Bursa licitațiilor: 4 monoposturi Virgin / Marussia

Bursa licitațiilor: 4 monoposturi Virgin / Marussia

Cele mai recente monoposturi de Formula 1 scoase la vânzare aparțin fostei grupări Marussia, care a intrat în administrare judiciară anul trecut. Două dintre acestea au semnificații aparte.

Virgin a fost una dintre cele trei echipe acceptate în F1 la început de 2010, iar Richard Branson a dat tonul inovației prin contractarea lui Nick Wirth, un adevărat pionier în folosirea CAD. Cu 20 de ani în urmă crease Simtek împreună cu Max Mosley și trendul pe care l-au lansat a fost urmat de toate echipele ulterior. În 2010 se ajunsese la posibilitatea reală ca un monopost să fie desenat integral pe calculator, fără modele testate în tunelul de vânt. Desigur, Wirth și-a asumat sarcina și a reușit o treabă decentă, însă punctele au fost inaccesibile pentru Glock și di Grassi, ambii având drept cel mai bun rezultat locul 14.

Marussia s-a implicat financiar în gruparea lui Branson la finele acelui prim sezon, iar al doilea monopost a fost realizat tot de Wirth, pe baza studiilor CFD. Alături de Glock a venit belgianul d’Ambrosio și din nou nu s-a putut urca mai sus de locul 14, echipa fiind codașa stagiunii 2011, în spatele celor de la HRT.

Timo Glock a părăsit corabia și a fost înlocuit de (banii lui) Charles Pic în 2012. Francezul a fost acuzat de echipă la runda finală din Brazilia că i-ar fi permis lui Petrov o depășire prea facilă, care a echivalat cu un aflux financiar considerabil aferent locului 10 la constructori. Pic avea un contract cu Caterham pentru următoarea stagiune, așa că teoria conspirației nu e atât de fantezistă. Abordarea lui Wirth fusese prea radicală, așa că Pat Symonds acceptase să revină după Crashgate și își asumase designul pentru 2012, încântând ochiul cu unul dintre puținele monoposturi fără nasul în trepte.

Cel mai recent monopost Marussia scos la licitație este cel din 2013, desenat tot de Symonds și pilotat de Jules Bianchi și Max Chilton. A fost prima mașină a echipei care avea sistemul KERS și, în sfârșit, Marussia a învins Caterham, grație unui loc 13 al lui Bianchi la Sepang. Tocmai faptul că regretatul francez a pilotat acest monopost face ca valoarea acestuia să fie mai ridicată față de anterioarele.

Se așteaptă ca primele trei să se adjudece cu aproximativ 150.000 lire fiecare, iar cel al lui Jules cu vreo 200.000 lire. Din păcate, niciuna dintre mașinile Marussia nu vine și cu motorul Cosworth montat și nici nu este indicat codul de șasiul la vreuna, pentru a ști dacă nu cumva achiziționăm monopostul lui Chilton și nu al lui Bianchi. Ironic, nu?

Toate detaliile sunt cuprinse în broșura casei de licitații John Pye.