spune că la capitolul power-unit au avut loc o serie de modificări importante, atât din punct de vedere al arhitecturii cât și din punct de vedere al packaging-ului pentru a ajuta monopostul la capitolul aerodinamică. Așadar, deși detaliile nu au fost făcute publice, inginerii Ferrari au lucrat la camera de combustie – lucru știut de anul trecut când Ferrari a început o colaborare cu austriecii de la AVL – la sistemul de admisie (aici, Ferrari folosește pentru prima oară de când a fost permisă de regulament admisia variabilă) și la sistemul turbocompresor. Zvonurile spun că Ferrari a decis să separe turbina de compresor și schimbe arhitectura power-unit-ului. Astfel, pentru a folosi cât mai eficient un spațiu necesar cât mai mic, inginerii italieni au adus modificări importante și sistemului de răcire care se pare că folosește două intercoolere. Dispunerea radiatoarelor este și ea modificată astfel încât întreg power-unit-ul cu tot cu sistemul de răcire este mai mic.

Evident, pe parcursul testelor din Barcelona inginerii vor testa diverse soluții aerodinamice dar și tehnice, știut fiind faptul că fiabilitatea este absolut esențială.

Tot astăzi au fost prezentate și căștile celor doi piloți, dar și combinezoanele acestora.

© Ferrari | edit @pentaquark_f1
© Ferrari | edit @pentaquark_f1