F1 2016: Primul test de iarnă și indiciile furnizate

F1 2016: Primul test de iarnă și indiciile furnizate

“Există minciuni, minciuni nenorocite şi apoi vin statisticile” spune o axiomă veche din lumea motorsportului.

Aplicând regula superficială a cifrelor seci, am ajunge la concluzia profund greşită că în testele de la Barcelona am asistat la recitalul unui Ferrari foarte rapid, un Mercedes incredibil de fiabil, în timp ce Mclaren este într-un progres enorm. Dar ce se ascunde în spatele acestei imagini generale? A făcut Ferrari un pas atât de mare în faţă încât să poată contesta supremaţia Mercedes în mod regulat? Ori noul W07 va copia ceea ce înaintaşii W05 şi W06 au făcut atât de eficient în 2014 şi 2015? Putem asista la o răsturnare a ierarhiilor sau măcar o repoziţionare a forţelor? Să fim modeşti şi să recunoaştem că nu suntem posesorii adevărului absolut, dar măcar putem încerca să desluşim firele şi să oferim o imagine cât mai aproape de realitate.

Ziua 1

Barcelona a dat startul oficial al sezonului 2016. Ca de obicei înainte de afişarea luminii verzi pe semaforul de la capătul liniei boxelor, mai multe echipe au ales să-şi prezinte şi fizic monoposturile cu care vor concura în noul sezon.

Prima zi este în general una de verificare foarte atentă a tuturor sistemelor întrucât este prima dată când componentele lucrează împreuna în afara bancului de probe. Este ziua în care se identifică de cele mai multe ori eventualele probleme.

Cel mai rapid în prima zi a fost germanul Sebastian Vettel. Timpul său a fost stabilit pe pneuri Medium, el parcurgând traseul din Barcelona de 69 de ori. Ferrari nu a întâmpinat probleme majore la monopost. S-au făcut măsurători de corelare a parametrilor aerodinamici din teren cu informaţiile furnizate de computerele din tunelul de vânt.

Locul doi i-a revenit campionului mondial en-titre, Lewis Hamilton. Mercedes a declarat încă de la începutul zilei că ei urmăresc ca monopostul W07 să fie extrem de fiabil. Iar pentru asta, Paddy Lowe a stabilit ca în fiecare zi mașina să parcurgă între 600 şi 800 de kilometri. Zis şi făcut. Hamilton a adunat 150 de tururi fără niciun fel de problemă. Pneurile folosite de Mercedes au fost cele Medium.

În spatele britanicului s-a clasat Daniel Ricciardo pentru Red Bull. Ziua a început cu o întârziere pentru echipa lui Christian Horner, dar în cele din urmă australianul a reuşit să adune 80 de tururi.

Valtteri Bottas a fost al patrulea pentru Williams, iar imediat în spatele său, pilotul de rezervă al celor de la Force India, Alfonso Celis jr. Timpul lui Celis a fost stabilit pe pneuri Soft. De notat că prima de zi de teste a reprezentat şi debutul în F1 al mexicanului Celis jr.

La fel ca Red Bull, McLaren a început ziua cu o pauză. Cu toate acestea, Jenson Button, a terminat cu 84 de tururi efectuate. Dacă e să facem o comparaţie cu testele de anul trecut observăm că cel puţin la capitolul tururi efectuate McLaren a făcut un mare pas înainte. Anul trecut după primele 4 zile de teste, echipa lui Ron Dennis reuşea doar 80 de tururi.

Monopostul STR11 al celor de la Toro Rosso şi-a făcut apariţia pe pistă fără o prezentare propriu zisă şi deşi acesta a fost complet anost ca schemă grafică, a făcut totuşi o impresie bună la capitolul noutăţi tehnice. Dar toate la timpul lor. Carlos Sainz a fost desemnat să piloteze în prima zi, iar spaniolul a stabilit al 7-lea timp al zilei cu doar 55 de tururi completate. După amiază, programul italienilor a fost scurtat din cauza unei probleme la cutia de viteze a monopostului STR11.

Sauber a venit la Barcelona cu monopostul din 2015, iar Marcus Ericsson a stabilit al 8-lea timp. Echipa elveţiană a declarat încă dinainte de Barcelona că noul monopost C35 va fi văzut abia la ultimul test din pre-sezon.

De departe, senzaţia primei zile de test a fost echipa nou intrată în campionat, Haas F1. Echipa lui Gene Haas nu a întmpinat niciun fel de problemă mecanică. Monopstul s-a dovedit a fi fiabil încă de la început. Probabil ar fi putut parcurge mai mult de 31 de tururi, dar o problemă la montanţii aripii faţă a făcut ca monopostul VF-16 să stea mai mult în garaj.

Lanterna roşie a primei zile a fost noua echipă de uzină, Renault. Monopostul RS16 pilotat de Jolyon Palmer a parcurs doar 37 de tururi inginerii având de furcă cu mai multe sisteme software ale noului monopost francez.

Clasament oficial ziua 1

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center|center|center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]

Poziția, Pilot, Echipa, Timp, Ecart, Tururi, Pneu

1,Sebastian Vettel,Ferrari SF16-H,01:24.939s, ,69,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

2,Lewis Hamilton,Mercedes W07,01:25.409s,+0.470s ,156,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

3,Daniel Ricciardo,Red Bull RB12,01:26.044s,+1.105s ,87,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

4,Valtteri Bottas,Williams FW38,01:26.091s,+1.152s ,80,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

5,Alfonso Celis jr.,Force India VJM09,01:26.298s,+1.359s ,58,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

6,Jenson Button,McLaren MP4-31,01:26.735s,+1.796s ,84,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

7,Carlos Sainz,Toro Rosso STR11,01:27.180s,+1.796s ,55,[attr style=”background-color:#272727″]Prototip Medium

8,Marcus Ericsson,Sauber C34,01:27.555s,+2.241s ,88,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

9,Pascal Wehrlein,Manor MRT05,01:28.292s,+2.616s,54,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

10,Romain Grosjean,Haas VF-16,01:28.399s,+3.460s,31,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

11,Jolyon Palmer,Renault RS16,01:29.356s,+4.417s,37,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

[/table]

Ziua 2

Ziua a doua de teste a fost „câştigată” de Sebastian Vettel. Germanul de la Ferrari a încercat noile pneuri Ultrasoft aduse de Pirelli. Vettel a fost cu aproape două secunde mai rapid decât timpul de pole position stabilit de Nico Rosberg anul trecut în M.P. al Spaniei. E drept că pole position-ul de anul trecut a fost stabilit pe pneuri Medium.

Faţă de prima zi, Ferrari a reuşit să parcurgă 126 de tururi, dar în stint-uri relativ scurte. A apărut şi zvonul că monopostul SF16-H s-ar supraîncălzi, de unde şi stint-urile scurte pentru german. Sfârşitul primei zile s-a încheiat prematur cu 5 minute înainte de final când monopostul lui Vettel s-a oprit în virajul 3. Echipa a declarat că s-a făcut un „dry-run test”. Monopostul a rămas fără benzină.

Locul 2 i-a revenit australianului de la Red Bull, Daniel Ricciardo. Având o zi mai productivă decât prima, el a parcurs 112 tururi, cel mai bun dintre ele fiind realizat pe pneuri Ultrasoft. Sergio Perez s-a clasat al treilea cu monopostul Force India. Nici nu a fost foarte greu, având în vedere că timpul său a fost reuşit cu pneurile Supersoft.

Nico Rosberg a preluat ştafeta de la Lewis Hamilton şi a depăşit recordul acestuia de 156 de tururi, germanul oprindu-se la cota 172. Monopostul Mercedes se dovedeşte a fi extrem de fiabil, echipa germană reuşind peste 300 de tururi în doar două zile de test. Toate cu acelaşi power-unit.

Marcus Ericsson a fost al 5-lea, urmat de finlandezul Valtteri Bottas. Esteban Gutierrez a fost al 7-lea pentru Haas F1, inginerii aducând pentru a doua zi de teste o aripă nouă cu montanţii întăriţi. Fiabilitatea monopostului l-a bucurat pe patronul Gene Haas, Gutierrez parcurgând circuitul catalan de 79 de ori.

Pascal Wehrlein a fost al 8-lea pentru Manor urmat de Fernando Alonso care pilota pentru prima oară monopostul McLaren MP4-31. Spaniolul a reuşit 119 tururi, un record pentru echipa britanică. Problemele Renault au continuat şi în ziua a doua. Monopostul RS16 s-a oprit la ieşirea de la boxe la 45 de minute de la reluarea sesiunii după pauza de prânz şi nu a mai ieşit pe pistă până la sfârşitul zilei. Max Verstappen s-a clasat al 11-lea, el parcurgând în total 121 de tururi.

Clasament oficial ziua 2

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center|center|center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]

Poziția, Pilot, Echipa, Timp, Ecart, Tururi, Pneu

1,Sebastian Vettel,Ferrari SF16-H,01:22.810s,,126,[attr style=”background-color:#272727″]Ultrasoft

2,Daniel Ricciardo,Red Bull RB12,01:23.525s,+0.715s,112,[attr style=”background-color:#272727″]Ultrasoft

3,Sergio Perez,Force India VJM09,01:23.650s,+0.840s,101,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

4,Nico Rosberg,Mercedes W07,01:24.867s,+2.057s,172,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

5,Marcus Ericsson,Sauber C34,01:25.237s,+2.427s,108,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

6,Esteban Gutierrez,Haas VF-16,01:25.524s,+2.714s,79,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

7,Valtteri Bottas,Williams FW38,01:25.648s,+2.838s,134,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

8,Pascal Wehrlein,Manor MRT05,01:25.925s,+3.115s,71,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

9,Fernando Alonso,McLaren MP4-31,01:26.082s,+3.272s,119,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

10,Jolyon Palmer,Renault RS16,01:26.189s,+3.379s,42,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

11,Max Verstappen,Toro Rosso STR11,01:26.539s,+3.729s,121,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

[/table]

Ziua 3

Ziua a treia de teste la Barcelona a adus şi o primă surpriză. Nico Hulkenberg a fost primul pentru Force India, timpul său de 1m23.110s fiind stabilit cu pneurile Supersoft. Normal, veţi spune. Ceilalţi au rulat numai pe pneuri Sot sau Medium. Dar este mai mult decât atât. Timpul lui Hulkenberg a fost mai bun decât timpul lui Vettel cu Supersoft din prima zi de teste şi ceea ce este şi mai interesant este că a bătut chiar și timpul lui Ricciardo cu pneuri Ultrasoft. Cât de rapid este monopostul Force India? Vedem în analiza de mai jos.

Echipa lui Gene Haas a produs surpriza zilei: Romain Grosjean s-a clasat al doilea. Francezul a stabilit cel mai bun timp al său pe pneuri Soft. Este evident că diferența de peste 2 secunde și jumătate între cele două compoziții de pneu nu este reală, dar și așa…

Ferrari a avut o zi proastă. După ce cu o zi înainte, chiar la sfârșitul sesiunii Sebastian Vettel a rămas fără benzină, în a treia zi, inginerii au detectat o problemă la sistemul de alimentare cu combustibil al monopostului SF16-H. Raikkonen a debutat deci cu stângul al Barcelona. A reușit totuși să facă trei tururi necronometrate înainte de pauza de masă. După amiaza l-a găsit pe finlandez foarte ocupat. În cele 4 ore rămase a parcurs 78 de tururi, cel mai bun dintre ele clasându-l la finalul zilei pe locul 3. Kimi a folosit numai pneuri Medium.

Kevin Magnussen a fost la 4-lea pentru Renault reușind 111 tururi. Echipa franceză a depășit problemele din prima zi și se pare că din punct de vedere al fiabilității monopostului este pe drumul cel bun. Dar atât.

Mercedes a decis ca în ultimele două zile Nico Rosberg și Lewis Hamilton să piloteze fiecare câte jumătate de zi. De ce? Răspunsul oficial a fost că monopostul W07 este atât de fiabil încât poate să ruleze și câte 200 de tururi pe zi fără oprire. Ceea ce duce la extenuarea piloților. Iar pentru a preveni acest lucru, piloții vor face cu rândul la volanul monopostului. Germanul a terminat ziua pe locul 5, folosind și de data asta numai pneuri Medium.

Carlos Sainz a fost al șaselea pentru Toro Rosso, echipa din Faenza fiind campioana zilei la numărul de tururi parcurse. 161. Toate cu același pilot. Felipe Nasr a fost al 7-lea iar Lewis Hamilton al 8-lea. Mercedes a reușit 162 de tururi per total, cu unul mai mult decât cei de la Toro Rosso.

Red Bull s-a clasat pe locul 9 cu Daniil Kvyat iar Felipe Massa pe un nemeritat loc 10 în urma a 109 tururi parcurse. McLaren a continuat parcursul oscilant. În cea de-a treia zi a reușit doar 51 de tururi cu Jenson Button și asta din cauza unei probleme la power-unit. Ziua s-a terminat prematur pentru McLaren. Rio Haryanto a fost ultimul pentru Manor, indonezianul scriind o pagină de istorie pentru țara sa. 78 de tururi pentru el.

Clasament oficial ziua 3

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center|center|center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]

Poziția, Pilot, Echipa, Timp, Ecart, Tururi, Pneu

1,Nico Hulkenberg,Force India VJM09,01:23.110s,,99,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

2,Romain Grosjean,Haas VF-16,01:25.874s,+2.764s,82,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

3,Kimi Raikkonen,Ferrari SF16-H,01:25.977s,+2.867s,78,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

4,Kevin Magnussen,Renault RS16,01:26.014s,+2.904s,111,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

5,Nico Rosberg,Mercedes W07,01:26.084s,+2.974s,74,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

6,Carlos Sainz,Toro Rosso STR11,01:26.239s,+3.129s,161,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

7,Felipe Nasr,Sauber C34,01:26.392s,+3.282s,115,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

8,Lewis Hamilton,Mercedes W07,01:26.421s,+3.311s,88,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

9,Daniil Kvyat,Red Bull RB12,01:26.497s,+3.387s,74,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

10,Felipe Massa,Williams FW38,01:26.712s,+3.602s,109,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

11,Jenson Button,McLaren MP4-31,01:26.919s,+3.809s,51,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

12,Rio Haryanto,Manor MRT05,01:28.249s,+5.139s,78,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

[/table]

Ziua 4

Kimi Raikkonen a readus Ferrari pe primul loc în clasamentul oficial al zilei ultimei zile de test de la Barcelona. Finlandezul a avut mult de lucru având în vedere că Ferrari a pierdut practic jumătate de zi de test cu o zi înainte. Timpul său cel mai bun a fost reușit cu pneuri Ultrasoft spre sfârșitul sesiunii.

Daniil Kvyat a fost al doilea pentru Red Bull, tot cu pneuri Ultrasoft. El a condus marea majoritate a timpului pe tabelă până să fie depășit de Kimi Raikkonen. 90 de tururi pentru el. Alfonso Celis jr. a fost al treilea pentru Force India într-o sesiune care a arătat încă o dată că monopostul VJM09 se preconizează a fi „the best of the rest”.

Magnussen a avut încă o dată o zi plină. 153 de tururi pentru danez și locul 4 la general. Timpul său a fost obținut pe pneuri de compoziție Soft. Max Verstappen a fost al 5-lea și a adunat 110 tururi. Olandezul a fost cel mai rapid pe pneurile Medium.

Felipe Nasr a fost al 6-lea pentru Sauber, iar în urma sa duo-ul Mercedes Rosberg-Hamilton: Nico locul 7 și Hamilton locul 8. A fost o zi de evaluare aerodinamică pentru echipa lui Toto Wolff. Mercedes a testat un nou nas, o aripă față nouă și un S-duct diferit de orice am văzut pe monoposturile actuale.

Massa a fost al 9-lea pentru Williams, dar a rulat în principal cu pneurile Hard, iar Esteban Gutierrez a fost al 10-lea pentru Haas. Program diferit pentru mexican față de zilele precedente. Rio Haryanto a fost al 11-lea într-o zi în care a primit și botezul barierelor de protecție.

Fernando Alonso a fost ultimul pentru McLaren. Doar 3 tururi pentru asturian. Monopsotul MP4-31 a suferit o scurgere de lichid hidraulic. Staff-ul echipei avea să declare că incidentul a fost unul minor dar că din cauza locului unde a avut loc scurgerea și din cauza spațiului extrem de îngust, a fost necesară demontarea întregului power-unit pentru remedierea problemei. Timp insuficient pentru a mai ieși pe pistă.

Clasament oficial ziua 4

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center|center|center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]
Poziția, Pilot, Echipa, Timp, Ecart, Tururi, Pneu
1,Kimi Raikkonen,Ferrari SF16-H,01:23.477s,,80,[attr style=”background-color:#272727″]Ultrasoft
2,Daniil Kvyat,Red Bull RB12,01:24.293s,+0.816s,96,[attr style=”background-color:#272727″]Ultrasoft
3,Alfonso Celis jr.,Force India VJM09,01:24.840s,+1.363s,75,[attr style=”background-color:#272727″]Soft
4,Kevin Magnussen,Renault RS16,01:25.263s,+1.786s,153,[attr style=”background-color:#272727″]Soft
5,Max Verstappen, Toro Rosso STR11,01:25.393s,+1.916s,110,[attr style=”background-color:#272727″]Medium
6,Felipe Nasr,Sauber C34,01:26.053s,+2.576s,121,[attr style=”background-color:#272727″]Soft
7,Nico Rosberg,Mercedes W07,01:26.187s,+2.710s,86,[attr style=”background-color:#272727″]Medium
8,Lewis Hamilton,Mercedes W07,01:26.295s,+2.818s,99,[attr style=”background-color:#272727″]Medium
9,Felipe Massa,Williams FW38,01:26.483s,+3.006s,54,[attr style=”background-color:#272727″]Soft
10,Esteban Gutierrez,Haas VF-16,01:27.802s,+4.325s,89,[attr style=”background-color:#272727″]Prototip Medium
11,Rio Haryanto,Manor MRT05,01:28.266s,+4.789s,51,[attr style=”background-color:#272727″]Soft
12,Fernando Alonso,McLaren MP4-31,,,3,
[/table]

Cine are cel mai reuşit Power Unit?

  • Aici lucrurile sunt destul de clare, chiar dacă impresia lăsată observatorilor avizaţi de pe margine este puţin diferită. La ieşirea din ultimul viraj Mercedes W07 şi Ferrari SF-16H se avântă cu egal aplomb către linia de sosire viteza atinsă la trecerea acesteia fiind aproximativ egală. Asta denotă că ambele PU sunt comparabile în privinţa dezvoltării puterii în banda inferioară şi mediană. De aici lucrurile se schimbă însă. Nico Rosberg a atins în speedtrap 339.6km/h, Vettel numai 331.4km/h. La prima vedere asta înseamnă un avantaj Mercedes în privinţa puterii la capătul benzii şi un ers ceva mai eficient. Ȋnsă imediat în spatele lui Nico a venit un Sauber motorizat de italieni: 338.5km/h, iar debutanţii de la Haas au atins şi ei 337.5km/h. Doar că ambele sunt monoposturi mai low-drag ca Mercedes şi Ferrari, deci comparaţia e doar parţial validă. Williams-ul a fost exact la nivelul Sauber-ului, FW38 generând mai multă apăsare ca Sauber-ul conform insiderilor.
  • Ȋncă o menţiune semnificativă: de la linia de start şi până în punctul de măsurare al vitezei de vârf (distanţă de 400m) Mercedes a câştigat 50,6km/h în ziua de luni, 53.2km/h în ziua de marţi, 52.6km/h miercuri şi 49.3km/h joi, aplicând schimbări minimale ale set-up-ului. Pentru Ferrari cifrele nu arată atât de bine: 42.4km/h, 42.8km/h, 42.8km/h şi în sfârşit 47.0km/h în ultima zi. Situaţia se schimbă dramatic în sectoarele 1 şi 2 unde Ferrari domină Mercedes W07, cu 283.4km/h faţă de 275.5km/h, respectiv 275.5km/h versus 270.6km/h. Hulkenberg a fost surpins în primul sector cu 284.9km/h dar sursele spun că ar fi ratat frânarea în acel punct. Imediat după Ferrari a venit RedBull, modestă în speedtrap, dar per ansamblu având unul dintre cele mai mai echilibrate şasiuri.
  • Concluzia care se impune e că Mercedes deţine superioritatea în privinţa puterii brute, fiind superior PU Ferrari în privinţa eficienţei ers, dar diferenţele sunt mai mici decât în 2015. Conform analizelor acustice efectuate de auto motor und sport, coroborate cu discuţiile avute de Mark Hughes cu mai mulţi ingineri, puterea totală dezvoltată de hibridul Mercedes este de 950CP, Ferrari urmează cu 930CP (Hughes e mai generos şi le acordă chiar 950), apoi Renault ce a atins pragul de 900CP, Honda fiind din nou codaşă cu 850CP.

Cât de mult a progresat Ferrari?

  • Mai întâi aspectele pozitive: „împachetarea” spatelui e mai reuşită ca în 2015, s-a trecut la popularul nas scurt, suspensia faţă este pushrod, iar prin asta comportamentul subvirator al predecesorului SF-15T a fost anulat aproape în totalitate. Cei care au stat răbdători pe marginea pistei în zona virajelor 2-3 au observat că monopostul roşu are puntea faţă mult mai bine plantată, este neutru în parcurgerea virajelor şi aproape nu ai ce alege între el şi Mercedes W07 în acea zonă.
  • Pe zonele de acceleraţie PU are la fel de multă vână ca şi cel Mercedes, tracţiunea este pe acelaşi palier cu RBR iniţial, apoi doar motorizatele Mercedes pot ţine pasul. Dar cât de mare este câştigul realizat de Scuderie? Raportat la SF15-T acesta este mai mult decât decent, iar dacă un taciturn precum Kimi Raikkonen spune că maşina se simte excelent, mai ales în ce priveşte răspunsul punţii faţă, nu putem decât să-l credem pe cuvânt. Sursele italiene (mereu cam optimiste) susţin că timpul etalon de 1’22”8 al lui Vettel a fost realizat cu 50kg de combustibil, sursele germane vorbesc de un ecart ce se menţine la 0.3-0.4s/tur la Barcelona faţa de Mercedes, în timp ce pentru MotorSport Magazine (Mark Hughes) diferenţa de performanţa este infimă.
  • Ȋn epocile lui Ascari, Gilles şi Schumacher un astfel de ecart era anulat de abilitatea celui de la volan, acum va fi mult mai greu. Ȋn plus Ferrari nu a reuşit să acopere decât jumătate din numărul de km realizaţi de Hamilton şi Rosberg. Din nou se va miza pe o uzură mai redusă a pneurilor raportat la concurenţă, diferenţele mai ales pe pneurile cele mai moi nefiind deloc neglijabile. Ferrari este clar a doua forţă în acest moment, iar avantajul Mercedes s-a diminuat cu mai mult de jumătate faţă de 2015. Cert este că al doilea test va fi de o importanţă crucială pentru Scuderie şi milioanele sale de tifossi.

Mclaren-Honda nu stă deloc pe roze

  • „Modul în care se face livrarea puterii s-a îmbunătăţit considerabil,” declara Jenson Button. „Dar mai avem mult de lucru în ce priveşte Power Unit-ul, mai ales ca încă suntem în spate ca putere brută”. Iar cea mai palpabilă dovadă este viteza maxima atinsă de monopostul anglo-japonez pe linia dreapta de 1.1km: 324.3km/h, cu peste 15km/h sub Mercedes W07. Nici în sectorul 1 lucrurile nu stau mai bine, cu 279km/h depăşind doar Manor , pentru ca pe sectorul 2, la capătul La Caixa să se infiltreze în spatele RBR, dar în faţa Renault, Haas, Manor şi… Mercedes.
  • Motorul încă suna uşor gâtuit, iar forţa de împingere este cea mai modestă dintre toate, în schimb la intrarea în viraje, chiar dacă monopostul pare la limită, viteza este apropiată de Ferrari şi Mercedes. Fiabilitatea s-a îmbunătăţit considerabil, dar având în vedere ce an 2015 groaznic a avut echipa lui Ron Dennis, era puţin probabil să nu se întâmple asta. Totuşi mai e mult de lucru pentru a ajunge la un nivel bun.
  • De pe margine, monopostul pare ca lucrează mereu pe muchie de cuţit, e solid în viraje, dar pierde în zonele de acceleraţie şi per ansamblu e lent. MotorSport Magazine l-a catalogat drept cel mai lent după Manor şi Sauber, punându-l pe acelaşi plan cu Haas, ceea ce nu e încurajator. Honda va veni cu versiunea finală a PU la următorul test şi foarte probabil se va mai câştiga ceva, dar după aceste prime 4 zile de la Barcelona senzaţia e că McLaren nu poate emite pretenţii mai sus de jumătatea clasamentului. Cu 100CP în minus faţă de Mercedes şi Ferrari nici cu Nuvolari la volan nu s-ar fi putut realiza prea multe.

Lupta pentru locul 3 se poate purta şi în… 3

  • RedBull RB12 prin prisma şasiului excelent conceput de Adrian Newey este văzut de mai multă lume un soi de „dark horse”, chiar dacă hibridul Renault le va da iniţial multe bătăi de cap lui Ricciardo şi Kvyat. Deocamdată RB12 arată a fi cam cel mai bun monopost ca apăsare aero, dar pierde prea mult pe zonele de acceleraţie, abia depăşind McLaren ca viteză de vârf pe linia de start-sosire. Echipa joacă acum la aşteptare, privind în viitor, cu speranţele într-un propulsor Renault mai vânjos după ce divizia Renault Sport a acceptat să colaboreze deplin cu Mario Illien. Acesta se pare că a venit cu un prototip monocilindru ce a rezolvat problemele V6-ului francez în privinţa deficienţei camerei de ardere. Realist, RBR poate spera la locul 3 în clasament doar dacă după pauza de vară vor avea un PU adevărat sub capotă. Până atunci, doar pe pistele lente se pot bate la podium.
  • Doi ani la rând Williams a ocupat ultima treaptă a podiumului final al echipelor şi în mod rezonabil nici în 2016 nu poate spera la mai mult. Inefiecienţa cronică a ultimelor monoposturi în virajele lente a fost remediată, dar nu total potrivit insiderilor. De obicei Williams nu-şi arată mâna în teste şi pentru o imagine realistă va trebui să aşteptăm primele curse.
  • Mai multe publicaţii de calitate văd Force India drept al treilea monopost ca valoare după Mercedes şi Ferrari. Datorită hibridului german echipa şi-a păstrat vechiul atu –viteza de vârf , dar acum stă mult mai bine şi in domeniul acceleraţiilor la turaţii mici şi medii, cât şi la tracţiune. La intrarea în virajele medii este mai nervoasă şi mai lentă ca Mercedes, Ferrari şi RedBull, dar are o tracţiune bună şi o stabilitate optimă pe frânare. Ȋn sectoarele 1 şi 2 Hulkenberg a fost cel mai iute în ce priveşte topspeed-ul, iar timpul său pe supersoft (cu 0.6s/tur mai lent ca ultrasoft) a atras multe priviri. Munca în tunelul Toyota se pare ca va fi în sfârşit răsplătită din plin dacă finanţele vor fi pe măsură până la sfârşitul sezonului.

Cei mai buni timpi în funcție de compoziția pneului

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]

Pilot, Echipa, Timp, Ziua, Pneu

Sebastian Vettel,Ferrari SF16-H,01:22.810s,Ziua 2,[attr style=”background-color:#272727″]Ultrasoft

Nico Hulkenberg,Force India VJM09,01:23.110s,Ziua 3,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

Sebastian Vettel,Ferrari SF16-H,01:23.741s,Ziua 2,[attr style=”background-color:#272727″]Soft

Nico Rosberg,Mercedes W07,01:24.867s,Ziua 2,[attr style=”background-color:#272727″]Medium

Felipe Massa,Williams FW38,01:28.214s,Ziua 3,[attr style=”background-color:#272727″]Hard

[/table]

Cel mai lung stint în funcție de compoziția pneului

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]

Pilot, Echipa, Tururi, Ziua,Pneu

Kevin Magnussen,Renault RS16,30,Ziua 4,[attr style=”background-color:#272727″]Medium
Valtteri Bottas,Williams FW38,26,Ziua 2,[attr style=”background-color:#272727″]Hard
Valtteri Bottas,Williams FW38,17,Ziua 2,[attr style=”background-color:#272727″]Soft
Sebastian Vettel,Ferrari SF16-H,8,Ziua 2,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft
Sebastian Vettel,Ferrari SF16-H,7,Ziua 2,[attr style=”background-color:#272727″]Ultrasoft
[/table]

TECH-CORNER-DELIMITARE

Ca de fiecare dată, sesiunile de teste de la începutul anului sunt interesante nu doar prin prisma performanțelor monoposturilor sau a nivelului de fiabilitate a acestora. De fiecare dată, față de modelele lansate în fața presei, monoposturile de schimbă. Mai mult sau mai puțin. Vom face o scurtă trecere în revistă a unora dintre cele mai importante inovații sau soluții tehnice imaginate de ingerii echipelor angrenate în campionat.

Monopostul care mi-a atras atentia în mod special, datorită formelor fluente și de ce nu, a frumuseții, chiar dacă a venit nevopsit și incripționat doar cu numerele de concurs ale piloților a fost STR11 al celor de la Toro Rosso. O anliză tehnică completă a acestuia, va fi publicată după lansarea oficială.

photo: @tororossospy
photo: @tororossospy
Photo: Cristóbal Rosaleny (@crosaleny) | Monopostul STR11 ieșind de la boxe în prima zi de teste
Photo: Cristóbal Rosaleny (@crosaleny) | Monopostul STR11 ieșind de la boxe în prima zi de teste

De obicei, primele două zile sunt rezervate diverselor analize aerodinamice. Se face o corelare între informațiile adunate de mulțimea de senzori montați pe monoposturi și informațiile furnizate de tunelul aerodinamic unde s-au făcut simulări pe un model identic, dar la 60% din dimensiunea normală.

Photo: Albert Fabrega | Senzori Kiel folosiți pentru a analiza distribuția de presiune în urma roșilor față.
Photo: Albert Fabrega | Senzori Kiel folosiți pentru a analiza distribuția de presiune în urma roților față. McLaren MP4-31
Photo: @f1debrief | Senzori montați pe țeava de eșapament
Photo: @f1debrief | Senzori montați pe țeava de eșapament
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Senzori Kiel montați pe monopostul RB12
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Senzori Kiel montați pe monopostul RB12

Cele mai interesante lucruri rămân totuși noutățile cu care se prezintă monoposturile.

Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Monopostul Renault RS16 prezintă un element aerodinamic care leagă cele două turning vanes între ele
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Monopostul Renault RS16 prezintă un element aerodinamic care leagă cele două turning vanes între ele
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Același monopost Renault RS16. Noul nas cu protubernață de dimensiuni minime și gușă
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Același monopost Renault RS16. Noul nas cu protubernață de dimensiuni minime și gușă
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Suspensia față a monopostului MP4-31. A se observa distanța dintre bascula superioară și cea inferioară la nivelul brațelor posterioare
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Suspensia față a monopostului MP4-31. A se observa distanța dintre bascula superioară și cea inferioară la nivelul brațelor posterioare
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Varianta ”bat-wing” a celor de la Red Bull.
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Varianta ”bat-wing” a celor de la Red Bull
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Nasul Mercedes folosit în primele 3 zile de test
Photo: Craig Scarborough (@scarbsf1) | Nasul Mercedes folosit în primele 3 zile de test
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Noul nas Mercedes introdus în ziua 4. A se observa distanța mică între montantii aripii față și gura de admisie pentru S-duct
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Noul nas Mercedes introdus în ziua 4. A se observa distanța mică între montantii aripii față și gura de admisie pentru S-duct
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Alt unghi cu noul nas Mercedes și cablurile mascate ale mulțimii de senzori instalați pe aripă
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Alt unghi cu noul nas Mercedes și cablurile mascate ale mulțimii de senzori instalați pe aripă
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Podeaua franjurată a clor de la Mercedes împreună cu noile barge-boards formate din 6 strake-uri verticale
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Podeaua franjurată a clor de la Mercedes împreună cu noile barge-boards formate din 6 strake-uri verticale
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Alt unghi, aceeași soluție ingenioasă a inginerilor germani
Photo: Albert Fabrega (@albertfabrega) | Alt unghi, aceeași soluție ingenioasă a inginerilor germani