MotoGP 2016: Toată lumea vorbește despre Ducati

MotoGP 2016: Toată lumea vorbește despre Ducati

Fie că este vorba de numele motocicletei, de găselnițele aerodinamice sau de un pilot de teste cu trecut glorios, Ducati a reușit să fie subiectul preferat al pre-sezonului și multe se așteaptă de la italieni în acest an.

Sezonul trecut a început cu Andrea Dovizioso în pole în Qatar și de trei ori la rând pe locul secund în primele curse ale anului. Glonțul din Bologna a cules roadele avantajelor date de regulament, însă amenințarea lui Dovi s-a stins ulterior și după un loc 3 la Le Mans au urmat 13 curse dezamăgitoare, în care doar ploaia de la Silverstone l-a mai readus pe un podium pe care nici măcar n-a fost cel mai bine clasat Ducati, dată fiind performanța de excepție a lui Petrucci pe un prototip de generație veche, GP14.

Din fericire pentru Gigi dall’Igna și compania, Andrea Iannone a preluat ștafeta de la Dovi și a deranjat adesea ordinea cvartetului fruntaș Honda-Yamaha, cel mai strălucit moment venind în Australia. Cu toate acestea, sezonul s-a încheiat fără victorie pentru Ducati, pentru al cincilea an la rând. Ce mult timp a trecut de la Phillip Island 2010, când Stoner triumfa pentru ultima oară pentru italieni!

Intențiile constructorului din Bologna sunt însă deosebit de serioase, ceea ce s-a văzut în momentul în care au considerat că merită să-l atragă pe Stoner înapoi în echipă, chiar dacă momentan nu se pune problema ca australianul să fie titularizat. Contribuția sa în calitate de tester este apreciabilă, iar valoarea mediatică a tuturor speculațiilor referitoare la posibila sa revenire păstrează Ducati în atenția presei chiar și atunci când nu se întâmplă nimic pe circuite.

Stoner a văzut cam pe unde se află în raport cu Lorenzo, Marquez și compania în testul de la Sepang, unde s-a acomodat imediat și a reușit să fie cel mai rapid din grupul Ducati într-o zi. Zvonurile merg mai departe și îi antrenează pe alții, de vreme ce se spune că italienii au nevoie de un ”extraterestru” pentru a ataca titlul, în momentul în care motocicleta va fi suficient de competitivă. Prezența lui Stoner ar putea fi doar un catalizator pentru ca cei doi Andrea să dea tot ce pot, însă dacă Lorenzo sau Marquez ar simți nevoia unei schimbări, Dovizioso are de ce să se teamă de locul său.

Ducati a prezentat motocicleta pentru noul sezon și nu miră pe nimeni faptul că aceasta prezintă accesoriile aerodinamice cu care am început să ne obișnuim încă de anul trecut. Specialiștii le consideră inestetice, dar și periculoase, iar faptul că nu au vreo legătură cu producția de stradă ar putea fi ultimul cui bătut în sicriul acestora. Toate semnele indică o interdicție a aripilor (strakes) la finele anului, ceea ce pare ușor contrastant cu ideea de ”prototip”.

Până la urmă, e o chestiune de gust și mă declar un fan al unei asemenea soluții inedite din punct de vedere vizual. La fel ca frenezia aerodinamică din Formula 1 a anilor 2006-2008, care pe unii i-a fascinat iar pe alții i-a făcut să se îngrozească, Ducati a dat tonul unei posibile revoluții. Și Yamaha a testat o soluție similară, însă Rossi și Lorenzo n-au fost impresionați de câștiguri. Ochiul neinstruit s-ar gândi la aerodinamică în sine, la o posibilă creștere a vitezei pe viraje, însă principalul rol al perechilor de aripi este reducerea perioadelor de wheelie la reaccelerare – cu cât e mai repede pusă jos (și încărcată) roata față, cu atât mai bine.

Rămâne de văzut cum se vor comporta aripile în lupta corp la corp și dacă se vor desprinde cu ușurință. Crutchlow declara la Sepang că s-ar mira ca Ducati să nu câștige pe terenul predilect din Qatar, în pofida avansului etalat atunci de către Yamaha. În orice caz, dacă vor fi trei uzine, nu doar două în lupta la vârf, avem cu toții de câștigat.